Eilis Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Her tilpasses kun mat på bakgrunn av religion (halal og så videre), samt allergier/intoleransen bekreftet av lege. Her serverer bhg alle måltidene. ønsker du spesialkost, anbefaler jeg bhg hvor man sender med all maten selv. Anonymkode: 7586d...f26 17 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Du er fanatisk. La ungen få være som de andre. Anonymkode: 95ef9...f07 42 7
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er fanatisk. La ungen få være som de andre. Anonymkode: 95ef9...f07 Det er ikke et alternativ, men takk for innspill. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Det fins vel barnehager hvor foreldrene må sende med alle måltider selv, anbefaler deg å søke i en av de. En ting er når barnet er liten og ikke skjønner så mye, men tenker du at ungen syns det blir gøy i bursdager og andre feiringer å se på alle andre spise kake/is/vanlig mat? Anonymkode: 43bfb...d45 16 7
Gjest wwoman Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 (endret) Eilis skrev (3 timer siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Du høres fanatisk ut Endret 6. februar 2023 av wwoman
Nordlending90 Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her tilpasses kun mat på bakgrunn av religion (halal og så videre), samt allergier/intoleransen bekreftet av lege. Her serverer bhg alle måltidene. ønsker du spesialkost, anbefaler jeg bhg hvor man sender med all maten selv. Anonymkode: 7586d...f26 Bhg er pålagt å tilpasse mat etter livssyn. Er barnet vegetarianer/pescetarianer/veganer osv. har ikke bhg lov til å servere kjøtt 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 Du burde sette deg litt inn i hva som kan gi psykiske lidelser som spiseforstyrrelser, tvangshandlinger og angst for mat…. Håper du søker hjelp før du overfører dette til barna dine. Anonymkode: 9189e...fd0 28 2 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 Jeg tror du skal slite med å få bhg med på det. Hvis du skal søke barnehageplass bør du være tidlig ute og kontakte alle barnehagene i ditt område og spørre. Anonymkode: cbe34...d9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (30 minutter siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Du er fanatisk selv om du mener du ikke er det. Men det sagt, du kan alltids høre med dem, men husk at det er sykt mange barn per voksen og at de egentlig har nok å holde styr på faktiske allergier. Mennesker har levd på korn i årtusener, det klarer nok også ditt barn. Anonymkode: 66e48...56c 13 4
Lorieen Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 Du er fanatisk, og du kommer til å bli upopulær i barnehagen… 15 1
Hensatt Skrevet 6. februar 2023 #12 Skrevet 6. februar 2023 Tror eneste alternativ er matpakke og avtale om at barnet ikke skal spise noe annet, dersom du vil ha full kontroll på hva barnet får i seg. 14 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #13 Skrevet 6. februar 2023 Velg en bhg hvor dere har mrd mat selv. Det du driver med vil bare gå utover barnet Anonymkode: d33ad...b61 6 3
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #14 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er fanatisk selv om du mener du ikke er det. Men det sagt, du kan alltids høre med dem, men husk at det er sykt mange barn per voksen og at de egentlig har nok å holde styr på faktiske allergier. Mennesker har levd på korn i årtusener, det klarer nok også ditt barn. Anonymkode: 66e48...56c Ja vi har spist korn i ca 10 000 år, som ikke er så veldig lenge i et evolusjonsperspektiv. Vi er full av livsstilssykdommer og plager, og knasker medisin som fulle sjømenn. En del forskning sier at korn, samt en del andre matvarer, fører til mikrobetennelser som igjen fører til plager og livsstilssykdommer hos disponerte. Jeg ser bare hvordan min helse har endret seg etter jeg ble bevisst på dette. Kan hende at jeg er fanatisk som ønsker å beskytte barnet mitt 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #15 Skrevet 6. februar 2023 Blir gøy for barnet når det inviteres i bursdager fremover ser jeg.. Anonymkode: 62795...600 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #16 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Ja vi har spist korn i ca 10 000 år, som ikke er så veldig lenge i et evolusjonsperspektiv. Vi er full av livsstilssykdommer og plager, og knasker medisin som fulle sjømenn. En del forskning sier at korn, samt en del andre matvarer, fører til mikrobetennelser som igjen fører til plager og livsstilssykdommer hos disponerte. Jeg ser bare hvordan min helse har endret seg etter jeg ble bevisst på dette. Kan hende at jeg er fanatisk som ønsker å beskytte barnet mitt Du må se det i et helhetlig perspektiv, også med vekt på det sosiale. Du bør ikke begrense barnet unødvendig når det kommer til mat, når det ikke er påvist hverken intoleranse eller allergi. Man blir sjelden full av livsstilssykdommer og plager ved et variert kosthold. Man trenger selvfølgelig ikke tylle innpå hvete og sukker, alt med måte. Anonymkode: 62795...600 12 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #17 Skrevet 6. februar 2023 I barnehagen her tilpasser vi så godt vi kan, men foreldre må betale for tilpasningene selv, i tillegg til kostpenger, dersom det ikke foreligger dokumentasjon fra lege. Tar lunsj med brødmat som eksempel: X får ikke lov til å spise brødet barnehagen serverer, men får lov til å spise gulost. Barnehagen serverer gulost. X må ha med seg brød hjemmefra og får osten av barnehagen. Osten dekkes av kostpengene, mens brødet til X må foreldrene selv kjøpe inn, betale for og ta med til barnehagen. Men som regel nekter barna å spise spesialmaten sin. De vil heller spise det samme som de andre barna. Anonymkode: a4c16...930 12 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #19 Skrevet 6. februar 2023 Barnehagemor fra helvete 😈 Anonymkode: 3d3cc...e19 22 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #20 Skrevet 6. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: I barnehagen her tilpasser vi så godt vi kan, men foreldre må betale for tilpasningene selv, i tillegg til kostpenger, dersom det ikke foreligger dokumentasjon fra lege. Tar lunsj med brødmat som eksempel: X får ikke lov til å spise brødet barnehagen serverer, men får lov til å spise gulost. Barnehagen serverer gulost. X må ha med seg brød hjemmefra og får osten av barnehagen. Osten dekkes av kostpengene, mens brødet til X må foreldrene selv kjøpe inn, betale for og ta med til barnehagen. Men som regel nekter barna å spise spesialmaten sin. De vil heller spise det samme som de andre barna. Anonymkode: a4c16...930 Ganske likt vår barnehage Anonymkode: d8577...b1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå