AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Er det noen spesiell grunn til? Jeg sover på ryggen og påfører fuktighetskrem en time før jeg legger meg sånn at det skal trekke godt inn så tror ikke jeg gnir av noen produkt på puten. Alikevel er ansiktet mitt mye tørrere om morgenen enn hva det er med samme produkt på dagtid, da blir huden fet. Er det fler som opplever det? Anonymkode: 715bb...bb8
Centella Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Jeg opplever det samme, men vet heller egentlig ikke hvorfor. Kanskje fordi vi er i mer aktivitet på dagtid? @Roci vet kanskje svaret?
Scherbatsky Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Er det noen spesiell grunn til? Jeg sover på ryggen og påfører fuktighetskrem en time før jeg legger meg sånn at det skal trekke godt inn så tror ikke jeg gnir av noen produkt på puten. Alikevel er ansiktet mitt mye tørrere om morgenen enn hva det er med samme produkt på dagtid, da blir huden fet. Er det fler som opplever det? Anonymkode: 715bb...bb8 Det kan bety at kremen ikke er tykk nok eller at du ikke låser inn nok fukt (enten legg den direkte på fuktig fjes eller legg til et fuktserum/essens). Det kan også bety at du trenger litt ekstra fukt på soverommet. Det er vinter, lufta er tørrere og særlig med fyring/ovner nå på året så blir lufta lett tørr, da blir huden også lettere tørr. For min del måtte det luftfukter til, da her er ekstremt tørt (nybygg, ventilasjonssystemet i slike bygg gjør at luften er tørrere, særlig de første årene).
Roci Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Centella skrev (11 timer siden): Jeg opplever det samme, men vet heller egentlig ikke hvorfor. Kanskje fordi vi er i mer aktivitet på dagtid? @Roci vet kanskje svaret? Det er faktisk ikke helt usannsynlig, @Centella Talgkjertlene er mer aktive om dagen enn om natten, og ulike påvirkninger vi utsettes for i løpet av dagen, f.eks. stress, kan trigge talgproduksjon. @Scherbatsky er også inne på noe mtp tørrere luft nå på vinteren. Hud som ikke får tilstrekkelig tilførsel av fukt, prøver gjerne å kompensere med å produsere ekstra talg. En annen faktor som kan spille inn, er at huden jobber med å reparere og regenerere seg i løpet av natten, dette styres bl.a. av ulike hormoner. Huden er mer mottakelig for hudpleie i denne perioden, fordi huden er varmere og dermed mer "gjennomtrengelig", derfor vil en rik/fet krem i større grad trekke inn i huden om natten. Det betyr samtidig også at huden er mer utsatt for tap av fukt, som @Scherbatskyganske riktig påpeker, slik at det er viktig å både tilføre tilstrekkelig fukt og "forsegle" den med en fetere krem. 1 1
Scherbatsky Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 En dermatolog jeg følger på Instagram (Dr Ranella Hirsch) anbefaler alle en luftfukter i rom man oppholder seg i mer enn 8 timer per dag, særlig på vinteren. Men luftfuktere koster jo noen hundringser (i alle fall de som er lette å holde rene), så hun sier også at man kan f.eks putte små boller med vann i nærheten av ovner dersom man har de på (sjeldnere her i landet, tror jeg, vi nordmenn sover ofte med åpne vindu til og med på vinteren). Men jeg vet ikke om de vil ha så stor effekt å putte de rundt om i kalde rom.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Scherbatsky skrev (2 timer siden): En dermatolog jeg følger på Instagram (Dr Ranella Hirsch) anbefaler alle en luftfukter i rom man oppholder seg i mer enn 8 timer per dag, særlig på vinteren. Men luftfuktere koster jo noen hundringser (i alle fall de som er lette å holde rene), så hun sier også at man kan f.eks putte små boller med vann i nærheten av ovner dersom man har de på (sjeldnere her i landet, tror jeg, vi nordmenn sover ofte med åpne vindu til og med på vinteren). Men jeg vet ikke om de vil ha så stor effekt å putte de rundt om i kalde rom. Skaper ikke luftfukter veldig tett og tungt luft som er vanskelig å puste? Anonymkode: 715bb...bb8
lin Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 (endret) Nei, tvert om. Jeg synes lufta blir bedre og lettere å puste i. Vi fyrer med ved og har tett hus, så det blir veldig tørt på vinteren. Har en liten diffuser jeg fyller på hver dag. Har gjerne i euqalyptus olje el også for å åpne luftveiene mer. Vi har også brukt å sette en gryte med vann på vedovnen, som fordamper og gir noe fuktighet. I forhold til blank hud, så opplever jeg det motsatt. Men jeg har fet hud og blir lett blank. Er ekstra blank etter natta. Kan absolutt bli det på dagen også, og særlig om jeg sitter mye foran skjerm. Endret 6. februar 2023 av lin
Scherbatsky Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Skaper ikke luftfukter veldig tett og tungt luft som er vanskelig å puste? Anonymkode: 715bb...bb8 Målet er jo å oppnå optimal luftbalanse, ikke 100%. Bare det å få den opp fra 30% til 40% gjør mye for meg. Vi mennesker trives best en plass mellom 40-60%. Så jeg opplever heller at det blir lettere å puste, øynene har det bedre, og slimhinnene er mindre irritert. Har tilgjengelig en Dyson akkurat nå, som tilpasser seg og øker ved behov for å holde seg på optimal. Den kjører på når det er ekstra tørt, skrur av dersom det er godt nok fra før. Også brålufter jeg jevnlig slik at man "skifter ut" luften. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå