anonymouuus Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Hei, jeg er relativt ung enda (24) men jeg har bygd meg opp en nokså grei sum egenkapital på rundt 700k. Jeg vurderer å snart kjøpe min første leilighet, men da å kun leie den ut. Tror du det er muligheter for at jeg i tillegg kjøper et hus. Leiligheten som jeg har sett på koster omtrent 2,5 mill og huset jeg har sett på er et oppussingsprosjekt til rundt 2 mill. Er dette mulig å få til mtp boliglån osv?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Nei du er ganske langt unna å nå dette målet. Har du kunnskap til å pusse opp selv? Anonymkode: 8098d...1a5 2
Daisy_B Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 anonymouuus skrev (1 minutt siden): Hei, jeg er relativt ung enda (24) men jeg har bygd meg opp en nokså grei sum egenkapital på rundt 700k. Jeg vurderer å snart kjøpe min første leilighet, men da å kun leie den ut. Tror du det er muligheter for at jeg i tillegg kjøper et hus. Leiligheten som jeg har sett på koster omtrent 2,5 mill og huset jeg har sett på er et oppussingsprosjekt til rundt 2 mill. Er dette mulig å få til mtp boliglån osv? Det kommer helt an på inntekten din, eksisterende gjeld og forventet leieinntekt. 2
anonymouuus Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2023 Daisy_B skrev (Akkurat nå): Det kommer helt an på inntekten din, eksisterende gjeld og forventet leieinntekt. Har 0 i gjeld og forventet leieinntekt er omtrent 13k i måneden
Snok1 Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du er ganske langt unna å nå dette målet. Har du kunnskap til å pusse opp selv? Anonymkode: 8098d...1a5 Med 700k i EK kan TS glatt kjøpe hus til to millioner og fremdeles ha masse til oppussing. Det kommer til å gå kjempebra.
Tvist Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Med 700k i EK kan TS glatt kjøpe hus til to millioner og fremdeles ha masse til oppussing. Det kommer til å gå kjempebra. Men hun vil kjøpe hus og leilighet. 1
Daisy_B Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 13000 x 10 x 5 er det du kan forvente å få i lån til leiligheten. Så da spørs det om du har nok inntekt til resten av den + et ekstra hus.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Du nevner ikke det mest vesentlige her ts, betjeningsevnen? Anonymkode: ddae4...521 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Kan du bo i oppussingsobjektet? Anonymkode: 8098d...1a5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Veldig vesentlig hva det er du tjener 🤷🏼♀️ Anonymkode: a8eb1...997
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Daisy_B skrev (4 minutter siden): 13000 x 10 x 5 er det du kan forvente å få i lån til leiligheten. Så da spørs det om du har nok inntekt til resten av den + et ekstra hus. Nei nei. Når det ikke foreligger leiekontrakt så bruker vi et eget system som regner ut forventet leieinntekter på boliger. Og dette skal også skattes av. Og fellesutgifter skal trekkes ifra. Så summen man sitter igjen med etter utleieinntekter på sekundærbolig er ofte ikke all verden og de fleste som et avhengige av utleieinntekter for å finansiere det blir veldig skuffet over hvor lite man kan regne med i finansieringsregnestykket. Hilsen finansrådgiver Anonymkode: a8eb1...997 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Hvorfor kjøpe noe nå når sjefen sier at du og jeg ikke skal eie noe om noen år? Anonymkode: dbe8b...5a5
Daisy_B Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei nei. Når det ikke foreligger leiekontrakt så bruker vi et eget system som regner ut forventet leieinntekter på boliger. Og dette skal også skattes av. Og fellesutgifter skal trekkes ifra. Så summen man sitter igjen med etter utleieinntekter på sekundærbolig er ofte ikke all verden og de fleste som et avhengige av utleieinntekter for å finansiere det blir veldig skuffet over hvor lite man kan regne med i finansieringsregnestykket. Hilsen finansrådgiver Anonymkode: a8eb1...997 Men ts bør jo få en leiekontrakt. Min rådgiver sier det er slik jeg skal regne, bare at jeg må huske på 30% EK til sekundærbolig når jeg kjøper privat. Mulig det gjøres forskjellig i forskjellige banker/kundeforhold.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 Daisy_B skrev (1 time siden): Men ts bør jo få en leiekontrakt. Min rådgiver sier det er slik jeg skal regne, bare at jeg må huske på 30% EK til sekundærbolig når jeg kjøper privat. Mulig det gjøres forskjellig i forskjellige banker/kundeforhold. man kan da vel ikke få leikontrakt med noen på en bolig man ikke eier enda? Anonymkode: 8098d...1a5
Daisy_B Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): man kan da vel ikke få leikontrakt med noen på en bolig man ikke eier enda? Anonymkode: 8098d...1a5 Klart man kan, hvis man skal kjøpe den.
Schmuhu Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Å leie ut medfører også mange forpliktelser. Da bør du ha forsikring og en virkelig rimelig god budsjettert buffer. Leietakere kan være flink til å finne vesentlige feil ved boligen som ønskes utbedret umiddelbart. Ellers så er det fort gjort at leietakere setter ned leien. I tillegg må du kunne tåle at leietakere kanskje ikke betjener leien i noen måneder. Når det står mellom mat og leie så tror jeg de fleste velger mat i øyeblikket og leie fikses senere. Jeg hadde vurdert hvor jeg ville ha bodd og kjøpt enten huset eller leiligheten til meg selv. Etter noen år hadde jeg revurdert budsjettet samt egenkapital og om en ønsker å satse. Schmuhu Endret 5. februar 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 Daisy_B skrev (1 time siden): Klart man kan, hvis man skal kjøpe den. Har til gode å se at noen kan skaffe en juridisk bindende leiekontrakt på en bolig man ikke engang har fått finansiering på. Anonymkode: a8eb1...997
Daisy_B Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har til gode å se at noen kan skaffe en juridisk bindende leiekontrakt på en bolig man ikke engang har fått finansiering på. Anonymkode: a8eb1...997 Har heldigvis til gode å ha en så firkanta bankrådgiver.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #19 Skrevet 6. februar 2023 Daisy_B skrev (4 minutter siden): Har heldigvis til gode å ha en så firkanta bankrådgiver. Ja som om det er jeg som legger føringer for hva vi kan godta og ikke. Å slurve med betjeningsevne og dokumentasjon har vi ikke lov til. Det kan godt hende du har faktorer i dine lånesaker som gjør at du har betjeningsevne utenom disse utleieinntektene slik at lånesaken ikke er avhengig av denne typen dokumentasjon, men det gjelder ikke kunder som er avhengige av utleieinntektene for å i det heletatt ha betjeningsevne på lånet. Finanstilsynet har veldig strenge og ufravikelige krav til betjeningsevne og fra nyttår nå så har vi også avslagsplikt og ikke bare frarådningsplikt. Uten krav til betjeningsevne ender vi opp med kunder som ikke klarer å betjene lån ved pris- og renteoppgang, og hvis vi slurver med dokumentasjonen her og Finanstilsynet kjører kontroll og dette blir oppdaget så kan banken få millionbøter. Klager kunden på at banken har slurvet i vurderingsgrunnlaget og mener han har fått lån over evne så kan vi også bli pliktige til å dekke tapet den dagen kunden ikke lengre klarer å betjene lånet. Fiktive leiekontrakter uten juridisk binding er et perfekt eksempel på hvor banken som den profesjonelle parten vil bli dømt til å måtte stå for tapet. Du er ikke den eneste som deltar i denne tråden. Om mine innlegg ikke gjelder deg og din sak konkret så betyr ikke det at det jeg skriver er feil eller at det er fordi jeg personlig er en vrang rådgiver. Det kan være det er andre her som har verdi i å lære noe rundt hva vi må hensynta. At fellesutgifter, skatt og utleiedokumentasjon er en del av det kan da umulig komme som et sjokk da det tross alt er vesentlige faktorer. Det betyr ikke at vi alltid kommuniserer dette ut til kundene hvis det ikke er nøvendig for saken. Anonymkode: a8eb1...997 3
Daisy_B Skrevet 6. februar 2023 #20 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja som om det er jeg som legger føringer for hva vi kan godta og ikke. Å slurve med betjeningsevne og dokumentasjon har vi ikke lov til. Det kan godt hende du har faktorer i dine lånesaker som gjør at du har betjeningsevne utenom disse utleieinntektene slik at lånesaken ikke er avhengig av denne typen dokumentasjon, men det gjelder ikke kunder som er avhengige av utleieinntektene for å i det heletatt ha betjeningsevne på lånet. Finanstilsynet har veldig strenge og ufravikelige krav til betjeningsevne og fra nyttår nå så har vi også avslagsplikt og ikke bare frarådningsplikt. Uten krav til betjeningsevne ender vi opp med kunder som ikke klarer å betjene lån ved pris- og renteoppgang, og hvis vi slurver med dokumentasjonen her og Finanstilsynet kjører kontroll og dette blir oppdaget så kan banken få millionbøter. Klager kunden på at banken har slurvet i vurderingsgrunnlaget og mener han har fått lån over evne så kan vi også bli pliktige til å dekke tapet den dagen kunden ikke lengre klarer å betjene lånet. Fiktive leiekontrakter uten juridisk binding er et perfekt eksempel på hvor banken som den profesjonelle parten vil bli dømt til å måtte stå for tapet. Du er ikke den eneste som deltar i denne tråden. Om mine innlegg ikke gjelder deg og din sak konkret så betyr ikke det at det jeg skriver er feil eller at det er fordi jeg personlig er en vrang rådgiver. Det kan være det er andre her som har verdi i å lære noe rundt hva vi må hensynta. At fellesutgifter, skatt og utleiedokumentasjon er en del av det kan da umulig komme som et sjokk da det tross alt er vesentlige faktorer. Det betyr ikke at vi alltid kommuniserer dette ut til kundene hvis det ikke er nøvendig for saken. Anonymkode: a8eb1...997 Jøje meg! Det et ikke snakk om fiktive leieavtaler. Det er snakk om intensjon om å inngå avtale når det formelle er på plass. Ja, det er flere som deltar i tråden. Derfor sa jeg også «for min del», for å vise at det ikke alltid er nøyaktig slik du sier det er. Så kanskje noen kan se nytte i å sjekke med sin bankrådgiver. Nå tenker jeg vi kan lage en egen tråd hvis dette skal diskuteres videre. Toodles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå