AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Hvilke rettigheter har man egentlig når man er 17 år og vil flytte hjemmefra mot foreldres vilje? Ungdommen er 17, og orker ikke sin tyranniske far lenger. Jeg bor for langt unna skolen hen går på og som hen veldig gjerne vil fortsette på. Far nekter ungdommen å flytte i hybel. Men hvilke rettigheter har ungdommen egentlig? Må jeg gå veien og søke full foreldremyndighet så jeg alene kan gi lov t å flytte på hybel? Anonymkode: c2118...9db
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Familievernkontoret asap. Anonymkode: 3010f...57e 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Be ungdommen snakke med rådgiver på skolen. Anonymkode: 27473...e83 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Ungdommen kan snakke med helsesøster på skolen, eller BV. Der kan hen nok få hjelp, eller at noen av de snakker med far og får han til å innse at han ikke kan true barn til å bo hos han. Når det gjelder økonomi så kan ungdommen søke om bidrag fra både far og mor så lenge hen går på videregående. Anonymkode: 29eb3...b88 4 4
minister-mio Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Det er ingenting som heter å søke full foreldremyndighet. Har du forsøkt å snakke med barnets far om fordeler med å flytte?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Hvorfor nekter far ham å flytte? Er far redd for å måtte betale bidrag? Anonymkode: 9fc0d...338 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Hvilken relasjon har du til denne ungdommen? Er du en godt voksen kjæreste, tante/onkel? Av og til blir jeg ufattelig skeptisk til å gi råd på dette forumet. Anonymkode: 877fa...934
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken relasjon har du til denne ungdommen? Er du en godt voksen kjæreste, tante/onkel? Av og til blir jeg ufattelig skeptisk til å gi råd på dette forumet. Anonymkode: 877fa...934 Vil jo tro det er en forelder, siden hen bruker ordet "foreldremyndighet". Selv om det er et oppdiktet ord. Anonymkode: cd9e2...b7a
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke rettigheter har man egentlig når man er 17 år og vil flytte hjemmefra mot foreldres vilje? Ungdommen er 17, og orker ikke sin tyranniske far lenger. Jeg bor for langt unna skolen hen går på og som hen veldig gjerne vil fortsette på. Far nekter ungdommen å flytte i hybel. Men hvilke rettigheter har ungdommen egentlig? Må jeg gå veien og søke full foreldremyndighet så jeg alene kan gi lov t å flytte på hybel? Anonymkode: c2118...9db Veldig få rettigheter som 17 åring dessverre hvis forelder / foreldre stritter imot. Den dagen ungdommen blir 18 blir ting straks mye enklere. Da kan han / hun skrive under på leiekontrakt til hybel selv, få ekstralån fra lånekassen, samt kreve barnebidrag fra begge foreldre mens hak / hun er under videregående skolegang. Vår ungdom flyttet ut for å gå på skole da hen var 17 år. Da fikk han bidraget fra far, barnetrygden og i tillegg et beløp fra bestemoren i måneden til å klare seg på, i tillegg til borteboerstipendet fra lånekassen. Dette har gått helt fint. Nå når hen fylte 18 så ble barnetrygd og barnebidrag byttet ut mot det ekstralånet fra lånekassen. Anonymkode: e9534...6bb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke rettigheter har man egentlig når man er 17 år og vil flytte hjemmefra mot foreldres vilje? Ungdommen er 17, og orker ikke sin tyranniske far lenger. Jeg bor for langt unna skolen hen går på og som hen veldig gjerne vil fortsette på. Far nekter ungdommen å flytte i hybel. Men hvilke rettigheter har ungdommen egentlig? Må jeg gå veien og søke full foreldremyndighet så jeg alene kan gi lov t å flytte på hybel? Anonymkode: c2118...9db Bor ungdommen hos far eller? Er du mor? Barnet kan flytte over til deg, også lar du barnet bo på en hybel, Så søker barnet om barnebidrag fra far (og deg). Anonymkode: f7f53...f71
Andro Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Tyrannisk far er kjernebegrepet jeg bet meg merke i. Er barnet utsatt for psykisk vold kan dere kontakte barnevernet. Jeg ville ha kontaktet familievernkontor for å få hjelp med de formelle spørsmålene. Det skal legges stor vekt på hvor så store barn vil bo. Dersom du er moren, og h*n vil bo hos deg, kan du prøve å be far om ny samværsavtale, der du får hovedomsorg for ungdommen. Du vil ikke gå rettens vei når det bare er et år til myndighetsdagen. Det koster skjorta, med mindre det er snakk om vold og fri advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Det skal faktisk veldig mye til å hindre en 17 åring å flytte på hybel, dersom den selv ønsker det. Men noen må finansiere det og da må ungdommen via rådgiver på skolen. Ungdommen kan få tips/råd til å komme seg ut av situasjonen og hjelp til hvem man skal ta kontakt med videre. Skal ungdommen få borteboerstipend, må det dokumenteres hvorfor ungdommen ikke kan bo hjemme. I tillegg så er dere foreldre bidragspliktige så lenge ungdommen går i videregående skole. Anonymkode: 27473...e83 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #13 Skrevet 6. februar 2023 Tusen takk for mange gode råd. ja- jeg er mor og hen bor fast hos far. Hen må bytte skole for å bo her og det ønsker hen ikke. Vi starter nå prosessen med familievernkontor og skolerådgivere. Anonymkode: c2118...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå