AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Eksen min var rusfri når vi ble sammen, og var rusfri en god stund ut i forholdet. Jeg ante ikke at han hadde hatt rusproblemer tidligere før det gikk galt igjen. Han forandret personlighet totalt i ruset tilstand. Han ble aggressiv og utagerende. Tror han var i en slags psykose ved flere anledninger. Han ruset seg på flere ulike stoffer. Nå er han rusfri igjen, påstår han selv hvertfall. Og han lover at han aldri skal ruse seg igjen, og han er veldig lei seg for at det har gått ut over meg. Ønsker veldig sterk å tro på han og er fortsatt glad i han. Men hvor stor sjanse er det for at han skal klare å holde det han lover? 😣 jeg har lite erfaring og kunnskap rundt dette. Anonymkode: f9572...428
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Umulig å si, det er så mange individuelle faktorer som spiller inn. Anonymkode: eec1a...c1d 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Umulig å si, det er så mange individuelle faktorer som spiller inn. Anonymkode: eec1a...c1d Skjønner jo det. Men når han har hatt lange rusfrie perioder bak seg, øker det kanskje sjansen litt for å lykkes helt? 🙂 Man kan for eksempel ikke se på han at han har ruset seg før. Men eneste referanse jeg har er jo de narkomane man ser i byen. Han har aldri bodd på gaten heller. Anonymkode: f9572...428
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Jeg vil jo råde deg til å sette deg inn i psykologien i og rundt rusmisbruk. Dette med medavhengighet for eksempel. Om en rusmisbruker skal klare å komme seg ut av det må han/hun være meget sterk i seg selv, innstilt på å klare det og at vedkommende har et nytt og bedre støtteapparat rundt seg, ellers er det lett å ramle tilbake til gamle venner og uvaner som vil dra deg utpå. Anonymkode: 92e00...f86
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Nja det er jo vanskelig å si, for som sagt det helt forskjellig fra person til person. Men om han har hatt lange rusfrie perioder og prøver, så er det værtfall en litt større sjans at han kan klare det. Anonymkode: 66072...93e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Vil først berømme deg for å gå fra ham da han ruset seg. Det at du er i en tankeprosess og spør etter råd også. Det viser at du er fornuftig og ikke tar sjanser. Det vet også eksen din, så han har i bakhodet at du går fra ham hvis han ruser seg igjen. Du har rett i at sjansen er litt større når han har klart det i perioder før, men det kommer an på hvor mange små og store påkjenninger han tåler før han selvmedisinerer igjen. Jeg regner med at det var kakain, amfetamin kanskje blandet med piller og alkohol han brukte, eller noe av dette kombinert med det første ref hvordan han oppførte seg ruset. Det er veldig avhengighetsdannende også, og det vil alltid være en fare med tilbakefall. Du må tenke godt over og starte med litt forsiktig dating slik at han må fortsette å bygge opp tilliten din i såfall. Tenk også etter på om du klarer deg bra uten ham, for da vil jeg råde deg til å fortsette uten ham. Da er du jo aller trygest ift til dette. Anonymkode: 9781d...ebb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Når jeg var i rusbehandling for noen år siden ble det sagt at en av tre klarer seg. Men dette er det usikkert knyttet rundt, men oddsen er desverre mot han men noen må være den ene også viss en forholder seg til denne statistikken. "Studier viser at bare 13 prosent blir rusfrie etter endt rusbehandling (Dutra et al. 2008). McLellan, Lewis, O’Brien & Kleber (2000) fant ut at 40–60 prosent faller tilbake til rus innen et år etter behandling" https://fontene.no/forskning/fysisk-aktivitet-for-rusavhengige--en-kvalitativ-studie-6.584.865614.5ddd60f6d8 Men mye har skjedd innenfor rusbehandling og rusmedisin siden 2000 men det sies at det er 18 % som klarer å slutte med rus på verdensbasis. Færre klarer det helt aleine, veldig få. Rusavhengig er så mye mer enn de en ser på gaten. Jeg har selv alltid vært i jobb, ingen fysisk tegn til misbruk og likevel måtte jeg altså til rusbehandling fordi jeg er rusavhengig. Ettervern, å ha et profesjonelt støttesystem så vel som et rusfritt nettverk hjelper på men ingen andre enn den rusavhengige kan gjøre jobben. En må selv "knekke den koden" hva livet skal inneholde og det er subjektivt for en hver rusmisbruker som for ethvert annet menneske. Men jo flere og lengre pauser en har fra rusen gjør at fallet tilbake til rus blir lengre og lengre ned fra det en har når en er rusfri og en ser det tydeligere. Men det er mye ambivalens en skal igjennom. Er selv rusfri på det 2. året og har en god jobb, venner, samboer, et greit liv Men selv om jeg ikke ruser meg i dag kan jeg aldri love noen at jeg ikke kommer til å ruse meg i måren, det er det opp til meg å bestemme. Men jeg skjønner at det er tøft å være pårørende når avhengigheten er så stor og massiv. Anbefaler deg å se "krigerhjerte" som ligger på NRK, sterk og bra dokumenter serie om avhengighet. Anonymkode: ec273...ef5 1 1 1
Sparkling_Pink Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Fra mitt perspektiv er det ikke bare snakk om rusen og avhengigheten. Som du beskriver er det noen som endrer oppførsel i rus, slik at det ikke er trygt å omgås de. Så er det spørsmålet om hva som driver handlingene, får X-en gjort noe med disse tingene? Har han kontakt med egen kropp og følelsene han har slik at det gir han muligheter til å velge andre strategier for sug eller utfordrende perioder? Er han fersket i løgn, bedrag eller annet usosialt? Hvilke underforliggende ting har han (hatt)? Om du nærmer deg igjen, tror jeg det er best om det er en god forståelse for at du ikke legger til rette deres felles liv slik at det er mer beleilig for han om han kommer til å ruse seg. Hans handlinger - hans ansvar å ordne opp og ta konsekvensene. «Jeg opplever det ikke som trygt for meg å være med deg da du var ruset, ruser du deg igjen kan vi ikke ha kontakt.» Jeg vet av folk som har fått ultimatum av typen: meg eller rusen - og det har gått bra.
Andro Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Anbefaler deg å ringe pårørendetelefonen (800 40 567) til organisasjonen Ivareta.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Det er rundt 10% som klarer det. Jeg hadde styrt unna. Jeg og kjæresten er begge alkoholikere og jeg vet at han aldri kommer til å klare å slutte uansett hvor mange ultimatum han får. Han kommer til å ruse seg til han dør, kanskje til han dør av det. Plutselig får han der typen din enda et tilbakefall, så er han lei seg igjen, det går bra, så enda et tilbakefall osv osv. Anonymkode: 2d4c4...379 1 1
Gjest Warrior Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Sjansen er stor for å klare å bli rusfri når personen vil det selv og vil kjempe for å bli det. Så varierer det fra person til person og for noen er det veldig lett å bli rusfri. Andre trenger mer tid på seg og kan få flere tilbakefall før de klarer å bli helt rusfri. Kan også komme an hvor flink de som skal hjelpe å få noen rusfri er til å hjelpe. Så umulig å si på forhånd. Endret 5. februar 2023 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Sjansen er minimal. 5-10% Anonymkode: 465f3...b66 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjansen er minimal. 5-10% Anonymkode: 465f3...b66 Hvor tar du disse tallene fra? Anonymkode: aa381...806 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 Han må ville det selv, men det hender ofte at selv det ikke er nok. Det er fare for tilbakefall spesielt hver tredje måned, cellene fornyer seg. Det kalles senabstinenser. Det første året er verst. Amfetamin er lettest å kutte ut. Piller er det verste, men han kan kanskje klare seg på den dosen legen skriver ut. Hasj er også vanskelig, men piller er som sagt verstingen. Han kan bare ta en dag av gangen, noen ganger bare timer og minutter. I begynnelsen er viljestyrke viktig, men han bør få mer kunnskap om hvordan rusen påvirker hjernen (amygdala). Kunnskap er viktig og må aldri undervurderes. Det handler ikke om at man vet at det er skadelig, men foreksempel hvordan tanke, følelse og handling henger sammen. Amygdala, reptilhjernen har lært at man brenner seg hvis man tar på en varm plate. Den har også lært at rus er løsningen. Dette må avlæres og det kan ta tid. Kontakt juliewinge.no og ta en prat med henne eller send henne en mail. Eller kontakt Retretten.no. Begge plasser er han anonym og mister ikke førerkortet. Na (anonyme narkomane) er også eller kan være en viktig støtte for han. Retretten har også tilbud til pårørende. Forside - Retretten Rop tilbyr også hjelp. ROP - Forebygger tilbakefall Skal han i behandling bør det være et sted der de fleste som jobber der selv har vært avhengige, men han kan klare det uten å legges inn. Likevel trenger han et støtteapparat. Derfor la jeg ut linkene over. Anonymkode: 068ec...b22 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Han må ville det selv, men det hender ofte at selv det ikke er nok. Det er fare for tilbakefall spesielt hver tredje måned, cellene fornyer seg. Det kalles senabstinenser. Det første året er verst. Amfetamin er lettest å kutte ut. Piller er det verste, men han kan kanskje klare seg på den dosen legen skriver ut. Hasj er også vanskelig, men piller er som sagt verstingen. Han kan bare ta en dag av gangen, noen ganger bare timer og minutter. I begynnelsen er viljestyrke viktig, men han bør få mer kunnskap om hvordan rusen påvirker hjernen (amygdala). Kunnskap er viktig og må aldri undervurderes. Det handler ikke om at man vet at det er skadelig, men foreksempel hvordan tanke, følelse og handling henger sammen. Amygdala, reptilhjernen har lært at man brenner seg hvis man tar på en varm plate. Den har også lært at rus er løsningen. Dette må avlæres og det kan ta tid. Kontakt juliewinge.no og ta en prat med henne eller send henne en mail. Eller kontakt Retretten.no. Begge plasser er han anonym og mister ikke førerkortet. Na (anonyme narkomane) er også eller kan være en viktig støtte for han. Retretten har også tilbud til pårørende. Forside - Retretten Rop tilbyr også hjelp. ROP - Forebygger tilbakefall Skal han i behandling bør det være et sted der de fleste som jobber der selv har vært avhengige, men han kan klare det uten å legges inn. Likevel trenger han et støtteapparat. Derfor la jeg ut linkene over. Anonymkode: 068ec...b22 Glemte Rita Nilsen. Det var hun som i sin tid stiftet Retretten. Rita Nilsen – KUNNSKAP GJØR EN FORSKJELL Og ts du må forstå at du aldri kan sette deg inn i hva rusavhengighet er. Det er som du kjører E6 og han kjører E18. Men du trenger også noen å snakke med, og alle jeg har linket til tilbyr støtte til pårørende. Anonymkode: 068ec...b22
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvor tar du disse tallene fra? Anonymkode: aa381...806 Rusforskning, regner jeg med. Vedkommende har jo helt rett. Anonymkode: 2d4c4...379
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kontakt juliewinge.no Nei, ikke gjør det. Hun er helt ukvalifisert. Man kan ikke hjelpe noen vare fordi man selv er alkoholiker. Anonymkode: 2d4c4...379
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 Rusmisbruk vitner om karaktersvakhet, mao. er slike ikke noe å samle på uansett. Anonymkode: 55801...8d6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke gjør det. Hun er helt ukvalifisert. Man kan ikke hjelpe noen vare fordi man selv er alkoholiker. Anonymkode: 2d4c4...379 De jobber i grupper. Det blir som å gå på AA-møter eller NA. Hun alene kan ikke hjelpe noen, det har du rett i. Men hun har mye kunnskap. Anonymkode: 068ec...b22
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rusmisbruk vitner om karaktersvakhet, mao. er slike ikke noe å samle på uansett. Anonymkode: 55801...8d6 Det er definert som en sykdom av WHO. Anonymkode: 068ec...b22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå