Gå til innhold

Jeg drikker 2 sixpacks med øl i uka

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker rusen, elsker å slappe av for meg selv med en sixpack mens jeg hører på musikk og surfer på nettet. Blir ikke dårlig dagen etter, og fungerer i jobb. Har prøvd å slutte med det, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg sier til meg selv at dette ikke er bra, samtidig som jeg tenker: "Hvorfor er det greit at folk røyker hver eneste dag, men ikke greit at man koser seg med sixpack med øl et par ganger i uka?"

Jeg drikker ikke fordi jeg er deprimert eller noe. Jeg er fornøyd med livet. Har en jobb jeg trives i, gode venner, fin familie, og en kjæreste som jeg elsker høyt. Er nesten aldri ute på byen lenger - trives bedre å kose meg med noen øl for meg selv. Er på fest en sjelden gang, men klarer å slutte å drikke når jeg kjenner at jeg har fått i meg nok. Trives bedre å være for meg selv enn å være på fest, for jeg liker å bestemme selv hva jeg skal gjøre, slipper å tenke på overnatting, hvordan jeg skal komme meg hjem osv. Jeg skal fortsette å prøve å slutte med det, for jeg vet at det ikke er bra. Men samtidig er det så godt med et par kosedager i uka hvor jeg bare slapper av for meg selv. Jeg blir ikke drita av en sixpack og vet alltid hva jeg gjør, men det er nok øl til å få en behagelig rus-følelse.

Er jeg alkoholiker?

Anonymkode: c367c...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen som mener at det er greit at folk røyker hver dag eller i det hele tatt.

WHO sier at kvinner bør ligge under 14 enheter i uka for å unngå alkoholskader. Du ligger på 12, så da er vel det innafor med mindre du er veldig uheldig.

Andre generelle råd går på at man ikke skal drikke så mye at man blir påvirket. Så vet vi jo at kreftrisikoen øker noe ved 2 enheter per dag. Sunt er det jo ikke, men det er ikke sjokoladekake og potetgull heller.

Alkoholisme handler om avhengighet. Hvis du er avhengig av alkohol for å kose deg eller slappe av så lover det kanskje ikke så godt?

Anonymkode: fbd7a...d0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Ofte slik det starter. Hadde rekt ut ei hånd, og spurt om hjelp til og kutte det ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dersom man må spørre seg selv eller andre, så ja da har man værtfall ett problem. 

Anonymkode: f85e1...875

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker to hver dag.

Så lenge du har bestemt deg for å ikke øke forbruket er det vel greit med to i uka, men av erfaring vet jeg at det er vanskelig å la være.

Anonymkode: e4bfe...b9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men forbruket kan sakte men sikkert øke over lang tid, der konklusjonen er en annen om noen år. 

Anonymkode: e67b7...638

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg drikker to hver dag.

Så lenge du har bestemt deg for å ikke øke forbruket er det vel greit med to i uka, men av erfaring vet jeg at det er vanskelig å la være.

To sixpack altså.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier at det er greit at folk røyker hver dag? Du kan ikke akuratt bruke det som unnskyldning, det frarådes røyking på det sterkeste fra alle hold også på selve røykpakkene

Anonymkode: 04fac...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at det jeg skrev med røyking kom litt feil ut. Det er jo selvfølgelig ikke bra det heller, men virker som at det er mer godtatt. Når jeg forteller folk at jeg drikker et par sixpack i uka får de nærmest sjokk, når de selv røyker flere røyk daglig.

Anonymkode: c367c...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 0.38):

Det er vel ingen som mener at det er greit at folk røyker hver dag eller i det hele tatt.

WHO sier at kvinner bør ligge under 14 enheter i uka for å unngå alkoholskader. Du ligger på 12, så da er vel det innafor med mindre du er veldig uheldig.

Andre generelle råd går på at man ikke skal drikke så mye at man blir påvirket. Så vet vi jo at kreftrisikoen øker noe ved 2 enheter per dag. Sunt er det jo ikke, men det er ikke sjokoladekake og potetgull heller.

Alkoholisme handler om avhengighet. Hvis du er avhengig av alkohol for å kose deg eller slappe av så lover det kanskje ikke så godt?

Om det er halvlitere med øl ts drikker får hun i seg 18 alkoholenheter i uken.

TS - det at du sier det er vanskelig å slutte å drikke tyder på at du har utviklet et avhengighetsproblem til alkohol.

Greier du ikke slutte - søk hjelp!

Anonymkode: 8ed8c...01c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beelzebub

Jeg tenker det er i overkant. Ikke hinsides, men i overkant. Blir du ikke også feit og dvask av å drikke så mye øl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du at du er alkoholiker, siden du spør? En alkoholiker kan ha både fysisk og psykisk avhengighet. Kvinner blir gjerne avhengige fordi de bruker alkohol for å føle seg bedre, som kos i hverdagen eller som «angstmedisinering». Hva med å prøve en uke med én sixpack og se hvordan det går? Kan du det, eller mener du at du er nødt til å slutte helt?

Mannen min drakk en kartong rødvin i uken. Han mente selv han ikke ble full etter 3 glass, men det ble han. Så skled han på isen i edru tilstand og slo hodet slik at han fikk hjerneblødning oppå hjernen. Han sluttet øyeblikkelig med alkohol. Jeg hadde trodd han ikke var i stand til det.

Anonymkode: 66126...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker litt i underkant av det i løpet av helga. Har riktignok lange perioder uten alkohol også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt antall enheter alkohol er 14 for kvinner, 21 for menn pr. uke. Videre bør man ha 2-3 dager pause mellom hver gang man drikker. 

12 halvlitere tilsvarer ca. 27 enheter alkohol (0.5L 4.5% øl = 2.25 enheter). 

Dersom du er kvinne, så ligger du altså nesten på det dobbelte over anbefalinger - mens om du er mannfolk , ligger du nesten over 30%. 

Videre tilsvarer 0.5L pils ca. 200 kcal, så på toppen er det snakk om 2400 ekstra kcal i uken. Dersom dette er ren overskudd, så skal du ikke se bort ifra solid vektøkning etter en periode.

Hvorvidt du er alkoholiker, kommer an på det mentale. Klarer du ikke gå uten alkohol, så er du alkoholiker.

Anonymkode: 56cfe...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Om det er halvlitere med øl ts drikker får hun i seg 18 alkoholenheter i uken.

TS - det at du sier det er vanskelig å slutte å drikke tyder på at du har utviklet et avhengighetsproblem til alkohol.

Greier du ikke slutte - søk hjelp!

Anonymkode: 8ed8c...01c

Ja, jeg gjorde en antagelse om at det var 0,3, tenkte at det var åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke alkoholiker. Men det er ett faretegn at du ikke helt klarer å la vær. Kunne du latt vær å drikke alkohol over flere dager? Om du klarer det er du ikke alkoholiker. Om du sliter med det, så kan det være ett tegn på at det kan utvikle seg feil.

Jeg drikker gjerne en øl eller to hver eneste dag, som oftest til middagen. Jeg bor alene, har ingen barn eller bil. Fungerer utmerket i jobb, og blir ytterst sjeldent påvirket av alkoholenhetene jeg drikker i hverdagen. Men jeg MÅ ikke drikke hver dag, men jeg liker å ha muligheten. Ofte blir det en øl, noen ganger en drink, men stort sett så blir det brus/vann. 

Anonymkode: b85f4...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Én på fredag og én på lørdag.

Anonymkode: 718d3...4e2

Jeg tenker det er helt innafor, uten barn rundt seg, da vel å merke. 

Det er når det eskalerer med samme opplegg flere dager i uka og at man på plusse på med Jäger etc, at røde flagg begynner å vifte.

Vi trenger ikke leve i forsakelse hele livet for å være gode mennesker.

Å legge ut dette på KG fører til selvforakt for her er det fullt av avholdsmoralister, type "hva??? har du drukket en halvliter når du ammer, ring barnevernet" og "øl hver helg??? Dump ham"

Anonymkode: ba6f6...b78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...