Gå til innhold

Behabdling hos namsmann, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et krav som kom litt sånn brått for min del - motstrider det ikke, men det er fra tidlig 2021. Jeg betalte inn et feil beløp, så betalt ut på nettsida også ble saken liggende å ruge frem til jeg for litt siden fikk brev med skjema fra namsmann. Fikk ikke noe forvarsel fra kreditor hverken epost, digipost eller post, posten muligens siden jeg har flyttet siden kravet opprinnelig var. Uansett siden det kom rett inn fra sidelinja var det heller ikke noe jeg budsjetterte for.

Jeg får ikke betalt den før jeg får lønn, men dato for avholdelse er tre dager før jeg får utbetalt lønn. 

Hvordan er saksbehandlingstiden her? Rekker jeg å få betalt før namsmann går videre til arbeidsgiver?

Anonymkode: b7e1e...894

Skrevet

Be om bevis på at de har sendt ut purring og inkassovarsel ellers har de ingen sak mot deg

Anonymkode: cf333...fb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om post kan bli feil ved flytting skal jo ikke det ha noe å si for epost eller Digipost? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Be om bevis på at de har sendt ut purring og inkassovarsel ellers har de ingen sak mot deg

Anonymkode: cf333...fb7

Tvangsgrunnlag og varsel ligger ved foreleggelse av tvangsfullbyrdelse. Så dette har ts fått beskjed om.

Anonymkode: 69f34...780

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta kontakt med namsmannen og si at du ønsker dialog med 'saksøker'.

Utover det så varierer det litt utifra kommune, men de fleste namsmenn har en backlog på saker for tiden og ligger ofte et par uker etter ift hva som står som avholdsdato.

Anonymkode: 385f8...222

Skrevet

Ville bedt om kopi av inkassovarsel, betalingsoppfordring og varsel om tvangsfullbyrdelse før jeg hadde gjort noe mer, er det ikke sendt digitalt eller til feil adresse, så kan ikke inkassoselskapet kreve salær og må også trekke utleggsbegjæringen og dekke inn gebyret selv. 

Dersom de pålagte brevene er sendt, be namsmannen om de kan utsette avholdelsen en ukes tid, slik at du får betalt før avholdt, arbeidsgiver får da ikke beskjed. 

Anonymkode: 30ee5...18a

Skrevet

Kontakt namsmannen, fortell hvilken dato du får lønn, og spør om det er mulig å utsette saken de få dagene så du rekker å få betalt det. Det er lov å spørre.

Skrevet

Om du får lønn tre dager etter fristen og du har mulighet til å betale når du får lønn, så tar du en telefon til namsmannen å forklarer. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 34d3d...e9d

Skrevet

Hvis det er skjema for utleggsforretning så går det ikke så fort. Da skal du først sende inn og så skal der behandles . Her tok det  7 mnd . 

Anonymkode: 7281b...7eb

Skrevet

TS her.

I saken viser kreditor kun til 2021 utsendingene, og det er hva som er i saken. Jeg motstrider ikke kravet og gidder ikke å gjøre noe ut av det heller, kom bare opp igjen på et økonomisk dårlig tidspunkt.

Men jeg ringte namsmann, og som det ble sagt her har de noe etterslep, så det var helt ok å innbetale på lønningsdag. 

Så det har ordna sæ

Anonymkode: b7e1e...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...