Gå til innhold

Han hadde ikke forsikring lengre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på foravtale, og jeg tilbød meg å tegne egen forsikring men nei da, han ville dekke dette han siden han da var den som skulle ha livsforsikring utbetalt hvis noe skjer med hunden. Greit nok. 

Så går tiden og hunden blir akutt syk, og vi drar til dyrlege, og han måtte opereres.  Jeg oppgav forsikringsselskapet som jeg hadde fått beskjed om. Men så komme dyrlegen tilbake å spør om jeg har mulighet til å betale for dette, da det viste seg at  han ikke hadde forsikring på hunden og vi snakker om 30000++

Jeg sjekker det jeg kan og får tak i summen og kontakter eieren og spør hva dette dreier seg om. Han hadde rett og slett bare sagt opp forsikringen fordi han ikke så noe vits i å ha den lengre. Jeg spør da om hvorfor ikke jeg fikk vite dette for da hadde jeg tegnet forsikring selv. Han svarte ikke rett og slett, eller han mente at han ikke trengte å stå til regnskap for meg. 

Hunden har det bra i dag, men jeg kjenner at jeg blir litt småfrustert når jeg da ber om å få kjøpe hunden fordi jeg tross alt betalte 30 000 for dyrlegen. Og dette var ikke noe som var min skyld. Og hvis ikke jeg kunne skaffe disse pengene så hadde han måtte  avlives. Hunden er i dag 3 år og eieren har verken interesse av å HD/AD teste, eneste han ser for seg er kull. Jeg kan få kjøpe han men da for den nette sum av 100 000. Jeg kjenner at jeg har lyst å levere hunden tilbake men samtidig er vi blitt veldig glad i han og han er knyttet til oss. Vært her siden valp liksom, men hva hadde dere gjort? Levert tilbake, beholdt og da betalt ut hunden

Anonymkode: baf60...c77

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge skal foravtalen vare? Livstid? 

Det høres veldig useriøst ut? Har du kontaktet raseklubben og spurt om råd om hva du skal gjøre? 100000 høres ikke ut som en realistisk forventning av eier, strengt tatt burde han bare overføre hunden vederlagsfritt så fremt det ikke er snakk om en hund som har vunnet det den kann på utstilling og ut fra at hunden ikke engang er helsetestet eller har forsikring så er det neppe tilfellet.. 

Er det fransk bulldog? 

Anonymkode: 19f0b...87c

• Liker 9
Skrevet

Hva står i kontrakten om dyrlegeutgifter? 

Anonymkode: 02342...f18

• Liker 8
Skrevet

Tenker at det er sånn man må ta høyde for når man velger foravtale i stedet for kjøp.

Anonymkode: e715c...acb

• Liker 4
Skrevet

Da kan du jo få eier til å dekke utlegget ditt på 30 000. Veldig useriøst å skulle få valper på en hund som ikke HD-testes. Det kreves jo hvis man skal få solgt valper. 100 000 er jo helt idiotisk. Hvilken rase er det snakk om?

Si til eier at du kan ta hunden som del av summen på 30 000. Han må betale deg overskytende.

Du har vel kontrakt hvor alt dette er dekket?

Anonymkode: e76e6...38d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du jo få eier til å dekke utlegget ditt på 30 000. Veldig useriøst å skulle få valper på en hund som ikke HD-testes. Det kreves jo hvis man skal få solgt valper. 100 000 er jo helt idiotisk. Hvilken rase er det snakk om?

Si til eier at du kan ta hunden som del av summen på 30 000. Han må betale deg overskytende.

Nei, det er ikke noe krav om AD/HD røntgen for å få solgt valper. Enkelte raseklubber kan innføre egne helsekrav for å få registrert valpene, men det er ikke noe man må ta for å kunne selge valper. Valpekjøpere er selv ansvarlige for å sjekke opp foreldredyrs helse. 

Anonymkode: 458fe...1f5

Skrevet

100 000 for en hund??? Wtf??

Hvem dropper forsikring på en hund de mener er verdt 100 000, som de heller ikke gidder ta hd/ad test på?

Har du sett stamtavlen på hunden? Dette lukter svindel på laaaang vei.

Jeg hadde ikke kjøpt ut hunden til den prisen, det er fullstendig galskap.

Anonymkode: c85ed...185

• Liker 6
Skrevet

Hva i all verden er en fôravtale? Er ikkr det noe man gjør med hester når man ikke har råd/tid til å ha en hest helt selv? Hvordan fungerer det med en hund? Hva er poenget?

Anonymkode: 2bb64...080

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge skal foravtalen vare? Livstid? 

Det høres veldig useriøst ut? Har du kontaktet raseklubben og spurt om råd om hva du skal gjøre? 100000 høres ikke ut som en realistisk forventning av eier, strengt tatt burde han bare overføre hunden vederlagsfritt så fremt det ikke er snakk om en hund som har vunnet det den kann på utstilling og ut fra at hunden ikke engang er helsetestet eller har forsikring så er det neppe tilfellet.. 

Er det fransk bulldog? 

Anonymkode: 19f0b...87c

Dette er ikke en fralle nei. Forvert avtalen er til han er ferdig med kull eller parringer, dvs han har 3 igjen. 

Helsetester har vi gjort selv om det kostet oss, men vi er ikke lengre medlem av verken raseklubb eller NKK, av personlige grunner. Eieren er ikke en som er reg som oppdretter da han kun bruker han på egne isper, han har 7 tisper selv, men skal man se strengt på det så er dette kun en bakgårds oppdretter. Hannhunden ble kjøpt av han da han var 4 mnd. Så det er heldigvis ikke sjans i havet at det er familielinjer heldigvis. Og nei vi stiller ikke lengre heller så hunden er kun tur og familiehund.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

100 000 for en hund??? Wtf??

Hvem dropper forsikring på en hund de mener er verdt 100 000, som de heller ikke gidder ta hd/ad test på?

Har du sett stamtavlen på hunden? Dette lukter svindel på laaaang vei.

Jeg hadde ikke kjøpt ut hunden til den prisen, det er fullstendig galskap.

Anonymkode: c85ed...185

Jepp jeg har sett stamtavle, og ja jeg har kontakt med oppdretter av hunden ,faktisk vurderte vi hund fra de selv men så skjedde livet og vi måtte sette det på vent. 

Grunnlaget for summen er at han mener 4 kull av 6 valper x25000  = god sum med penger. 

Jeg har ikke sjans i havet for å bruke 100 000 på å kjøpe han ut me vi får bare stå i det man kan si det sånn at jeg har forsikret han selv nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva i all verden er en fôravtale? Er ikkr det noe man gjør med hester når man ikke har råd/tid til å ha en hest helt selv? Hvordan fungerer det med en hund? Hva er poenget?

Anonymkode: 2bb64...080

PÅ en foravtale så pleier man som regel ( varierende fra oppdretter til oppdretter) at hannhunden skal brukes så og så mage ganger eller ha x antall levende valper ved 6 ukers alder før hunden overføres vederlagsfritt til forverten, og at forverten betaler de daglige kostandene og ofte også forsikring og vanlige dyrlege utgifter som vaksine mens undersøkelser som hd/ad , mentaltest og event diverse tester som er raseklubbens krav for avl men her er det slik at eier ikke vil betale noe av dette.

Og for noen er dette en god avtale mens for andre er det ræva. For som forvert kan man oppleve at hunden ikke kommer tilbake til forverten etter parring eller kull fordi oppdretter vil plutselig ha den selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke noe krav om AD/HD røntgen for å få solgt valper. Enkelte raseklubber kan innføre egne helsekrav for å få registrert valpene, men det er ikke noe man må ta for å kunne selge valper. Valpekjøpere er selv ansvarlige for å sjekke opp foreldredyrs helse. 

Anonymkode: 458fe...1f5

Ja jeg er helt enig.

Skrevet

Rasen har ikke betydning her, men dette er ikke en liten rase men en bruksrase. I kontrakten vår står det at jeg dekker mat, vanlige dyrlege undersøkelser, mens han dekker forsikring, men han vil jo ikke dette lengre som da er i forhold til kontakten et brudd og avtalen er vel strengt talt ikke gyldig lengre sånn sett. 

Skrevet

Tenker at det er sånn man må ta høyde for når man velger foravtale i stedet for kjøp.

Anonymkode: e715c...acb

Planen var aldri å få hund nå, men det ble som det ble. Jeg kjente til hunden fordi noen la merke til den da den sto i hundegård mer eller mindre konstant og så kom det en annonse på finn. no hvor han skulle gi bort hunden med betingelse, men da jeg møtte hunden var det helt klart kjærlighet ved første blikk, vi hadde han på prøvde hele helgen og mandag morgen sendte jeg mld om at vi behold han. 

Jeg mener at man ikke skal ta høyde for at oppdretter lyver, eller unnlater å forteller at han eller hun droppet forsikringen på hunden, slik at man da får som forvert mulighet til å handle selv og ta tak i det.

Skrevet

Høres ut som en Quantos hund....

Anonymkode: 6ad40...7ce

Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av Togpendler
Skrevet

Trekk fra de 30 000kr dere måtte ut med pga manglende forsikring fra avtalen om kull. Mente han at den skulle gi 4 kull a 25K har han nå under 3 kull før avtalen er fullført. Trekk også fra andre utgifter som ikke var avtalt at dere skulle stå for. 

Anonymkode: c0f45...1b8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Togpendler skrev (1 time siden):

?????

Hvis du ikke forsto den, er det ikke nødvendig å forklare. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke forsto den, er det ikke nødvendig å forklare. 

Beklager men det var et ukjent begrep. Lurte først om dette er en oppdretter men nei, kan du vær så snill å forklare

Skrevet

Hadde dratt med eier til konfliktrådet. Når han har oppgitt til deg at han ønsker å forsikre hunden selv, og nå ikke gjør det uten å gi deg rimelig beskjed, så vil jeg tro at han har et erstatningsansvar. 

Anonymkode: ba58c...817

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...