AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Dette er et litt sårt tema, så ønsker helst saklige svar. Jeg er gravid i uke 14 og har nesten helt siden positiv test hatt problemer med å kontrollere meg når det kommer til kosthold. Har allerede gått opp nesten 5 kg🥺 Jeg er så sinnsykt sulten hele tiden!! Og spiser hele tiden. Føler et enromt sug, både etter vanlig sunn mat, men også etter junk, godterier, kaker osv.. blir aldri tilfreds føles det ut som. Hadde en bmi på nesten 25 før jeg ble gravid, så det handler jo ikke om at kroppen trenger disse sinnsyke mengdene. Fortsetter jeg som dette kommer jeg jo til å sitte igjen med 20 kg ekstra etter svangerskapet. Er vel ikke bra for babyen heller med så stort inntak. Har dere noen gode tips til hvordan begrense seg? Med en gang jeg blir sulten, blir jeg kvalm. Og klarer ikke å slutte å spise før det er tomt omtrent🤯 Andre som har vært i samme situasjon? Ble det bedre utover, eller må jeg bare sette hardt mot hardt? Tar i mot alle tips og erfaringer🥰 Anonymkode: c4aab...14c 4
Sofakona Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Spis og kos deg...husk at mye av det du legger på det er vann en baby i tillegg. Det er normalt å legge på seg.. Du er bare uke 14.. plutselig kan det snu og du blir kvalm av mat he hr 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Spis og kos deg...husk at mye av det du legger på det er vann en baby i tillegg. Det er normalt å legge på seg.. Du er bare uke 14.. plutselig kan det snu og du blir kvalm av mat he hr Det er selvfølgelig ikke vann man legger på seg om man inntar for mye kalorier. Du oppfordrer jo ts til overvekt og et vanskelig svangerskap. Det kan også være skadelig for foster om mor legger på seg for mye. Anonymkode: b2fc7...b17 7 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Først og fremst: det er vanskelig når man er både skrubbsulten og kvalm. Så ikke vær hard mot deg selv. Det jeg prøver på er å: - gi meg på et fornuftig tidspunkt på kvelden og utsette første måltid litt. Dvs. jeg prøver å ikke spise etter kl.19 og ta frokosten i 9-tiden. Noen dager er jeg så sulten eller uvel slik at det ikke går, men stort sett går dette fint for meg. - Spise skikkelig og næringsrik mat til måltidene, og mindre småspising mellom måltidene. Ja, det blir litt sjokolade og sånt attåt, men mindre enn hvis jeg ikke fokuserte på å få inn skikkelig mat først Anonymkode: 8dff2...ac2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Bare spis, herregud. Alt i livet handler ikke om å være slank. Anonymkode: adc27...a77 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Hadde ulvehunger på den tiden selv, samme bmi som deg. Det roet seg Er i uke 38 nå og har lagt på meg 16 kilo selv om jeg omtrent ikke har bevegd meg på 6 mnd (invalidiserende bekkenløsning). Kroppen tar det den trenger og gir det den må. Det går av igjen, og så lenge jordmor/lege ikke sier noe på det så er det bare å være snill med seg selv. Anonymkode: f4825...44e 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Du kan spise til du er mett, bare spis næringsrik mat og kutt ut junk og sukker. Det var mitt triks i graviditeten. Jeg handlet inn masse sunn mat som jeg likte godt. Slik fikk jeg fråtset, uten å ha dårlig samvittighet. Rugbrød med pesto, ost og paprika. Fersk ananas, melon og mango. Cottage cheese stavmikset med banan og kakaopulver (nam!). Havregrøt med peanøttsmør, honning og nøtter. Ovnsbakt laks med ovnsbakte poteter og grønnsaker, med pesto og rømme. Dessert var ofte Nude pinneis av mango (de har det på kiwi og coop vet jeg). Sykt gode! 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bare spis, herregud. Alt i livet handler ikke om å være slank. Anonymkode: adc27...a77 Det er ikke det det handler om, men at det er skikkelig tungt å være høygravid og ha lagt på seg mye. + risiko for komplikasjoner. Anonymkode: 8dff2...ac2 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke det det handler om, men at det er skikkelig tungt å være høygravid og ha lagt på seg mye. + risiko for komplikasjoner. Anonymkode: 8dff2...ac2 Ja, men det finnes grenser for hvor rigid man skal være. Anonymkode: adc27...a77 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men det finnes grenser for hvor rigid man skal være. Anonymkode: adc27...a77 Selvfølgelig Det er ikke bra å bikke over andre veien heller. Anonymkode: 8dff2...ac2 1
Topsi Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Hva med å spise fibertabletter ca en halv time før du skal spise med to glass vann? Jeg bruker ozempic, men av og til er jeg likevel veldig sulten, særlig om kvelden De hjelper mye og påvirker ikke barnet på noe vis Endret 5. februar 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Hva med å spise fibertabletter ca en halv time før du skal spise med to glass vann? Jeg bruker ozempic, men av og til er jeg likevel veldig sulten, særlig om kvelden De hjelper mye og påvirker ikke barnet på noe vis Kan like gjerne spise et par epler. Anonymkode: adc27...a77
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Jeg har samme problem som deg TS... Veide 79 kg. Nå er jeg i uke 31 og veier 105 men jeg tenker at etter graviditeten blir det bra igjen. Da forsvinner bekkenløsningen, jeg kan gå tilbake til Saxenda, og min særdeles kjipe graviditet er over. Livet er mer enn de mnd man er gravid, og jeg velger å ikke føle at jeg dør av sult selv om konsekvensen er at jeg går opp i vekt. MEN jeg spiser sunn mat i store mengder fremfor chips og cola, og det har nok mye å si. Anonymkode: a4933...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, men det finnes grenser for hvor rigid man skal være. Anonymkode: adc27...a77 Hun har lagt på seg FEM kilo på 2 1/2 mnd.... Det er MYE. Og dette er ikke vann, det er fett. De fleste legger på seg enormt mye i tredje trimester så jeg forstår godt TS sin fortvilelse. Anonymkode: 4bc32...ab4 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Jeg oppfordrer på ingen måte til å legge på seg mye i svangerskapet, men kan fortelle at jeg satt igjen med rundt 20 kg ekstra etter baby var ute og alt av vannvekt var borte. Gikk bra det og, vekten gikk sakte men sikkert ned ettersom ulvehungeren ga seg. Bare sånn for at HVIS det skulle skje at du ikke klarer å kontrollere matinntaket, så går det som regel greit det og. Ellers er pro-tip å drikke et glass vann før du spiser, da fyller du opp litt av volumet i magesekken. Håper du får et fint svangerskap Anonymkode: 6f15c...42d 2 2
Sofakona Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke vann man legger på seg om man inntar for mye kalorier. Du oppfordrer jo ts til overvekt og et vanskelig svangerskap. Det kan også være skadelig for foster om mor legger på seg for mye. Anonymkode: b2fc7...b17 Skriver jeg i min tekst at hun skal spise til hun kaster opp og at hun skal spise til hun blir 109 kg?? Nei...jeg sier hun skal spise det hun vil 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 De første ukene levde jeg på Ben & Jerrys og kanelgifler, hadde lagt på meg 10 kg i uke 12. 😂 Men endte bare på 16 kg pluss. Jeg hadde bare spist det jeg ville og heller sett det an. 5 kg er ingen krise. Anonymkode: 709d4...662 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun har lagt på seg FEM kilo på 2 1/2 mnd.... Det er MYE. Og dette er ikke vann, det er fett. De fleste legger på seg enormt mye i tredje trimester så jeg forstår godt TS sin fortvilelse. Anonymkode: 4bc32...ab4 I begynnelsen er mye av vektøkningen økt blodvolum. Dette kan du kanskje ikke så mye om, merker jeg? Anonymkode: adc27...a77 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Så lenge du klarer å ta gode matvalg for deg selv og ikke sitter og dytter nedpå med sukker og frityrfett så kan du spise med god samvittighet. Grovt brød, knekkebrød osv med pålegg, frukt, grønnsaker og slike ting. Jeg skjærer alltid opp et eple, har agurk og paprika på pålegget og legger ved et par gulerøtter og litt cherrytomater til alle mine måltider. Spiser dermed et godt volum og blir mett og får dekket snacks-behovet. Passer også på å få i meg nok fett under måltidene slik at jeg faktisk blitt mett, enten via egg, majones, avocado, smør, ostebiter osv. Har hatt et mye større fokus på kosthold etter jeg ble gravid, mye fordi jeg naturlig craver sunn mat, og opplever at jeg har en MYE bedre balanse og varig metthetsfølelse enn før. Men spiser absolutt mye mat, teller ingen kalorier og følger sulten. Og litt kos innimellom 😊 Ikke ha dårlig samvittighet for å spise, bare sørg for å ta gode valg og lytt til kroppen 🙏🏻 Anonymkode: 56745...655
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har samme problem som deg TS... Veide 79 kg. Nå er jeg i uke 31 og veier 105 men jeg tenker at etter graviditeten blir det bra igjen. Da forsvinner bekkenløsningen, jeg kan gå tilbake til Saxenda, og min særdeles kjipe graviditet er over. Livet er mer enn de mnd man er gravid, og jeg velger å ikke føle at jeg dør av sult selv om konsekvensen er at jeg går opp i vekt. MEN jeg spiser sunn mat i store mengder fremfor chips og cola, og det har nok mye å si. Anonymkode: a4933...d7b For barnet ditt og for din egen kropp sin tilheling etter fødsel så har det mye å si, ja Det at kroppen skal bygge opp igjen og reparere seg etter fødsel, samt amming, er veldig næringskrevende. Anonymkode: 8dff2...ac2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå