Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist MA. Hvordan opplevde dere det? Hadde dere medikamell eller kirurgisk abort? Hvilke av de to ville dere gått for om dere fikk velge og hvorfor. 
Gruer meg sånn til hele den prosessen…

Anonymkode: 18612...d5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd en Ma og 3 SA. Veldig ofte så er det en Ma før det blir en SA. Oftest så synes helsevesenet at det er best at kvinnen går igjennom en medisinsk abort av helsemessige Grunner.

jeg fikk tilbud om kun medisinsk abort etter min MA. Utviklingen hadde Stoppet i uke 8+4. Jeg valgte å vente til at kroppen skulle ordne opp selv isteden. (Noe som skjedde på dagen jeg skulle vært 12 uker)

Men jo, medisinsk abort kan være veldig smertefull men det er veldig individuelt. Hver gang jeg har mistet så har jeg hatt rier som har kjentes både på mage, lår,rygg og bekken. SÅ vondt at jeg har vridd meg i smerte, og nesten følte for å kaste opp. I Tilegg har jeg blødd så mye at 3 store natt bind var fulle på 10 min + måtte skifte klær. 

Jeg synes det var mindre vondt å føde barn for å si det sånn smertemessig, enn det abort er.

Skrevet
tussi84 skrev (16 minutter siden):

Jeg har opplevd en Ma og 3 SA. Veldig ofte så er det en Ma før det blir en SA. Oftest så synes helsevesenet at det er best at kvinnen går igjennom en medisinsk abort av helsemessige Grunner.

jeg fikk tilbud om kun medisinsk abort etter min MA. Utviklingen hadde Stoppet i uke 8+4. Jeg valgte å vente til at kroppen skulle ordne opp selv isteden. (Noe som skjedde på dagen jeg skulle vært 12 uker)

Men jo, medisinsk abort kan være veldig smertefull men det er veldig individuelt. Hver gang jeg har mistet så har jeg hatt rier som har kjentes både på mage, lår,rygg og bekken. SÅ vondt at jeg har vridd meg i smerte, og nesten følte for å kaste opp. I Tilegg har jeg blødd så mye at 3 store natt bind var fulle på 10 min + måtte skifte klær. 

Jeg synes det var mindre vondt å føde barn for å si det sånn smertemessig, enn det abort er.

Høres helt forferdelig ut😢

Jeg håper jeg har begynt å blø hver gang jeg går på do. Pleier jo å være totalt motsatt når man et gravid, så dette er en ny erfaring.

Hadde en SA for 10 år siden. Husker at det var smertefullt, men helt overkommelig. Det er disse tablettene jeg hører rykter om er så smertefulle (noe du bekrefter).

Noen som aner hva som må til for å få innvilget kirurgisk abort?

ts

Skrevet

Har opplevd en MA. Foster stoppet å utvikle seg i uke 8. Ble oppdaget uke 9. Utførte medisinsk abbort hjemme. Fikk med masse smertestillende hjem som jeg kunne ta. Tok aldri de sterkeste som tilsvarer morfin. Synes det hele gikk ganske problemfritt. Var værre psykisk enn fysisk synes jeg. Men alt i alt gikk det ganske bra.

Anonymkode: 10494...a17

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har opplevd en MA. Foster stoppet å utvikle seg i uke 8. Ble oppdaget uke 9. Utførte medisinsk abbort hjemme. Fikk med masse smertestillende hjem som jeg kunne ta. Tok aldri de sterkeste som tilsvarer morfin. Synes det hele gikk ganske problemfritt. Var værre psykisk enn fysisk synes jeg. Men alt i alt gikk det ganske bra.

Godt å høre «gode» erfaringer også. ❤️

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt å høre «gode» erfaringer også. ❤️

ts

Det går stort sett bra og problemfritt for de fleste. Derfor de anbefaler medisinsk abort. Og vil tro du får med en del smertestillende hjem. Er jo ofte skrekkhistoriene du finner på internett. Ønsker deg masse lykke til, håper alt går bra for deg også ❤

• Liker 1
Skrevet

Har hatt to MA, tok medisinsk første gang og utskraping andre gang. Personlig ville jeg gått for utskrapning om jeg skulle oppleve det enda en gang, men det er kun på grunn av min dårlige erfaring med medisinsk. I utgangspunktet skal jo medisinsk være mer skånsomt og for de fleste er nok dette det beste alternativet.

Anonymkode: 458a3...d9f

Skrevet

Jeg hadde MA og utskraping. Fikk utskraping fordi jeg hadde partiell mola, så de måtte være sikre på å få ut alt. Til tross for at det var veldig trist å oppleve MA, så var selve aborten en positiv opplevelse fordi jeg følte meg godt ivaretatt på sykehuset. Synes det var deilig å få narkose og ikke ha noen smerter. Var lei meg og sliten når jeg våkna igjen, men ellers kom jeg meg raskt til hektene. Alle graviditetssymptomer var borte med én gang.  Ville valgt utskraping på nytt hvis jeg hadde hatt et valg. Så hvis du har noen mulighet til å påvirke, så ville jeg tatt utskraping over medikamentell. Synd at man presses over i medikamentell fordi det er mindre ressurskrevende. Trist at du måtte oppleve MA, håper det går bedre snart!

Anonymkode: 3fb9a...3c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går stort sett bra og problemfritt for de fleste. Derfor de anbefaler medisinsk abort. Og vil tro du får med en del smertestillende hjem. Er jo ofte skrekkhistoriene du finner på internett. Ønsker deg masse lykke til, håper alt går bra for deg også ❤

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt to MA, tok medisinsk første gang og utskraping andre gang. Personlig ville jeg gått for utskrapning om jeg skulle oppleve det enda en gang, men det er kun på grunn av min dårlige erfaring med medisinsk. I utgangspunktet skal jo medisinsk være mer skånsomt og for de fleste er nok dette det beste alternativet.

Anonymkode: 458a3...d9f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde MA og utskraping. Fikk utskraping fordi jeg hadde partiell mola, så de måtte være sikre på å få ut alt. Til tross for at det var veldig trist å oppleve MA, så var selve aborten en positiv opplevelse fordi jeg følte meg godt ivaretatt på sykehuset. Synes det var deilig å få narkose og ikke ha noen smerter. Var lei meg og sliten når jeg våkna igjen, men ellers kom jeg meg raskt til hektene. Alle graviditetssymptomer var borte med én gang.  Ville valgt utskraping på nytt hvis jeg hadde hatt et valg. Så hvis du har noen mulighet til å påvirke, så ville jeg tatt utskraping over medikamentell. Synd at man presses over i medikamentell fordi det er mindre ressurskrevende. Trist at du måtte oppleve MA, håper det går bedre snart!

Anonymkode: 3fb9a...3c1

Takk for svar og at dere deler deres historier❤️

Jeg er veldig spent på hvordan møtet med sykehuset blir og om de hører på mine innspill. Aborten må jeg jo gjennom uansett. Krysser alt jeg har for at jeg klarer å bli gravid igjen.🤞🏻

Skrevet

Har opplevd en vanlig SA i uke 7, og en MA i uke 12. Ved SA ordnet kroppen opp selv, mens ved MAen ble det utskrapning, altså kirurgisk abort. Selve prosessen så likte jeg utskrapningen bedre på en måte, fordi da slapp jeg å se alt som kom ut og det ble fortere ferdig… hadde ingen smerter i ettertid og blødde minimalt. ved sa’en blødde jeg i flere uker, i tillegg så jeg det som liknet fosteret komme ut, helt forferdelig… det eneste som var bedre at jeg ikke var like langt på veg som ved ma’en såklart.

har ikke tatt medisinsk abort før så kan ikke uttale meg om det. 

Anonymkode: ccbb5...65e

Skrevet

MA i uke 12. medisink abort. Ikke mye vondere enn en kraftig mens, tok vel 1 Paralgin Forte- men forferdelig tungt psykisk. 

Skrevet

Hadde MA som ble oppdaget i uke 8+noe. Hadde medisinsk abort hjemme, og det gikk veldig fint. Fikk menssmerter, og alt kom ut på en gang (i do, det sa plopp og så forsvant alt så jeg slapp å se noe). Gikk veldig mye bedre enn forventet og fryktet. Tok ikke smertestillende med unntak av Paracet. 

Anonymkode: d3325...349

Skrevet

Takk for svar alle sammen! 
Hvor lang tid tok det fra dere fikk påvist MA til dere fikk time på sykehus/gynekolog? Har enda ikke hørt noe… vil bare få det overstått.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor lang tid tok det fra dere fikk påvist MA til dere fikk time på sykehus/gynekolog? Har enda ikke hørt noe… vil bare få det overstått.

ts

Jeg hadde ultralyd privat hvor det ble påvist MA. Det var på en mandag. Fikk time på sykehuset på torsdag. Og fikk time til utskrapning torsdagen etter der.

Føler så med deg, det er fryktelig tungt å stå i ❤️

Anonymkode: 78bf5...0de

Skrevet

Sender deg styrke ❤️ så lei meg for at du går gjennom det. 

Ring sykehuset i morgen og forhør deg. Jeg fikk påvist en fredag, fikk time mandag og utskraping fredagen etter. Det var tungt å måtte vente så lenge. Det er ditt valg om du vil ha kirurgisk utskrapning eller gjøre det hjemme. Jeg hadde kommet til uke 7, så fikk tilbud om medikamentell abort på sykehuset, men sa jeg ville ha kirurgisk og fikk det bekreftet uten noe som helst debatt (som jeg fryktet det skulle bli). Du bestemmer!

Anonymkode: e7a18...7f7

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sender deg styrke ❤️ så lei meg for at du går gjennom det. 

Ring sykehuset i morgen og forhør deg. Jeg fikk påvist en fredag, fikk time mandag og utskraping fredagen etter. Det var tungt å måtte vente så lenge. Det er ditt valg om du vil ha kirurgisk utskrapning eller gjøre det hjemme. Jeg hadde kommet til uke 7, så fikk tilbud om medikamentell abort på sykehuset, men sa jeg ville ha kirurgisk og fikk det bekreftet uten noe som helst debatt (som jeg fryktet det skulle bli). Du bestemmer!

Hadde forøvrig gått for kirurgisk igjen! Hadde ikke psykisk orket en medikamentell abort da søsteren min gjorde det og gikk gjennom mye smerter over flere dager. Andre jeg kjenner hadde lite smerter, så det kan variere så klart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts

Jeg fikk time samme dag, dro omtrent rett fra gynekologen som oppdaget det til sykehuset. Måtte tilbake igjen etter to dager for å se at HCG sank, og så tilbake igjen dagen etter det for å få pillene. Som noen andre skriver, ring og hør. 

Anonymkode: d3325...349

Skrevet

Uff så trist at du opplever dette nå :klem3:

Jeg fikk påvist MA i uke 9. Om du vil lese hvordan mine dager var fra jeg fikk vite det til aborten ble utført kan du lese her (fra innlegg #43)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

ts

Fikk påvist MA på privat TUL en torsdag. Han ringte sykehuset og henviste meg dit. Fikk time på sykehuset dagen etter, altså fredagen. Fikk alle pillene og smertestillende der, og utførte aborten hjemme samme helg (søndagen).

Håper du får time snart. Skjønner du vil få det overstått ❤

Skrevet

Jeg har hatt 2 MA og som ble begge behandlet met utskrapning. Den andre gangen var jeg psykisk så dårlig at jeg sa rett ut at det er helt uaktuelt å tvinge meg gå gjennom en medisinsk abort hjemme og de smertene, men sykehuset foreslå medisinsk behandling først. 

Før første utskrapning fikk jeg ikke Cytotek og hadde null blødning og veldig lite smerter etterpå. Før andre utskrapning fikk jeg Cytotek piller noen timer før operasjonen og faktisk begynte å få kraftige kramper før jeg ble rullet inn i operasjonsstuen. Og blødde mye i flere dager etterpå. Vet ikke om det har noe å gjøre med Cytotek, men nesten tviler på om den praksisen egentlig hjelper. De sier at de pillene skal mykne livmorhalsen slik at operasjonen skal våre mer skånsom, men erfaringen min er at det er mer skånsomt uten de pillene. 

Anonymkode: 3b5a2...8f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...