AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Jeg drømmer om å plante mitt eget tre, ha det inne en del år før jeg flytter det ut. Har noen tips til tretyper dette går fint med og hvor jeg kan kjøpe frø? Ønsker et stooooort tre Anonymkode: 82388...e9c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Det kommer litt an på hvor du bor? Herdighetssone? Jordsmonn? Hva er stort for deg? Hva slags tre ønsker du? Nåletre? Vakkert bladverk? Nyttetre? Frukttre? Tykt tre? Tynt tre? Anonymkode: c80f1...421 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Hvilket tre? Frø til trær som vokser i Norsk natur kan du finne ute. Andre frø må du enten kjøpe eller få fra et frukttre. F.ex. motrell-trær, de steinene kan du bruke til å så trær. Anonymkode: 15112...ecd
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer litt an på hvor du bor? Herdighetssone? Jordsmonn? Hva er stort for deg? Hva slags tre ønsker du? Nåletre? Vakkert bladverk? Nyttetre? Frukttre? Tykt tre? Tynt tre? Anonymkode: c80f1...421 Jeg ønsker et tykt fint tre. Et tre som kan plantes inne og leve der i 10+ år før det settes ut. Tretypen må kunne være levedyktige i forskjellige forhold for jeg vet ikke om det vil bli plantet i Nord Norge, i Tyskland eller i Bulgaria. Drømme er å plante mitt eget tre, ha det hjemme til det blir litt størrelse av det før jeg setter det ut på "Mitt" sted (som kan være nesten hvor som helst) Anonymkode: 82388...e9c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Ikke for å ødelegge drømmen men tror du vil slite med å finne en tresort som både vil trives innendørs (tørr luft, lite lys, lite temperaturvariasjon over året) og utendørs i strøk med kald vinter og fuktig sommer. Som barn testet jeg en del å ta inn småtrær som potteplanter med generelt dårlig resultat. De som trives ute trives ikke inne og omvendt. Vil selvfølgelig være noe annet om du flytter til et sted med 18-23 grader og tørr luft året rundt. En del frøfirma selger frø til trær som for eksempel https://www.impecta.se/shop?funk=gorsokning_avancerad&Kategori=192&Arighet_44=&Farg_55=&Vaxtlage_48=&multi_46=1&slider_57=&slider_58= Du kan jo søke litt og se om det er noe du får lyst å prøve deg på. Lykke til Anonymkode: ea8c5...419 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå