Gå til innhold

Føler venninnen min ikke tar meg seriøst, tør ikke betro meg til hun mer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sommeren 2021 gjorde jeg det slutt med eks min. Jeg var en del ute med en venninne månedene etterpå og vi hadde det veldig koselig og kjekt sammen. Hun har en kjæreste, men de har et avstandsforhold og hun skal kanskje flytte til han på sikt. Jeg var alltid litt engstelig å møte på eks min ute, fordi han fortsatt likte meg og sikkert ønsket noe mer.. men jeg var veldig tydelig når jeg slo opp med han. Jeg og han var sammen i 10 år, og vi har hvert vårt barn fra før, og ungene hadde ikke sett hverandre på ett år. 

Vi ble enig å hilse på hverandre, og det var et gledelig gjensyn mellom ungene og jeg syns det var fint å se sønnen hans. Han hadde vokst mye på ett år. 

Jeg og venninnen min var ute en dag og jeg lovet å bli med og se fotball sammen med hun på pub senere samme dag. Eks min kjørte datteren min fra arbeid, og han var derfor inne hos oss på kaffe besøk når venninnen min ringte og vi skulle bli enig om å møtes før kampen. Jeg sa min eks var hos oss, og hun ville jeg skulle ta han med oss og se kampen på pub. Jeg hadde ikke så lyst til det, men hun inviterte og han sa så klart «ja» å bli med. 

Hennes sønn og kjæresten kom også, og hun skulle introdusere eks min, så sa hun « det er eks til ………… de er av og på hele tida!» 

Det såret meg faktisk når hun sa det fordi jeg ikke har følelser for min eks og jeg har vært veldig tydelig ovenfor hun og min eks vet hvor skapet står.  

Hvorfor skal hun si sånt, og foran min eks?

Han ble så klart glad når hun sa det. Jeg sa til hun jeg ikke syns noe om hun sa det, men hun sa det bare var tull. 

Kanskje jeg overreagerer, men jeg trodde hun respekterte hva jeg følte. 

Jeg har ikke hatt lyst å møte på han ute, og heller ikke ha han med oss. Jeg hadde begynt på en ny start, og hun ville invitere han med oss når hun vet hva jeg føler , og si «jeg og han er av og på hele tida» 

Til sommeren er det 2 år siden det ble slutt mellom oss, og jeg har ikke kjølt, kysset eller hatt sex med han etterpå fordi jeg har ikke romantiske følelser for han mer. Han har spurt, men jeg har vært tydelig og sagt , nei, jeg vil ikke alle gangene.  Og han vet jeg har planer om å flytte etterhvert , og han ikke er med i mine fremtids planer. 

Føler jeg mistet venninnen min den kvelden, føler jeg ikke kan betro meg fordi hun ikke tar meg seriøst. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5bc27...ba8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg du tar altfor alvorlig. Det var jo bare en uttrykksmåte, og hun tenkte ikke over det akkurat da. Du møter eksen din av og til, og du kan da bare si fra til ham at du syntes det var flåsete sagt, og at han bare må gå ut fra hva du og han har blitt enige om. Det er han du skal forholde deg til, hva venninnen din måtte si i et øyeblikks ubetenksomhet, det har da lite å bety.

Vær fortsatt tydelig overfor eksen din, og behold vennskapet som vanlig med venninnen din. Du har sagt fra til henne, og da sier hun nok ikke det en gang til.

Anonymkode: 56321...0ac

• Liker 9
Skrevet

Hva ligger bak at du reagerer så voldsomt på dette? Vi hører noen sier noe, og så ser vi handlingene. Mest sannsynlig tenker venninnen din at hvis hun selv hadde hengt med eksen så ville hun selv hatt sex med ham eller ville hatt noe mer uforpliktende. Det er jo sånt vi gjør omtrent hele tiden - å sette oss inn i andres situasjon og bedømme ting utfra våre egne tanker og motiv. Helt normalt med andre ord, og det er jo både nyttig og bra i mange tilfeller. Andre ganger kan det være verre som i å ilegge den andre våre egne meninger og å tenke at de er uærlige fordi vi ikke klarer å skjønne at vi tross alt er forskjellige.

I det tilfellet her ser jeg ikke hva problemet ditt er og hvorfor det er så viktig hva hun tenker. Det er ikke alle som ser poenget med å være kun venn med eksen og ihvertfall ikke hvis det er følelser i bildet fra den ene. Kan du forklare henne hvorfor du gjerne vil være venn med ham? Kanskje hun skjønner det hvis du forklarer det helt ærlig? For du har gitt litt miksede signaler i og med at du har sagt at du er redd for å møte ham nettopp fordi han fremdeles har følelser for deg, og så begynner du å treffe ham likevel. Kan du forstå at venninnen din kanskje misforstår det? Vi er jo ikke tankelesere, og vi er søren ikke alltid ærlige heller selv om vi mener at vi er det. Vi kan si en del som er helt sant, og så skjuler vi deler av det sånn at det blir 10 prosent løgn. Og noen ganger juger vi for oss selv også, og blir sure på dem som gjennomskuer det. Vi er flinke til å komplisere ting iblant.

• Liker 4
Skrevet

Teit sagt ja. Men å dumpe hele venninnen for dette er nærmest like teit.

Anonymkode: 67dc8...c47

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns venninnen din var hensynsløs og frekk. Snakk med henne om at det ikke var greit at hun inviterte han med og at hun sa at dere var av og på når dere ikke er det! Hun overkjører deg fullstendig og jeg hadde også reagert og følt at venninnen min ikke kjente meg eller til hensyn til meg om hun gjorde noe sånt!

Anonymkode: 85838...6c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns venninnen din var hensynsløs og frekk. Snakk med henne om at det ikke var greit at hun inviterte han med og at hun sa at dere var av og på når dere ikke er det! Hun overkjører deg fullstendig og jeg hadde også reagert og følt at venninnen min ikke kjente meg eller til hensyn til meg om hun gjorde noe sånt!

Enig 

Anonymkode: 1dd9d...a00

• Liker 1
Skrevet

Tror du må tenke litt på hvordan dette ser ut for din venninne.

For henne kan det nok se ut som om du sier en ting, men gjør noe annet. Når hun opplever at han er hjemme hos deg. Hun kan jo ikke vite hva dere har gjort bak lukkede dører?

Teit av henne å tulle med det. Men veldig teit av deg å bli så oppbrakt at du vurderer å bryte vennskapet.

Ta nå heller en ordentlig prat med venninnen din, og oppklar ting.

Anonymkode: 7a0c0...92b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Teit sagt ja. Men å dumpe hele venninnen for dette er nærmest like teit.

Anonymkode: 67dc8...c47

Jeg har aldri dumpet venninnen min. Vi snakker sammen som før, og tar kaffe sammen når vi får tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du må tenke litt på hvordan dette ser ut for din venninne.

For henne kan det nok se ut som om du sier en ting, men gjør noe annet. Når hun opplever at han er hjemme hos deg. Hun kan jo ikke vite hva dere har gjort bak lukkede dører?

Teit av henne å tulle med det. Men veldig teit av deg å bli så oppbrakt at du vurderer å bryte vennskapet.

Ta nå heller en ordentlig prat med venninnen din, og oppklar ting.

Anonymkode: 7a0c0...92b

Jeg har aldri vurdert å bryte vennskapet vårt. Følte jeg kunne snakke med hun om alt, og det kan jeg ennå.. men jeg føler hun ikke tar meg seriøst eller respektere hva jeg føler. 

Skrevet

Jeg ser ikke poenget å dra eks min med meg overalt, dessuten lure folk på om vi er blitt sammen igjen,  fordi de har sett meg sammen med han og ungene. 
Veldig ubehagelig! 
I jul ville eks min ha oss med til foreldrene hans, han maste og maste. Jeg sa nei igjen å igjen! Fordi vi er ikke et par! 

Skrevet

Jeg er ikke enig med de andre her som holder på din venninnes side. Jeg kunne sagt meg enig om det var en teit uttalelse fra ei på 15-18 år, men ingen av dere er unge lenger ut fra det du skriver. 

De eneste jeg vet om som finner på å si slikt og lage en slik situasjon er slike som av en eller annen grunn er misunnelige på den parten som blir utsatt for dette. Som liker å trykke ned andre mennesker, ved å si ting og fremstille ting som noe helt annet enn det var. Feks kan du ha sagt at Ja i dag var det mange folk ute, og når du og hun snakker med noen andre kan hun plutselig fremstille deg som ei som klager på hvor mange mennesker det er som er ute og som om du syns det var altfor mange. Sant, fremstille ting som noe du aldri engang har sagt.

Og det er dette hun gjorde her. Hun skulle vise seg og tøffe seg og ha oppmerksomheten, ved å si noe som ikke engang var sant.

Er det en akseptabel oppførsel fra en såkalt venninne? Jeg syns ikke det. Du bør spørre henne hvorfor hun sa disse tingene og hvordan dette fikk deg til å føle deg. Jeg vet mange roper løp når menn gjør slik mot damer, men er det virkelig akseptabelt at ei venninne gjør slikt mot ei annen venninne? 

Jeg hadde dumpet henne som venn. Du sier jo selv i overskriften at du ikke føler du kan stole på henne lenger. Hva blir det neste hun gjør? Hva annet har hun gjort og du har glattet over det med at hun bare tøyset?

Anonymkode: 267c1...7a9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa det ikke var greit, men hun tuller det bare bort og sier det var ment som tull. Jeg har lyst å si det til hun igjen, men er litt redd jeg vil miste hun etterpå. Jeg savner hun før dette, fordi det var så fint å ha en venninne jeg kunne støtte meg til. Men nå føler jeg ikke har det lenger, ikke på samme måte fordi jeg ikke vil klare å betro meg til hun på samme måte mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke poenget å dra eks min med meg overalt, dessuten lure folk på om vi er blitt sammen igjen,  fordi de har sett meg sammen med han og ungene. 
Veldig ubehagelig! 
I jul ville eks min ha oss med til foreldrene hans, han maste og maste. Jeg sa nei igjen å igjen! Fordi vi er ikke et par! 

Det går an å ha et vennskapelig forhold til en eks, for ungene sin del. Gjøre ting sammen for at ungene skal ha det bra. Det betyr ikke at man er sammen igjen. Og tror folk det kun fordi de ser ekser prate sammen, ja da har de koffert-hode som ikke klarer å se utenfor boksen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du overreagerer voldsomt, det var en klønete kommentar, skjønner ikke at det skal være så mye å ta seg nær av.

Anonymkode: a4560...ffd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke enig med de andre her som holder på din venninnes side. Jeg kunne sagt meg enig om det var en teit uttalelse fra ei på 15-18 år, men ingen av dere er unge lenger ut fra det du skriver. 

De eneste jeg vet om som finner på å si slikt og lage en slik situasjon er slike som av en eller annen grunn er misunnelige på den parten som blir utsatt for dette. Som liker å trykke ned andre mennesker, ved å si ting og fremstille ting som noe helt annet enn det var. Feks kan du ha sagt at Ja i dag var det mange folk ute, og når du og hun snakker med noen andre kan hun plutselig fremstille deg som ei som klager på hvor mange mennesker det er som er ute og som om du syns det var altfor mange. Sant, fremstille ting som noe du aldri engang har sagt.

Og det er dette hun gjorde her. Hun skulle vise seg og tøffe seg og ha oppmerksomheten, ved å si noe som ikke engang var sant.

Er det en akseptabel oppførsel fra en såkalt venninne? Jeg syns ikke det. Du bør spørre henne hvorfor hun sa disse tingene og hvordan dette fikk deg til å føle deg. Jeg vet mange roper løp når menn gjør slik mot damer, men er det virkelig akseptabelt at ei venninne gjør slikt mot ei annen venninne? 

Jeg hadde dumpet henne som venn. Du sier jo selv i overskriften at du ikke føler du kan stole på henne lenger. Hva blir det neste hun gjør? Hva annet har hun gjort og du har glattet over det med at hun bare tøyset?

Jeg syns det er dumt hun sier til folk som kommer og setter seg ved bordet vårt og spør hva vi gjør, og hun svarer vi snakker skitt. Fordi vi gjør ikke det. Hun har fortalt ting om andre til meg, og jeg har sagt til hin må love å ikke fortelle til noen det jeg sier til hun om meg. Jeg har lært meg før å ikke stole på hvem som helst, men hun er noen år eldre enn meg og virket litt mer moden og omsorgsfull/trygg enn disse andre venninnene jeg har hatt før. 
 Vi snakker mye om ungene våre, familie og forteller om oss selv og historier vi har opplevd, og vi har selvironi og tar oss ikke alltid selv høytidelig. Ganske så uskyldig snakk, men vi sitter ikke å snakker skitt eller om andre. For meg vil det høres ut som vi baksnakker og snakker mye dritt. 

Døtrene våre jobbet på samme arbeidsplass, de er kun 17 år gamle. Det var deres første jobb! Datteren min trives ikke der pga dårlig arbeidsmiljø og jeg klarte å skaffe en ny jobb til hun fordi jeg kjenner han som er daglig leder på den arbeidsplassen. 
Venninnen min sier etterpå hun syns han er ekkel og når jeg og venninnen min hilser på han så pleier jeg å snakke litt med han. Da vil hun vi skal gå med engang! 
Datteren hennes vil ikke henge med datteren min, hun er ekskludert. Og helt ærlig så vil jeg ikke datteren min skal henge med datteren hennes heller mer, men det er noe jeg har tenkt for meg selv i etterkant. Datteren min ble så såret og var lenge alene. Hun har nye venninner nå og det ser ut å gå bedre. 

Jeg har ikke vært ute på byn med venninnen min etter den fotballkampen hun ville se når eks min ble med oss. Jeg har kun hatt kafé besøk med hun og det har vært greit! Jeg var invitert til sønnen hennes på nyttårsaften , hun og kjæresten var der også og noen til. Jeg gikk bort og satt meg ned i sofa vsa venninnen min, hun reiste seg og satt seg en annen plass. Jeg snakket ikke så mye med hin på nyttår, siden hun var et stykke unna meg, men hun virket ellers blid og fornøyd. 

Jeg savner venninnen før hun sa jeg er av og på med min eks foran alle andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er dumt hun sier til folk som kommer og setter seg ved bordet vårt og spør hva vi gjør, og hun svarer vi snakker skitt. Fordi vi gjør ikke det. Hun har fortalt ting om andre til meg, og jeg har sagt til hin må love å ikke fortelle til noen det jeg sier til hun om meg. Jeg har lært meg før å ikke stole på hvem som helst, men hun er noen år eldre enn meg og virket litt mer moden og omsorgsfull/trygg enn disse andre venninnene jeg har hatt før. 
 Vi snakker mye om ungene våre, familie og forteller om oss selv og historier vi har opplevd, og vi har selvironi og tar oss ikke alltid selv høytidelig. Ganske så uskyldig snakk, men vi sitter ikke å snakker skitt eller om andre. For meg vil det høres ut som vi baksnakker og snakker mye dritt. 

Døtrene våre jobbet på samme arbeidsplass, de er kun 17 år gamle. Det var deres første jobb! Datteren min trives ikke der pga dårlig arbeidsmiljø og jeg klarte å skaffe en ny jobb til hun fordi jeg kjenner han som er daglig leder på den arbeidsplassen. 
Venninnen min sier etterpå hun syns han er ekkel og når jeg og venninnen min hilser på han så pleier jeg å snakke litt med han. Da vil hun vi skal gå med engang! 
Datteren hennes vil ikke henge med datteren min, hun er ekskludert. Og helt ærlig så vil jeg ikke datteren min skal henge med datteren hennes heller mer, men det er noe jeg har tenkt for meg selv i etterkant. Datteren min ble så såret og var lenge alene. Hun har nye venninner nå og det ser ut å gå bedre. 

Jeg har ikke vært ute på byn med venninnen min etter den fotballkampen hun ville se når eks min ble med oss. Jeg har kun hatt kafé besøk med hun og det har vært greit! Jeg var invitert til sønnen hennes på nyttårsaften , hun og kjæresten var der også og noen til. Jeg gikk bort og satt meg ned i sofa vsa venninnen min, hun reiste seg og satt seg en annen plass. Jeg snakket ikke så mye med hin på nyttår, siden hun var et stykke unna meg, men hun virket ellers blid og fornøyd. 

Jeg savner venninnen før hun sa jeg er av og på med min eks foran alle andre. 

Det du nå ser er hvem hun egentlig er. Så nå kjenner du på en sorg over savnet etter den du trodde hun var, som hun jo hadde fremstilt seg for å være mot deg. 

Jeg tror det er like greit at du lar denne kontakten fade ut. Hun viser jo tydelig at hun mener det er deg det er noe galt med, og hun fremstiller det slik overfor andre.

Glem henne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du nå ser er hvem hun egentlig er. Så nå kjenner du på en sorg over savnet etter den du trodde hun var, som hun jo hadde fremstilt seg for å være mot deg. 

Jeg tror det er like greit at du lar denne kontakten fade ut. Hun viser jo tydelig at hun mener det er deg det er noe galt med, og hun fremstiller det slik overfor andre.

Glem henne.

Jeg trives sammen med hun, men jeg er mer skepsis og forsiktig når jeg har snakket med hun i etterkant.  Synet mitt på hun endret seg, magefølelsen min sa noe annet etter den episoden, og etter jeg har fått mer avstand til hun så har jeg fått tenkt litt mer. Ofte hilste hun ikke på datteren min på bussen eller på amfi, og hun sa etterpå hun ikke hadde sett hun. Det skjedde ved flere anledninger.
Tror ikke hun egentlig har brydd seg så mye om meg eller min datter.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glem henne.

Jeg trivdes før det..

Skrevet

Du tenker alt for mye og over reagerer.

Anonymkode: ea4e4...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du tenker alt for mye og over reagerer.

Anonymkode: ea4e4...8c6

Nei, ikke alle som er enig om det. kanskje jeg ikke overreagerer allikevel. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...