Gå til innhold

Må plantene ha innepotte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Tanta mi har mange fine planter. Med en gang hun kjøper en ny plante så fjerner hun den potten planten kom med. Bytter til større potte og ny jord. Så planten har liksom ikke en innepotte. 

Høres det greit ut? Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: a3020...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er bilde av plantene hennes. Hun bytter til slike store potter

Ts

Screenshot_20230205_220748_WhatsApp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man vanner akkurat passe og gir riktig jord går det helt fint.

Anonymkode: 059a9...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Men jeg overvanner hver gang, så jeg må ha innerpotter 😂

Anonymkode: fe1df...c53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan vet man at hvor mye vann planten trenger?🤕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man at hvor mye vann planten trenger?🤕

Erfarer det etter hvert, leser seg opp og tilpasser etter innetemperatur og plassering. Jeg har flere planter i kun ytterpotte, men har et godt lag med lecakuler i bunnen. De vokser og trives like godt som de som har plastpotte og ytterpotte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det anbefales alltid å ha potter med dren (hull i bunnen), så overvannet renner bort etter vanning. Den beste måten å vanne planter på, er å sette de i en kum/balje og la de suge opp vann nedenfra. Du kjenner når planta trenger vann, da vil planta være lett. Du vil etter hvert lære deg å skjønne når planter trenger vann eller ikke.  Å ha leca i bunnen går bra i ganske lang tid, men plutselig en dag begynner planta å skrante. Da har det samlet seg opp så mye vann der lecaen er at røttene står i vann. I tillegg er det viktig å plassere plantene etter hvor mye lys/sol de trenger. Om vinteren trenger planter så mye lys som mulig. Vær forsiktig med å ha planter over varmeovner. Har du investert i store dyre planter, så kan selvvanningspotter være gull verd. De er forholdsvis dyre, men varer i evighet. Så å plante rett i pyntepotta er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her sier; du må ikke ha innepotte så lenge du er flink til å passe på vannmengde etc.

Det anbefales også å ikke vanne oppi jorda, fordi der trives hærmyggen/små fluer. Dette er vesentlig vanskeligere å unngå når man planter rett i potteskjuleren/pyntepotten.

Jeg liker å kunne løfte på potten for å sjekke både vannmengde, men også hvor mye røttene har vokst og det er enklere å potte om når den tid kommer. Så derfor planter jeg ikke rett i potteskjuleren/pyntepotten.

Men det er ingenting "galt" i å potte rett i disse pyntepottene. Du må bare vite hva du gjør, hvis ikke risikerer du å drepe planten raskt. 

Anonymkode: 4aa00...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...