Gå til innhold

Lihkku beivviin! ❤️💚💛💙

MyMichelle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke samer, men det var først etter jeg ble kjent med dem. Jeg har opplevd det fra samer som de kritiserer nordmenn for. 😬 

Anonymkode: 194ee...543

Hva mener du med dette egentlig? Sønnen min er både samisk og norsk, det blir jo det samme som å si at "jeg liker ikke norske gutter på 8 år", sånn generelt. Eller er det bare norsksamiske gutter (på 8 år) du ikke liker? Eller er det egentlig den ene eller de få personene du møtte som oppførte seg dårlig mot deg som du egentlig ikke liker? 

All logisk fornuft tilsier at det ikke går an å "ikke like samer". 

Anonymkode: 3da44...998

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MyMichelle skrev (19 timer siden):

Er enig ❤️  Samtidig takler jeg det. Jeg er oppvokst er sted der «fjellfinn» var det verste en kunne være. Mentaliteten var lignende den i filmen «Ellos deatnu — La elva elve», selv om det var senere. Jeg har bodd forskjelllige steder i landet, og vært redd for at folk skulle skjønne jeg var «fjellfinn». Det er ikke mange år siden jeg bestemte meg for å ta et oppgjør med skam og selvhat.

:klem3::klem3::klem3:
Det har vært lignende her på Østlandet og. En inngiftet onkel av meg fant ut at han var 50% skogfinne, bestemødrene hans var skogfinner, de hadde holdt det skjult (var forbundet med stor skam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk-talende og germansk-talende folk har bebodd overlappende områder i Skandinavia i sikkert to tusen år, dobbelt så lenge som vi har ordentlige historiske kilder... det er veldig veldig mange nordmenn som har noen samiske aner de ikke vet om. 

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...