AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Jeg skal ta MR med kontrast om to dager, og dette skremte meg: https://www.dagensmedisin.no/legemidler/advarer-mot-kontrastmiddel/377354 Kan noen berolige meg med at disse kontrastvæske- typene som ble nevnt i denne artikkelen fra 2017, og som den gang ble anbefalt fjernet, nå ikke lenger er i bruk? 😬 Leste også at det har hendt noen dødsfall etter bruk av kontrastmiddel ved MR, det er svært sjelden, men det har altså skjedd et par ganger her i Norge. Syns dette høres skummelt ut😔 Anonymkode: d74fd...a73
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Nå er jo 2017 en god stund siden, da. Særlig i helsesammenheng. Akkurat hva slag kontrastvæske som blir brukt kan jeg ikke noe om, men jeg har hatt mange CT og MR med kontrastvæske, og det har vært helt problemfritt. De man får på CT gjør at man blir varm og kjenner som om man skal tisse på seg, men dette forbereder de deg på. (De sa på min siste MR at det varierer hvilken de bruker utfra hva de skal se, så det er en som ikke har den effekten, og den hadde jeg da). Ikke noe vondt, ikke noen bivirkninger. Det står jo også i artikkelen at de skulle bli fjernet: "– De legemidlene som blir suspendert brukes forholdsvis lite i Norge" Anonymkode: d7c1b...444
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Du kan spørre om dette når du kommer til undersøkelsen eller du kan ringe nummeret som står i innkallingsbrevet og spørre. Sånn til en annen gang burde du forholde deg til det som står i innkallingsbrevet ditt, alt du trenger å vite står der. Da vil du ikke ha noe behov for å bli beroliget. Anonymkode: dcd5e...599 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Hvor skal du ta MR og hvilken del av kroppen skal du ta MR av? Det brukes forskjellige kontrastmidler alt etter hva man skal ta bilde av. Sykehusene har e-håndbøker liggende åpent på nett, og der kan du finne informasjon om hvilke kontrastmidler de bruker til ulike MR-undersøkelser. Anonymkode: 87cc3...f7c
Einus Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Er det samme kontrastvæske for CT? På grunn av av pacemaker kan jeg ikke ta MR. Har tatt CT med kontrast væske og det er litt rart men ikke skummelt eller farlig tror jeg
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Ikke noe å bekymre seg for, når du får kontrasten så har du og en sykepleier hengende over deg så om det skulle skje noe så er hjelpen nær. Skal man først få en allergisk reaksjon så er jo sykehuset eller et annet sted med kompetente mennesker rette plassen å få det. Hva skal du ta MR av? Anonymkode: b1986...c6e
Diry72 Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 Jeg merket ingenting av kontrastvæsken. Det vil helt sikkert ikke du gjøre heller. Men det er veldig inviduelt, men i verste fall så føler du litt ubehag, men du dør ikke. Som når du er til legen for å ta sprøyte, de fleste merker ingenting, men så er det noen som reagerer.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 Takk til alle som har svart😊 Dere er mindre bekymret enn meg, skjønner jeg😅 Det går nok bra, jeg ble bare litt engstelig etter et googlesøk hvor jeg fant et par ulike tilfeller hvor pasienten døde av kontrastvæsken, i tillegg til artikkelen om at kontrastvæsken kan avleires i hjernen. Skjønner jo at dette er sjeldne tilfeller, og at kontrastvæske gis mange ganger daglig uten problem, men jeg blir likevel bekymret når jeg leser dette. Anonymkode: d74fd...a73
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 tatt ct kontrast, gikk helt fint men det føles ut som du pisser på deg når de sprøyter det inn. Anonymkode: 7e38b...bce
mjau87 Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 Har tatt både CT og MR med kontrastvæske, merker ikke noe ubehag annet enn at du kan føle deg litt varm og får en følelse av at man tisser på seg, selv om at man ikke gjør det, helt normalt🤣
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): tatt ct kontrast, gikk helt fint men det føles ut som du pisser på deg når de sprøyter det inn. Anonymkode: 7e38b...bce mjau87 skrev (1 minutt siden): Har tatt både CT og MR med kontrastvæske, merker ikke noe ubehag annet enn at du kan føle deg litt varm og får en følelse av at man tisser på seg, selv om at man ikke gjør det, helt normalt🤣 Ja det er dette jeg hører de fleste si, og det er ikke dette jeg er redd for, men mer alvorlig ting😕 Men må nok uansett bare hoppe i det😆 Anonymkode: d74fd...a73
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #12 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk til alle som har svart😊 Dere er mindre bekymret enn meg, skjønner jeg😅 Det går nok bra, jeg ble bare litt engstelig etter et googlesøk hvor jeg fant et par ulike tilfeller hvor pasienten døde av kontrastvæsken, i tillegg til artikkelen om at kontrastvæsken kan avleires i hjernen. Skjønner jo at dette er sjeldne tilfeller, og at kontrastvæske gis mange ganger daglig uten problem, men jeg blir likevel bekymret når jeg leser dette. Anonymkode: d74fd...a73 Du finner også artikler på nett om folk som har dødd av å drikke vanlig springvann, som har fått sykdom pga bakterier i vanlig melk, som slo hodet og ble hjerneskader når de datt på isen. Eller alle som har dødd av paracet! Regner med du likevel drikker vann, melk, tar paracet og beveger deg ute selvom det er glatt? Anonymkode: 8251f...191 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 Jeg ble varm innvendig og fryktelig tissetrengt. Jeg ble ikke forberedt så jeg fikk litt panikk. I mitt infobrev sto det kun hvor mye vann jeg skulle drikke, ikke noe om kontrast. Nå har jeg en traume fra kontrast som barn så jeg gikk rett inn i "jente 3 år" når jeg skjønte hva som skulle skje, det var nok medvirkende til at jeg fikk panikk. Anonymkode: 40791...7b5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ble varm innvendig og fryktelig tissetrengt. Jeg ble ikke forberedt så jeg fikk litt panikk. I mitt infobrev sto det kun hvor mye vann jeg skulle drikke, ikke noe om kontrast. Nå har jeg en traume fra kontrast som barn så jeg gikk rett inn i "jente 3 år" når jeg skjønte hva som skulle skje, det var nok medvirkende til at jeg fikk panikk. Anonymkode: 40791...7b5 Uff😔 Hva skjedde når du fikk kontrast som barn? Anonymkode: d74fd...a73
Frøkenfryd30 Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 Jeg skulle ta MR for en stund siden, grudde meg veldig til kontrastvæske, nettopp fordi jeg hadde gjort som deg: googlet. Sykehuset greide å surre og sendte meg på CT istedet.. Det å få kontrastvæsken var en merkelig følelse, fikk en rar smak i svelget og veldig varm rundt lårene, det kjentes ut som jeg hadde tisset meg ut, men ikke vondt eller skremmende. Siden sykehuset hadde gjort denne glippen, måtte jeg inn til MR allerede 7 dager etterpå. Kontrastvæsken her var en annen type, og jeg kjente ingen verdens ting. (Tok MR av hodet om det skulle ha noen betydning). Det sies jo at det ikke er bra med mye kontrastvæske, men de hadde ikke brukt det om det hadde vært farlig. Mitt råd er: pust med magen og prøv å tenk at det går bra- for det kommer det til å gjøre ❤
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 Forresten! Noen typer kontrastvæske kan farge tisset veldig signalgult (typ gul markeringstusj) når det er på vei ut av kroppen igjen. Jeg ble ikke informert om det den første gangen jeg fikk en sånn type, så er greit å være klar over at det kan skje og at det er helt normalt. 😅 Anonymkode: 87cc3...f7c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du finner også artikler på nett om folk som har dødd av å drikke vanlig springvann, som har fått sykdom pga bakterier i vanlig melk, som slo hodet og ble hjerneskader når de datt på isen. Eller alle som har dødd av paracet! Regner med du likevel drikker vann, melk, tar paracet og beveger deg ute selvom det er glatt? Anonymkode: 8251f...191 Dette kan ikke bli sagt ofte nok. Tenderer du til å ha nevrotisk personlighet så logg av internett. Det kommer ingenting godt ut av å google seg opp om alt, absolutt ingenting godt. Anonymkode: d41ba...61d 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 Svigerfar tok MR med kontradt rett før jul og fikk en kjempeallergisk reaksjon og havnet på sykehus der det gikk hardt ut over bla a nyrene - det er visstnok sjeldent men det startet som et rødt utslett som kldde.. så vet du i allefall om en potensiell bivirkning. Han trodde ikke det var så farlig så han ventet med å kontakte lege som menn flest.. i tillegg hadde han flere underliggende årsaker som bidro til at han ble veldig syk av det - men dog er allergisk reaksjon en bivirkning man ikke nødvendigvis får opplyst som er greit å vite om. Anonymkode: 25e3b...742
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 Nabo tok mr, og vi skulle noe på ettermiddagen. Etterlyste henne etterhvert. Da lå hun på overvåkning pga blodtrykksfall. Dette var første gangen hun besvimte. Var allergisk reaksjon mot kontrastvæska som ble brukt. Anonymkode: 40707...91d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #20 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Svigerfar tok MR med kontradt rett før jul og fikk en kjempeallergisk reaksjon og havnet på sykehus der det gikk hardt ut over bla a nyrene - det er visstnok sjeldent men det startet som et rødt utslett som kldde.. så vet du i allefall om en potensiell bivirkning. Han trodde ikke det var så farlig så han ventet med å kontakte lege som menn flest.. i tillegg hadde han flere underliggende årsaker som bidro til at han ble veldig syk av det - men dog er allergisk reaksjon en bivirkning man ikke nødvendigvis får opplyst som er greit å vite om. Anonymkode: 25e3b...742 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nabo tok mr, og vi skulle noe på ettermiddagen. Etterlyste henne etterhvert. Da lå hun på overvåkning pga blodtrykksfall. Dette var første gangen hun besvimte. Var allergisk reaksjon mot kontrastvæska som ble brukt. Anonymkode: 40707...91d Skummelt😯 Anonymkode: d74fd...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå