AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Jeg og samboer har en baby sammen. Vi bruker å gjøre det slik at han triller babyen til duppen på lørdager, så er jeg hjemme og tar husvasken imens. Han spør alltid på lørdager om jeg ikke kan bli med, og da blir det alltid dårlig stemning når jeg sier nei. «Skulle ønske vi kunne gjøre mer som en familie», «er så mye koseligere å gå når vi er to» osv. På lørdag spurte han igjen, jeg sa at jeg tenkte jo å ta husvasken, og da sa han at den kan vi ta senere. Greit sa jeg denne gangen, og ble med ut på tur. Jeg tenkte egentlig at en av oss kunne ta husvasken i dag, men han spurte om å få gjøre noe med kompiser slik at han må være borte hele dagen. Da han kom hjem nå i kveld hadde babyen nettopp lagt seg, og jeg var på vei til trening. Da han sa «nå er jeg så sliten, skal bare ligge på sofaen resten av kvelden». Så sa jeg «vi får besøk av foreldrene dine imorgen, og huset er ikke vasket. Resten er ikke så stress, men kan du hvertfall få tatt badet i kveld?». Så sier han «jeg kan ta det imorgen». Så sa jeg «hele poenget var jo at du skulle ta det før vi får besøk imorgen. Jeg vet at foreldrene dine ikke bryr seg, men JEG vil ikke ha besøk bår vi har skittent bad» (de kommer samtidig som han etter jobb). Så sier han «jeg synes ikke badet er så skittent som du skal ha det til hele tiden». Så sa jeg «greit, jeg gjør det etter jeg kommer hjem fra trening idag». Så ble han skikkelig sur, sa «koselig å komme hjem» og gikk. Var jeg urimelig her? Vi vasker badet en gang i uka, synes ikke det er så ofte. Og hadde han latt meg tatt husvasken på lørdag, evt ikke vært borte hele dagen i dag, hadde ikke dette vært et problem. Anonymkode: 00a2d...e50
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Ha det for vane å alltid gi skylden på mannen. Anonymkode: 010c8...476 4 3
Sofakona Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Du har en baby og en mann....og du tenker bare på husvasken??? Gå tur sammen på lørdag....et du sånn at huset må se ubod ut? At det ikke skal være noe på feil sted etc? Huset kan du ta senere...og hjelpe hverandre...men nå har du en baby og en mann du må ta vare på 13 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Ingen av dere er urimelige, dere er bare uenige.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Jeg ville satt pris på at han ønsker at dere skal gjøre ting sammen som en familie. Men jeg synes ikke du er urimelig som gjerne vil ha rent bad til det kommer besøk. Nå tar det ikke så lang tid, så dere kunne brukt et par reklamepauser på å få det rent. Anonymkode: 23eb7...34e 16
Maskinfører Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Skjønner han vil det men hva med å ta en tur sammen på Søndag ? var ute i dag og gikk tur i lysløypa vår der var det mange familier nesten så jeg fikk lyst på en selv viktig å hjelpe hverandre i ekteskapet 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Er du i permisjon? Anonymkode: b24f6...b97
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Dere vasker badet hver uke, som inat han vasker badet like ofte som deg? Hvor mye annet husarbeid tar han, siden du står ene og alene for huskvasken? Og hvorfor i all verden hjelper han ikke til med husvasken?? Anonymkode: 12326...935 5
Tradegy Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Høres ut som om dere snakker litt forbi hverandre. Ingen er spesielt urimelige. Sånn er det i babybobla. Det reageres kanskje litt sterkere, enn ellers 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Hvis badet er så fryktelig møkkete at du ikke kan ha familie på besøk så får du ta det selv. Anonymkode: d8a9a...340 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Jeg synes det høres ut som han savner tid sammen med deg, og du synes det er deilig å gjøre ting effektivt når du er alene. Jeg er typen som ville prioritert tid sammen med mannen fremfor et perfekt hus (er ganske god på å overflaterydde klart huset på 15 min). Men jeg skjønner også at det gir litt energi å vite at ting er rent og ordentlig. Her tror jeg bare begge må gi og ta litt. Prioritere tur eller noe hyggelig sammen den ene uka, og vask det dere har tid til, og så prioriter å vaske sammen den andre uka og gå så lang tur dere rekker etter det? (Bytt gjerne på å ha baby i bæretøy under vasking) Anonymkode: 4bae9...9b9 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Det er faktisk ikke så viktig at badet er gullende rent.. Spesielt ikke om det er hans foreldre - det er jo ikke som om du er hushjelpen eller baderomvaskansvarlig eller noe og skal vise fram arbeidet ditt.. Med mindre det ser heeelt jævlig ut: Om det er viktig for deg, så får du si på en humoristisk måte når svigermor/far skal bruke badet "Bare ikke bli sjokkert over tilstanden der inne, Jens hadde ansvaret for å vaske der denne uka " Anonymkode: e227a...07d 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Vær sammen og ha det bra , det er viktigere enn vask. Og hvor lenge tar det egentlig å vaske et bad? Tre sprut over vask og do og en fille kjapt over. Noen drag med moppen på gulvet, det tar toppen ti minutter. Anonymkode: 853a5...0b0 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis badet er så fryktelig møkkete at du ikke kan ha familie på besøk så får du ta det selv. Anonymkode: d8a9a...340 Hvorfor skal hun ta det? Ts. Er det slik at det er du som pleier å ta husvasken? Er han med å bidrar i daglige? Anonymkode: 998b3...bf5 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Den dagen du innser at det ikke står og faller på en husvask om verden går videre da har du kommet langt. Gi blaffen i den husvasken en og annen helg, og ta en runde med støvsuger i stedenfor. Badet vasker en på 10 min. Senk kravene og bruk tid på mannen din og gå på tur . Kjenn etter at det er godt å komme seg ut av hansterhjulet. Å være så ekstremt låst til plikter er ikke bra i lengden Anonymkode: a4cfd...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 Maskinfører skrev (1 time siden): Skjønner han vil det men hva med å ta en tur sammen på Søndag ? var ute i dag og gikk tur i lysløypa vår der var det mange familier nesten så jeg fikk lyst på en selv viktig å hjelpe hverandre i ekteskapet På søndager pleier han å dra ut og finne på ting med kompiser, så da går jeg tur alene. Også er litt av grunnen til at jeg vil bli hjemme at jeg triller de andre seks dagene i uka. Er litt deilig å få slippe en dag 😉 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du i permisjon? Anonymkode: b24f6...b97 Ja. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere vasker badet hver uke, som inat han vasker badet like ofte som deg? Hvor mye annet husarbeid tar han, siden du står ene og alene for huskvasken? Og hvorfor i all verden hjelper han ikke til med husvasken?? Anonymkode: 12326...935 Han er veldig god på løpene husarbeid (rydding, matlaging, oppvask, klesvask osv), men ikke så god på de ukentlige og månedlige oppgavene. Dette løste vi greit før babyen kom. Vi satt oss ned og lagde en vaskeplan som begge var fornøyde med (jeg måtte sette standarden litt ned, han litt opp). På torsdager hadde ingen av oss planer, så vi hadde fast vaskebag da hvor vi vasket sammen. Da babyen kom var vi alltid så slitne på torsdager, så vaskingen ble alltid utsatt til helga. Vi startet tidlig med å trille en dag hver i helgene, så ble det bare slik at jeg tok det i fritimen min på lørdag. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis badet er så fryktelig møkkete at du ikke kan ha familie på besøk så får du ta det selv. Anonymkode: d8a9a...340 Jeg kan selvfølgelig gjøre det. Men altså. Jeg sto opp med babyen idag, pappaen sov til 10 (jeg fikk sove til 10 på lørdag altså). Så spiser mannen frokost mens jeg og baby spiser lunsj, så drar han og er med kompiser hele dagen. Jeg tar babyen hele dagen, og babyen er ferdig lagt når han kommer hjem. Jeg har laget middag til meg og babyen, og har selvsagt laget til han også så han bare kan varme. Så drar jeg på trening, og når jeg kommer hjem går jeg rett og legger meg. Jeg tar alt med babyen på natt (fordi den kun vil ha pupp, ikke fordi pappaen ikke orker altså), så jeg må legge meg tidligere enn mannen. Han får dermed hele dagen fri til å henge med kompiser, og 3-4 timer på sofaen. Jeg får ikke et minutt engang til å sitte på sofaen. Er det rettferdig at jeg tar badet også, mener du? ts Anonymkode: 00a2d...e50 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 Jeg skjønner irritasjonen din. Når han har sagt at han skulle ta det med deg så får han holde ord. Jeg hadde heller ikke akseptert dette, og spurt han om det var sånn at jeg ikke skulle kunne stole på han når han sa noe. Anonymkode: a1d46...923
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): På søndager pleier han å dra ut og finne på ting med kompiser, så da går jeg tur alene. Også er litt av grunnen til at jeg vil bli hjemme at jeg triller de andre seks dagene i uka. Er litt deilig å få slippe en dag 😉 Ja. Han er veldig god på løpene husarbeid (rydding, matlaging, oppvask, klesvask osv), men ikke så god på de ukentlige og månedlige oppgavene. Dette løste vi greit før babyen kom. Vi satt oss ned og lagde en vaskeplan som begge var fornøyde med (jeg måtte sette standarden litt ned, han litt opp). På torsdager hadde ingen av oss planer, så vi hadde fast vaskebag da hvor vi vasket sammen. Da babyen kom var vi alltid så slitne på torsdager, så vaskingen ble alltid utsatt til helga. Vi startet tidlig med å trille en dag hver i helgene, så ble det bare slik at jeg tok det i fritimen min på lørdag. Jeg kan selvfølgelig gjøre det. Men altså. Jeg sto opp med babyen idag, pappaen sov til 10 (jeg fikk sove til 10 på lørdag altså). Så spiser mannen frokost mens jeg og baby spiser lunsj, så drar han og er med kompiser hele dagen. Jeg tar babyen hele dagen, og babyen er ferdig lagt når han kommer hjem. Jeg har laget middag til meg og babyen, og har selvsagt laget til han også så han bare kan varme. Så drar jeg på trening, og når jeg kommer hjem går jeg rett og legger meg. Jeg tar alt med babyen på natt (fordi den kun vil ha pupp, ikke fordi pappaen ikke orker altså), så jeg må legge meg tidligere enn mannen. Han får dermed hele dagen fri til å henge med kompiser, og 3-4 timer på sofaen. Jeg får ikke et minutt engang til å sitte på sofaen. Er det rettferdig at jeg tar badet også, mener du? ts Anonymkode: 00a2d...e50 Jeg skjønner ikke hvorfor han bruker en hel dag på kompiser når han jobber hele uken? Hvorfor vil han ikke tilbringe dagen med deg og babyen, og gi deg litt avlastning? Og da med både baby og husarbeid altså. (PS. Når du tar babyen på natt bør selvsagt du få sove ut hver helgedag. Når babyen blir så stor at du ikke ammer på natt lenger, så kan dere begynne å bytte på. Hos oss er det fortsatt kun jeg som godtas på natt, enda jeg ikke ammer, ergo er det jeg som har rett på å sove ut.) Anonymkode: 5de7b...fbe 7 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor han bruker en hel dag på kompiser når han jobber hele uken? Hvorfor vil han ikke tilbringe dagen med deg og babyen, og gi deg litt avlastning? Og da med både baby og husarbeid altså. (PS. Når du tar babyen på natt bør selvsagt du få sove ut hver helgedag. Når babyen blir så stor at du ikke ammer på natt lenger, så kan dere begynne å bytte på. Hos oss er det fortsatt kun jeg som godtas på natt, enda jeg ikke ammer, ergo er det jeg som har rett på å sove ut.) Anonymkode: 5de7b...fbe Nei, si det du. Hadde familietid vært så viktig for han kunne han heller dratt en time senere til kompisene og vært med oss en time etter frokost/lunsj. Istedenfor at jeg skal ta den éne timen jeg har borte fra babyen (mens den er våken) i uka. Mistenker at han vil ha meg med fordi han synes det er kjedelig å ute og trille 😅 ts Anonymkode: 00a2d...e50 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 Jeg syns egentlig ikke noen av dere er urimelige, dere er bare uenig om hva som er rent nok. Anonymkode: 249bc...475
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå