AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Vi har litt mindre robust økonomi nå om dagen fordi jeg har valgt å jobbe redusert i småbarnstid og alt av utgifter øker. Vårt fellesbarn får alle sine ting arvet eller fra Finn og har alltid gjort det. Hen har selvsagt alt hen trenger, men et sted må man spare for å kompensere for bortfallet av inntekt. Problemet er at far ikke ønsker brukte ting til sitt tidligere barn, fordi han ikke vil være dårligere enn mor som kjøper alt nytt. Mor har solid økonomi og har derfor muligheten. Jeg har derfor sagt til far at om stebarnet absolutt må ha nytt av ALT, så må han dekke det selv. Sko og undertøy og slikt kjøpes selvsagt nytt, er mer snakk om alt annet (rattkjelke, mer lego, ullundertøy, etc). Far mener jeg er urimelig og prioriterer mitt eget barn. Det er utrolig sårt å høre, for jeg skulle ønske vi kunne ta oss råd til nye ting til minste også av og til - men vi får jo ikke råd til det når stebarnet koster firedobbelt. Men jeg gjør jo ikke det. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få mannen til å forstå dette? Det er jo ikke det at jeg ikke unner stebarnet nye ting. Ikke virker det som om barnet bryr seg om brukt eller nytt heller, er bare far som er helt i lås. Føler meg nesten presset opp i stilling av far… Noen gode råd? Vet ikke om jeg klarer å være stemor resten av livet altså, man skal liksom bare oppgi alt man ønsker selv Anonymkode: 3970f...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har derfor sagt til far at om stebarnet absolutt må ha nytt av ALT, så må han dekke det selv Ja, mor og far dekker utgiftene til særkullsbarnet. Du og far dekker utgiftene til fellesbarnet. Så lenge du ikke kjøper alt nytt til felles, og faktisk gjør likt, ser jeg ikke hva far reagerer på her. Anonymkode: df5fc...6fe 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Hvorfor tar du ikke tæring etter næring og skaffer dere mere inntekt nå i desse tøffe tidene ? Anonymkode: 9167d...38d
Gjest takinova Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Forstår ikke at folk ordner seg nye familier når slikt som dette blir resultatet. Trist å lese.
Blåttvann Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Skriv opp hva dere bruker på felleskapet og særkullsbarnet. Da ser han vel at det brukes veldig mye mer på særkullsbarnet? Og det at han ikke vil være dårligere enn mor som kjøper alt nytt er noe av det dummeste jeg har hørt. Hvem f bryr seg? Her må far jobbe med mindreverdighetskompleksene sine! Vi lever i 2023, brukte ting er i vinden som aldri før og det er det en god grunn til! Det ble populært da folk hadde bedre råd og handler om å ga vare på planeten vår! Kanskje far skal tenke litt over at alt nytt han kjøper til barnet er med på å gjøre kloden litt mindre bovennlig for barnet når det vokser opp. Altså gjør han barnet den største bjørnetjenesten. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Men far skal jo dekke det selv?? Det er jo ikke ditt barn. Anonymkode: 0f9bf...c41 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 Dette har du jo valgt selv. Med viten og vilje har du frivillig gått ned i inntekt. Fordi du har valgt dette, så skal ikke det andre barnet «lide» pga ditt dumme valg. Skyld deg selv og begynn å jobbe 100% igjen. Anonymkode: fc5a4...077 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette har du jo valgt selv. Med viten og vilje har du frivillig gått ned i inntekt. Fordi du har valgt dette, så skal ikke det andre barnet «lide» pga ditt dumme valg. Skyld deg selv og begynn å jobbe 100% igjen. Anonymkode: fc5a4...077 Tror du ikke min reduserte arbeidstid kommer stebarnet til gode på andre vis? F.eks at far ikke trenger å bruke dyrebar tid på husarbeid? Hjemmebakt brød og sunne måltider? Den ekstra fridagen min (eller to) hver uke sammen med barnet mitt gjør faktisk at ettermiddagene og helgene er mye mer fredelige her. Og nei: jeg jobber ikke mer enn jeg må fordi det som er godt nok for barn nummer 2 ikke er godt nok for barn nummer 1. Anonymkode: 3970f...8fa 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tror du ikke min reduserte arbeidstid kommer stebarnet til gode på andre vis? F.eks at far ikke trenger å bruke dyrebar tid på husarbeid? Hjemmebakt brød og sunne måltider? Den ekstra fridagen min (eller to) hver uke sammen med barnet mitt gjør faktisk at ettermiddagene og helgene er mye mer fredelige her. Og nei: jeg jobber ikke mer enn jeg må fordi det som er godt nok for barn nummer 2 ikke er godt nok for barn nummer 1. Anonymkode: 3970f...8fa Jeg tror du er så sta og sjølvis at ingen når inn til deg, og ihvertfall ikke mannen. Anonymkode: 9167d...38d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du ikke min reduserte arbeidstid kommer stebarnet til gode på andre vis? F.eks at far ikke trenger å bruke dyrebar tid på husarbeid? Hjemmebakt brød og sunne måltider? Den ekstra fridagen min (eller to) hver uke sammen med barnet mitt gjør faktisk at ettermiddagene og helgene er mye mer fredelige her. Og nei: jeg jobber ikke mer enn jeg må fordi det som er godt nok for barn nummer 2 ikke er godt nok for barn nummer 1. Anonymkode: 3970f...8fa Tydeligvis er ikke dette bra nok for økonomien som du klager over. Kom deg ut i jobb igjen, så vil inntekten øke også. Noe sier meg at nå som du selv har fått ett barn, så skal den komme først selv om du kjøper brukte klær til den. Far har 2 barn og hvorfor skal barnet plutselig få mindre når det er du som har sørget for mindre inntekt. Du er jo bare skikkelig egoist. Håper samboeren-farmor fortsetter å være like god mot sitt eldste barn fremover også. Anonymkode: fc5a4...077
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tydeligvis er ikke dette bra nok for økonomien som du klager over. Kom deg ut i jobb igjen, så vil inntekten øke også. Noe sier meg at nå som du selv har fått ett barn, så skal den komme først selv om du kjøper brukte klær til den. Far har 2 barn og hvorfor skal barnet plutselig få mindre når det er du som har sørget for mindre inntekt. Du er jo bare skikkelig egoist. Håper samboeren-farmor fortsetter å være like god mot sitt eldste barn fremover også. Anonymkode: fc5a4...077 Jeg tjener fremdeles mer enn far med min reduserte stilling, så jeg betaler i rene kroner mer enn han gjør for begge barna fra før. Så skal jeg jobbe mer for å betale mer for et forbruk jeg ikke kan stå inne for? Det er egoistisk? Jaja… Anonymkode: 3970f...8fa 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #12 Skrevet 6. februar 2023 Jeg leser innlegget som at du mener bonusbarnet også kan kjøpe brukt/arve og ikke bare nytt, som i at dette gjelder begge barna, og da syns jeg det er litt dårlig av far. Anonymkode: 81bf5...620 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #13 Skrevet 6. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor tar du ikke tæring etter næring og skaffer dere mere inntekt nå i desse tøffe tidene ? Anonymkode: 9167d...38d Du mener at ts skal jobbe mer slik at bonusbarnet skal få ny rattkjelke istedenfor brukt? Anonymkode: df5fc...6fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #14 Skrevet 6. februar 2023 Hvorfor skal bonusbarnet har tre stk foreldre som betaler klær og utstyr og særkullsbarnet bare to? Her holder jeg med mor altså. Anonymkode: c2be9...434 1 2
veronicalake Skrevet 6. februar 2023 #15 Skrevet 6. februar 2023 Du skal da ikke ha utgifter i forhold til bonusbarn. Det barnet har en mor og en far som skal bruke penger på det. Så flott at du velger å tilbringe mer tid med barnet ditt i stedet for å jobbe! Tid er mer verdifullt enn penger, og du kommer ikke til å angre på det! Blir helt matt av de som skriver at du skal miste tid med ditt barn for å tjene penger til et barn som ikke er ditt! Hva skjer med folk, egentlig?? På tide at folk tar ansvar for egne barn. Alt er ikke stemor sitt ansvar!! 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #16 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tjener fremdeles mer enn far med min reduserte stilling, så jeg betaler i rene kroner mer enn han gjør for begge barna fra før. Så skal jeg jobbe mer for å betale mer for et forbruk jeg ikke kan stå inne for? Det er egoistisk? Jaja… Anonymkode: 3970f...8fa Ja, du klager jo på inntekten. Da må jo inntekten økes. Far jobber vel 100% så da må du trå til også. Anonymkode: fc5a4...077
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #17 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har litt mindre robust økonomi nå om dagen fordi jeg har valgt å jobbe redusert i småbarnstid og alt av utgifter øker. Vårt fellesbarn får alle sine ting arvet eller fra Finn og har alltid gjort det. Hvor gammelt er fellesbarnet? Og den største er? Anonymkode: 6accf...91b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #18 Skrevet 6. februar 2023 Far får reflektere over hvorfor han har så behov for å konkurrere med mor. Barnet bryr seg sannsynligvis ikke, så det er ikke derfor. Den stoltheten gagner ikke barnet. Anonymkode: 5203a...722
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #19 Skrevet 6. februar 2023 Her må jeg si meg enig med ts. Hvorfor skal hun måtte øke inntekten sin for at særkullsbarnet skal få alt nytt? Den logikken forstår jeg ikke, barnet har allerede to foreldre som forsørger ham. Anonymkode: b1042...868 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå