AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Del Skrevet 5. februar 2023 Hei! Søkte en stilling hvor søknadsfristen gikk ut i forrige uke. Har ikke hørt noe. Er ganske fersk i arbeidslivet enda og dette er den andre jobben jeg søker, utenom nåværende jobb. Får høre av flere bekjente at det er normalt å ringe for å forhøre seg, bør jeg gjøre det? Vil det virke «masete» og negativt, eller positivt «oi hun virker interessert»? Hva kan man si? Setter stor pris på hjelp fra dere som har erfaring, mistet min største støttespiller i livet (mamma) nylig, og synes det er vanskelig å vite hvordan man går frem i slike situasjoner - så tusen takk ❤️ Anonymkode: 772fa...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Del Skrevet 5. februar 2023 Det er fint å ringe, du kan f.eks ringe nå til uken. Når du ringer kontaktpersonen i annonsen så er det fint å begynne med "Hei, det er xxxxx som ringer og jeg søkte på stillingen som xxxxx. Har du 5 minutter?" Alltid greit å spørre om de har tid. Sier de ja. Så kan du fortsette med: "Jeg lurer på hvordan prossessen er videre nå?" Anonymkode: a0bbf...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Del Skrevet 5. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er fint å ringe, du kan f.eks ringe nå til uken. Når du ringer kontaktpersonen i annonsen så er det fint å begynne med "Hei, det er xxxxx som ringer og jeg søkte på stillingen som xxxxx. Har du 5 minutter?" Alltid greit å spørre om de har tid. Sier de ja. Så kan du fortsette med: "Jeg lurer på hvordan prossessen er videre nå?" Anonymkode: a0bbf...b9f Husk å alltid ha klart for deg hva du skal spørre om før du ringer, slik at det ikke virker som om at du bare ringer for å ringe. Så å spørre om prossessen er alltid fint. Vær høflig og prøv å vær deg selv. Anonymkode: a0bbf...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Del Skrevet 6. februar 2023 Det kommer kanskje an på type stilling? Jeg tenker at dersom du skal ringe, så må du ha noe konkret du faktisk lurer på. Ikke ring kun for å fremstå interessert. Jeg ringer selv ikke (fordi jeg rett og slett ikke lurer på noe), og i de tilfellene hvor jeg er kvalifisert så hører jeg fra dem uansett. Det eneste jeg kan tenke meg er om jeg har et annet jobbtilbud, men ønsker den andre jobben mer. Da kan jeg ringe for å høre hvordan de ligger an ettersom jeg har et tidspress på meg. Anonymkode: 00498...6ad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Del Skrevet 6. februar 2023 TS, det er helt fint å ringe dem. Jeg pleier å ringe 1 uke etter søknadsfristen 🙂 Lykke til! 🌸 Anonymkode: 66311...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Del Skrevet 6. februar 2023 Du kan ringe ca. Etter en uke for å si noe om deg selv og hvorfor du er interessert Anonymkode: 2eecb...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Del Skrevet 6. februar 2023 Man ringer ikke om sånt. Etter søknadsfrist er gått ut går det minst 2-3 uker å gå gjennom søknadene og velge kandidater for intervju. Blir du innkalt på intervju og det tar mer enn tre uker etter intervju før du hører noe om du får jobbeneeller ikke da kan du ringe å spørre, men ikke ring å mas når du ikke engang er innkalt på intervju enda. Anonymkode: 0ecd8...7d7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ringe ca. Etter en uke for å si noe om deg selv og hvorfor du er interessert Anonymkode: 2eecb...4c1 Det står i søknaden man har skrevet. Om man ringer for å si det så belaster man arbeidsgivers tid enda mer og detgir dårlig inntrykk Anonymkode: 0ecd8...7d7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Søkte en stilling hvor søknadsfristen gikk ut i forrige uke. Har ikke hørt noe. Er ganske fersk i arbeidslivet enda og dette er den andre jobben jeg søker, utenom nåværende jobb. Får høre av flere bekjente at det er normalt å ringe for å forhøre seg, bør jeg gjøre det? Vil det virke «masete» og negativt, eller positivt «oi hun virker interessert»? Hva kan man si? Setter stor pris på hjelp fra dere som har erfaring, mistet min største støttespiller i livet (mamma) nylig, og synes det er vanskelig å vite hvordan man går frem i slike situasjoner - så tusen takk ❤️ Anonymkode: 772fa...2fb Nei det er masete og negativt. De har øyne å lese søknad med Anonymkode: 0ecd8...7d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 6. februar 2023 #10 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kommer kanskje an på type stilling? Jeg tenker at dersom du skal ringe, så må du ha noe konkret du faktisk lurer på. Ikke ring kun for å fremstå interessert. Jeg ringer selv ikke (fordi jeg rett og slett ikke lurer på noe), og i de tilfellene hvor jeg er kvalifisert så hører jeg fra dem uansett. Det eneste jeg kan tenke meg er om jeg har et annet jobbtilbud, men ønsker den andre jobben mer. Da kan jeg ringe for å høre hvordan de ligger an ettersom jeg har et tidspress på meg. Anonymkode: 00498...6ad Dette! Å ringe bare for å ringe er litt utdatert. Noen arbeidsgivere kan reagere positivt, men det kan også slå negativt ut. På vår arbeidsplass så vet jeg at min sjef vegrer seg mot å ansette slike "masere", siden hun da frykter at dette er et trekk som fortsetter etter ansettelse. Har du god grunn til å ringe, så for all del ring. Om du bare er nysgjerrig eller tenker st det skal gi deg en eller annen fordel, så kan det slå ut begge veier. Jeg har aldri ringt, og har hatt god suksess i ansettelsesprosesser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 6. februar 2023 #11 Del Skrevet 6. februar 2023 Som andre sier, det kommer an på hvilken stilling det er. Og ikke minst, hva sto i annonsen? Det står mange ganger litt om prosessen videre, som at aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju fortløpende. Jeg har vært i arbeidslivet i snart 25 år, og jeg har aldri ringt i etterkant av en søknad. Nåværende jobb var det nærmeste leder som sto som kontaktperson, men det er HR som velger ut de mest aktuelle kandidatene. Han ville mest sannsynlig ikke kunne svart noe på prosessen, og det var heller ikke han som kalte meg inn til intervju. Han ville derimot kunne svart på mange spørsmål om det faglige, og den konkrete stillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #12 Del Skrevet 6. februar 2023 Ikke ring. Det tar et par uker å gå gjennom søknader, svare og sette opp intervju. Hvis du ikke har hørt noe etter 3 uker kan du ringe og spørre, men det er minimum hvor lang tid det bør gå. Til sammenligning søkte jeg på en stilling i det offentlig med søknadsfrist 1.oktober, intervjuet og ansettelse ble gjort i januar. Anonymkode: b489d...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 7. februar 2023 #13 Del Skrevet 7. februar 2023 (endret) Ville ikke ringt. Som andre påpeker, det kan fremstå masete. Tenk om det er 50 stykker som har søkt på jobben og alle disse hadde ringt? Spesielt i det offentlige kan det fint ta mange uker å gå gjennom søknader og planlegge innkalling. Jeg har noen få ganger sendt e-post i forkant av at jeg har søkt på jobb, men da for å spørre om spesifikke ting som ikke har komt frem i jobbannonsen. Det har funket bra for min del, men ville ikke gjort det med mindre det er en god grunn. Endret 7. februar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Del Skrevet 8. februar 2023 Jeg ville også vært varsom med å ringe altså. Som regel har de som ansetter tusen andre oppgaver enn å ansette, og hvis en haug søkere skal «ringe bare for å ringe», så blir det et voldsomt mas. For all del, hvis man har et ordentlig spørsmål så kan man selvsagt ringe, men det er ofre ganske gjennomskuelig når folk ringer uten en grunn. For all del ikke spør om ting som står i utlysningen, da framstår man jo bare dum. Det er vanlig at det går noen uker før man hører noe. Tror man har mest å tjene på å ha is i magen. Anonymkode: 6ff3a...288 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå