Gå til innhold

Kjefte på barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer dere og den andre forelderen barna? Skjønner at man ikke alltid gjør det rette og at man kan si ting man ikke mener eller bli sint. Jeg opplever dog at mannen min har veldig kort lunte med barna og kjefter på de, uttrykker tydelig at han er oppgitt over de, streng i stemmen med et ekkelt blikk på de og bruker en del sarkasme (som de ikke forstår). Ofte på småting eller på første ting de ikke hører etter på, altså uten en lang dag med masse episoder eller grensetesting fra barna. Får vondt av de. Jeg får vondt inne i meg. Samtidig vet jeg at jeg kan være litt for svak i forhold til grenser, så synes det kan være vanskelig å finne rett balanse her, mellom meg som svak og han som hard. Har dere noen tanker. (Er i kontakt med FVK og tatt COS)

Anonymkode: 12388...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere høres ut som foreldrene mine. Mamma var altfor snill og kunne ikke sette grenser (jeg sier ikke at du ikke kan det altså). Pappa stikk motsatt, så på oss med et blikk som kunne drepe, kjeftet, sendte oss på rommet og i verste fall kunne han røske oss i ørene. Plis kommuniser dere mellom og finn en mellomvei å oppdra barna deres❤️

Anonymkode: 46844...2fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere høres ut som foreldrene mine. Mamma var altfor snill og kunne ikke sette grenser (jeg sier ikke at du ikke kan det altså). Pappa stikk motsatt, så på oss med et blikk som kunne drepe, kjeftet, sendte oss på rommet og i verste fall kunne han røske oss i ørene. Plis kommuniser dere mellom og finn en mellomvei å oppdra barna deres❤️

Anonymkode: 46844...2fa

Takk for innspill! Vi er jo på FVK og gått på COS og prøver å finne ut av tingene. Setter grenser altså, men jeg er mildere i måten jeg gjør det på, ikke som en diktator på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for innspill! Vi er jo på FVK og gått på COS og prøver å finne ut av tingene. Setter grenser altså, men jeg er mildere i måten jeg gjør det på, ikke som en diktator på en måte..

Fulgte han med på cos-kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (8 timer siden):

Fulgte han med på cos-kurset?

Tja, godt spørsmål… Klarer i alle fall ikke omsette det i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjefter, når ungen gjør noe farlig eller prøver å skade meg, uten at noe annet fungerer. 

Anonymkode: fff9b...eac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjefter på mine barn. Punktum. Verden er gått altfor langt om det ikke er akseptabelt å kjefte på barn. 

Anonymkode: c6fed...dab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan håndterer dere og den andre forelderen barna? Skjønner at man ikke alltid gjør det rette og at man kan si ting man ikke mener eller bli sint. Jeg opplever dog at mannen min har veldig kort lunte med barna og kjefter på de, uttrykker tydelig at han er oppgitt over de, streng i stemmen med et ekkelt blikk på de og bruker en del sarkasme (som de ikke forstår). Ofte på småting eller på første ting de ikke hører etter på, altså uten en lang dag med masse episoder eller grensetesting fra barna. Får vondt av de. Jeg får vondt inne i meg. Samtidig vet jeg at jeg kan være litt for svak i forhold til grenser, så synes det kan være vanskelig å finne rett balanse her, mellom meg som svak og han som hard. Har dere noen tanker. (Er i kontakt med FVK og tatt COS)

Hvor gamle er ungene?

Kjefting "fungerer" i den forstand at ungene blir redde, men det man som regel ikke vet, er at man skader tilknytningen, ikke legger til rette for samregulering og viser null og nada forståelse for at unger er under utvikling ikke bare i kroppen, men også i hjernen. De klarer ikke å forstå logikk og konsekvenser slik voksne gjør. Empati må læres, og følelser får man gradvis kontroll over ettersom man vokser til. Dette lærte dere sikkert på COS-kurset.

Anonymkode: c0688...839

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg kjefter på mine barn. Punktum. Verden er gått altfor langt om det ikke er akseptabelt å kjefte på barn. 

Grunnen til at kjefting er avleggs, er fordi forskning har vist hvilke skadevirkninger det gir. Foreldre burde kjenne seg moralsk forpliktet til å oppdra barna sine på best mulig måte uten å skade utviklingen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var et problem for meg og min ekspartner også. Jeg syntes hun var for mild og jeg ble for streng. Og prøvde hun å stoppe meg så ble jeg verre. 

Jeg har med meg balast fra mine foreldre der mamma var plutselig streng og sint ut av løse luften, mens pappa var den avbalanserte. Jeg ønsket å bli som pappa men ente opp som mamma. 

Jeg er separert på grunn av sinneproblemene min og på en måte så er jeg taknemmelig for jeg har nå tatt tak i dem og kan bli en bedre stabil pappa uten at sønnen min skal frykte meg. Nå skriver du ikke noe om partneren din generelt er for streng eventuelt sint i andre deler av forholdet. Men hvis han har et sinneproblem og dere ikke er enig om oppdragelse, så anbefaler jeg både sinnemestringskurs og familieterapaut samtaler på Fvk. Det er det beste for dere begge og barna. Hvis han ikke er villig så tror jeg ikke det ender bra til slutt. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuniserer du og mannen din da? Dette er jo noe dere to må snakke om, ofte, hele tiden - ikke bare èn eller to ganger. Dere må være enige om oppdragelsen, og du må minne han på hva dere lærte på kurset samt hvordan dette sinnet og passive aggressiviteten skader barna deres. Hvorfor står du å ser på disse ekle blikkene han gir? Korriger han. Ta tak i det. 

Anonymkode: abc35...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor står du å ser på disse ekle blikkene han gir? Korriger han. Ta tak i det. 

Dette er nok lettere sakt en gjort. Jeg for min del reagerte med mer sinne og da også rettet mot partner. Tror familieveiledning over tid på Fvk kan være løsningen og eventuelt psykolog til han,

CoS gir ikke den hjelpen de trenger, Det er et bra kurs men tror ikke det helt dekker deres problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Grunnen til at kjefting er avleggs, er fordi forskning har vist hvilke skadevirkninger det gir. Foreldre burde kjenne seg moralsk forpliktet til å oppdra barna sine på best mulig måte uten å skade utviklingen. 

Så vi skal heller si: jeg hører du er sint. Vil du snakke om det?

Jeg er pedagog av yrke og å være så pedagogisk gjør meg kvalm

Å kjefte, og å få kjeft er helt normalt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når ble du utdannet..? 🙈

Anonymkode: 6a334...900

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette høres ut som eldgammel visdom som pedagoger har gått bort fra for lenge siden. Jeg er 51 og jeg tenkte som du tidligere og praktiserte det. Det kom det ikke noe godt ut av. Jeg har nå endret stil og har en mye bedre dialog med min sønn. Jeg forstår han ikke ihjel og jeg blir oppgitt, men skjønner at kjefting ikke har hatt annen effekt en redsel. Dialog fungerer mye bedre. Irettesettelser er også ok, men ikke i form av kjefting, 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjeftar du på vaksne og om dei gjer/sei ting du ikkje er einig i, eller er det kun born som ofte ikkje kan noko for det som skal få kjeft?

Rekna med du er av gamle sorten pedagog, heldigvis 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Useless skrev (På 6.2.2023 den 15.11):

Dette var et problem for meg og min ekspartner også. Jeg syntes hun var for mild og jeg ble for streng. Og prøvde hun å stoppe meg så ble jeg verre. 

Jeg har med meg balast fra mine foreldre der mamma var plutselig streng og sint ut av løse luften, mens pappa var den avbalanserte. Jeg ønsket å bli som pappa men ente opp som mamma. 

Jeg er separert på grunn av sinneproblemene min og på en måte så er jeg taknemmelig for jeg har nå tatt tak i dem og kan bli en bedre stabil pappa uten at sønnen min skal frykte meg. Nå skriver du ikke noe om partneren din generelt er for streng eventuelt sint i andre deler av forholdet. Men hvis han har et sinneproblem og dere ikke er enig om oppdragelse, så anbefaler jeg både sinnemestringskurs og familieterapaut samtaler på Fvk. Det er det beste for dere begge og barna. Hvis han ikke er villig så tror jeg ikke det ender bra til slutt. 

Takk for at su delte din historie! Hvordan samarbeider dere nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (9 timer siden):

Kjeftar du på vaksne og om dei gjer/sei ting du ikkje er einig i, eller er det kun born som ofte ikkje kan noko for det som skal få kjeft?

Rekna med du er av gamle sorten pedagog, heldigvis 😉

Var ikke meg du spurte, men om en voksen hadde løpt ut i trafikken eller kastet en rubiks kube på meg, så hadde jeg faktisk kjeftet 🤪

Anonymkode: fff9b...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for at su delte din historie! Hvordan samarbeider dere nå? 

Vi samarbeider godt om sønnen vår og er enige om det meste tror jeg. Vi mld eller prater med hverandre stort sett hver dag om han. Jeg har ikke vært sinna på han eneste gang på mange uker og vi har en helt annen relasjon. Jeg takler eventuelle problemer på en helt annen måte. Er begynt å sette meg inn i denne:
LittSint.no

Det virker å være et godt verktøy og gir god innsikt. Kjente meg selv godt igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, faktisk. Anerkjenne, forstå og validere. Jeg er også pedagog og mamma til to. Å være pedagogisk fungerer. I kombinasjon med aldersadekvat grensesetting. Jeg kjefter ikke på ungene mine, jeg snakker med dem. Og de blomstrer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...