Gå til innhold

Språkvansker på snart fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fyller fire år i vår, og sliter med en hel del bokstavlyder. H*n kan si «helefon» istedenfor «telefon», men sier T lyden i andre ord som feks «hest». Slik er det med veldig mange av bokstavene, mens noen som feks «v» sier h*n aldri. Barnehagen vil vente med å gjøre tiltak til h*n er fire år, mens jeg mener at vi bør få hjelp tidligst mulig. H*n kommer ofte hjem fra bhg og sier de andre barna/voksne ikke forstår h*n. Det er sårt og vondt når ingen vil leke fordi de ikke forstår hva h*n sier.

Hvordan går jeg fram for å få hjelp? Kan man bare oppsøke logoped privat? Gjennom fastlege? Helsestasjonen? Noen som har vært i lignende situasjon og vil dele tanker.

Anonymkode: 0c9d5...022

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver høres ut som språkvansken som kalles h-isering (uttales "hå-isering")

Jeg anbefaler å ta kontakt med helsestasjonen for henvisning til logoped. Det kan ta tid å kvitte seg med denne typen språkvanske, og det er vondt for barnet å ikke bli forstått.

• Liker 2
Skrevet

Håisering. Har du sjekket hørsel? Hvordan er ordforrådet? 

Anonymkode: 8ee89...755

• Liker 1
Skrevet

Ingen grunn til å vente med logoped. Vi fikk motsatt beskjed (enn deg) fra vår barnehage. De mente at selv om de ikke er bekymret før fire år, så vil de starte arbeidet tidlig slik at språkvansken ikke fikk utvikle seg negativt. Her var det h-isering og I istedetfor L.

Anonymkode: ce335...44c

Skrevet

Bare å starte, enten ved at barnehagen henviser via ppt eller helsestasjon. De vil uansett hørselsteste, og noen gjør dette på sykehus, som igjen vil si ventetid, så bare sette igang. Vår startet hos logoped 9 mnd etter henvisning, så ingenting å vente på.

Anonymkode: 79d50...a88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...