Gå til innhold

Hvor skal man bo utenfor Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er par i 30-årene som planlegger barn, og vi ønsker oss litt ut av Oslo. Budsjett er maks 8 mill, reisevei inn til Oslo maks 40 min. 

Flere av vennene våre bor mot Lørenskog-området, men det er et område jeg i utgangspunktet ikke syns er så koselig. Kan gi en liste med ting som er viktig for oss.

Viktig:
- Et boligområde uten masse nybygde hus, det må være litt luft mellom tomtene
- Vi ønsker oss hage, men det kan fint være et rekkehus
- Noe grønt/natur i nærheten
- Ikke inntil en trafikkert vei
- Fortrinnsvis tog
- Pluss med noe kulturtilbud som svømmehall eller bibliotek

Områder jeg selv har tenkt på er Ås og Asker. Jeg syns dette er litt mer landlig enn f. eks Bærum og Ski. 

Tar gjerne imot innspill og andre forslag. 

Anonymkode: af79c...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuser selv litt på Sørumsand. Ca en halvtime med direkte tog til Oslo S med avganger hver time. Passe småbyaktig og grønt for meg, tror det bor rundt fem tusen der og en del billigere med småhus, hage og garasje enn Oslo og Lillestrøm sist jeg sjekket.

Anonymkode: d9e7f...e09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessheim har alt du ønsker. Splitter nytt badeland som er helt fantastisk. Bor på Jessheim selv og stortrives. 

Anonymkode: c7b38...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snuser selv litt på Sørumsand. Ca en halvtime med direkte tog til Oslo S med avganger hver time. Passe småbyaktig og grønt for meg, tror det bor rundt fem tusen der og en del billigere med småhus, hage og garasje enn Oslo og Lillestrøm sist jeg sjekket.

Alternativt Fetsund.

Krysser også alle punktene på listen til TS. 

Tog fra Fetsund til Oslo S er vel 15-20 minutter. 

Anonymkode: 0ef3d...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vestby , ås, Moss, Fredrikstad

Anonymkode: 0d850...9f6

På Ås er det mange bondestudenter og mye rauting. 
Ingen av disse stedene er rett utenfor Oslo. De er Gokk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jessheim har alt du ønsker. Splitter nytt badeland som er helt fantastisk. Bor på Jessheim selv og stortrives. 

TS ber om tips LITT ut av Oslo, ikke en forstad til Hamar.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at vi flyttet fra Oslo til Fetsund selv. Aldri sett oss tilbake.

Fin enebolig. Passe tomt/hage. Nærhet til skole og barnehage. Marka som nærmeste nabo. Svipptur til Lillestrøm/Oslo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Steder som Fredrikstad og Moss er for langt unna, samme med Jessheim.

Fetsund har vi vurdert litt, men syns det er så vanskelig å vite med denne myggen, hvor plagsomt er det? Må også spørre hva Fetsund har av kulturtilbud? Jeg er ikke så kjent der.

Samme med Tårnåsen, veldig lite kjent der. Litt usikker på om det er landlig nok? 

Sørumsand er ikke så dumt, hva vil dere som er lokalkjent si er forskjellen her fra Fetsund?

Anonymkode: af79c...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

1 minutt siden, Snok1 said:

TS ber om tips LITT ut av Oslo, ikke en forstad til Hamar.

Morsomt, men for de som slet i geografitimene vil jeg nevne av avstanden til Hamar er nesten tre ganger så lang som til Oslo.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Alternativt Fetsund.

Krysser også alle punktene på listen til TS. 

Tog fra Fetsund til Oslo S er vel 15-20 minutter. 

Måtte bare sjekke: 20 minutter etter ruten. Men det betyr nok i snitt 30-40 minutter i virkeligheten. Norske tog kan man ikke akkurat stille klokka etter.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også foreslå Frogner i Lillestrøm kommune. Her er det ca 20 minutter med tog til Oslo, og i flere av områdene som ikke ligger helt i sentrum er det områder med små og store hus som har hager. Kort vei til Lillestrøm, og det er både svømmehall og bibliotek der. I tillegg til en forholdsvis ny idrettshall med mange aktiviteter for barn.

Anonymkode: edbdc...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kolbotn / nordre follo 😊

Anonymkode: 4645e...d22

Kolbotn er en geriatrikerlandsby hvor barn blir hysjet på og lekeplasser fjernet. Ikke et sted for barnefamilier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er en del småbarnsfamilier fra Oslo som har flyttet til Tomter de siste årene. Bygges ut en del der nå i tillegg til at eldre boliger legges ut for salg stadig vekk, så du får litt av hvert. I Tomter kan du både bo i klynge, i gokk og noe midt i mellom. I Knapstad (2-3 minutter lengre unna Oslo med tog) er det også en del koselige felt. Der kan du også velge mellom å bo i klynge, i gokk og midt i mellom. Bygges ut der og, men det har foreløpig bare vært leiligheter, om jeg husker rett.

Anonymkode: 445fc...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morsomt, men for de som slet i geografitimene vil jeg nevne av avstanden til Hamar er nesten tre ganger så lang som til Oslo.

Kulturelt sett ligger Jessheim vesentlig nærmere Hamar enn Oslo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...