AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Min samboer har kroniske mageproblemer og er MYE på do. Mye driting og spraying med "do spray". Jeg er lei og blir ofte irritert av at badet veldig ofte er opptatt særlig etter måltid, og at det lukter drit eller "dospray". Det går litt utover følelsene mine foreldre han selv om han ikke kan noe for det. Alt dreier seg om mat og driting, og ofte snakker han om hvordan magen er og konsistensen på driten. Vi burde selvfølgelig flyttet slik at han fikk egen do slik at jeg slapp å bli eksponert for drittlukt og bremsespor i toalettskålen daglig, men det koster det også. Hvordan har dere andre mageproblem pasienter det i samlivet? Anonymkode: 77ebe...349
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Alt dreier seg om mat og driting, og ofte snakker han om hvordan magen er og konsistensen på driten. Anonymkode: 77ebe...349 Ville først og fremst satt en stopper for dette. Sykdom kan han ikke noe for, men hvordan han oppfører seg er en annen sak. Man trenger ikke miste all folkeskikk og sosial intelligens selv om man lider av noe plagsomt. Anonymkode: 69a67...272 5 4
pia mater Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville først og fremst satt en stopper for dette. Sykdom kan han ikke noe for, men hvordan han oppfører seg er en annen sak. Man trenger ikke miste all folkeskikk og sosial intelligens selv om man lider av noe plagsomt. Anonymkode: 69a67...272 Dette! Jeg har ibs selv, og det er så enkelt som å vaske doen etter seg og la vær å snakke om konsistensen på avføringen sin. Altså normal folkeskikk, med andre ord. 6 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Bruk X-it-spray i stedet. Den lukter ikke wunderbaum. Og be han vaske doen etter seg og slutte å snakke om bæsj. Anonymkode: ac4c0...573 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Be ham trekke ned med en gang han har lagt en drit, det hjelper her, i stede for å la den ligge og stinke ned badet i 10 min til neste liksom.. og ikke snakke om det. Anonymkode: 6021e...80a 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 pia mater skrev (Akkurat nå): Dette! Jeg har ibs selv, og det er så enkelt som å vaske doen etter seg og la vær å snakke om konsistensen på avføringen sin. Altså normal folkeskikk, med andre ord. Jag har også ibs men er ikke på do daglig engang, så jeg har det motsatt av han. Har sagt det mange ganger at avføringsprat og sex hører ikke sammen i min verden, men da ler han og sier jeg må slutte å tulle fordi dette er helt normalt. Normalt for han siden det er hans kropp og viktig for han, men ikke normalt for meg. Ts Anonymkode: 77ebe...349
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruk X-it-spray i stedet. Den lukter ikke wunderbaum. Og be han vaske doen etter seg og slutte å snakke om bæsj. Anonymkode: ac4c0...573 Har nå kjøpt x-it spray og skal prøve den. Ts Anonymkode: 77ebe...349
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Jeg hadde ikke orker det. Har sensitiv mage selv, men jeg tar hensyn. Jeg tilpasser mat om mulig for å forbedre. Lukker en dør ekstra mot badet om det går, legger litt papir først så det ikle skal bli så mye lyd. Skyller ned med en gang, og vasker etterpå om noe er synlig. Jeg blør også halvt ihjel under menstruasjon, men forteller ikke om koagulere blod. Lar ikke blodflekker være igjen på toalettet, og lar ikke bind ligge åpne. Kanskje du skal «ta igjen» med det? På trass snakke om farge, tykkelse, koagulerte svarte klumper og eggløsningsslim. »Glemme» det verste bindet åpent i søppelkassa rett ved siden av. Og så videre. Når han gir beskjed svarer du nøyaktig som ham. Så når han blir irritert sier du det jo som det er, sånn holder han på. Du slutter når han tar hensyn. Anonymkode: df767...02e 4
pia mater Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jag har også ibs men er ikke på do daglig engang, så jeg har det motsatt av han. Har sagt det mange ganger at avføringsprat og sex hører ikke sammen i min verden, men da ler han og sier jeg må slutte å tulle fordi dette er helt normalt. Normalt for han siden det er hans kropp og viktig for han, men ikke normalt for meg. Ts Anonymkode: 77ebe...349 Altså tiss og blod og spy er også helt normalt, men det gir ikke akkurat sexlyst av å prate om det. Jeg tar hensyn til min partner og sier kun det som er relevant for han. Og istedet for å utbrodere om konsistens så sier jeg at jeg er uggen. Da skjønner han at jeg er i litt dårlig form uten å bli kvalm av mentale bilder. Jeg hadde tatt en skikkelig prat med han og satt grenser. Ellers blir det en langvarig belastning som går utover forholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Har levd med en samboer med ulcerøs kolitt (kronisk tarmbetennelse) i 13 år, og vi har bare én do. Skal ikke påstå det har vært uproblematisk, men kan heller ikke si at jeg har ansett det som et stort problem. Det største problemet har vel vært at jeg har måttet tilpasse dusjing og andre ærend på badet etter dagsformen hans. Og de gangene jeg også har vært dårlig i magen, men det er såpass sjeldent at vi likevel har klart å unngå fullstendig dokrise. Det har egentlig gått overraskende bra. Han har vært åpen om formen sin og jeg har av og til fått full rapport om konsistens, slim og blod etter dobesøk. Til tider har det luktet stygt på do, men vi bruker takk og pris ingen dospray som blander bæsjlukta med parfymelukt, for det er mye verre etter min mening. Det er mye bedre å lufte ut med vifta. Mulig jeg er litt tykkhudet når det kommer til kroppslige funksjoner, men jeg har ingen problemer med at han deler litt ekle detaljer med meg. Han deler jo ikke fordi han synes det er gøy å fortelle om bæsjen sin, men fordi han til tider har vært litt bekymret når det har forverret seg, og trenger trøst og støtte. Jeg mottar samme støtten om jeg deler detaljer om rare ting min kropp gjør, så jeg er egentlig fornøyd med at vi er såpass åpne om helsa vært. Hadde han derimot begynt å legge ut om alle detaljene til gud og hver mann, hadde jeg nok reagert mer. I forhold til andre folk er han taus som en østers, og liker ikke å fortelle om sykdommen sin i det hele tatt. Anonymkode: c11cb...872 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Har nå kjøpt x-it spray og skal prøve den. Ts Anonymkode: 77ebe...349 Fire minutter etter du fikk rådet, på en søndag? Anonymkode: 69a67...272 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min samboer har kroniske mageproblemer og er MYE på do. Mye driting og spraying med "do spray". Jeg er lei og blir ofte irritert av at badet veldig ofte er opptatt særlig etter måltid, og at det lukter drit eller "dospray". Det går litt utover følelsene mine foreldre han selv om han ikke kan noe for det. Alt dreier seg om mat og driting, og ofte snakker han om hvordan magen er og konsistensen på driten. Vi burde selvfølgelig flyttet slik at han fikk egen do slik at jeg slapp å bli eksponert for drittlukt og bremsespor i toalettskålen daglig, men det koster det også. Hvordan har dere andre mageproblem pasienter det i samlivet? Anonymkode: 77ebe...349 Man modner nok til å ikke bry seg. Han bør vel også gå til lege? Anonymkode: 8004a...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min samboer har kroniske mageproblemer og er MYE på do. Mye driting og spraying med "do spray". Jeg er lei og blir ofte irritert av at badet veldig ofte er opptatt særlig etter måltid, og at det lukter drit eller "dospray". Det går litt utover følelsene mine foreldre han selv om han ikke kan noe for det. Alt dreier seg om mat og driting, og ofte snakker han om hvordan magen er og konsistensen på driten. Vi burde selvfølgelig flyttet slik at han fikk egen do slik at jeg slapp å bli eksponert for drittlukt og bremsespor i toalettskålen daglig, men det koster det også. Hvordan har dere andre mageproblem pasienter det i samlivet? Anonymkode: 77ebe...349 Først og fremst må dere snakke åpent sammen, og da må du si at hen er nødt til å slutte med disse beskrivelsene. Det er ikke noe som interesserer deg eller noe du trenger å vite. At hen ofte går på do ser jeg som uproblematisk, det er vel heller dette opplegget hen «skaper» rundt som er problematisk. Og det må dere snakke om, mulig det kommer av skam o.l Ha som regel at hen skrur på viften på badet når hen er på toalettet, det kan jo du også gjøre. Kjøp inn duftlys og duftpinner i deilige dufter og ha det der inne. En do-spray inneholder utrolig mange kjemikalier en helst ikke skal puste inn, det er både kreftfremkallende og hormonforstyrrende. Anonymkode: 6d688...4ae 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bruk X-it-spray i stedet. Den lukter ikke wunderbaum. Og be han vaske doen etter seg og slutte å snakke om bæsj. Anonymkode: ac4c0...573 Burde ikke bruke noen av disse skadelige sprayene. Blir engstelig over at så mange nordmenn er såpass uvitende om disse farlige tingene. Slike sprayer inneholder ekstremt mange kjemikalier som er både kreftfremkallende og hormonforstyrrende - det går utover reproduksjonssystemet vårt og mye annet. Slike sprayer burde man helst ikke bruke. Man puster det inn når man bruker det innendørs og det legger seg partikler i lufta. 😳 Anonymkode: 6d688...4ae 2 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Jeg tror kanskje dette har litt sammenheng med at han er avklimatisert til avføring, lukt, konsistens osv., på samme måte som kvinner blir avklimatisert til blod pga. mensturasjon. Mannen min får helt hetta av blod, ikke fordi det er ekkelt men det er blod liksom. Og jeg går jo ikke å forteller mannen min konsistensen på mensturasjonen min akkurat, og jeg gjør rent i dass om det er blod der, akkurat som han gjør rent etter seg for han har IBS:P (vi har også kun en dass) Anonymkode: 683b5...a02 1 1
Caelyn Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Fire minutter etter du fikk rådet, på en søndag? Anonymkode: 69a67...272 Hørt om netthandel?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Først og fremst må dere snakke åpent sammen, og da må du si at hen er nødt til å slutte med disse beskrivelsene. Det er ikke noe som interesserer deg eller noe du trenger å vite. At hen ofte går på do ser jeg som uproblematisk, det er vel heller dette opplegget hen «skaper» rundt som er problematisk. Og det må dere snakke om, mulig det kommer av skam o.l Ha som regel at hen skrur på viften på badet når hen er på toalettet, det kan jo du også gjøre. Kjøp inn duftlys og duftpinner i deilige dufter og ha det der inne. En do-spray inneholder utrolig mange kjemikalier en helst ikke skal puste inn, det er både kreftfremkallende og hormonforstyrrende. Anonymkode: 6d688...4ae Hvorfor hen, det går fram av hovedinnlegget at det er en han… Anonymkode: f748e...b50
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tror kanskje dette har litt sammenheng med at han er avklimatisert til avføring, lukt, konsistens osv., på samme måte som kvinner blir avklimatisert til blod pga. mensturasjon. Mannen min får helt hetta av blod, ikke fordi det er ekkelt men det er blod liksom. Og jeg går jo ikke å forteller mannen min konsistensen på mensturasjonen min akkurat, og jeg gjør rent i dass om det er blod der, akkurat som han gjør rent etter seg for han har IBS:P (vi har også kun en dass) Anonymkode: 683b5...a02 akklimatisert ikke av-klimatisert Anonymkode: f748e...b50 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Æsj, det hadde ikke jeg taklet. Jeg er veldig sensitiv på slike ting. For meg er det helt uaktuelt å gå på do hvis det er bremsespor i doen og det lukter drit på badet, heldigvis sjeldent jeg opplever det. Samboeren din kan selvfølgelig ikke noe for at han er syk, men han kan la være å prate med deg om det i det minste. Du må gi tydelig beskjed om at det ikke er greit Anonymkode: a9e07...24a 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde ikke orker det. Har sensitiv mage selv, men jeg tar hensyn. Jeg tilpasser mat om mulig for å forbedre. Lukker en dør ekstra mot badet om det går, legger litt papir først så det ikle skal bli så mye lyd. Skyller ned med en gang, og vasker etterpå om noe er synlig. Jeg blør også halvt ihjel under menstruasjon, men forteller ikke om koagulere blod. Lar ikke blodflekker være igjen på toalettet, og lar ikke bind ligge åpne. Kanskje du skal «ta igjen» med det? På trass snakke om farge, tykkelse, koagulerte svarte klumper og eggløsningsslim. »Glemme» det verste bindet åpent i søppelkassa rett ved siden av. Og så videre. Når han gir beskjed svarer du nøyaktig som ham. Så når han blir irritert sier du det jo som det er, sånn holder han på. Du slutter når han tar hensyn. Anonymkode: df767...02e Han er ikke sensitiv for mensensnakk men kanskje jeg skal la blodige truseinnlegg/tamponger ligge igjen på vasken? Ts Anonymkode: 77ebe...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå