AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Om jeg for eksempel slår meg, og får vondt som å slå tåa i stolbeinet, så sier typen nei, det var ikke vondt, fordi han ikke hadde fått vondt. Men selv om han ikke hadde fått vondt, så gjør jeg det. Hva er det med slike folk? Anonymkode: fe702...eb9
Gjest Raptuss Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Hjelpes, høres ut som han er uten empati og ikke særlig smart. De fleste klarer å tenke med ren logikk at det kan være vondt for andre selv om de ikke fikk så vondt sist gang de slo tåa selv. Så må han være rimelig fri for empati siden han så til de grader ikke kan koste på seg å være litt grei når du har vondt.
Hjelpsom Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg for eksempel slår meg, og får vondt som å slå tåa i stolbeinet, så sier typen nei, det var ikke vondt, fordi han ikke hadde fått vondt. Men selv om han ikke hadde fått vondt, så gjør jeg det. Hva er det med slike folk? Anonymkode: fe702...eb9 Han forstår ikke forskjellen på smerteterskel. Jeg har svært høy smerterterskel selv og har av og til problemer med å forstå andres smerte. Det betyr ikke at jeg ikke har empati, det er bare utgangspunktet som er så forskljellig. Sett deg ned å prat grundig med han og få han til å forstå at dere er forskjellige og at du tåler smerte mye mindre en han. Gjør det flere ganger uten å bli sint, det kan ta tid før det glir inn. Det at han ikke forstår nå eller har vanskelig med å forstå trenger ikke bety at han er en dårlig person.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Smerte er ingenting annet enn en reaksjon i hjernen. Greit nok at du har vondt, men det går over og er ikke noe vits å syte over. Anonymkode: 5a0ee...f65
Hjelpsom Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Smerte er ingenting annet enn en reaksjon i hjernen. Greit nok at du har vondt, men det går over og er ikke noe vits å syte over. Anonymkode: 5a0ee...f65 Ehh, smerte er svært individuelt. Jeg har kroniske smerter som aldri går over. Tror du hadde hatt en annen holdning om du satt i samme båt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Useless skrev (16 minutter siden): Ehh, smerte er svært individuelt. Jeg har kroniske smerter som aldri går over. Tror du hadde hatt en annen holdning om du satt i samme båt. Fjern "men det går over" fra innlegget mitt, så er det som gjenstår svar på ditt innlegg. Anonymkode: 5a0ee...f65
Hjelpsom Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fjern "men det går over" fra innlegget mitt, så er det som gjenstår svar på ditt innlegg. Anonymkode: 5a0ee...f65 Men problemet består jo, når Ts opplever smerte så føler hun at mannen bagateliserer og har lite forståelse for hvordan hun opplever smerten. Det er lov å annerkjenne smerten partner opplever selv om man vet det går over. Gi støtte og trøst, ha empati selv om man ikke opplever smerte på samme måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå