Gå til innhold

Gift og har huslån sammen. Likevel skjønner ikke mannen min hvorfor jeg vil ha oppført halve gjelden på min selvangivelse…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble en litt rar overskrift, men jeg er litt frustrert. Skal se om jeg får forklart… 

Gift i 15 år og har to tenåringer sammen. Vi er normalt oppegående, sosiale og fornuftige folk i et stabilt og fint ekteskap. 

Men…de siste par årene har jeg sett at jeg får omtrent ingenting igjen på skatten, han får mellom 10-20.000. Da så jeg at huslånet kun står oppført på han, ikke meg (i selvangivelsen). Kun min studielångjeld står på min selvangivelse. Vi er betaler halvparten av huslånet hver. 
Bør ikke dette stå oppført?? 

Mannen min mener det koster masse penger å få ordnet dette, jeg mener det bare er å endre det i selvangivelsen. Pappa er regnskapsfører og har sagt at jeg bør få rettet det opp, men vil ikke komme i konflikt mellom meg og mannen min. Han er veldig ordentlig og snill, men tror rett og slett ikke han forstår at dette er riktig å gjøre? Han tror det er fordi jeg vil ha mer igjen på skatten (noe som også er korrekt), og mener at han betalere såpass mye ekstra at jeg ikke skal være så opptatt av det. 

Jeg er ordentlig, og vil ha riktige tall i selvangivelsen. Men det har blitt et sårt punkt, fordi jeg føler meg ego som kun vil gjøre det for å få mer igjen på skatten ( i følge han). 
Vi krangler aldri, men sist jeg tok det opp ble det en så kjip stemning at jeg bare droppet å endre tallene (da møtte han også ha gjort det, noe han mente ville være feil).

What to do? Hvor mye taper jeg på dette i året? (Vi har huslån på 3,2 mill. 

Anonymkode: b2fda...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry både skrivefeil og elendig formulering.. 🤦‍♀️ Håper dere skjønner hva jeg vil med dette innlegget.

TS 

• Liker 1
Skrevet

Den gang vi var gift og hadde lån oppførte vi 50/50 på selvangivelsen uavhengig av hva navnet på lånepapirene var.

• Liker 9
Skrevet

Er du sikker på at du står oppført som eier av boligen? Og at lånet også står i begge deres navn? 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
anon321 skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at du står oppført som eier av boligen? Og at lånet også står i begge deres navn? 

Ja, begge to står oppført som eiere. 

TS 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uansett, så koster det ingenting å endre dette. Han skriver ned lån og verdi på eiendom på selvangivelsen, du skriver opp. Det er ingen hokus pokus. Bare si rett ut at du kommer til å føre opp din halvdel neste gang. Så får han enten tilpasse seg deg, eller lyve på selvangivelsen. 

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Den gang vi var gift og hadde lån oppførte vi 50/50 på selvangivelsen uavhengig av hva navnet på lånepapirene var.

Takk for innspill 😊

Er det riktig å gjøre, eller noe dere valgte å gjøre? 

TS 

Skrevet

Du "gir" jo skattefradraget ditt til han da. Har dere felles økonomi eller ikke? Har du begrensninger i å bruke penger, om han tjener mer enn deg? 

Det koster ingenting å endre det, men dere må ikke endre det heller. Gifte folk kan fordele fritt (ekteskap = økonomisk gjensidig forpliktelse og partnerskap). Samboere er pålagt å fordele etter faktisk eierandel. 

Det vil alltid være hovedlånetager som får rentene oppført på sin skattemelding, det er kun en person banken sender inn på. Du kan jo ganske enkelt skrive inn på din skattemelding at du har halvparten av rentene som din mann fører opp. Legg inn navn og fødselsdato på mannen din og summen i renter. 

Anonymkode: 3236e...a27

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er meningen at dere skal rette opp i selvangivelsen, slik at dere står med 50% hver. 

Anonymkode: 4547d...106

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Både lån og renter skal være delt 50/50 ja. Han snylter jo på deg.

Anonymkode: 685ff...1aa

• Liker 14
Skrevet
anon321 skrev (1 minutt siden):

Sjekk dette. Ellers har du uansett rett. Det koster ingenting. Det er bare å føre opp summen. Så utrolig usympatisk at han vil lure deg for å beholde hele skattefradraget. Som han i utgangspunktet skulle delt hele veien.

Anonymkode: 49efe...601

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for innspill 😊

TS 

Det var riktig fordi det ga riktig utmålt skatt.

• Liker 1
Skrevet

Det spiller ingen rolle.

Anonymkode: 53b52...09b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for innspill 😊

TS 

For ektefolk er det helt valgfritt, og dere kan flytte om på det akkurat som dere vil. 

Det er meningen at dere skal rette opp i selvangivelsen, slik at dere står med 50% hver. 

Anonymkode: 4547d...106

Nei, det er meningen at man skal ta et valg om det. Men for ektefolk skal det egentlig ikke spille noen rolle hvem det står på, siden folk som er gift i utgangspunktet har felles økonomi og er like økonomisk ansvarlig for hverandre. 

Både lån og renter skal være delt 50/50 ja. Han snylter jo på deg.

Anonymkode: 685ff...1aa

Nei, det "skal" ikke det. På samboere skal det være delt etter faktisk andel. Ektefolk = felles økonomi. Om han bruker pengene han får igjen på skatten på sparing, nedbetaling av gjeld eller innkjøp av noe spiller ingen rolle, TS "eier" halvparten av de pengene uansett. Akkurat som at mannen eier halvparten av pengene om skattefradraget går på henne. 

(Med mindre annet er avtalt, selvsagt)

Anonymkode: 3236e...a27

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
anon321 skrev (Akkurat nå):

Uansett, så koster det ingenting å endre dette. Han skriver ned lån og verdi på eiendom på selvangivelsen, du skriver opp. Det er ingen hokus pokus. Bare si rett ut at du kommer til å føre opp din halvdel neste gang. Så får han enten tilpasse seg deg, eller lyve på selvangivelsen. 

Hva mener du med «du skriver opp»? Skulle det kommaet vært borte? 😬

Ja, jeg veit. Men dette er vanskelig! Han har alltid hatt det økonomiske ansvaret, god til å passe på alt og er en ryddig kar. At jeg skal si «du får bare tilpasse deg meg», er ikke vår måte å kommunisere på. Føles så feil! Samtidig beit jeg at jeg bare bør gjøre det 😩

TS 

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har felles økonomi, og for oss lønner det seg at hele gjelden står i hans selvangivelse.. Jeg må derfor skatte litt mer gjennom året for å få igjen på skatten. Men siden han tjener mye mer enn meg lønner det seg. Det vi får igjen på skatten går til felles sparing/reiser/hus... 

Anonymkode: cc60d...9d6

• Liker 14
Skrevet

Det er egentlig litt regnestykke det der hva som lønner seg. Men selvsagt ikke om han tar pengene i egen lomme og at dei ikke bare går til bake til felleskap eller til nedbetaling av lån.

Ofte lønner det seg å føre alt på den med høyest inntekt og så bare føre det som en får tilbake som ekstra nedbetaling på lån eller på annen måte til felles gode. 

Anonymkode: db0df...a25

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette ble en litt rar overskrift, men jeg er litt frustrert. Skal se om jeg får forklart… 

Gift i 15 år og har to tenåringer sammen. Vi er normalt oppegående, sosiale og fornuftige folk i et stabilt og fint ekteskap. 

Men…de siste par årene har jeg sett at jeg får omtrent ingenting igjen på skatten, han får mellom 10-20.000. Da så jeg at huslånet kun står oppført på han, ikke meg (i selvangivelsen). Kun min studielångjeld står på min selvangivelse. Vi er betaler halvparten av huslånet hver. 
Bør ikke dette stå oppført?? 

Mannen min mener det koster masse penger å få ordnet dette, jeg mener det bare er å endre det i selvangivelsen. Pappa er regnskapsfører og har sagt at jeg bør få rettet det opp, men vil ikke komme i konflikt mellom meg og mannen min. Han er veldig ordentlig og snill, men tror rett og slett ikke han forstår at dette er riktig å gjøre? Han tror det er fordi jeg vil ha mer igjen på skatten (noe som også er korrekt), og mener at han betalere såpass mye ekstra at jeg ikke skal være så opptatt av det. 

Jeg er ordentlig, og vil ha riktige tall i selvangivelsen. Men det har blitt et sårt punkt, fordi jeg føler meg ego som kun vil gjøre det for å få mer igjen på skatten ( i følge han). 
Vi krangler aldri, men sist jeg tok det opp ble det en så kjip stemning at jeg bare droppet å endre tallene (da møtte han også ha gjort det, noe han mente ville være feil).

What to do? Hvor mye taper jeg på dette i året? (Vi har huslån på 3,2 mill. 

Verdien av fradraget er 22% av rentene betalt i ligningsåret. Er rentene for 2022 eksempelvis 100k, er altså verdien på fradraget 22k.

Dersom han synes det er krevende å endre dette i selvangivelsen kan du bare si til han at han kan overføre din andel til deg når oppgjøret kommer. Meg om min samboer har bare gjort det slik… men som andre skriver; det er ingen problem å endre dette i ligningene.

edit; som andre skriver kan det ha betydning for formueskatt, så i slike tilfeller må man ta hensyn til dette.

Endret av Grandidosa83
Skrevet

Det koster ikke noe å endre på skattemelding.

Du må også endre din skattemelding. Om han står som hovedlånetaker, så kommer alt automatisk på han innmeldt fra banken. Det er faktisk enda så gammeldags. Da må du legge inn din renteutgift, også skriver du på 'annet' eller hva det heter at det er din halvdel av renter for lån xxxxxxx.

Du må da aldri overlate hele ansvaret på han, her må du våkne opp. Han har altså i alle år tatt ditt rentefradrag. Har dere (helt) felles økonomi eller delt?

Anonymkode: f3f90...4a4

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...