Fjollefyr Skrevet 6. februar 2023 #41 Skrevet 6. februar 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Jo, det gjør de, i omfattende grad. M.v.h. fotballtrener Ja, uten tvil. Spesielt i idretten og på fotballbanen. Noe så enkelt som at kvinner i mannsdominerte yrker blir hyllet, mens menn i typiske kvinneyrker blir sett ned på er helt vanlig selv i dag. Drag er underholdning, det er å uttrykke hele seg. Som i "dette er også meg". Jeg parodierer ikke kvinner når jeg kler meg om. Jeg bare viser at dette er også meg. Akkurat slik er det med Drag og. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #42 Skrevet 7. februar 2023 Fjollefyr skrev (15 timer siden): Ja, uten tvil. Spesielt i idretten og på fotballbanen. Noe så enkelt som at kvinner i mannsdominerte yrker blir hyllet, mens menn i typiske kvinneyrker blir sett ned på er helt vanlig selv i dag. Drag er underholdning, det er å uttrykke hele seg. Som i "dette er også meg". Jeg parodierer ikke kvinner når jeg kler meg om. Jeg bare viser at dette er også meg. Akkurat slik er det med Drag og. Men, blir ikke det å spille på de samme mekanismene som utgjør diskriminering av kvinner, altså godta forskjellsbehandlingen i favør av menn? Anonymkode: 554da...cc9 2
Fjollefyr Skrevet 7. februar 2023 #43 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men, blir ikke det å spille på de samme mekanismene som utgjør diskriminering av kvinner, altså godta forskjellsbehandlingen i favør av menn? Anonymkode: 554da...cc9 Jeg kan vanskelig se at jeg diskriminerer kvinner ved å kle meg som kvinne. Jeg har en kvinnelig del, som jeg omfavner. Jeg opplever sågar seksuell trakassering når jeg kler meg om. Det gir meg jo innsikt og forståelse for hvor ubehagelig dét er. Jeg opplever omsorg og forståelse fra folk pga det. Jeg kan bruke det til å vise omsorg for andre. Å være kvinne er ikke å gå med kvinneklær. Å være kvinne betyr mye mer enn det, og vi som lever er sted på spekteret mellom mann og kvinne føler det på kroppen hele tiden. Men det visuelle ved å være kvinne, blir ofte vist igjennom klær, uten å være naken selvfølgelig. Å kle meg om er også mer enn å ta på en kjole. Det er hele prosessen. Det kreative igjennom sminke, hår og klær er noe som gjør meg glad. Når jeg kler meg om for å gå på fest, føler jeg meg fri og fin. At jeg diskriminerer kvinner ved å gjøre det samme som dem, blir for meg en fremmed tanke. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #44 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 20.17): Men er det noen som synes dragshow er meningsfullt på lik linje med annen kunst performance eller teater? At det gir noe til deg som publikum bortsett fra å se på personen som gjør dette som modig, inspirerende osv? Anonymkode: 554da...cc9 Har du noen gang vært på dragshow ? Jeg var på Miz Crackers dragshow for noen år siden, hun blandet komedie med dans, kostymer og dialoger. Temaet for showet var kvinner, hvor hun dro fram viktige kvinner i hennes liv, viktige historiske kvinner, og hadde stort fokus på kvinner som er viktige men usynlige (kvinner uten rettigheter i noen land eks, og kvinner som dør for kvinnerettigheter) Det gav meg ganske mye å gå på det ja. Både underholdningsmessig, men også at hun brukte sitt fora for å snakke fram kvinners rettigheter. Jeg har vært på dragshow i Oslo hvor undertemaet var: politikerne lurer oss, og shows som satt fokus på kvinneundertrykkelsen i Iran. jeg elsker mange forskjellige shows og kaster meg på det meste jeg kan, både korframføringer, danseshow, komedieshows, vinkurs, og konserter. Alle er jo for å underholde, og jeg får mye god latter og god energi av dragshows ja. På samme måte som komedieshows gjør, og noen ganger blir jeg tatt av temaet som diskuteres. Det er jo mange som velger å bruke plattformen sin til å sette fokus på temaer som er viktige for de, og det gjelder jo alle shows. Når det kommer til å forklare hele konseptet Drag så er det jo litt umulig, det ville vært som en person som ikke verdsetter dans som å spørre spørsmålet: Hvorfor har man danseframstillinger? Her har man jo ballett, ballroomdancing, hiphop, etc etc alt for alle smaker, og om man ikke liker noe av det så trenger man jo ikke stille stråmannsargument som: Må være fetish, eller grooming, eller for å prøve å være deilig. Om du ikke liker opera, så ikke gå på opera, ikke slå hele sjangeren: Synging som karriere som "irriterende" eller hva man ønsker. Bare la være ? Anonymkode: da4f4...847 5 3
Fjollefyr Skrevet 7. februar 2023 #45 Skrevet 7. februar 2023 Innlegget over synes jeg var en fin oppsummering. 😃 Bra Drag show er ikke bare underholdning, det opplyser, inspirerer, gleder og Ja.. Det skal inneholde mye mer en glitter og menn i kjole. Helt ærlig så er ikke Skrellex på MGP min greie. Det er kult, men det er for lite dybde i det. Men for de av dere som vil se litt mer av hva Drag kan bety for folk kan jeg anbefale "Where Here" på HBO max. En fin serie som forteller historien til flere rundtomkring i USA og hva Drag har gjort for dem. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #46 Skrevet 8. februar 2023 Fjollefyr skrev (På 7.2.2023 den 10.53): Jeg kan vanskelig se at jeg diskriminerer kvinner ved å kle meg som kvinne. Jeg har en kvinnelig del, som jeg omfavner. Jeg opplever sågar seksuell trakassering når jeg kler meg om. Det gir meg jo innsikt og forståelse for hvor ubehagelig dét er. Jeg opplever omsorg og forståelse fra folk pga det. Jeg kan bruke det til å vise omsorg for andre. Å være kvinne er ikke å gå med kvinneklær. Å være kvinne betyr mye mer enn det, og vi som lever er sted på spekteret mellom mann og kvinne føler det på kroppen hele tiden. Men det visuelle ved å være kvinne, blir ofte vist igjennom klær, uten å være naken selvfølgelig. Å kle meg om er også mer enn å ta på en kjole. Det er hele prosessen. Det kreative igjennom sminke, hår og klær er noe som gjør meg glad. Når jeg kler meg om for å gå på fest, føler jeg meg fri og fin. At jeg diskriminerer kvinner ved å gjøre det samme som dem, blir for meg en fremmed tanke. Nå var ikke problemstillingen menn i kjole, noe som er helt uproblematisk selvfølgelig, men det stereotypiske uttrykket som i stor grad blir brukt i drag og som ser ut til at ikke har forandret seg nevneverdig på 40 år. Anonymkode: 554da...cc9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #47 Skrevet 8. februar 2023 drag er lite underholdende for meg, akkurat som moderne dans og det meste av moderne kunst heller ikke underholder meg. Kvinnefiendtlig vil jeg ikke si det er ettersom det stort sett utøves av menn som som enten ønsker de var kvinner eller elsker kvinner så da velger man å bli krenka i så fall. Hva skjedde med at å bli parodiert var den største hyllest mens nå har det blitt en krenkelse? Anonymkode: 101a1...771 5
Fjollefyr Skrevet 8. februar 2023 #48 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå var ikke problemstillingen menn i kjole, noe som er helt uproblematisk selvfølgelig, men det stereotypiske uttrykket som i stor grad blir brukt i drag og som ser ut til at ikke har forandret seg nevneverdig på 40 år. Anonymkode: 554da...cc9 Ah. Ja, det er jo noe annet. Men å se Where Here vil belyse dette på en måte som jeg ikke vil klare på noen setninger. Drag er som fotball. Premier league er gøy, 6 divisjon er bare gøy for de som spiller. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #49 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 15.00): Og det er helt greit. Enkelte kunstformer har som formål å provosere og utfordre publikum, og det er en helt naturlig del av kunstens funksjon både i samfunnet generelt og historisk over tid. Drag er ikke seksuelt motivert, det er performativt. Klesfetisj er noe annet, det foregår som regel privat og ikke på en scene, og de fleste drag-arrangører er veldig nøye med å filtrere ut eventuelle voyeuristiske fetisjister. Miljøet har veldig skarp konkurranse særlig i større byer, så det er ikke nødvendigvis lett å "snike" seg inn på scenen om man ikke er genuint motivert og dyktig. Drag-performance har mange fellestrekk med ting som commedia dell'arte, stand-up, aksjonsteater (demonstrasjoner og lignende). Det er ofte seksuelle motiv og humor tilknyttet drag, som brukes satirisk på forskjellige måter, men det er ikke i seg selv seksuelt eller fetisjistisk noe mer enn andre former for komedie. Det er også nyttig å merke seg at man både har drag queens og drag kings, og artister av alle kjønn kan ta del i drag performance som de selv vil. Drag-miljøer er som regel mye mer inkluderende enn Ru Paul kan ha gitt inntrykk av. Nei, drag er ikke sammenlignbart med blackface. Formålet for en drag queen performance er ikke å latterliggjøre eller undertrykke kvinner, ei heller handler det om å presentere kvinnelig så mye som å presentere en bestemt figur - divaen. Divaen er i prinsipp en fiktiv karakter som kan komme i x antall former og fasonger (men likevel alltid gjenkjennelig), litt på samme måte som de faste karakterene vi finner i feks commedia dell'arte (som feks Harlequin, Pantalone, Il Capitano, osv), restaurasjonsteater og klassiske former av farse. Det "mannlige" motstykket er drag king, spilt av kvinnelige artister, og drag king er også en karakter. Opprinnelsen er milevis unna bakgrunnen for blackface minstrelsy mellom 1850-1870, som handler om bevisst dehumanisering forkledd som humor. Drag elsker og hyller sin karakter, BFM dehumaniserer og latterliggjør sin. Forskjellen burde være veldig tydelig. Anonymkode: 8990f...ce4 Hvis noen kler seg ut som svart og sier sier at formålet ikke er å latterliggjøre eller undertrykke så er ikke dette godtatt som argument. det er de som evt føler seg latterliggjort som har fasit. Hvorfor er det annerledes med drag? Hvis det bare er å si at formålet ikke er å latterliggjøre etc? Anonymkode: 18254...fc1
Fjollefyr Skrevet 8. februar 2023 #50 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis noen kler seg ut som svart og sier sier at formålet ikke er å latterliggjøre eller undertrykke så er ikke dette godtatt som argument. det er de som evt føler seg latterliggjort som har fasit. Hvorfor er det annerledes med drag? Hvis det bare er å si at formålet ikke er å latterliggjøre etc? Anonymkode: 18254...fc1 Men blir du krenket av Drag? 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #51 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 19.42): Ok. Fint forklart. Synd at det ikke er seksuelt motivert siden det er det eneste jeg kan tenke meg som gir dette stereotypiske showet en smule plausibilitet. Hvorfor er det ikke slik at kvinner kan kle seg ut som dragqueens egentlig? Hvem bestemmer reglene? Og hva skjer om man ønsker å kle seg ut som diva med mørk hudfarge? Inuitt-diva eller andre urfolk? Det virker som at showet egentlig mest har verdi for den som står på scenen og ellers noen innvidde. Jeg skjønner at på grunn av det økte fokuset på homofiles rettigheter blomstrer også kulturen rundt disse og aksept og normalisering er selvfølgelig veien å gå. Men jeg sliter litt med denne delen, og ja, denne noe innsnevrende forståelsen av en seksualisering av kvinnen i form av det ytre. Burde ikke de homofile ha kommet lenger? Anonymkode: 554da...cc9 Men som jeg har forstått er det ikke kun homofile menn som driver med drag, er vel noen heterofile også? Anonymkode: 1dc4a...63d
Fjollefyr Skrevet 8. februar 2023 #52 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 19.42): Ok. Fint forklart. Synd at det ikke er seksuelt motivert siden det er det eneste jeg kan tenke meg som gir dette stereotypiske showet en smule plausibilitet. Hvorfor er det ikke slik at kvinner kan kle seg ut som dragqueens egentlig? Hvem bestemmer reglene? Og hva skjer om man ønsker å kle seg ut som diva med mørk hudfarge? Inuitt-diva eller andre urfolk? Anonymkode: 554da...cc9 Joda, kvinner kan gjøre Drag og. Det er jo kvinner som har deltatt i Rupaul's Drag Race. Men det å gjøre en Drag karakter utenfor din egen etniske tilhørighet er no go. En inuitt kan selvfølgelig gjøre en Drag karakter av seg selv og ta med det at h*n er inuitt. Det vil jo gjelde alle urfolk og nasjonaliteter. Om jeg som nordmann lager ei budeie vil jo det være helt greit, men ikke ei same. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #53 Skrevet 9. februar 2023 Fjollefyr skrev (12 timer siden): Men blir du krenket av Drag? Nei jeg gjør ikke det. Men tråden handla jo om at noen ble det men uansett ~ bare syns argumentasjonen er rar og samme type argumentasjon er ikke gyldig i andre settinger Anonymkode: 18254...fc1
Fjollefyr Skrevet 9. februar 2023 #54 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei jeg gjør ikke det. Men tråden handla jo om at noen ble det men uansett ~ bare syns argumentasjonen er rar og samme type argumentasjon er ikke gyldig i andre settinger Anonymkode: 18254...fc1 Jeg mener at det er en annen grunn for å gjøre Drag, kontra Black face. Black face handlet om å latterliggjøre afrikanere. Drag handler om å vise en annen side av seg selv. Men uansett hva man gjør vil noen bli støtt av det. Noen blir støtt av at jeg kler meg i dameklær. Andre gir blaffen, og noen synes det er kult. Men jeg kan likevel gjøre det uten dårlig samvittighet.
viren Skrevet 9. februar 2023 #55 Skrevet 9. februar 2023 Å kle seg ut og å mime til andres musikk er ikke kunst. Drag er definitivt latterliggjøring av kvinner, på grensen til mobbing. Jeg ser noen her forsøker å få det til å se ut som noe annet enn blackface, men det er AKKURAT det samme. De som driver mer drag bør (boktavelig talt) se seg i speilet og se om man kan finne en annen måte å uttrykke seg på som ikke gjør narr av halve befolkningen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #56 Skrevet 10. februar 2023 Jeg bare undres om drag er utdatert i uttrykket og vitner om en tid hvor holdningen angående kvinner var utseende- og seksuelt fokusert? Men det er interessant det der med Divaen, kan kanskje ses på nesten som en mytologisk gudeskikkelse? Og i så fall noe som angår alle kjønn? Men alikevel: hvorfor er mesteparten av drag-kostymene som "over the top" 80-talls parodi prostituert? Anonymkode: 554da...cc9
Fjollefyr Skrevet 11. februar 2023 #57 Skrevet 11. februar 2023 viren skrev (På 9.2.2023 den 9.02): Å kle seg ut og å mime til andres musikk er ikke kunst. Drag er definitivt latterliggjøring av kvinner, på grensen til mobbing. Jeg ser noen her forsøker å få det til å se ut som noe annet enn blackface, men det er AKKURAT det samme. De som driver mer drag bør (boktavelig talt) se seg i speilet og se om man kan finne en annen måte å uttrykke seg på som ikke gjør narr av halve befolkningen. Vei, akkurat miming er ikke spesielt imponerende. Men det er jo Drag queens som synger selv. Lager sin egen musikk og har en karriere i kvinneuttrykk. Courtney Act, Rupaul eller Violet Chachki synger selv og lager mye av musikken de synger på konsert. Er dette også Black face? 3
Lomvi Skrevet 11. februar 2023 #58 Skrevet 11. februar 2023 Ryddet for innlegg fra utestengt bruker. Lomvi, mod 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #59 Skrevet 13. februar 2023 Greia, eller poenget, er at det skal være overdrevent. Det ingen som har sagt at det er slik kvinner ser ut. De tar utgangspunkt i det "kvinnelige" om man kan si det slik, og strekker det veldig langt. Det er meningen at man skal overdrive. Anonymkode: 859a8...edf 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #60 Skrevet 14. februar 2023 Fjollefyr skrev (På 9.2.2023 den 8.55): Jeg mener at det er en annen grunn for å gjøre Drag, kontra Black face. Black face handlet om å latterliggjøre afrikanere. Drag handler om å vise en annen side av seg selv. Men uansett hva man gjør vil noen bli støtt av det. Noen blir støtt av at jeg kler meg i dameklær. Andre gir blaffen, og noen synes det er kult. Men jeg kan likevel gjøre det uten dårlig samvittighet. Det er ikke nødvendigvis riktig. Poenget var nok stort sett å understreke at en annen person rett og slett har et annet utseende. Det var ikke nødvendigvis vondt ment, men siden noen likevel føler seg støtt så skal vi selvfølgelig ta hensyn til det. Anonymkode: 7ad5c...55c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå