origin Skrevet 5. februar 2023 #1 Del Skrevet 5. februar 2023 (endret) Er det sånn at om man flytter til byen fra bygda så blir man fattig? Og er det automatikk i at fattige flytter til byen? Jeg har opplevd dette etter at jeg flyttet til byen og skal flytte tilbake til bygda eller annet tettsted. Er det flere som har opplevd at man har blitt fattig i byen men vært i hermetegn "rik" ved å bo på bygda? Tenker på at man får så høye bokostnader i byen om man skal bo i leilighet enn om man bor på bygda, ikke få råd til å reise en tur på utenlandsferie etc Endret 5. februar 2023 av origin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Del Skrevet 5. februar 2023 Her er det slik. Jeg kan bo gratis på landet, koster skjorta i byen. Da er det 12000+ i forskjell med en gang. Anonymkode: b79f3...275 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Del Skrevet 5. februar 2023 Det er stor forskjell, men man får jo det man betaler for. For meg er det verdt mye ekstra å bo sentralt, med lett tilgang til alt av kulturliv og offentlig transport. Så kan man heller reise til landlige områder på ferie om man ønsker det. Anonymkode: 46a17...25d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 5. februar 2023 #4 Del Skrevet 5. februar 2023 (endret) En ulempe med å bo «billig» og ikke sentralt, er at hus er mindre verdt. De koster det samme å bygge, men man får mindre for dem ved salg. En leilighet med ett soverom, i nærmeste by, er nesten tre ganger så mye verdt som mitt hus med 3 soverom + garasje. Pluss sokkelleilighet med 1 soverom. Legger til at å leie et hus koster 8-9000 pr. mnd. Så er mye å spare for en familie å leie «på bygda» noen år istedet for å leie i en by. Jeg skriver «på bygda» fordi det er ikke noe svart-hvitt kun by-bygd. Jeg bor sentralt i såkalt landsby, mens huset mitt i nabokommunen er mer på landet men i kommunesentrum. Endret 5. februar 2023 av MyMichelle La til siste kapittel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 #5 Del Skrevet 5. februar 2023 Det er nok dyrere å bo i byen sånn generelt. Ikke bare fordi det er mer ettertraktet sånn at boutgifter blir høyere. Det er naturlig nok mer vanlig å leie i byer, og det er svimlende leie mange steder. I tillegg kommer mange utgifter ifb med at det er mange flere tilbud man kan og ofte vil, benytte seg av i byer. Jeg kan ikke se at det er mye å spare kontra å bo på landet ihvertfall. Så er det prioriteringer og hvor du trives mest med å bo. For meg er økonomi veldig nedprioritert ift trivsel, og nei det er langt fra fordi jeg er rik på noen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Del Skrevet 5. februar 2023 Jeg tjener ikke mye men på bygda er det nok til meg og jeg føler meg ikke fattig. I byen hadde jeg ikke greid meg med min inntekt. Og så føler jeg meg rikere ved å bo på et perfekt sted da, ro og stillhet, natur, venner og bekjente som bryr seg om meg, slekt og familie. Nei, det er så mange sider ved bygda som gjør meg rik, så å flytte til byen blir aldri et alternativ Anonymkode: 0f10e...504 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Del Skrevet 5. februar 2023 Jeg bodde ett stykke utfor byen i studietiden, på en liten gård. Hadde langt mindre kostander til å bo ja, men jeg hadde ikke mer til overs enn de som bodde i byen. Det var skikkelig dyrt dra på byen, når man måtte ha overnatting hele tiden. Det var mye dyrere komme seg til/fra skolen når buss ikke var aktuelt. Skulle det skje noe på ettermiddag etter jobb/skole hadde jeg ikke sjans til å dra hjem å spise. Anonymkode: a0b10...a38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Del Skrevet 5. februar 2023 Tja, man opparbeider seg jo over årene mer verdier i byen. Jeg og en kusine kjøpte bolig på landet og i byen omtrent samtidig. Hennes hus er nå verdt rundt 2 mill, og med lite marked vil det neppe stige særlig, min bolig er verdt rundt 6 mill. Vi har omtrent lik økonomi ellers. Har samme muligheter til å gå ut, dra på ferie og annet. Anonymkode: d7abc...578 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 5. februar 2023 #9 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tjener ikke mye men på bygda er det nok til meg og jeg føler meg ikke fattig. I byen hadde jeg ikke greid meg med min inntekt. Og så føler jeg meg rikere ved å bo på et perfekt sted da, ro og stillhet, natur, venner og bekjente som bryr seg om meg, slekt og familie. Nei, det er så mange sider ved bygda som gjør meg rik, så å flytte til byen blir aldri et alternativ Anonymkode: 0f10e...504 Godt sagt 😊👍 misunner deg 😊👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Del Skrevet 5. februar 2023 Entern skrev (2 minutter siden): Godt sagt 😊👍 misunner deg 😊👍 Det er plass til flere på bygda, du er hjertelig velkommen . Anonymkode: 0f10e...504 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja, man opparbeider seg jo over årene mer verdier i byen. Jeg og en kusine kjøpte bolig på landet og i byen omtrent samtidig. Hennes hus er nå verdt rundt 2 mill, og med lite marked vil det neppe stige særlig, min bolig er verdt rundt 6 mill. Vi har omtrent lik økonomi ellers. Har samme muligheter til å gå ut, dra på ferie og annet. Anonymkode: d7abc...578 Det er jo forutsatt at man har råd til å kjøpe seg noe. Hvis man ender opp med å leie i byen fordi man ikke har råd til å kjøpe, men man har råd til å kjøpe på landet, så tjener man mest med å bo på landet. Jeg bor på landet og det er ca ingen som leier. Nesten alle jeg kjenner eier enebolig. De få som leier gjør det fordi de ønsker fleksibilteten. Anonymkode: 7abe2...044 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
temolitus Skrevet 5. februar 2023 #12 Del Skrevet 5. februar 2023 For meg er det faktisk omvendt🤷♀️ Ikke at jeg er rik noen steder, men jeg hadde aldri hatt råd til å kjøpe noe i bygda/tettstedet (ca 1500 innbyggere) jeg har vokst opp i nå, men fikk kjøpt leilighet i nærmeste by som ligger 15-20 min unna (ca 50000 innbyggere) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tjener ikke mye men på bygda er det nok til meg og jeg føler meg ikke fattig. I byen hadde jeg ikke greid meg med min inntekt. Og så føler jeg meg rikere ved å bo på et perfekt sted da, ro og stillhet, natur, venner og bekjente som bryr seg om meg, slekt og familie. Nei, det er så mange sider ved bygda som gjør meg rik, så å flytte til byen blir aldri et alternativ Anonymkode: 0f10e...504 Kjempefint at du trives med din situasjon! Jeg syns det er fascinerende med disse insinuasjonene om at man ikke kan ha "venner og bekjente som bryr seg om meg" annet enn på bygda. Nettopp disse vennene og bekjentene mine som gjør at jeg vegrer meg fra å flytte fra den flotte byen jeg bor i og "hjem". Anonymkode: ac2db...5b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Del Skrevet 5. februar 2023 Har bolig til 15 mill, og ville nok derfor fått noe ganske fint i Oslo også. Jeg er imidlertid ikke rik i gata mi, ettersom jeg har standardinntekt og har arvet bolig og resten av nabolaget er rikinger med inntekt på 3-12 mill. Anonymkode: c29ce...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. februar 2023 #15 Del Skrevet 6. februar 2023 (endret) Det beste må vel være å komme fra et mindre sted, studerte i f.eks Oslo, kjøpte en liten leilighet til 1,7 mill under studietiden og leide ut et soverom, bo der i 10 år mens boligprisene steg ekstremt, møtte drømmekjæresten som hadde gjort akkurat det samme og selger alt og flytter tilbake til hjemstedet. Vipps så har man 4-5 millioner i egenkapital og kan kjøpe noe STORT. Endret 6. februar 2023 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #16 Del Skrevet 6. februar 2023 origin skrev (21 timer siden): Er det sånn at om man flytter til byen fra bygda så blir man fattig? Og er det automatikk i at fattige flytter til byen? Jeg har opplevd dette etter at jeg flyttet til byen og skal flytte tilbake til bygda eller annet tettsted. Er det flere som har opplevd at man har blitt fattig i byen men vært i hermetegn "rik" ved å bo på bygda? Tenker på at man får så høye bokostnader i byen om man skal bo i leilighet enn om man bor på bygda, ikke få råd til å reise en tur på utenlandsferie etc På bygda bruker man penger på bil, i byen bruker man penger på bolig. Bolig stiger i verdi, bil synker i verdi. Anonymkode: 2beeb...9a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #17 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjempefint at du trives med din situasjon! Jeg syns det er fascinerende med disse insinuasjonene om at man ikke kan ha "venner og bekjente som bryr seg om meg" annet enn på bygda. Nettopp disse vennene og bekjentene mine som gjør at jeg vegrer meg fra å flytte fra den flotte byen jeg bor i og "hjem". Anonymkode: ac2db...5b9 Nå tolker du det du vil. For det er ikke det jeg har skrevet. Dette er min grunn til å aldri ville forlate bygda. Anonymkode: 0f10e...504 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #18 Del Skrevet 6. februar 2023 Jeg bor i by og besøker regelmessig et eldre familiemedlem på et mindre tettsted. Vi leier begge, og betaler det samme i måneden. Min leilighet er en liten to-roms, hans er en tre-roms med litt høyere standard. Ingen av oss har sertifikat. Jeg har busstopp like ved døra og kan hoppe på en buss når som helst. Når jeg er på besøk må vi planlegge nøye for å rekke den ene bussen som går til et annet tettsted med flere butikker, og der må vi enten løpe bena av oss for å gjøre et par ærender og rekke bussen hjem eller sitte i mange timer og vente på neste. Alternativet er taxi. Den eneste matbutikken innenfor 30 min gange er en svindyr butikk med dårlig utvalg. Tar vi bussen (eller drosje) får vi et bedre utvalg, men også der er det mye dyrere enn her jeg bor. Jeg tror ikke økonomien min hadde blitt mye bedre om jeg hadde bodd der, men jeg hadde fått dobbelt opp med frustrasjoner. >.> Anonymkode: ce739...39b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 6. februar 2023 #19 Del Skrevet 6. februar 2023 Jeg kommer fra bygda, flytta til byen og rakk å kjøpe en rimelig leilighet før jeg ble ufør. Ble sammen med og kjøpte etterhvert leilighet sammen med en mann som heller ikke har allverdens i inntekt. Vi kunne kjøpt bolig på bygda men økonomien hadde blitt mye strammere, spesiellt om vi hadde kjøpt hus. Det koster mye mer å vedlikeholde hus og hage enn leilighet og selv leiligheter i bygdene vi kommer fra er ikke spesiellt rimelige siden det er mindre sameier/borettslag og stort sett bare ganske nye leiligheter med høye felleskostnader. Det er også oftest mange interesserte i leiligheter siden det er færre av de. Hus kan ligge ute på markedet i måneder og år der jeg kommer fra mens leiligheter går nesten like kjapt som i Oslo. Vi trenger ikke bil i byen, jeg trenger ikke engang månedskort og bruker 2-300kr pr mnd på transport. Vi kan lett handle etter tilbudene på 4-5 ulike matbutikker, det er flere muligheter å benytte seg av på de fleste områder i byen, det er lettere å handle brukt, lettere å få ting levert rimelig, lettere å delta på kulturarrangement vi er interessert i og så videre og alt slikt er billigere i byen fordi vi kan velge. I tilegg trenger vi ikke å reise fra bygda til byen for å komme oss videre på ferie eller for å besøke familien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #20 Del Skrevet 6. februar 2023 Flyttet på landet, bodde i Oslo. Med vanlig lønn har jeg stort hus, uten lån, råd til å bo vinteren igjennom i varmere strøk, spiser og drikker bedre enn de aller fleste jeg kjenner i Oslo, har flere bilder for prisen jeg betalte månedlig for å bo i leilighet. Men, jeg har en jobb hvor jeg ikke må sitte på det samme grå kontoret hver dag. Jeg slipper kollektiven i rushtiden, jeg slipper å leve i en ensformig tilværelse styrt av rutiner. Heldigvis. Anonymkode: 65235...7a7 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå