Gå til innhold

Tenåring som spiser opp alt godteri som blir satt frem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stesønn på 15 år som ikke klarer å styre seg om noe blir satt frem på bordet, da tømmer han ofte alt på kort tid før noen av oss andre knapt nok rekker å smake. 

Jeg har pratet med mannen min om dette flere ganger for jeg mener at når man er 15 år bør man vite bedre, mens mannen min mener at alle tenåringer gjør dette. Der er jeg helt uenig og mener at dette må barn lære seg. Jeg ønsker ikke å ta dette opp med min stesønn, da han også er overvektig og mener at det er mannen min din jobb. Jeg har prøvd alternative ting som å kjøpe en liten godtepose til hver på lørdagskvelden, laget julestrømpe til hver person og heller satt frem frukt og nøtter osv på bordet. Men bør man ikke lære seg at ting skal kunne stå fremme uten å tømme hele bordet? 

Anonymkode: 05b1d...9b7

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du ikke har sagt noe til denne ungen. Om du ikke sier noe om vekt og kosthold så kan du ihvertfall si at det går an å brukte tid på godteriet og at dere er flere som skal dele det. Ellers får du porsjonere det hver gang.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig var det snakk om et stebarn....

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet

Tja nå står det jo ikke noe om hvor mye da så det blir jo vanskelig å svare på det å

Anonymkode: a5c05...deb

Skrevet

Han må ihvertfall lære at andre må få også, det er normal folkeskikk

Ellers er det nok noe feil i kroppen som gjør at han overspiser. Sannsynligvis ødelagt tarmflora. Ville forsøkt å søke fekal transplantasjon privat og se om det hjelper

Anonymkode: 6953d...8c9

• Liker 5
Skrevet

Fortsett med posjonering?

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Athena Freyja skrev (2 minutter siden):

Ja, hva ellers? Du er på kvinneguiden. 😂

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har (og har hatt) fire tenåringer i hus, tre av dem stebarn. Ingen av dem har holdt på sånn. Så nei, alle tenåringer gjør ikke det. Mannen din må lære ungen folkeskikk, og gjør han ikke det, så får du vurdere å si noe selv. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Husker min barndom når godte skålene ble satt på bordet :) 

• Liker 1
Skrevet
Athena Freyja skrev (1 minutt siden):

Så? Hadde det vært eget barn Hadde det antagelig vært enklere å si fra, så jeg skjønner at ts søker råd. 

Noen barn/ungdommer er mer sukkergale enn andre ts, jeg har selv to her hjemme, men de er små. Som regel får de hver sin skål med lørdagsgodt etc, men her øver vi på at de må tåle å se at noe står på bordet som er felles til alle. Det kan man absolutt forvente at en på 14 forstår og det går an for deg å si fra også. Du bor jo der. Legg vekt på at det som står på bordet er felles til alle og ikke at han spiser for mye. 

Anonymkode: d66aa...230

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

En skål til hver er løsningen. Hvorfor skal alle grafse oppi samme skålen? Æsj! Jeg er for øvrig akkurat som din stesønn og jeg er kvinne på 40 😅

Anonymkode: fc98b...895

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en stesønn på 15 år som ikke klarer å styre seg om noe blir satt frem på bordet, da tømmer han ofte alt på kort tid før noen av oss andre knapt nok rekker å smake. 

Jeg har pratet med mannen min om dette flere ganger for jeg mener at når man er 15 år bør man vite bedre, mens mannen min mener at alle tenåringer gjør dette. Der er jeg helt uenig og mener at dette må barn lære seg. Jeg ønsker ikke å ta dette opp med min stesønn, da han også er overvektig og mener at det er mannen min din jobb. Jeg har prøvd alternative ting som å kjøpe en liten godtepose til hver på lørdagskvelden, laget julestrømpe til hver person og heller satt frem frukt og nøtter osv på bordet. Men bør man ikke lære seg at ting skal kunne stå fremme uten å tømme hele bordet? 

Jo, han bør lære seg det. Men, hvis ikke far mener det er viktig, ville jeg ikke sagt noe til ham - da blir du automatisk 'den onde'. Si heller til alle at det som står på bordet skal være til alle.. Så hører han kanskje etter, eller har det litt i bakhodet når han er på besøk hos andre, slik at han ikke skjemmer seg ut. Han er jo 15, så burde værtfall ha hørt det før.. Hilsen stemor

Anonymkode: 66a68...d1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har pratet med mannen min om dette flere ganger for jeg mener at når man er 15 år bør man vite bedre, mens mannen min mener at alle tenåringer gjør dette. Der er jeg helt uenig …. Jeg har prøvd alternative ting som å kjøpe en liten godtepose til hver på lørdagskvelden, laget julestrømpe til hver person og heller satt frem frukt og nøtter osv på bordet. 

Det er så trist at det ofte er stebarn det handler om i innlegg hvor barn er problematiske eller oppfører seg uheldig (ifølge steforelder, ikke forelder). Jeg tenker at barn fortjener å vokse opp med omsorg og oppdragelse gjennom foreldres kjærlige blikk. Ingen er perfekt, særlig ikke i den alderen. 
Det er mulig du har rett, eller kanskje far ikke synes det er så ille som du som stemor synes det er. Men du har gjort det du kan; tatt det opp med far, noe du har gjort flere ganger. Du har også på tross av at far ikke er enig med deg, forsøkt ulike tiltak. Da er det i grunn ikke mer du kan gjøre. Kanskje du skal respektere at far får siste ordet, selv om du er uenig, og at dette er en kamel du skal svelge?

Anonymkode: dc692...44b

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Athena Freyja skrev (13 minutter siden):

Men det er jo det som er greia her, hun føler ikke hun kan gjøre det pga. at det er et stebarn. Hadde det vært hennes eget barn, hadde hun snakket til gutten og korrigert ham.

Og da hadde hun ikke trengt å skrive inn her ;) 

Skrevet

Min ene tenåring er sånn (ikke overvektig). Vi løser det enkelt ig greit ved å ikke sette godteri på bordet. Og å snakke om det, «vi skal dele- ikke ta alt, spar litt nå, nå må søsken få resten«. Enkleste er å dele på forhånd i skåler.

Jeg selv litt slik med popcorn og chips. 

Anonymkode: b2c67...178

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Lag til egne skåler til alle sammen med godteri og sett heller frukt på bordet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe feks  en sjokoladeplate og en potetgull pose til tenåringen? 

Anonymkode: d1ec4...c4e

Skrevet

Jeg har selv hatt et sånt barn og jeg var sånn selv, når jeg var ung. Det kan enkelt løses ved å la være å sette frem noe. Ha porsjonsskåler. Fungerer veldig greit og det slipper på bli negativ stemning rundt det. 

Anonymkode: 429a9...975

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Herreminhatt! La han få sitt eget godteri. Når det er tomt så er er det tomt. Så vanskelig er det vel ikke?!

Anonymkode: b887f...664

• Liker 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...