Jytte Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Hvor får man kjøpt dameklær av bambus. Gjelder en som ikke tåler ull, en eldre med sensitiv hud som mange eldre har. Ser man kan bestille på nett, men hun vil helst prøve klærne og fysisk se dem. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Jytte skrev (1 time siden): Hvor får man kjøpt dameklær av bambus. Gjelder en som ikke tåler ull, en eldre med sensitiv hud som mange eldre har. Ser man kan bestille på nett, men hun vil helst prøve klærne og fysisk se dem. Bambusklær er i praksis bare vanlig viskose til høyere pris. Ingen av bambusens egenskaper (f.eks. at den skal være antibakteriell) overlever prosessen med å bli laget til myke, deilige fiber. (Bambusfiber som ikke har gått gjennom denne prosessen er ikke myke og deilige.) Dere kan derfor like gjerne kjøpe viskoseklær i en hvilken som helst klesbutikk. Anonymkode: d52fb...09c 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Life selger i alle fall superundertøy og sokker av bambus Anonymkode: f9eb3...315 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Life selger i alle fall superundertøy og sokker av bambus Anonymkode: f9eb3...315 Sokkene er av helt krise kvalitet. Ankelsokkene litt bedre enn de som er høye, men de slites hull på med en gang. Anonymkode: 48be0...5f1
Jytte Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2023 Takk for svar. Det høres ikke så bra ut. Annet som kan erstatte ull?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Kanskje hun tåler ull i blanding med silke? Type Calida? Ekstremt mykt og godt. Eventuelt kan silkejersey og blanding av bomull og silke være alternativer. Anonymkode: 0916f...96a 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Jytte skrev (1 time siden): Takk for svar. Det høres ikke så bra ut. Annet som kan erstatte ull? Hva mener du med «høres ikke så bra ut»? Viskose er et utmerket materiale for sart hud. Det samme er bomull. Det gjelder selvsagt å unngå de fargestoffer en er allergisk mot og vaske plaggene 3-5 ganger før en tar dem i bruk. Som med alle klær. Jeg anbefaler denne butikken for klær i viskose eller bomull av utmerket kvalitet. https://fairandsquare.no Etisk produserte klær til en helt ålreit pris. Anonymkode: 10440...674 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Jytte skrev (5 timer siden): Hvor får man kjøpt dameklær av bambus. Gjelder en som ikke tåler ull, en eldre med sensitiv hud som mange eldre har. Ser man kan bestille på nett, men hun vil helst prøve klærne og fysisk se dem. Hva med fleece-klær? Anonymkode: 3568e...d3d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med fleece-klær? Anonymkode: 3568e...d3d fleece, som i plast? Det er jo helt grusomt for sensitiv hud 😵💫 Klamt og fælt og eksem-triggende. Hva med silke, ts? Anonymkode: 68b0a...b96 3
Andro Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Både badaboom og Stormberg selger en del bambusklær. Som det skrives oppi her er det viskose, men lagd av bambus er det et miljøvennlig valg. Det gror kjapt med lite næring. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 Hva med kasjmir? Jeg tåler ikke ull i det hele tatt, men kasjmir kan jeg ha rett på huden til og med. Det er dyrt da. Anonymkode: 02375...7b5 1
Floranda Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 Alpakka og mohair bruker eg i stedet for ull. Strikker egne luer, gensere og jakker så det skal bli billigere enn å kjøpe ferdig. Er ofte veldig dyre flotte klær som er i rein mohair eller alpakka. Ofte er det iblandet ull eller plast. Tenker du superundertøy, er det lite av bambus og syntetiske greier som ligner. Eller det kan se likt ut, men er ikke varmt og fungerer dårlig etter min erfaring. Skal en bare holde varmen, og ikke være i aktivitet som gjør at en svetter, bruker jeg noen ganger bomull underst og fleece utenpå. prøver å holde meg unna fleece, men kan noen ganger være kjekt. Eventuelt kan en også bruke dunjakke som mellomlag under en vindjakke fks.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 19.48): Life selger i alle fall superundertøy og sokker av bambus Anonymkode: f9eb3...315 Det er viskose med bambus som råmateriale. Andro skrev (På 5.2.2023 den 23.54): Både badaboom og Stormberg selger en del bambusklær. Som det skrives oppi her er det viskose, men lagd av bambus er det et miljøvennlig valg. Det gror kjapt med lite næring. Det kommer litt an på. Det stemmer at bambus krever lite næring og ressurser for å vokse, og vokser raskt. Problemet oppstår når det både skal omdannes til viskose (noe som krever en del kjemikalier og energi) og fraktes verden rundt. Så her er det mer som spiller inn enn hvor bærekraftige selve bambusplantasjene er. Anonymkode: d52fb...09c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå