Gå til innhold

Blir kulerammer brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en variant av kulerammer populære? Det det selges så mye, men virker så kjedelig og lite allsidig😅

Hvis det brukes, hvilken alder er den mest populær for?

Anonymkode: 37df3...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte kuleramme da ungene var sånn 3-7. I starten for å leke med tall og mengdeforståelse. Så glidende overgang mot skole. I 1.klasse i matematikk for å visualisere mengdeforståelse med matematiske begreper. 4 + 3 i kuleramme.

Mange barn som sliter med matte, sliter fordi de har dårlig utviklet tall og mengdeforståelse. At det skrevne tallet 2 faktisk betyr 2 dingser. 

Man kan like fint leke med legoklosser da. Eller steiner. Kuleramme hjelper til å "se" mønstre på mengder og flytte fort.

Anonymkode: 108db...345

• Liker 2
Skrevet

Nei, mine brukte aldri kulerammen til annet enn å riste på for å lage lyd. Bortkastet kjøp.

• Liker 1
Skrevet

Ettåringen min elsker kulerammer. Sitter i en evighet og dytter på kulene med pekefingeren.😅

Anonymkode: fb4e5...601

Skrevet

Jeg brukte kuleramme veldig mye frem til jeg var rundt 10-12 år, det var et godt hjelpemiddel for å trene på hoderegning med større tall.   😊

Anonymkode: a1a4b...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er en variant av kulerammer populære? Det det selges så mye, men virker så kjedelig og lite allsidig😅

Hvis det brukes, hvilken alder er den mest populær for?

Anonymkode: 37df3...e1b

Mitt inntrykk er at de som sier dette ikke helt har lært hvor allsidig en kuleramme egentlig er. 😊

Med den kan du telle fra 1-100, eller du kan bruke den opp til 10-sifrede tall. 

Den kan brukes til addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon.

Det er synd at den ofte bare blir brukt som en barneleke, og ikke som et læremiddel.  😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at de som sier dette ikke helt har lært hvor allsidig en kuleramme egentlig er. 😊

Med den kan du telle fra 1-100, eller du kan bruke den opp til 10-sifrede tall. 

Den kan brukes til addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon.

Det er synd at den ofte bare blir brukt som en barneleke, og ikke som et læremiddel.  😊

Vet ikke om det gjelder i Japan fortsatt. Men i min oppvekst på 80 tallet hadde Erik Diesen en TV-serie hvor han reiste rundt i verden. (Husker ikke hva den het i farta). Og i en episode fra Japan var han innom vanlige butikker og påpekte at der var det vanlig å bruke kuleramme for å regne ut hva man skulle betale for varene. Men om det er slik i Japan fortsatt vet jeg ikke.

Skrevet
Kjetil E skrev (53 minutter siden):

Vet ikke om det gjelder i Japan fortsatt. Men i min oppvekst på 80 tallet hadde Erik Diesen en TV-serie hvor han reiste rundt i verden. (Husker ikke hva den het i farta). Og i en episode fra Japan var han innom vanlige butikker og påpekte at der var det vanlig å bruke kuleramme for å regne ut hva man skulle betale for varene. Men om det er slik i Japan fortsatt vet jeg ikke.

Jeg har sett flere slike eksempler i nyere reiseprogram fra Asia også, så tror nok at det fremdeles blir brukt på markeder. 🙂

Der jeg vokste opp hadde vi en handelsmann som alltid brukte kuleramme. Han syntes det gikk for sakte med kalkulator eller kasseapparat, og hvis noen prøvde å motbevise ham vant han hver eneste gang.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt kuleramme stående til barna siden de var babyer. Blir i perioder brukt masse til all mulig lek. Utrolig hva de kulene kan forestille for barna. 

jeg er selv en som trenger ting å fikle med. Og kan selv holde på å fikle med kulene i en evighet når jeg leker med barna. Tilfredstillende å leke med

Anonymkode: e8c65...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...