Gå til innhold

Lekekjøkken og småbiler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge lekte deres barn med lekekjøkken? 
Barnet mitt ønsker seg et, men siden det er 5 år gammelt, så er jeg redd det bare blir lekt med noen måneder før det er «kjedelig». 

Lurer også på hvor lenge barna pleier å leke med biler/småbiler? Ser at lego blir mest lekt med, så er redd jeg er litt kjapp om jeg tar bort småbilene allerede.

Anonymkode: ff2e7...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (48 minutter siden):

Hvorfor vurderer du å ta bort bilene? Hva er vitsen med det?

Fordi barnet leker egentlig ikke med dem lenger. Så vurderte å ta bort ca halvparten, så det får bedre plass til lego. Eller om jeg bare skulle ta alt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbiler varer jo mye lenger i alder enn lekekjøkken. 

Anonymkode: 76720...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi barnet leker egentlig ikke med dem lenger. Så vurderte å ta bort ca halvparten, så det får bedre plass til lego. Eller om jeg bare skulle ta alt bort.

Man kan være god i lekene sine likevel. Er det ikke bedre å spørre barnet selv? Han/hun er gammel nok til å være med på sånne avgjørelser. Jeg snakket med mine barn om slikt og la bort ting i samarbeid med dem. La de på loftet i et par år i tilfelle de angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familielek med lekekjøkken kan være spennende til langt opp i barneskolealder. Eller de kan være lei før de fyller 4. Kommer helt an på barnet. 

Når det gjelder bilene, så foreslår jeg at du legger vekk noen en stund, og heller ser om de blir savnet. Barna trenger ikke å ha tilgang på absolutt alt hele tiden. Lekene blir ofte mer spennende etter litt pause. Og er de ikke blitt savnet, er det bare å kvitte seg med dem. 

Anonymkode: c5422...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MKan du ikke bare sette bort bilene for en stund,  og heller ta de frem om en stund? 

Mine gutter lekte med småbiler til hvertfall 3. klasse.  

Har nå en på 12 som samler på biler, så her har de aldri blitt lagt bort. 

Anonymkode: 1dce3...375

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

MKan du ikke bare sette bort bilene for en stund,  og heller ta de frem om en stund? 

Mine gutter lekte med småbiler til hvertfall 3. klasse.  

Har nå en på 12 som samler på biler, så her har de aldri blitt lagt bort. 

Anonymkode: 1dce3...375

Ja, fint å rullere på lekene :)

Anonymkode: 228e8...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (2 minutter siden):

Mine har ikke lekt med biler eller lekekjøkken etter at de fylte fem.

Hva lekte de med da? Her leker femåringen endel restaurant og hotellfrokost, så kjøkkenet brukes flittig. Biler blir også godt brukt. 

Anonymkode: f054c...7a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på størrelsen på de lekekjøkknene er jo en 5-åring altfor høy😅 jeg har en 2-åring som allerede er lei av å leke med kjøkkenet sitt, så tror ikke jeg ville kjøpt det til en femåring 😛 det må isåfall være et billig et fra finn.no

Anonymkode: 5634c...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva lekte de med da? Her leker femåringen endel restaurant og hotellfrokost, så kjøkkenet brukes flittig. Biler blir også godt brukt. 

Anonymkode: f054c...7a5

Tja, noen har lekt bare med Lego fra rundt 4, ellers pokemonfigurer, bamser, små dukker/dukkehus, duplo, togbane ++ Den yngste leker veldig lite med leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo gjerne litt i faser så jeg ville ikke gitt bort leker før jeg var helt sikker på at barna var ferdig med dem. Det er jo barnas tid og jeg synes ikke foreldre skal bestemme at de skal gis bort. Sett dem vekk en stund og se om de blir etterlyst, men ikke kvitt deg med noe før du har snakket med barnet som eier lekene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...