Gå til innhold

Er det nesten så det er å foretrekke å revne skikkelig, så de opererer ordentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått inntrykk av at en del av de middels alvorlige riftene blir litt sånn sloppy i hyrten og styrten sydd av jordmor eller lege på fødestua. Mens hvis det virkelig går til helvete og revner ordentlig, så blir det tatt på operasjonssal og gjort ordentlig arbeid. Tenker at det kan fort hende at sistnevnte er mer fornøyde med et bedre resultat, de får vel også oppfølging i etterkant? (Førstnevnte får minimalt av oppfølging, i alle fall).

Hva er din erfaring?

Anonymkode: 401d6...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri ønsket meg en alvorlig rift, nei. Det er ingen garanti at det blir bra etter operasjon heller og det gir gjerne større plager i etterkant enn en middels rift. 

Anonymkode: 26799...bc9

• Nyttig 2
Skrevet

Opplevde ikke at det ble gjort i hyrten og styrten, hun som sydde meg tok seg god tid og var kjempeflink. Hadde noen smårifter foran og en grad 2-rift i åpningen, men aldri hatt problemer i ettertid. 

Anonymkode: 9afc6...598

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opplevde ikke at det ble gjort i hyrten og styrten, hun som sydde meg tok seg god tid og var kjempeflink. Hadde noen smårifter foran og en grad 2-rift i åpningen, men aldri hatt problemer i ettertid. 

Anonymkode: 9afc6...598

Enig :) 

Anonymkode: aea03...137

Skrevet

Jeg var et vippe-tilfelle. Legen ville egentlig ta det på operasjonsstua, men det var totalt kaos den dagen og det måtte tas i lokalbedøvelse på fødestua i stedet. Hun sa rett ut at dette ikke kom til å bli bra og at jeg kom til å måtte krangle for å få det rettet opp senere, mens jeg ville blitt fulgt opp på sykehuset i ettertid dersom det ble gjort på operasjonsstua. Hun tok seg god tid og sydde i og for seg pent, men hun var ikke fornøyd med eget arbeid etterpå. Har mye plager i dag.

Basert på den erfaringen ville jeg valgt operasjon any day.

Anonymkode: 22066...178

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var et vippe-tilfelle. Legen ville egentlig ta det på operasjonsstua, men det var totalt kaos den dagen og det måtte tas i lokalbedøvelse på fødestua i stedet. Hun sa rett ut at dette ikke kom til å bli bra og at jeg kom til å måtte krangle for å få det rettet opp senere, mens jeg ville blitt fulgt opp på sykehuset i ettertid dersom det ble gjort på operasjonsstua. Hun tok seg god tid og sydde i og for seg pent, men hun var ikke fornøyd med eget arbeid etterpå. Har mye plager i dag.

Basert på den erfaringen ville jeg valgt operasjon any day.

Det høres jo ut som et litt spesielt tilfelle, du skulle jo vært operert, så det kommer utenfor problemstillingen. Generelt er større rifter selvsagt ikke noe å ønske seg. Hvis man går på trynet og skader seg håper man jo ikke at skaden blir alvorlig nok til at den må opereres bare fordi man får annen oppfølging etterpå og blir sydd av en kirurg, liksom.

Anonymkode: 12947...8ed

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde én liten (men komplisert) rift og det tok fem timer 🙈 De sydde ikke kontinuerlig såklart, men var uheldig med vaktskifte, jordmødrene fikk det ikke til og måtte tilkalle nye jordmødre/leger osv så mye ventetid. Jeg syntes det var helt jævlig for å være ærlig, husker det som mye verre enn selve fødselen. Jeg var sliten og ville bare slappe av og nyte babyen min, ikke ligge i den jævla stolen og høre «nåå er du snart ferdig, altså!» i fem timer. Jeg hadde bekkenløsning, og kjente det verst i halebenet. Det å da ligge 5 timer på halebenet var grusomt. Jeg spurte om å få en pute under, men det fikk jeg ikke da jeg kunne blø på den, så måtte ha den harde genseren til mannen under meg som nesten ikke hjalp noe. Der og da ønsket jeg at de bare kunne ha lagt meg i narkose, og var litt misunnelig på venninnen min som revnet hele veien og fikk operasjon. Men i ettertid har jeg null plager, så NÅ er jeg selvsagt veldig glad for at jeg slapp unna det 😅

• Liker 1
Skrevet

Full rift klasse 4 ønsker du deg ikke! Da er det fare for at du har ødelagt hele bæsjemuskelen og risikerer å måtte gå med bleie fordi du bæsjer på deg. Jordmora til ts hadde nok rett i at du sku hatt krav på full operasjon, syns det er ille å høre hvor nedprioritert fødende kvinner og mødre er. Ved keisersnitt sku pappaen fått lov til å tatt over litt av permisjonen da dette er en Operasjon! Og hun som har født ved keisersnitt er en pasient! Samme er det om du rifter klasse 3-4. Du blir en pasient og er sengeliggende og kan ikke sitte på rumpa på 6 uker..

jeg riftet klasse 3b, ufattelig gla for at pappaen tok seg fri i starten, men han måtte ta av ferien. Velferdsstaten er helt ubarmhjertig mot fødende kvinner; det er ikke en sykdom å være gravid heller ikke blir du en pasient etter en røff fødtsel. Jeg ble også kasta inn på et rom med ei anna mor, hvor vi begge lå der med våres forskjellige utfordringer og babyer som ikke var synkronisert. Og oppfølging av sykehuset? En traume samtale m en jordmor 2 mnd etter og en gynekolog time 6 mnd etter. Fikk så vidt smertestillende rett etter operasjonen og ingen ammeveiledning. Lav på jern var jeg også, men ingen som så det heller på sykehuset selvom jeg hadde mista 1,3 liter blod og gudene vet hvor mye jeg mista mens jeg lå 4 timer og venta på operasjonen.

Men jo, jeg har vært heldig. ingen komplikasjoner av den store arten, knipen var dog slapp. Men traumene. Du vil ikke! Det beste medisinen for meg har vært at fødtsel nr 2 gikk som en drøm. Med gode erfarne jordmødre og en fantastisk oppfølging på amming; men denne gangen krevde jeg det fordi jeg viste bedre. 

Anonymkode: 4920e...fe4

Skrevet

Jeg revnet og måtte bli sydd på operasjonsstue. Vet ikke hvilken grad, jeg revnet ikke noe særlig bak, men langt, langt opp og over i livmorhalsen.
Ble ikke lagt i narkose og smertestillende jeg fikk fungerte ikke ordentlig og det var helt grusomt. Det er fortsatt problemer fordi musklene ikke ble sydd sammen og jeg må opereres på nytt for å fikse det. 

Anonymkode: b4cbd...cac

• Hjerte 1
Skrevet

Du ønsker deg ikke en grad 3-4 rift nei. Jeg fikk grad 3c. Sfinkter ruptur. Deler av lukkemuskelen i endetarmen var delvis avrevet. En stor andel av de som får alvorlige rifter sliter etterpå. Det er dessverre ikke uvanlig å lekke både det ene eller det andre. Selv klarte jeg ikke å holde på luft i mange uker etterpå. Jeg var heldig. Hadde valgt dårlig sying og noe smerter over inkontinens anyday.

Anonymkode: da706...d7c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det de kalte en liten rift. Tok ikke lang tid å sy. Men stingene gikk opp, og jeg har hatt masse problemer i ettertid og er ganske bitter over den elendige behandlingen man får som fødende. Ville valgt keisersnitt om jeg hadde visst hvor liten hensyn de tar og hvor ødelagt man risikerer å bli. Har ikke hatt behagelig sex på 10 år nå, og lekker om jeg nyser, og må konsentrere meg sinnsykt for å kunne jogge eller hoppe uten lekkasje, og er jeg forkjølet kan jeg ikke jogge i det hele tatt.

Anonymkode: 4ebdb...31a

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det de sa var grad 1, både indre og utvendig rifter, men hun brukte utrolig god tid da, lå jo i nesten 2 timer der. Følte selv at det tok alt for lang tid.. jeg var dritsliten og lei meg etter fødsel, skalv (pga epidural og utmattelse) og hadde vondt i ryggen var så vondt å ligge på den harde fødestuesenga.. Fikk heller ikke lov å amme og følte baby ønsket det og jeg ville gjerne amme tidlig for å ha større sjanse for å få det igang :( Men, jeg fikk iallfall dra til barselrom etter 2 timer og få tid med baby og mannen alene og få mat osv uten å måtte i narkose så det er jeg veldig glad for. Har ikke hatt de problemene som folk som får rift helt gjennom kan ha i ettertid så det er jeg og glad for. Men hadde mye problemer med smerter i stingene og at det grodde dritsakte, og tror også hun har sydd litt feil for ting er ikke helt som det skal der nede.. Litt av noe som burde vært på innsiden er liksom på utsiden av sjeden på en måte, vanskelig å forklare. Hun brukte jo god tid og følte ikke det var noe hastverk iallfall men hun var ung så muligens uerfaren. Skulle kanskje ønske en lege eller en jordmor med lang erfaring hadde gjort det eller sett på det... men er jo vanskelig for meg å vite om hun gjorde noe feil da såklart.  

Jeg synes egentlig en lege med spesialsiering bør være med å sjekke alle som sys, så kan jordmødrene følge opp andre ting. Og alle som sys bør få mye bedre oppfølging etter fødsel! Jeg ba mange ganger om å få sjekket stingene på sykehuset fordi det gjorde så vondt og kjentes så innmari hovent ut men det ble aldri tid til det (fikk jordmor til å sjekke på første hjemmebesøk)

Anonymkode: 5803f...b28

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres jo ut som et litt spesielt tilfelle, du skulle jo vært operert, så det kommer utenfor problemstillingen. Generelt er større rifter selvsagt ikke noe å ønske seg. Hvis man går på trynet og skader seg håper man jo ikke at skaden blir alvorlig nok til at den må opereres bare fordi man får annen oppfølging etterpå og blir sydd av en kirurg, liksom.

Anonymkode: 12947...8ed

Poenget mitt er at det ikke burde ha noe å si for oppfølging i etterkant hvilket ROM på sykehuset man lappes sammen på. Riften min ville sett helt lik ut og vært gradert til nøyaktig samme grad dersom jeg hadde operert i stedet for å få en halvveis OK krise-løsning som knapt holder ting på plass pga. stengte operasjonsstuer og generelt kaos.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har født 3 ganger, og skrev i fødebrevet hver gang at jeg absolutt ikke ville klippes, ihverfall.

Hørte så mye skrekkhistorier at jeg var helt ifra meg før jeg skulle føde første gang.

Jeg har ikke fått noe annet enn bittesmå rifter den første gang, enda mindre andre gang og ingen tredje.

Anonymkode: 915e7...1bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har født 3 ganger, og skrev i fødebrevet hver gang at jeg absolutt ikke ville klippes, ihverfall.

Hørte så mye skrekkhistorier at jeg var helt ifra meg før jeg skulle føde første gang.

Jeg har ikke fått noe annet enn bittesmå rifter den første gang, enda mindre andre gang og ingen tredje.

Anonymkode: 915e7...1bb

Ulike erfaringer der, tror jeg. Jeg opplevde klippet som uproblematisk, det grodde kjempefint. Riftene derimot, ble absolutt ikke bra.

Anonymkode: 401d6...bd1

Skrevet

Hadde en setefødsel hvor jeg ble klippet. Vet ikke om klippet i seg selv hadde sendt meg på operasjonsbordet, men jeg endte der pga en morkake som satt fast. Ble derfor sydd i narkose uansett.

Klippet har jeg hvert fall ikke merket noe til siden da, men vet ikke om det har noe med hvor jeg ble sydd å gjøre. Det som fortsatt sitter igjen som et stort sår er at jeg ble trillet dit, og barnet mitt til nyfødtintensiven. Rakk ikke å holde henne, hun ble bare holdt inntil kinnet mitt før vi forsvant hver vår vei. Tok 5 timer før jeg fikk komme opp til henne, og selv om jeg selvsagt ikke merket savnet i narkosen så gjorde det så ufattelig vondt å våkne opp og bare lengte.

Håper dermed at jeg slipper operasjonsbordet, uansett årsak, denne gangen. Vil mye heller ha en liten rift de kan fikse der og da, og kunne bruke den tiden med barnet mitt.

Anonymkode: 290ff...850

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg fikk en dyp vaginalrift som blødde mye, og to klipp (pga sløv saks…), så jeg ble operert. Null oppfølgning i ettertid for det da. Ikke engang på seksukerskontroll ville de se om det så greit ut 🤷‍♀️ Riften tror jeg må ha grodd greit, men klippene kjenner jeg ennå. 

Anonymkode: 1dfe8...4ad

Skrevet

Jeg revnet grad to med begge barna. Opplevde at jordmor gjorde en god og grundig jobb med å sy, selv om fokuset mitt var på den nyfødte babyen på brystet. De sjekket stingene når vi var på kontroll med babyen på dag tre, og også på seksukerskontrollen. Alt grodde fint og ingen plager i ettertid 🤷‍♀️

Anonymkode: ddbe4...566

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...