Gå til innhold

Dere som er eller har vært Beredskapshjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lyst å fortelle litt om det?

Har dere barn helt tiden? 

hva er gjennomsnitt på hvor lenge de bor der?

har dere klær, leker og utstyr liggende til alle aldre eller får dere når de kommer?

hva får dere dekket av utgifter og lønn? 

får dere ferie når dere ønsker?

Anonymkode: f4ea9...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ektefellen min har jobbet med dette i mange år. 

Man har en friperiode som er avtalefestet mellom hvert barn. Hvor lenge friperioden varer avhenger av hvor lenge barnet har bodd i hjemmet.

Man får som regel avlastning, men normal ferie som vanlige arbeidstakere har er ikke vanlig der ektefellen jobbet. 

Beredskapshjemmet må ha grunnleggende utstyr liggende siden barn kan ankomme i løpet av en time med en plastpose med en pysj i. Samt noe leker for et vidt spekter av alder. Bilstoler og babysenger får man som regel låne av fosterhjemstjenesten, men det er greit å ha noe selv. Barnet får en sum penger fra bvt til å kjøpe nødvendig utstyr, men disse pengene kommer ikke på dagen, så jeg vil si det er nødvendig å ha noe på kriselager.

Utgiftsdekning følger KS-satser og lønn avhenger av annsinitet og utdannelse.

Barna kan bo alt fra en dag til flere år. 

Det er oftest fosterhjem som blir rekruttert som beredskapshjem, iallefall der mannen jobbet. Og de fleste har ikke små barn selv. Beredskapsjobbing er for spesielt interesserte vil jeg si. Vi har selv vært det en kort periode og det gjør vi ikke igjen. Man skal ha en sterk psyke for å tåle jobben. Mange barn kommer med en bagasje man ikke kan klare å forestille seg, og dette må man takle. Hus og hjem kan få en skikkelig trøkk. Noen barn tar frustrasjonen ut over inventar. Noen er fysisk voldelige og noen trenger et mørkt rom å ligge i de første månedene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var. Hardt men givende. Barna har ofte stor bagasje. En frihelg pr. Mnd etter tre mnd. Går ut over hjem og egne barn. Men de lærer jo mye og. Ga meg etter 8 år. Var mest mannen min som ville at vi sluttet. Men jeg og. Godt å ha hjemmet for seg selv igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (8 minutter siden):

Jeg var. Hardt men givende. Barna har ofte stor bagasje. En frihelg pr. Mnd etter tre mnd. Går ut over hjem og egne barn. Men de lærer jo mye og. Ga meg etter 8 år. Var mest mannen min som ville at vi sluttet. Men jeg og. Godt å ha hjemmet for seg selv igjen. 

Fikk dere en frihelg pr mnd etter tre mnd? Wow 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg spør fordi vi ble plutselig kastet uti det og synes ikke ting fungerer helt optimalt. Snart vært her ett år, null ferie og null avlastning , heavy plassering i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, jeg spør fordi vi ble plutselig kastet uti det og synes ikke ting fungerer helt optimalt. Snart vært her ett år, null ferie og null avlastning , heavy plassering i tillegg.

At barnet er et helt år er helt vanlig. Dessverre. Normen er maks tre måneder, men det skjer alt for sjeldent. Det er ikke lett å få tak i avlastningshjem og uten avlastningshjem blir det heller ikke noen ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (20 minutter siden):

At barnet er et helt år er helt vanlig. Dessverre. Normen er maks tre måneder, men det skjer alt for sjeldent. Det er ikke lett å få tak i avlastningshjem og uten avlastningshjem blir det heller ikke noen ferie. 

Her er svaret at avlastningshjem brukes ikke når det er snakk om beredskapshjem. Og at egentlig er det maks 6 mnd de blir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er svaret at avlastningshjem brukes ikke når det er snakk om beredskapshjem. Og at egentlig er det maks 6 mnd de blir 

Joda avlastningshjem brukes ved berdskapsplasseringer, men siden disse er like vanskelige å få tak i som fosterhjem, sier det selv selv at det blir vanskelig. I tiltaket til mannen min er det maks 3 måneder, men det skjer mer eller mindre aldri med mindre det er snakk om sykdom hos mor/far.

Dessverre er det ofte slik i dette yrket at man må sette hardt mot hardt for å få de rettighetene man har krav på. Men det er ikke så lett når det er et barn i bildet.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Då er dere ikke i bufetat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (26 minutter siden):

Joda avlastningshjem brukes ved berdskapsplasseringer, men siden disse er like vanskelige å få tak i som fosterhjem, sier det selv selv at det blir vanskelig. I tiltaket til mannen min er det maks 3 måneder, men det skjer mer eller mindre aldri med mindre det er snakk om sykdom hos mor/far.

Dessverre er det ofte slik i dette yrket at man må sette hardt mot hardt for å få de rettighetene man har krav på. Men det er ikke så lett når det er et barn i bildet.

Kommunen sier de ikke bruker avlastningshjem , vanskelig for oss å nekte på det når dette er nytt for oss også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...