Gå til innhold

Korsryggsmerter eggstokkreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som vet hvilke korsryggsmerter som er forbundet med eggstokkreft? Er det snakk om kontante smerter? Er veldig nervøs for dette. Hatt vondt i korsryggen ved bevegelse (ikke i hvile) i ca. 4 mnd. Vært både hos lege, gynekolog og fysio, ingen finner noe galt, men ei heller en forklaring på hva det kan være. Er stressa for kreft… Erfaringer? 

Anonymkode: d78ad...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korsryggsmerter er nesten alltid muskulært. Begynn å tren og tøy forsiktig. Bevegelse er kjempeviktig. Både lår, hofter og rumpemuskler som er spente kan gi korsryggsmerter.

Gynekologen hadde sett det om du hadde hatt så langtkommen eggstokkreft at du hadde fått ryggsmerter av dem.

Anonymkode: 64784...a3b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Korsryggsmerter er nesten alltid muskulært. Begynn å tren og tøy forsiktig. Bevegelse er kjempeviktig. Både lår, hofter og rumpemuskler som er spente kan gi korsryggsmerter.

Gynekologen hadde sett det om du hadde hatt så langtkommen eggstokkreft at du hadde fått ryggsmerter av dem.

Takk for svar! Fått øvelser fra manuellterapeu også, men har ikke hjulpet, derfor jeg er litt stressa.🙈 Men har veldig stramme/stive muskler i området rumpe/lår. Slik jeg har forstått det, kan ikke alltid gynekologer se eggstokkreft på ultralyd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar! Fått øvelser fra manuellterapeu også, men har ikke hjulpet, derfor jeg er litt stressa.🙈 Men har veldig stramme/stive muskler i området rumpe/lår. Slik jeg har forstått det, kan ikke alltid gynekologer se eggstokkreft på ultralyd.

Jeg foreslår soneterapi. Fantastisk for å løsne opp i kroppen. Kan høres ut som du har en låsning i bekkenmuskulatur som forplanter seg. Hatt det selv. 

Anonymkode: f888d...a43

Skrevet

Be om en MR for å avkrefte/bekrefte prolaps. 
Når det gjelder eggstokkreft så har jeg nettopp mistet et familiemedlem til denne krefttypen. Symptomene var hovedsakelig magesmerter og endret avføring. Tap av menstruasjon kan også være et symptom. 

Anonymkode: 1cf24...72e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men gynekologen hadde sendt deg videre om hen hadde trodd at det var noe alvorlig.

Hos meg gir særlig hoftebøyeren smerter i korsryggen om den er litt stram. Finnes mange triks for hvordan tøye den på nett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Be om en MR for å avkrefte/bekrefte prolaps. 
Når det gjelder eggstokkreft så har jeg nettopp mistet et familiemedlem til denne krefttypen. Symptomene var hovedsakelig magesmerter og endret avføring. Tap av menstruasjon kan også være et symptom. 

Anonymkode: 1cf24...72e

Takk for svar! Tror manuellterapeuten jeg går til hadde kunnet vurdere om det er prolaps, men er sikkert lurt med MR uansett. Lest at prolaps er forbundet med strålesmerter og nummenhet, generelt sterkere smerter, noe jeg ikke har. Trist å lese, kreft er fæle greier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg foreslår soneterapi. Fantastisk for å løsne opp i kroppen. Kan høres ut som du har en låsning i bekkenmuskulatur som forplanter seg. Hatt det selv. 

Takk for svar! Tror manuellterapeuten jeg går til hadde funnet ut av det om det var snakk om bekkenlåsning. Men takk for tips uansett 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men gynekologen hadde sendt deg videre om hen hadde trodd at det var noe alvorlig.

Hos meg gir særlig hoftebøyeren smerter i korsryggen om den er litt stram. Finnes mange triks for hvordan tøye den på nett.

Håper da det 🙈 Men føler aldri man kan være sikker på noe, dessverre. Hvordan er dine korsryggsmerter? Har du da smerter hele tiden, eller kun ved spesifikke bevegelser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Tror manuellterapeuten jeg går til hadde funnet ut av det om det var snakk om bekkenlåsning. Men takk for tips uansett 😄

Uavhengig om det er bekkenlåsning eller ikke, så er soneterapi veldig bra for muskulære smerter. Enig med AB som foreslår MR for å utelukke prolaps. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noen grunn til at du skal tenke kreft fordi du har vondt i ryggen, med mindre du har helseangst.

Anonymkode: c57ee...8e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noen grunn til at du skal tenke kreft fordi du har vondt i ryggen, med mindre du har helseangst.

Har nok litt lett helseangst ja🙈 Men blir stressa når jeg har hatt det så lenge som 4,5 mnd uten å finne helt ut av hva det kommer av.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har nok litt lett helseangst ja🙈 Men blir stressa når jeg har hatt det så lenge som 4,5 mnd uten å finne helt ut av hva det kommer av.

Du ble kanskje trigget av noe du leste i en annen tråd her, hvor noen fortalte om diffust ubehag i korsryggen når de hadde akkurat eggstokkreft?

Det er jo en grunn til at man sier at man ikke skal google. Det gir en falsk følelse av kontroll, men egentlig mater det angsten på sikt.

Jeg hadde vondt i korsryggen i over ett år før det ble bedre. Sånn er det med ryggsmerter, det tar tid å trene seg opp. Samme prinsippet med angst egentlig, det er å bruke teknikker man har lært hver dag og øve som gjelder.

Det er ingen grunn til å tro at du har kreft. Du har fått en skrekk i deg pga. noe du tilfeldigvis har lest (om symptomer som ikke engang likner på dine) og hengt deg opp i det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er veldig vanlig med smerter i korsryggen, og ofte er det muskulært. Da må det behandles, og eventuelt forebygges med riktig trening og ikke minst riktig madrass og hodepute. Man kan ødelegge rygg og nakke hvis dette er feil (been there, done that). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...