Gå til innhold

Har jeg et problem med overspising?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg bruker mat som trøst. Jeg kan spise ganske mye og fortsette å spise selv om jeg egentlig er mett. Jeg bruker en del tid på å tenke på hva jeg skal spise (f.eks. se fram til å spise noe godt på kvelden når barnet har lagt seg)

I dag har jeg spist:

1 liten porsjon havregryn og 1 glass smoothie til frokost kl 8

Tacorester til lunsj kl 12

"Mellommåltid" kl 16.30 som besto av 3 store loffskiver med smør, syltetøy og banan

Middag kl 18 (var ikke sulten da, men ville spise når barnet spiste) som besto av linsepasta og en bønnegryte, spiste en liten porsjon

Kvelds kl 20 som besto av 2 store loffskiver med ost og salami, 2 klementiner og en appelsin

Jeg spiser ikke loff til vanlig altså, men nå som jeg tilfeldigvis har det så klarer jeg ikke stå imot. 

På en kveld kan jeg spise en boks med is (400ml) og ha lyst på mer

I går spiste jeg en hel big one pizza, selv om jeg egentlig var mett etter halve

Hvis jeg kjøper sjokolade, syns jeg f.eks. en 100g sjokolade er for lite, 1 2pack med snickers gjør meg ikke tilfreds, osv. Jeg har sjelden godteri, men på kveldene blir jeg så desperat at jeg lager kakao, brownie i en kopp eller annet. Jeg kan binge-spise grønnsaker og dipp, frukt, bare for å ha noe å putte i munnen.

Det er vel ikke normalt det her? Jeg vet jeg spiser som en premie for å ha kommet meg gjennom nok en dag helt alene med en 1-åring, og fordi jeg er trøtt, f.eks., trenger motivasjon for å gjøre husarbeid, kjeder meg, vil kose meg osv. Det hører også med at jeg nettopp har vært gjennom en veldig vanskelig periode, med pappaen til barnet. Jeg har i praksis hatt aleneansvar for barnet hele livet, og måttet ta vare på ham som er alvorlig psykisk syk. Nå er det slutt, så kan ikke skylde på det lengre. Men har egentlig alltid hatt litt issues med mat. Har ingen andre psykiske vansker.

Jeg prøvde meg på periodisk faste for en stund sida, og spiste kun 3 måltider om dagen. Det gikk faktisk veldig bra,og jeg innså hvor mye tid jeg kaster bort på å spise mat. At det faktisk går an å se på tv uten å proppe noe i munnen. Jeg har lyst å begynne med det igjen, men sliter med motivasjonen. 

Vet ikke hva jeg vil med dette,bare høre at det ikke er normalt..jeg er normalvektig, skulle gjerne veid noen kg mindre, men bryr meg ikke så veldig egentlig. Jeg har også pcos og andre symptomer enn høy vekt.

Anonymkode: b9083...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke overspising. Ser ut som du legger til ett 5 måltid for du spiste lite til frokost og middag på det du spiste i dag. Ellers er en Big One ganske mye for en kvinne, der det virker naturlig at du egentlig var mett eller en halv. Du spiser nok litt mer enn kvinner flest, men hvis du er relativt aktiv trenger man fort så mye. Jeg ville lagt på meg av dette. Men om du ikke gjør det, trenger du kanskje mer kalorier en du tror. 

Anonymkode: 7845a...b37

Skrevet

Det høres ut som i overkant, ja. Det er så ubehagelig å spise langt fordi der man er passe mett.

Det er forresten vanligere med overspising hos kvinner med PCOS.

Anonymkode: 4df90...955

• Liker 1
Skrevet

Du spiser mye usunt, da

Anonymkode: 3f644...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du spiser mye usunt, da

Anonymkode: 3f644...bc9

Ja, hvis jeg har tilgang på noe usunt så spiser jeg gjerne det. Men må si at pizza og loff ikke akkurat er hverdagskost😅 hadde det fordi det har vært omgangssykr i huset. men det usunne kommer liksom oppå et ellers ganske sunt kosthold. Spiser vanligvis hjemmelaget, råvarebasert mat til alle måltider. Frossenpizza blir det kanskje 1 gang i mnd. Men is kan jeg spise flere ganger i uka. Spiser gjerne noe søtt hver dag. Så føler jeg lever både sunt og usunt. 

Ts

Skrevet

Du klarer spise mer enn jeg klarer i ett måltid (og jeg er større enn deg), men spørsmålet er kanskje mer hvor ofte du spiser såpass med is/pizza osv?

Om det skjer kun innimellom så 🤷‍♀️

Å spise en haug grønnsaker er jo bare bra. 

Anonymkode: c2f07...0dc

Skrevet

For meg høres det ut som en klassisk ovespisingslidelse! Du spiser store mengder selv etter du er mett for å fylle et annet behov enn reell sult. Dersom det skjer noen ganger i måneden er det gjerne ikke så problematisk, men hver dag eller flere ganger i uken er det. Hvor ofte spiser du sånn?

Anonymkode: 31857...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg høres det ut som en klassisk ovespisingslidelse! Du spiser store mengder selv etter du er mett for å fylle et annet behov enn reell sult. Dersom det skjer noen ganger i måneden er det gjerne ikke så problematisk, men hver dag eller flere ganger i uken er det. Hvor ofte spiser du sånn?

Anonymkode: 31857...5ef

Pizza spiser jeg kanskje 1 gang i måneden. 

Men en boks is spiser jeg gjerne 2 ganger i uka. 

Jeg baker kake kanskje 2 ganger i mnd spontant på kvelden fordi jeg har søtsug. Spiser da kanskje 3 stykker og fryser ned resten. 

Det er mest på søtsaker jeg overspiser. Hvis jeg kjøper en 200g plate sjokolade så er jeg egentlig kvalm etter å ha spist 2/3 av den. Men klarer bare ikke å la den siste 1/3 være. Kjøper stor plate noen ganger i mnd. 

Så ja, dette skjer flere ganger i uka. Prøver som sagt å ikke ha søtsaker i huset, men da finner man måter å være kreativ på...

Ts

Skrevet

Angående søtsuget: her har jeg løst dette med å kjøpe gelé uten sukker. 1kcal per 100g, altså 5 kcal i en hel boks. Kanskje dette kan være løsningen istedenfor is? 

Sliter selv med mye av det samme som du beskriver.. har nå begynt å loggføre alt i Lifesum for å se om det er så gale som jeg tror 🙈 hittil er jeg overraska over hvor lite kcal jeg faktisk spiser! Trodde det skulle være myyye værre 🙈

Anonymkode: 88a3c...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...