Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er enkelte eldre mennesker som går i banken i disse tider for å ta ut litt av sparepengene sine. Dette for å betale mindre skatt. Lønner dette seg ?

Rentene vil jo fortsatt stå på kontoen den 31.12, og det er jo der mesteparten av skatten kommer...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha en god del formue før du må skatte for det (640 000 mener jeg å huske), så med mindre du har veldig mye har du ikke noe å frykte.

Skrevet

Menes det da med formue det du har i banken, altså penger? Det var det jeg også mente at det var et eller annet fribeløp som man trakk ifra, og betalte noe i skatt av resten...

Skrevet

Det er bare tull å ta ut penger for å tro at man skal spare skatt.

Det stemmer jo ikke når kontoens saldo er 40.000 og rentene som har påløpt i løpet av året er mye mer................ bare for å ta en eksempel. Da ringer det nok bjeller hos skattefuten - og de kan sjekke hva som har skjedd på kontoen i løpet av året................

Rart å ha store renteinntekter på en tom konto :klø:

Tidligere så skjedde dette ofte i banken - men nå er det så og si slutt på denne "politikken". Folk skjønner at det er bare tull.

Hilsen bankdama ;)

Skrevet

tja, de har vel ikke noe innsynsrett på kontiene til folk, dvs transaksjonene?

Gjest lilletroll
Skrevet

Tror du må være gjeldfri og ha formue på over 100 000 (altså over 100 000 i banken) for at du skal begynne å rente av dem.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Du skal ha en god del formue før du må skatte for det (640 000 mener jeg å huske), så med mindre du har veldig mye har du ikke noe å frykte.

Gransa er nok langt lavere enn det. Har du en nettoformue på 151.000 eller mer, må du betale formueskatt.

Skrevet

Uansett skal det ikke spille noen rolle, for man er pliktig til å oppgi kontanter også.

Skrevet
tja, de har vel ikke noe innsynsrett på kontiene til folk, dvs transaksjonene?

Skatteetaten har lov å se saldoen på kontoen din. Hvis de ser at du har 1 mill på konto hver måned, bortsett fra i desember, og at det plutselig er 1 mill igjen på konto i januar og februar, vil de begynne å lure.

De kan da kreve å få dokumentert hvor pengene forsvant hen, og hvorfor de kom inn på konto igjen på nyåret.

Skrevet

ok, så beløpet gjelder nettoformue. Hvis man feks har lån på 1 mill og 500.000 i banken så har man jo ingen nettoforume, ikkesant? eller tenker jeg helt feil nå?

Skrevet
ok, så beløpet gjelder nettoformue. Hvis man feks har lån på 1 mill og 500.000 i banken så har man jo ingen nettoforume, ikkesant? eller tenker jeg helt feil nå?

Du tenker riktig!

Skrevet
Tror du må være gjeldfri og ha formue på over 100 000 (altså over 100 000 i banken) for at du skal begynne å rente av dem.

Eeeh, du trenger aldeles ikke være gjeldfri dersom du skal skatte av dem. For å ha en formue på 100 000 kan du godt ha gjeld på 100 000, og bankkonti med 200 000. Du har da like mye formue på 100 000 som en som kun har konti med 100 000 og ikke noe annet. (Dog betaler du som nevnt over uansett ikke formueskatt av fomue på 100 000 da).

Gjeld utelukker ikke formue. Formue betyr egentlig bare at du er på plussida totalt sett!

Gjest lilletroll
Skrevet
Gjeld utelukker ikke formue. Formue betyr egentlig bare at du er på plussida totalt sett!

Var egentlig det jeg og mente....at man må være over 100 000 på plussiden. Det jeg mente var at om du har 100 000 i banken må du være gjeldfri for at du skal måtte skatte av dem.....

Skrevet

Takker og bukker, det er det jeg alltid har sagt, at du må være på pluss-siden totalt sett (over en viss sum, tror det er hundre-og noe tusen) for at du skal betale skatt av det, men det er jo selvfølgelig noen som aldri vil høre...

Skrevet

Uansett er en pliktig til å oppgi kontanter også. Så dersom du tar ut 50 000 og har dem i madrassen nyttårsaften og setter dem inn igjen dagen etterpå, må du likevel skatte av dem, siden de 50 000 skal føres i likningen uansett.

Skrevet

ja, og tror du det er mange som oppgir hvor mye kontnter de har hjemme?? Egentlig synes jeg ingen har noe med hvor mye penger jeg har hjemme !

Skrevet
Egentlig synes jeg ingen har noe med hvor mye penger jeg har hjemme !

Jeg synes ikke likningskontoret har noe med hva jeg tjener og be om litt av det heller, men tror du de hører på meg? *ironisk*

Skrevet

Eneste mulighet du har til å slippe unna er å ta ut alle pengene i kontanter, putte de i en Rimipose og la meg passe på de til over nyttår.

Skrevet
Eneste mulighet du har til å slippe unna er å ta ut alle pengene i kontanter, putte de i en Rimipose og la meg passe på de til over nyttår.

Jeg handler ikke på Rimi. Går det greit om du får dem i en Kiwi-pose? Møt meg på brygga etter midnatt, så kommer jeg med posen.

Skrevet

hvordan er det hvis man kjøper en bankremisse da? Da står jo ikke pengene på kontoen. Og ikke har jeg dem cash heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...