AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #21 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 time siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Jeg er barnehagelærer Du er fanatisk. Nei, det tollereres ikke med spesial behov. Du gjør ungen til utskudd og fremtidig mobbeoffer. Hold ungen hjemme siden du har behov for å være så spesiell Anonymkode: 897ad...aef 11 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Blir gøy for barnet når det inviteres i bursdager fremover ser jeg.. Anonymkode: 62795...600 Det er forskjell på en og annen bursdag, og tre måltider om dagen 5 ganger i uka i barnehage 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #23 Del Skrevet 6. februar 2023 Det høres litt ekstremt ut, jeg håper du formidler dette på som en åpen og vennlig forespørsel fremfor krav. Dialog er alltid å foretrekke og løser som regel det meste. Vær forberedt på kompromisser. I vår barnehage med fullkost tilpasser vi ganske mye. Men samtidig har vi jo et budsjett å forholde oss til som gjør at endel spesielle matvarer utgår pga pris. Vi har òg en egen kokk som skal lage mat til en hel barnehage, så her det også noe begrensinger ifht kapasitet (tid og plass). Så er det svært sjeldent jeg har opplevd at barn gjennom alle 5 år, har overholdt et eget matregime med mindre det handler om allergier/intoleranse eller islam. Det skjer som regel at også svært rigide foreldre slipper opp på kravene fordi barnet selv etterhvert velger det. Ethvert matregime mister sin hensikt dersom man over tid velger heller å la være å spise. Et måltid i barnehagen er en sosial og lærende arena, også uten spesifikk tilrettelegging. Så når alle får servert det samme, vil de aller fleste barn reagere negativt dersom de selv må få noe annet. Det oppleves ganske annerledes å spise hjemme enn i barnehagen. Barn tiltrekkes overhodet ikke av å skulle skille seg ut. Derfor velger gjerne barn med spesielle matregimer heller å ikke spise eller spise begrenset. Dermed ender de opp med et lavere matinntak og dårligere ernæring. Eksempler på spesialkost jeg har sett det er blitt endret på er eget brød som er svært mye grovere, brød uten vanlige melsorter, veganske påleggsorter, ingen stivelse (ris, pasta eller poteter) og strengt vegansk. Men uansett, dersom dette er viktig for deg; spør vennlig og med ydmykhet! Anonymkode: ca8b7...51a 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det høres litt ekstremt ut, jeg håper du formidler dette på som en åpen og vennlig forespørsel fremfor krav. Dialog er alltid å foretrekke og løser som regel det meste. Vær forberedt på kompromisser. I vår barnehage med fullkost tilpasser vi ganske mye. Men samtidig har vi jo et budsjett å forholde oss til som gjør at endel spesielle matvarer utgår pga pris. Vi har òg en egen kokk som skal lage mat til en hel barnehage, så her det også noe begrensinger ifht kapasitet (tid og plass). Så er det svært sjeldent jeg har opplevd at barn gjennom alle 5 år, har overholdt et eget matregime med mindre det handler om allergier/intoleranse eller islam. Det skjer som regel at også svært rigide foreldre slipper opp på kravene fordi barnet selv etterhvert velger det. Ethvert matregime mister sin hensikt dersom man over tid velger heller å la være å spise. Et måltid i barnehagen er en sosial og lærende arena, også uten spesifikk tilrettelegging. Så når alle får servert det samme, vil de aller fleste barn reagere negativt dersom de selv må få noe annet. Det oppleves ganske annerledes å spise hjemme enn i barnehagen. Barn tiltrekkes overhodet ikke av å skulle skille seg ut. Derfor velger gjerne barn med spesielle matregimer heller å ikke spise eller spise begrenset. Dermed ender de opp med et lavere matinntak og dårligere ernæring. Eksempler på spesialkost jeg har sett det er blitt endret på er eget brød som er svært mye grovere, brød uten vanlige melsorter, veganske påleggsorter, ingen stivelse (ris, pasta eller poteter) og strengt vegansk. Men uansett, dersom dette er viktig for deg; spør vennlig og med ydmykhet! Anonymkode: ca8b7...51a Takk for godt svar. Jeg ønsker en dialog om hva som er mulig å få til. Jeg har full forståelse for at det ikke blir lik kost som hjemme, men at det kanskje er mulig med noen tilpasninger Ts 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #25 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du burde sette deg litt inn i hva som kan gi psykiske lidelser som spiseforstyrrelser, tvangshandlinger og angst for mat…. Håper du søker hjelp før du overfører dette til barna dine. Anonymkode: 9189e...fd0 Dette var noe ekstremt. Har da verken angst eller et anstrengt forhold til mat. Er opptatt av helse og da er mat en vesentlig faktor. At jeg serverer grønnsaker i stedet for ris vil ikke gi barnet psykiske lidelser 😂 Kanskje det motsatte da mat kan bidra til bedre psykisk helse 😁 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. februar 2023 #26 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (2 minutter siden): Dette var noe ekstremt. Har da verken angst eller et anstrengt forhold til mat. Er opptatt av helse og da er mat en vesentlig faktor. At jeg serverer grønnsaker i stedet for ris vil ikke gi barnet psykiske lidelser 😂 Kanskje det motsatte da mat kan bidra til bedre psykisk helse 😁 Men at du pålegger barnet begrensninger de andre ungene ikke har og bevisst velger å ta grep som gjør at barnet skiller seg ut allerede i barnehagen uten at barnet selv har grunnlag for å skjønne hvorfor, er heller ikke å legge til rette for et barn som får det beste utgangspunktet sosialt - og utenforskap kan gi problemer på mange områder. Helse er viktig og mat er en del av det, men på ingen måte alt. Når du vil overstyre normalkost i barnehagen og krever tilrettelegging kun på grunn av din egen overbevisning, er du pr definisjon fanatisk. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #27 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er barnehagelærer Du er fanatisk. Nei, det tollereres ikke med spesial behov. Du gjør ungen til utskudd og fremtidig mobbeoffer. Hold ungen hjemme siden du har behov for å være så spesiell Anonymkode: 897ad...aef Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnom Skrevet 6. februar 2023 #28 Del Skrevet 6. februar 2023 Barnehagelærer her. Hos oss/meg legger vi ikke tilrette for spesialkost som ikke er pga allergi, religion eller sykdom. anbefaler deg å velge en barnehage der de ikke serverer mat men foreldre har med mat. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wwoman Skrevet 6. februar 2023 #29 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 time siden): Ja vi har spist korn i ca 10 000 år, som ikke er så veldig lenge i et evolusjonsperspektiv. Vi er full av livsstilssykdommer og plager, og knasker medisin som fulle sjømenn. En del forskning sier at korn, samt en del andre matvarer, fører til mikrobetennelser som igjen fører til plager og livsstilssykdommer hos disponerte. Jeg ser bare hvordan min helse har endret seg etter jeg ble bevisst på dette. Kan hende at jeg er fanatisk som ønsker å beskytte barnet mitt En del sier også at jorda er flat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #30 Del Skrevet 6. februar 2023 Du er litt vel hysterisk synes jeg. Jeg jobber i en smartmat barnehage. Vi lager så langt det er mulig all varmmat fra bunnen av. Bruker minimalt med sukker og salt i mat/snacks. Vi serverer noe "godterier/snacks" noen få ganger i året i forbindelse med nissefest og karneval. Elles holder vi oss til et ganske strengt kosthold. Selv bursdager er det smoothie/grove vafler eller grønnsaker og dipp som er alternativene. Vi drikker en kopp melk til frokost og en til lunsj, men ikke til varmmat. Så blir ikke fult så mange kopper iløpet av en uke. Vi serverer grønnsaker hver dag, enten til brødmat eller som tilbehør til varmmat. Serverer alle måltid i bhg og har kjøkkenassistent på vår avdeling en dag i uken. Vi gjør kun tilpasninger til enkeltbarn med legeerklæring eller religion/livssyn (inkl. F. eks. Veganere). Barna hos oss får mye god og næringsrik mat. Har du link til forskning som viser at barnet ikke bør drikke melk og spise korn? Anonymkode: 278cc...ae2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. februar 2023 #31 Del Skrevet 6. februar 2023 Hva når barnet ditt skal i bursdag og eventuelt sfo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #32 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (14 minutter siden): Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 Oh dear Anonymkode: d33ad...b61 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. februar 2023 #33 Del Skrevet 6. februar 2023 Du skriver ikke melk eller korn...vil det da si at barnet ikke får eks saus, kaker, smoothie, yoghurt, pga det er melk i det? Eller hva med alt som har hvetemel i seg..som kaker, vaffler, pannekaker etc? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #34 Del Skrevet 6. februar 2023 Barn som har allergier, intoleranser eller andre sykdommer som innbefatter begrensninger i kosten ønsker seg mer enn noe som helst annet å kunne spise akkurat det samme som alle de andre og forsyne seg av alle de samme tingene. De ser lengselsfullt på lunsjoppdekningen i barnehagen eller bursdagskakene i selskaper og ville gitt en arm for å kunne spise det samme som alle vennene framfor å måtte ha med medbrakt til absolutt alt. Du ønsker å påføre barnet ditt denne uendelig triste følelsen av annerledeshet og utenforskap helt uten grunn! Jeg synes oppriktig synd på barnet ditt. Anonymkode: ec189...661 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #35 Del Skrevet 6. februar 2023 wwoman skrev (7 minutter siden): En del sier også at jorda er flat... Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom. Men man er opptatt av ulike ting. Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #36 Del Skrevet 6. februar 2023 Jeg tenker alt ikke-medisinsk burde håndteres likt. Hva er forskjellen på ts sin overbevisning om hva som er best for seg og sitt barn, og en person som ikke spiser f.eks. gris av andre enn medisinske grunner? Anonymkode: 42298...3c8 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. februar 2023 #37 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom. Men man er opptatt av ulike ting. Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten Mye er sant..men dette er noe en voksen kan ta standpunkt på om en vil skifte om livsstilen... ikke en på 2 år.... Men slik slik adhd, kreft etc blir ikke borte for at man spiser bedre. Er jo ikke om man bare spiser sundt får man aldri kreft eller adhd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. februar 2023 #38 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker alt ikke-medisinsk burde håndteres likt. Hva er forskjellen på ts sin overbevisning om hva som er best for seg og sitt barn, og en person som ikke spiser f.eks. gris av andre enn medisinske grunner? Anonymkode: 42298...3c8 Livstil og religion..to forskjellige ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #39 Del Skrevet 6. februar 2023 I vår kommunale barnehage serveres ingen måltider annet enn ved spesielle anledninger. Så her vil ikke barnet ditt skille seg ut. Har aldri på de 15 årene jeg jobbet i bhg med matservering møtt en mor som deg, så usikker på hvordan jeg ville håndert det. Anonymkode: 6bacc...70c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wwoman Skrevet 6. februar 2023 #40 Del Skrevet 6. februar 2023 (endret) Eilis skrev (12 minutter siden): Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom. Men man er opptatt av ulike ting. Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten Tja er vel ikke alle "sannheter" man skal være så åpen for mener nå jeg da. Og i matveien skal man aldri overdrive noe, riktig mengde er tingen, å spise kun gulrøtter er ikke bra det heller selv om gulrøtter er sunt Endret 6. februar 2023 av wwoman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå