AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Har kjøpt et hus med vinterhage, og denne er ikke oppvarmet. Så det er som en stue, men med plasttak så kulda kommer inn. Det er ikke noe fukt der (som takstmann har målt), og det kommer ikke regn eller snø inn. Kan man ha en vanlig sofa og spisebord ment for innebruk der? Planen er å isolere det rommet etter hvert, men det blir ikke nå i vinter når vi flytter. Har en sofa i testil som er for stor for den stua som er inne, men som passer fint i vinterhagen hvis den da ikke blir ødelagt av å stå der. Men om vi setter den der og den blir muggen på noen uker er det liksom ikke noe vits å frakte den dit. Anonymkode: 223a7...38c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Ville ikke satt inn en vanlig sofa der. Har en kompis som prøvde det i sin vinterhage, som for øvrig er isolert, uten særlig hell. Han kjøpte seg en hage-sofa som egentlig ser veldig ut som en vanlig sofa, og den har holdt seg fin. Anonymkode: 19c07...5de 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Huffda...Mugna den? Hva med vanlig spisebord i tre? Jeg tenkte liksom at det "bare" var kaldt, men det er sikket noen problemer jeg ikke har tenkt på. Anonymkode: 223a7...38c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Huffda...Mugna den? Hva med vanlig spisebord i tre? Jeg tenkte liksom at det "bare" var kaldt, men det er sikket noen problemer jeg ikke har tenkt på. Anonymkode: 223a7...38c Var ikke synlig mugg på den, men den lukta ganske morsomt når vårsola kom for fullt. Anonymkode: 19c07...5de
Taluno Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Er det målt luftfuktighet i vinterhagen? Når det er temperaturendringer? Det blir jo i grunn samme som å lagre det i en garasje som ikke er isolert. Jeg ville ikke gjort det.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Taluno skrev (17 timer siden): Er det målt luftfuktighet i vinterhagen? Når det er temperaturendringer? Det blir jo i grunn samme som å lagre det i en garasje som ikke er isolert. Jeg ville ikke gjort det. Jeg vet faktisk ikke om det er målt om vinteren, huset ble solgt i oktober, og da var det målt til å ikke være fuktighet der. Men det er jo helt sikkert noe fuktighet, det var frostroser på vinduene da vi var der sist - siden vi da hadde skrudd ned temperaturen i hele huset ettersom vi ikke bor der ennå. De som bodde der hadde hatt en skinnsofa der, men ser for meg at det er noe annet enn en i tekstil. Anonymkode: 223a7...38c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 Det er jo et ganske lukket rom, som vil ha en viss luftfuktighet. Og lufta holder jo bedre på vann når det er varmt enn når det er kaldt. Dermed vil det lett bli dugg på det som står der. Som så tørker litt opp og så dugger på igjen. Ikke akkurat et optimalt miljø for møbler ment for innendørs bruk i relativt jevn temperatur. Jeg ville nok ventet med å sette inn vanlige møbler der til rommet var isolert. Anonymkode: 7e241...b9d
vea Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Vinterhager har en tendens til å ha store temperaturforskjeller, da oppstår også kondens. Stoffsofa ville jeg ikke plassert der. Både pga kondens men også pga. Falming av stoff osv. Vi har vinterhage integrert som en del av stuen, ikke eget rom, så vi har ikke kondens og store temperaturforskjeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå