Gå til innhold

Pussig Paypal-mail, bedt om å betale 479 dollar

norw

Anbefalte innlegg

Jeg skulle selge spillcoins til en nettside og få i underkant av en tusenlapp for det, og så er det liksom jeg som skal betale 479 dollar? 

Ga dem tilgang til spillkontoen slik at de kunne ta ut coinsa og oppga Paypal-mail som de kan betale til.

Da jeg sjekket spillkontoen manglet det bare 50k coins av halvannen million som jeg skulle selge, og så hadde jeg fått spillinnhold verdt ca 50k, dette går opp i opp. Har solgt dette spillinnholdet på det åpne markedet i spillet, så nå er jeg tilbake der jeg var, mer eller mindre.

Men denne Paypal-mailen kan jeg bare ignorere? Jeg har ikke bestilt noe, og jeg har heller ikke fått coins fra dem. Nettsiden kjøper og selger coins, ikke spillinnhold utover det, i hvert fall ikke i denne sammenhengen. Da jeg så mailen var jeg redd for at de prøver å svindle meg ved å gi meg coins som jeg ikke har bestilt, for så å kreve penger for dette, men jeg har ikke fått inn coins på kontoen min heller. 

Mailen ser helt ekte ut med ekte Paypal-mailadresse.

Point Blur_Feb052023_133333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så dette da jeg scrollet ned... Det påstås at jeg har betalt, uten å ha trykka på noe, og det står også at jeg kan ignorere. 

Screenshot_2023-02-05-13-52-25-51_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mailen starter med "dear Paypal user" istedet for navnet ditt, sier meg at du trygt kan ignorere denne mailen.

Jeg får stadig sånne mailer med betalingskrav fordi jeg visstnok har bestilt både dataprogrammer, appleprodukter og antivirus. Det er bare spam og tull, og hvem som helst kan sende deg en betalingsforespørsel i Paypal og skrive hva de vil i teksten. At du skal ringe et nummer og si ifra dersom du ikke kjenner til at du har bestilt noe, er også typisk spam.

Hjelpenummeret til Paypal er forøvrig 1-888-221-1161. Altså ikke det nummeret du har fått oppgitt i mailen din.

Endret av Ardwinna
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayPal bruker navnet til folk i sine eposter (de vet jo hva kundene sine heter!), og det at de ikke vet navnet ditt i eposten, viser med all tydelighet at dette er svindelforsøk. 

Anonymkode: 3f0af...1f5

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (Akkurat nå):

Det at mailen starter med "dear Paypal user" istedet for navnet ditt, sier meg at du trygt kan ignorere denne mailen.

Jeg får stadig sånne mailer med betalingskrav fordi jeg visstnok har bestilt både dataprogrammer, appleprodukter og antivirus. Det er bare spam og tull, og som du sier i andre innlegget, så kan hvem som helst sende deg en betalingsforespørsel i Paypal og skrive hva de vil i teksten. At du skal ringe et nummer og si ifra dersom du ikke kjenner til at du har bestilt noe, er også typisk spam.

Grunnen til at jeg fryktet det verste er at det står Coinbase og jeg har vært involvert med en nettside som kjøper og selger coins. Får prøve å se om nettsiden har et selskapsnavn á la Coinbase, men nettsiden har i hvert fall et annet navn og noe annet i url'en. Ikke utenkelig at dette er en svindelside som sender krav på ting folk ikke har bestilt. Kanskje de aldri hadde tenkt å kjøpe coins av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg fryktet det verste er at det står Coinbase og jeg har vært involvert med en nettside som kjøper og selger coins. Får prøve å se om nettsiden har et selskapsnavn á la Coinbase, men nettsiden har i hvert fall et annet navn og noe annet i url'en. Ikke utenkelig at dette er en svindelside som sender krav på ting folk ikke har bestilt. Kanskje de aldri hadde tenkt å kjøpe coins av meg.

Jeg tror sjansen er større for at du har blitt utsatt for en helt vanlig spammail som mange får for tiden. Les mer her: https://www.paypal.com/us/cshelp/article/Help201

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg googlet Coinbase nå, som jeg burde gjort tidligere, det tar jeg selvkritikk på, men dette var litt ubehagelig til å begynne med, en stor sum, mailen ser troverdig ut om man bruker Paypal fint lite og så virket det ikke helt tilfeldig mtp nettsiden jeg har vært involvert med. Jeg trykker uansett ikke på noe, ringer ingen nr i slike mailer osv. 

