Gå til innhold

Til barnehageansatte-tilpassning mat

Eilis

Anbefalte innlegg

Eilis skrev (1 time siden):

Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅

Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. 

Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. 

Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 

Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂

Kan du dele litt om ditt kosthold?

Hva spiser du? Ble faktisk nysgjerrig selv om jeg synes du er fanatisk. Spør ikke for å "ta" deg senere, er faktisk oppriktig nysgjerrig.

Jeg spiser nemlig for mye dritt, og forstår ikke hvordan folk klarer å spise bare nøtter, frø og grønnsaker. Men samtidig, å ikke ha vondter er kanskje verdt det?

Men så føler jeg meg nesten avhengig av mat og god smak. For meg er sjokolade selve symbolet på himmelen. Men kroppen har jo ikke godt av det.

Trenger inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det vesentlig? Jeg beklager om jeg er forutinntatt, men jeg har til dags dato aldri møtt noen som sier høyt de er uvaksinerte med mindre det er fordi de tenker det er noe å skryte av.

Berømmer deg forøvrig for å tørre opprette denne tråden, det er tøft av deg å lufte et så kontroversielt tema i plenum :) 

Anonymkode: 1cadc...6f0

Det er merkelig at det blir sett på som kontroversielt å ikke ønske å innta ultraprossesert mat, hvitt mel og sukker

Anonymkode: f323e...4d6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker til å ha gått helt til hodet på deg. Det er jo på grensen til sykelig å lese innleggene du har, absolutt alt handler om kosthold 😳

Anonymkode: 95ef9...f07

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mor til stebarnet mitt gjorde akkurat som du gjør nå. I dag har barnet angst for mat og liker nesten ingenting. Det hun gjorde skadet barnet for livet. Kjipt for han i alle sosiale besøk som involverer mat, da han er livredd mat han ikke «liker». Beste er vel og ha et varierert kosthold. Trenger ikke spise en hau med hvete og sukker hver dag. En dag blir han eksponert for dette uansett. Kjipt at han skal være annerledes enn de fleste andre barn i matveien.

Anonymkode: 5236f...3bd

Vi spiser veldig variert, er bare bevisste på hva som spises på hverdag. Kommer ikke til å nekte barnet mitt noenting, men jeg kan bestemme hva som spises hjemme hos oss og jeg kan lære barnet næringsverdien i mat og hvor viktig næring er for vår helse. 

Skjønner jo at når barnet er i bursdag eller spiser hos andre eller kjøper mat for egne penger så har jeg null kontroll. Det går bra det også

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette virker til å ha gått helt til hodet på deg. Det er jo på grensen til sykelig å lese innleggene du har, absolutt alt handler om kosthold 😳

Anonymkode: 95ef9...f07

Ja kan virke litt ekstremt 😂 Er ikke så ille som det kan se ut. Men er over gjennomsnittet interessert i helse og kosthold 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere ser virkelig ikke forskjell på hverdagsmat, flere måltider per dag, og det man spiser i bursdag noen ganger i året? 

Vi spiser heller ikke korn eller sukker (eller ultraprosessert mat) hjemme, men ungen får spise det de andre spiser i bursdager, på besøk, etc. Men akkurat som at du neppe vil at ungen din skal spise wienerpølser og sjokoladekake mange ganger per dag hver dag, selv om de får lov å spise dette i bursdager, så ønsker enkelte av oss å unngå annen dårlig mat også. Som korn. 

Anonymkode: e9c2b...24f

Rart det lever godt voksne mennesker med utmerket helse her i landet, hvor de fleste spiser både korn og drikker melk. 

Ja du kan gjerne ønske å unngå det, men ingen av dere som ønsker at barnet deres skal spise medbrakt og tilpasset mat i barnehagen ser ut til å reflektere over det sosiale aspektet i dette. Det er mye fokus på helse her, men lite på hvordan dette oppleves for barnet. 

Anonymkode: 62795...600

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Hva spiser du? Ble faktisk nysgjerrig selv om jeg synes du er fanatisk. Spør ikke for å "ta" deg senere, er faktisk oppriktig nysgjerrig.

Jeg spiser nemlig for mye dritt, og forstår ikke hvordan folk klarer å spise bare nøtter, frø og grønnsaker. Men samtidig, å ikke ha vondter er kanskje verdt det?

Men så føler jeg meg nesten avhengig av mat og god smak. For meg er sjokolade selve symbolet på himmelen. Men kroppen har jo ikke godt av det.

Trenger inspirasjon. 

Kan ta f.eks i dag. Spiste to frøknekkebrød med tre stekte egg, tomat og paprika. Noen ganger er det annet pålegg som skinkeost, ost, kyllingpålegg, makrell i tomat etc alltid med litt grønnsaker på siden. Til middag kalkunbryst med bakte grønnsaker (pastinakk, gulrot, brokkoli, blomkål, hvitløk, løk), en enkel saus med fløte, krydder og sennep. Til kvelds blir det knekkebrød igjen med egg eller noe annet, eller middagsrester, eller quinoagrøt, eller frokostgrøt som består av frø og nøtter, eller hjemmelaget granola. Bruker mandelmelk med litt fløte i stedet for vanlig melk. I mellom så spiser jeg f.eks mørk sjokolade på minst 70%, oliven, nøtter, bær

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper barnet har oppfølging av KEF, for å utelukke melk fra et kosthold på så lite barn er ikke bra… da skal det erstattes med tilskudd for å sikre riktig ernæring. 

Anonymkode: 9189e...fd0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (18 minutter siden):

Kan ta f.eks i dag. Spiste to frøknekkebrød med tre stekte egg, tomat og paprika. Noen ganger er det annet pålegg som skinkeost, ost, kyllingpålegg, makrell i tomat etc alltid med litt grønnsaker på siden. Til middag kalkunbryst med bakte grønnsaker (pastinakk, gulrot, brokkoli, blomkål, hvitløk, løk), en enkel saus med fløte, krydder og sennep. Til kvelds blir det knekkebrød igjen med egg eller noe annet, eller middagsrester, eller quinoagrøt, eller frokostgrøt som består av frø og nøtter, eller hjemmelaget granola. Bruker mandelmelk med litt fløte i stedet for vanlig melk. I mellom så spiser jeg f.eks mørk sjokolade på minst 70%, oliven, nøtter, bær

Jeg tar utgangspunkt i at du ønsker best mulig helse for deg selv og for barna dine og har stor respekt for det. 

Jeg har alltid tenkt at havregryn er sunt? Er det ikke det? Vi spiser mye av det 🙈 

Tubeost derimot, er jo veldig ultraprossesert, så det ville jeg tenkt ikke var bra..

Man blir kanskje aldri helt klok?

Anonymkode: f0705...d35

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er fløte ok men melk fy fy??

og tubeost er vel ultraprossessert, og dermed mer «farlig» enn feks ren havregryn?

Anonymkode: f323e...4d6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rart det lever godt voksne mennesker med utmerket helse her i landet, hvor de fleste spiser både korn og drikker melk. 

Ja du kan gjerne ønske å unngå det, men ingen av dere som ønsker at barnet deres skal spise medbrakt og tilpasset mat i barnehagen ser ut til å reflektere over det sosiale aspektet i dette. Det er mye fokus på helse her, men lite på hvordan dette oppleves for barnet. 

De fleste har ikke utmerket helse, de fleste har perifere plager eller går på medisiner for det ene eller det andre.

Fint å høre erfaringer med det sosiale og mat i barnehage, selvfølgelig viktig det også 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått et godt råd, og det er å finne en matpakkebarnehage. Det er mange av dem, spesielt kommunale. Ikke bare kan du sende med akkurat det du vil, men ettersom barna blir vant til at alle har sin egen mat og spiser forskjellige ting vil ikke ditt barn stikke seg ut heller.

Anonymkode: 936ae...9e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er utrolig nedlatende i svarene dine!

Anonymkode: d33ad...b61

Virkelig ikke. Mer kunnskapsrik enn deg betyr ikke at hun er nedlatende.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kameler hadde jeg vært mer skeptisk til å spise en korn og sukker

Anonymkode: 4c5d3...153

Hvorfor det? Kamelkjøtt er da både sunt og godt og ganske bærekraftig. Jeg spiste masse av det i Australia.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mor til stebarnet mitt gjorde akkurat som du gjør nå. I dag har barnet angst for mat og liker nesten ingenting. Det hun gjorde skadet barnet for livet. Kjipt for han i alle sosiale besøk som involverer mat, da han er livredd mat han ikke «liker». Beste er vel og ha et varierert kosthold. Trenger ikke spise en hau med hvete og sukker hver dag. En dag blir han eksponert for dette uansett. Kjipt at han skal være annerledes enn de fleste andre barn i matveien.

Anonymkode: 5236f...3bd

Jeg tviler på at denne ungen fikk angst for mat og liker ingenting fordi det fikk et svært variert kosthold bestående av masse forskjellige grønnsaker, frukt, bær, frø, nøtter, kjøtt og fisk i stedet for brød, pasta, grøt og ris. Norsk kosthold er generelt veldig ensformig.

Blåttvann skrev (42 minutter siden):

Trenger inspirasjon. 

Hvorfor tenker du at ts spiser kun nøtter, frø og grønnsaker? 

Kjøtt, egg, fisk, grønnsaker, frukt, bær... 

Lasagne med aubergine eller squash i stedet for pastaplater, grønsaksnudler med bolognaise-saus, masse deilige indiske og nordafrikanske gryteretter, det meste av thaimat bare man bytter ut risen med f.eks. blomkålris eller quinoa, taco bare man lager tortillaen selv f.eks. av kikertmel, vafler man kan lage av egg, banan og kokosmelk, pizza også, enten raw food pizza eller med blomkål eller kikertbunn, biff eller grillet fisk med deilige salater...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det lever også godt voksne mennesker med utmerket helse som snuser, røyker, drikker alkohol etc, det betyr ikke at det er sunne gode valg.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar utgangspunkt i at du ønsker best mulig helse for deg selv og for barna dine og har stor respekt for det. 

Jeg har alltid tenkt at havregryn er sunt? Er det ikke det? Vi spiser mye av det 🙈 

Tubeost derimot, er jo veldig ultraprossesert, så det ville jeg tenkt ikke var bra..

Man blir kanskje aldri helt klok?

Anonymkode: f0705...d35

Jeg tenker ikke på havre som sunn mat, men jeg synes det er veldig godt, så spiser steel cut havregrøt innimellom likevel. Som comfort-food.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Kamelkjøtt er da både sunt og godt og ganske bærekraftig. Jeg spiste masse av det i Australia.

Jeg tviler på at denne ungen fikk angst for mat og liker ingenting fordi det fikk et svært variert kosthold bestående av masse forskjellige grønnsaker, frukt, bær, frø, nøtter, kjøtt og fisk i stedet for brød, pasta, grøt og ris. Norsk kosthold er generelt veldig ensformig.

Lasagne med aubergine eller squash i stedet for pastaplater, grønsaksnudler med bolognaise-saus, masse deilige indiske og nordafrikanske gryteretter, det meste av thaimat bare man bytter ut risen med f.eks. blomkålris eller quinoa, taco bare man lager tortillaen selv f.eks. av kikertmel, vafler man kan lage av egg, banan og kokosmelk, pizza også, enten raw food pizza eller med blomkål eller kikertbunn, biff eller grillet fisk med deilige salater...

Det lever også godt voksne mennesker med utmerket helse som snuser, røyker, drikker alkohol etc, det betyr ikke at det er sunne gode valg.

Jeg tenker ikke på havre som sunn mat, men jeg synes det er veldig godt, så spiser steel cut havregrøt innimellom likevel. Som comfort-food.

Jeg mente ikke at TS bare spiser det jeg nevnte... Men jeg klarer ikke se for meg et liv uten korn derfor spurte jeg om inspirasjon. Som jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta med alternativer til måltidene til barnet mitt med bekreftet allergi. Jeg får da avslag i kosten.

Det er et barn vegansk barn på avdelingen til barnet mitt, hvor foreldrene da har med egen mat/ingen kost.

Anonymkode: 10d9c...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo virkelig ,bare kutt ut hersketeknikkene dine

Anonymkode: d33ad...b61

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nordlending90 skrev (5 timer siden):

Bhg er pålagt å tilpasse mat etter livssyn. Er barnet vegetarianer/pescetarianer/veganer osv. har ikke bhg lov til å servere kjøtt

Jo det har de. Livssyn faktisk 😅

Anonymkode: 3a77f...ec4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med barnehagen om dette? Tenker at dette er viktig at du ikke ser bare hva du vil...

Selv om du tar med eget brød..så skal det oppbevares, og bare gis til ditt barn...om ditt barn skal sitte med 15 andre barn og bare spise grønnsaker..mens de andre spiser pasta ( og siden de fleste barnehager sliter økonomisk med tanke på mat priser, så er det også viss lenge grønnsaker hvert barn får)

Barnet spiser frokost hjemme...så lunsj i bilen..frukt med knekkebrød...

Hva med å la barnet spise vanlige i barnehagen..og sp tar du dine andre matvaner hjemme ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkjer du er litt voldsom i tankegangen, som eg tvilar dei i barnehagen vil setje pris på 🙈😅 Du burde ha ein samtale der du på ein fin måte får fram overbevisningane dine, og kva som viktigast for deg at dei følgjer. Må alt følgjast heile tida, eller kan det av og til gå? 

Men eg er veldig einig i at noko må endrast når det kjem til kosthold blant unge! Er så lei av premiering med kake/kjeks på alle fritidsaktivitetar til born, at å "kose seg" betyr kake på ein onsdag, og at godteri nærmast blir skubba oppi ansiktet overalt. Gratis is på barnemeny, og barnemenyen består av pølse og pommes frites 🙄😖 Vi har fått mange kommentara frå våre med at vi er strenge med kostholdet på guten vår. Heimelaga mat, ikkje kjøpe-smoothie og slikt, ikkje sukker unødvendig og minst mogeleg. Så eg er einig med deg ts, berre i mindre skala ✌️😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (5 timer siden):

Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. 

Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? 

Tenk hvis halvparten av mødrene skal sende med egen mat og ha spesialtilpasset kosthold og begrensninger..

Tror dere ikke vi har nok å sysle med? 16 barn mellom 9 måneder og 3 år som skal spise med tre voksne. Jada, det skal være flere voksne der, men som regel er det ikke det! Det koker rundt det bordet, for å si det mildt.

På min avdeling er det ei som blandt annet blir nektet sukker. Du kan jo tenke deg hvor artig det er å nekte ei på 2 1/2 litt sukker på risengrynsgrøten, når alle andre får. Skapet skikkelig god stemning rundt matbordet.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...