AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Er en variant av kulerammer populære? Det det selges så mye, men virker så kjedelig og lite allsidig😅 Hvis det brukes, hvilken alder er den mest populær for? Anonymkode: 37df3...e1b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Vi brukte kuleramme da ungene var sånn 3-7. I starten for å leke med tall og mengdeforståelse. Så glidende overgang mot skole. I 1.klasse i matematikk for å visualisere mengdeforståelse med matematiske begreper. 4 + 3 i kuleramme. Mange barn som sliter med matte, sliter fordi de har dårlig utviklet tall og mengdeforståelse. At det skrevne tallet 2 faktisk betyr 2 dingser. Man kan like fint leke med legoklosser da. Eller steiner. Kuleramme hjelper til å "se" mønstre på mengder og flytte fort. Anonymkode: 108db...345 2
Hedda-78 Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Nei, mine brukte aldri kulerammen til annet enn å riste på for å lage lyd. Bortkastet kjøp. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Ettåringen min elsker kulerammer. Sitter i en evighet og dytter på kulene med pekefingeren.😅 Anonymkode: fb4e5...601
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Jeg brukte kuleramme veldig mye frem til jeg var rundt 10-12 år, det var et godt hjelpemiddel for å trene på hoderegning med større tall. 😊 Anonymkode: a1a4b...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er en variant av kulerammer populære? Det det selges så mye, men virker så kjedelig og lite allsidig😅 Hvis det brukes, hvilken alder er den mest populær for? Anonymkode: 37df3...e1b Mitt inntrykk er at de som sier dette ikke helt har lært hvor allsidig en kuleramme egentlig er. 😊 Med den kan du telle fra 1-100, eller du kan bruke den opp til 10-sifrede tall. Den kan brukes til addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon. Det er synd at den ofte bare blir brukt som en barneleke, og ikke som et læremiddel. 😊 Anonymkode: a1a4b...7dc 2
Kjetil E Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt inntrykk er at de som sier dette ikke helt har lært hvor allsidig en kuleramme egentlig er. 😊 Med den kan du telle fra 1-100, eller du kan bruke den opp til 10-sifrede tall. Den kan brukes til addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon. Det er synd at den ofte bare blir brukt som en barneleke, og ikke som et læremiddel. 😊 Anonymkode: a1a4b...7dc Vet ikke om det gjelder i Japan fortsatt. Men i min oppvekst på 80 tallet hadde Erik Diesen en TV-serie hvor han reiste rundt i verden. (Husker ikke hva den het i farta). Og i en episode fra Japan var han innom vanlige butikker og påpekte at der var det vanlig å bruke kuleramme for å regne ut hva man skulle betale for varene. Men om det er slik i Japan fortsatt vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Kjetil E skrev (53 minutter siden): Vet ikke om det gjelder i Japan fortsatt. Men i min oppvekst på 80 tallet hadde Erik Diesen en TV-serie hvor han reiste rundt i verden. (Husker ikke hva den het i farta). Og i en episode fra Japan var han innom vanlige butikker og påpekte at der var det vanlig å bruke kuleramme for å regne ut hva man skulle betale for varene. Men om det er slik i Japan fortsatt vet jeg ikke. Jeg har sett flere slike eksempler i nyere reiseprogram fra Asia også, så tror nok at det fremdeles blir brukt på markeder. 🙂 Der jeg vokste opp hadde vi en handelsmann som alltid brukte kuleramme. Han syntes det gikk for sakte med kalkulator eller kasseapparat, og hvis noen prøvde å motbevise ham vant han hver eneste gang. Anonymkode: a1a4b...7dc 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Har hatt kuleramme stående til barna siden de var babyer. Blir i perioder brukt masse til all mulig lek. Utrolig hva de kulene kan forestille for barna. jeg er selv en som trenger ting å fikle med. Og kan selv holde på å fikle med kulene i en evighet når jeg leker med barna. Tilfredstillende å leke med Anonymkode: e8c65...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå