Gå til innhold

Hvordan håndtere, kurere eller bearbeide alvorlig skam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en "tilstand" ved meg selv som har påvirket hele meg og mitt liv i snart 40 år. Dette går da på kropp som er uforanderlig, altså det er ikke snakk om overvekt, eller noe som kan opereres osv. Det er da en permanent tilstand som jeg må bære med meg livet ut. Dette er så vanskelig for meg at jeg tidligere har vurdert å avslutte livet, men jeg er ikke der nå da jeg har barn. Likevel har jeg det slik at jeg mest venter på at livet skal bli ferdig. Jeg klarer ikke å nyte de gode tingene i livet fordi denne "tilstanden" kommer i veien for meg. Jeg har to ganger tidligere gått til psykolog uten at dette har hjulpet, og jeg føler ikke at jeg finner noen "verktøy" eller metoder å benytte om dere skjønner. Så, et slags desperat rop om hjelp her. Er det noen som har noen ideer metoder, youtube videoer, bøker, hva som helst ? Jeg er så sliten av å hate meg selv og hele tiden være kvalm av meg selv. Jeg orker ikke å ha det slik og ønsker nå å prøve en ny runde med med mental healing for meg selv. Please,....hjelp meg. Og ikke kom med sånn "du må bare akseptere" - ja sikkert, men jeg klarer ikke, er jo derfor jeg skriver her...

Takk for hjelpen

Anonymkode: abdb1...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner da med at det er noe fysisk? Så da tenker jeg at hvis du jobber med ditt indre så vil kanskje det ytre bli mindre viktig, og da er aktiviteter som gjør at du opplever mestring og at du får økt selvfølelse og at du får kjenne på livsgleden veldig bra. Jeg vil også anbefale meditasjon og yoga på det sterkeste. Dette kan kombineres i for eksempel kundaliniyoga der man vender fokuset innover, men man kan også gjøre meditasjon uten det som når man skal legge seg, at man hører på guidet meditasjon om man foretrekker det eller høre på frekvenser eller bare er i ro i hodet uten noen inntrykk utenifra hvis man får til det, og at man da kan åpne opp for at det kan komme til noe som man ikke hadde trodd var der inne. Å få litt mer indre ro er virkelig nyttig, og noe flere burde jobbe med. 

Anonymkode: 2a59a...3ed

Skrevet

TRE, ligger mange instrukssjonsvideoer på youtube. Ellers finns det også behandlere som tilbyr dette.

Eller så kan du prøve en  kiropraktor som jobber med SRI og NSA, det har hjulpet meg mye

Anonymkode: 957b9...cf8

Skrevet

Kanskje psykologene du har gått til er spesialisert i noe annet enn det du trenger hjelp med? I og med at du sier du ikke har lært noen ting du kan benytte deg av, ingen verktøy eller metoder, så må det jo være noe slikt?

Hva gjorde dere i timen da? Var det mest bare deg som snakket?

Anonymkode: 4cd4e...c8f

Skrevet

Du må snakke om det. Det er det beste rådet jeg kan gi for å bli kvitt skammen. Øv for deg om du må. Snakk høyt. Det føles kanskje umulig. Du kunne øvd deg med å si hva det er her som anonym. Men.. 

Nå vet jeg jo ikke hva det er, så dette er mer generelt.

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er jo veldig alvorlig og komplisert. Det er som om noen skulle ha følt skam på grunn av hudfarge og det har vi jo sett hva kan gjøre med mennesker.

Er det tilbakemeldinger du får og det du oppfatter er den gjengse meningen om tilstanden din som skaper selvhatet? Eller hvor kommer det fra? 

Skrevet

Finnes det andre som har denne tilstanden som du kan søke fellesskap med?

Jeg synes det er vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hva det dreier seg om. Selv har jeg veldig skam på grunn av overgrep, jeg føler meg ødelagt, verdiløs og uelskbar. Jeg vet ikke om dette kan sammenlignes. Min erfaring er vel egentlig at denne skammen ikke går vekk eller kan kureres, jeg må bare lære meg å leve med den. Samtidig må jeg jobbe med den, for hvis ikke spiser den meg opp og blir så vanvittig stor at «jeg» rett og slett forsvinner. 

Jeg distraherer meg selv med film, bøker, spill, musikk, mat, trening og rutiner. Jeg får emdr-behandling. Jeg venter på psykolog, som jeg kanskje aldri får. Jeg bruker all energien min på jobb og barna mine. 

Håper andre har bedre råd. Men kanskje hjelper det å høre at andre har litt de samme tankene som du, for meg gjør det i alle fall det. 

Anonymkode: 13129...bd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...