Coinbase is a safe and secure cryptocurrency exchange based in the U.S. founded in 2012. The company stocks are now listed on the Nasdaq stock market under the ticker COIN. With over 56 million users across over 100 countries globally, it is a yes for those asking is Coinbase a safe crypto exchange to trade with

Takk for seriøse svar. 1 innlegg rapportert. Mye rart der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt tydelig et forsøk på phishing og jeg håper at du ikke har brukt lenkene i e-posten til å logge inn, da vil du nemlig gi bort innloggingsinformasjonen din og du vil miste tilgangen til kontoen. Har du i tillegg penger på PayPal kontoen eller et kort som er knyttet til kontoen så er du ute å kjører.

E-posten ser ut som den kommer fra PayPal og på mobil så kan det være vanskelig å se den egentlige adressen som den er sendt fra.

Her er et eksempel jeg fikk for en tid tilbake, på PC så kan jeg holde musen over feltet der det står "No it wasn't me" og da ser man at adressen er fra Gmail. PayPal bruker ikke Gmail.

Spam.thumb.jpg.a9f076e7f9b17e23a846884d6cc0e6c7.jpg

Anonymkode: 41321...30c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det der er helt tydelig et forsøk på phishing og jeg håper at du ikke har brukt lenkene i e-posten til å logge inn, da vil du nemlig gi bort innloggingsinformasjonen din og du vil miste tilgangen til kontoen. Har du i tillegg penger på PayPal kontoen eller et kort som er knyttet til kontoen så er du ute å kjører.

E-posten ser ut som den kommer fra PayPal og på mobil så kan det være vanskelig å se den egentlige adressen som den er sendt fra.

Her er et eksempel jeg fikk for en tid tilbake, på PC så kan jeg holde musen over feltet der det står "No it wasn't me" og da ser man at adressen er fra Gmail. PayPal bruker ikke Gmail.

Spam.thumb.jpg.a9f076e7f9b17e23a846884d6cc0e6c7.jpg

Anonymkode: 41321...30c

Jeg trykker som sagt ikke på noe, ringer ingen nr i slike mailer/mld. 

Greia her er at det var en mulig sammenheng med nettsiden som skulle kjøpe coins. Ellers ville jeg bare ignorert fra første sekund. 

AB i #6 ser ikke ut til å fatte dette. Ganske urovekkende, og mod sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike mailer får jeg til stadighet. Og jeg har ikke PayPal…

Anonymkode: 67fcc...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør se på avsenderadressen, ja, det står gjerne PayPal, men om du trykker deg frem slik at du får se mailadressen ser du fort at det er svindel😊

Anonymkode: 0ae28...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bør se på avsenderadressen, ja, det står gjerne PayPal, men om du trykker deg frem slik at du får se mailadressen ser du fort at det er svindel😊

Anonymkode: 0ae28...f5d

Ikke nødvendigvis. Jeg ble litt forskremt da jeg fikk min første av denne typen, og jeg er meget skeptisk og kritisk til sånne mailer. Det jeg stusset på var nettopp at avsenderadressen så veldig legitim ut, også når man sjekker hvem som egentlig har sendt den. I mitt tilfelle var det faktisk (tilsynelatende) adressen til Paypal, men jeg mistenker at det er bruk av andre bokstaver, sånn at det f.eks. egentlig står "Paypai" men ser ut som Paypal fordi det er en stor i istedet for en liten L. Det er jo ganske vanskelig å se forskjell på "Paypal" og "PaypaI" når jeg skriver med denne skrifttypen  (den siste er skrevet med stor i på slutten). Man ser det lettere om man gjør om ordene til skrifttypen courier new.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Slike mailer får jeg til stadighet. Og jeg har ikke PayPal…

Anonymkode: 67fcc...e21

Litt i samme gate som de spammerne som tror kvinner vil ha forlenget kroppsdeler de ikke har. 

Anonymkode: 6ce34...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du ikke logger inn på paypal-kontoen din for å sjekke?

Anonymkode: b125f...59d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det noen spesiell grunn til at du ikke logger inn på paypal-kontoen din for å sjekke?

Les igjennom tråden. Jeg bruker omtrent aldri Paypal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
norw skrev (15 minutter siden):

Les igjennom tråden. Jeg bruker omtrent aldri Paypal. 

Men hvorfor logger du ikke inn å sjekker? Har du paypal-konto, så kan du logge inn å sjekke. Det tar to minutter å sjekke om det ligger noe til betaling der. Du trenger ikke bruke det ofte for å logge inn...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som prøver å svindle via PayPal. PayPal sier det bare er å ignorere og aller helst rapportere. 

Man kan tvile for fakturaene ser ekte ut. Selv fikk jeg beskjed om å betale for en LV og en Gucciveske jeg visstnok hadde bestilt. Akkurat det vet jeg er scam. Jeg ville nemlig aldri brukt penger på slikt vås. 

Anonymkode: ccd74...cc5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...