Gå til innhold

Kan noen forklare hva som er greia med «drag»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

June kommune er vel og en form for drag? 🤩 Ler meg i hvert fall skakk av henne 😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drag er womanface. 
Bytt det ut med å kle seg ut å være svart, så ser du hvor lite greit det er. 

Anonymkode: d65f1...6c1

Tanken har slått meg ja.

Anonymkode: 8d18a...1ce

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Drag er for meg langt ifra feminint og heller ikke maskuling. Det er en egen "art" for min del.

Anonymkode: d8d45...198

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Organisasjonen "Gays against groomers" protesterer mot den overseksualiserte drag kulturen som har oppstått USA. Der nede er det mye strippedrag show eller vulgære seksualiserte kostyme show som gjøres foran små barn. Gays against groomers har på rask tid fått mange medlemmer. De er selv homofile, men imot dette sex fikserte drag opplegget som nå har begynt å florere. De er en relativt stor organisasjon som protesterer mot denne galskapen. På samme måte som man ikke tar med barna på strippeklubb, tar man dem heller ikke med på et slikt seksualisert drag strippe show. "kunst" hevder man det er. Alt kan liksom rettferdiggjøres ved at man definerer det som kunst.  Det er galskap å blande barn inn i dette. Ferdig snakka.

"Gays against groomers" er å finne på Instagram, blandt annet. 

Anonymkode: 6c782...961

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og det er helt greit. Enkelte kunstformer har som formål å provosere og utfordre publikum, og det er en helt naturlig del av kunstens funksjon både i samfunnet generelt og historisk over tid.

Drag er ikke seksuelt motivert, det er performativt. Klesfetisj er noe annet, det foregår som regel privat og ikke på en scene, og de fleste drag-arrangører er veldig nøye med å filtrere ut eventuelle voyeuristiske fetisjister. Miljøet har veldig skarp konkurranse særlig i større byer, så det er ikke nødvendigvis lett å "snike" seg inn på scenen om man ikke er genuint motivert og dyktig. Drag-performance har mange fellestrekk med ting som commedia dell'arte, stand-up, aksjonsteater (demonstrasjoner og lignende). Det er ofte seksuelle motiv og humor tilknyttet drag, som brukes satirisk på forskjellige måter, men det er ikke i seg selv seksuelt eller fetisjistisk noe mer enn andre former for komedie.
Det er også nyttig å merke seg at man både har drag queens og drag kings, og artister av alle kjønn kan ta del i drag performance som de selv vil. Drag-miljøer er som regel mye mer inkluderende enn Ru Paul kan ha gitt inntrykk av.

Nei, drag er ikke sammenlignbart med blackface. Formålet for en drag queen performance er ikke å latterliggjøre eller undertrykke kvinner, ei heller handler det om å presentere kvinnelig så mye som å presentere en bestemt figur - divaen. Divaen er i prinsipp en fiktiv karakter som kan komme i x antall former og fasonger (men likevel alltid gjenkjennelig), litt på samme måte som de faste karakterene vi finner i feks commedia dell'arte (som feks Harlequin, Pantalone, Il Capitano, osv), restaurasjonsteater og klassiske former av farse. Det "mannlige" motstykket er drag king, spilt av kvinnelige artister, og drag king er også en karakter.

Opprinnelsen er milevis unna bakgrunnen for blackface minstrelsy mellom 1850-1870, som handler om bevisst dehumanisering forkledd som humor. Drag elsker og hyller sin karakter, BFM dehumaniserer og latterliggjør sin. Forskjellen burde være veldig tydelig.

Anonymkode: 8990f...ce4

Ok. Fint forklart. Synd at det ikke er seksuelt motivert siden det er det eneste jeg kan tenke meg som gir dette stereotypiske showet en smule plausibilitet. 

Hvorfor er det ikke slik at kvinner kan kle seg ut som dragqueens egentlig? Hvem bestemmer reglene? Og hva skjer om man ønsker å kle seg ut som diva med mørk hudfarge? Inuitt-diva eller andre urfolk?

Det virker som at showet egentlig mest har verdi for den som står på scenen og ellers noen innvidde. Jeg skjønner at på grunn av det økte fokuset på homofiles rettigheter blomstrer også kulturen rundt disse og aksept og normalisering er selvfølgelig veien å gå. Men jeg sliter litt med denne delen, og ja, denne noe innsnevrende forståelsen av en seksualisering av kvinnen i form av det ytre. Burde ikke de homofile ha kommet lenger?

Anonymkode: 554da...cc9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan nok si at jeg føler en del homser eller dragartister ser litt ned på kvinner... at de nesten synes kvinner er .. motbydelige, på en måte. Mens de tilber de flagrende, store personlighetene som Cher... 

Dette er hva jeg føler å ha plukket opp, og dermed føler jeg meg litt utilpass med denne kunstformen. 

Anonymkode: 81aea...bcc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan nok si at jeg føler en del homser eller dragartister ser litt ned på kvinner... at de nesten synes kvinner er .. motbydelige, på en måte. Mens de tilber de flagrende, store personlighetene som Cher... 

Dette er hva jeg føler å ha plukket opp, og dermed føler jeg meg litt utilpass med denne kunstformen. 

Anonymkode: 81aea...bcc

For ikke å snakke om opphenget i Marilyn Monroe. Skjønner ikke at de ikke blir lei.

• Hjerte 2
Skrevet

Men er det noen som synes dragshow er meningsfullt på lik linje med annen kunst performance eller teater? At det gir noe til deg som publikum bortsett fra å se på personen som gjør dette som modig, inspirerende osv?

• Liker 1
Skrevet

Personlig syns jeg dragshow er svært lite underholdene. Har aldri klart å se fasinasjonen med at en mann kler seg ut som en kvinne. Samme med dragkings også. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Drag er womanface. 

Tror de ferreste av oss har problemer med verken drag, eller black face, cowboy og indianer kostymer, eller noen form for utkkednkng.

Tror de fleste har større problemer med alt mulig som plutselig ikke er greit. 

Anonymkode: b6002...a47

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette enkelt forklart en fetisj?

Mange som sier dette er en lek med og overdrivelse av kjønnsuttrykk, men er ikke dette egentlig å spille på kvinneundertrykkelse og kvinnefiendtlige holdninger? Altså, jeg har problemer med å se på stort bleika hår med permanentkrøller, lag på lag med sminke, løsvipper, silikonpupper, glitter og miniskjørt og helt pling-i-bollen adferd som noe kvinnelig? Ser heller ikke at å så til de grader bygge opp om en ultra-konservativ degradering av kvinner som kun et uttrykk av overflate for å fremme forskjellen mellom kvinne og mann har noe som helst med frihet å gjøre. 

Eller er dette egentlig bare et greit eksempel på at menn er primitive vesen med vulgær smak og dette er resultatet om de prøver å kle seg som kvinne? 

Endelig noen som

har skjønt det! 
jeg hater drag! 
menn som kler på seg et kostyme og tror det gir dem legit grunn til å krafse på deg…

æsj

Anonymkode: 0e2c8...6be

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange menn latterliggjøres for å være feminine. Du kan godt si at drag er å snu dette helt på hodet; å dra det feminine langt inn i karikaturen av hva kvinnelighet kan være, og ha det gøy med dette. Rett og slett finne stolthet i å dra sine feminine sider til det ytterste - synlig for alle. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Drag er womanface. 

Enig

Anonymkode: 38d68...b00

Skrevet
Andro skrev (51 minutter siden):

Mange menn latterliggjøres for å være feminine. Du kan godt si at drag er å snu dette helt på hodet; å dra det feminine langt inn i karikaturen av hva kvinnelighet kan være, og ha det gøy med dette. Rett og slett finne stolthet i å dra sine feminine sider til det ytterste - synlig for alle. 

Eneste ordentlige svaret i tråden👍

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er dette enkelt forklart en fetisj?

Nei. Drag har ingenting med seksuell opphisselse og fetisjisme å gjøre.

Drag er skuespill der man går inn i karakter. Som andre typer skuespill skaper det en form for frihet for skuespilleren og det er en kunstform.

Sitat

men er ikke dette egentlig å spille på kvinneundertrykkelse og kvinnefiendtlige holdninger?

Nei. Er du opptatt av å kjempe mot kvinnefiendtlige holdninger så henvend deg til menn som ser feminitet som noe svakt og ikke de i drag som ser feminitet som ekstrem styrke

Sitat

Altså, jeg har problemer med å se på stort bleika hår med permanentkrøller, lag på lag med sminke, løsvipper, silikonpupper, glitter og miniskjørt og helt pling-i-bollen adferd som noe kvinnelig?

De prøver ikke etterligne kvinner. De etterligner drag.

Sitat

Anonymkode: caaad...2eb

• Liker 6
Annonse
Skrevet
Andro skrev (8 timer siden):

Menn latterliggjøres ikke for å være feminine lenger i dag vel? Selvfølgelig finnes det unntak, men tenker i det store og hele har vi nå holdninger og forståelsen av at alle har det som kan klassifiseres som feminine og maskuline sider, og noen mer enn andre.

Spørsmålet er om drag er feminint? Det er så karikert at det blir aggressivt. Har ikke noe i mot det egentlig, jeg synes bare at hele greia er litt svett og skulle egentlig ønske at drag kunne utvikle seg bort fra stereotypien og heller omfavne det naturlige. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Drag er womanface. 

Skulle til å si noe lignende, føler det er litt latterliggjøring og karikatur-aktig. Har ikke sett mange damer som ser ut og oppfører seg sånn 😑

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MyMichelle skrev (21 timer siden):

Du blir vel ikke kåt av det? Å kle seg ut slik er å ta utseende til det ekstreme, nettopp som parodi, blir sett som moro. Ta å lær deg mer. Som sagt så ser ikke alle ut som du tror. Kanskje du hadde behøvd å se serien der norske kjendiser kler seg i drag. De er kjempemodige!  Det er nettopp de med fordommer som deg, som burde sett den. Du kan mislike det så mye du vil, men mislik det basert på fakta.

Over og ut.

Men hvorfor er det greit å parodiere kvinner og fremheve/overdrive kvinnelige egenskaper til de grader, når det ikke er greit å parodiere mørkhudede, folk med handicap osv?

Anonymkode: 75aa8...72f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
mingus skrev (5 timer siden):

Skulle til å si noe lignende, føler det er litt latterliggjøring og karikatur-aktig. Har ikke sett mange damer som ser ut og oppfører seg sånn 😑

Nettopp! Det er menn som har laget stereotypen av kvinne og som opprettholder den. Samme om mennene er homofile eller ikke, det virker som de ikke innser problemet med dette.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Menn latterliggjøres ikke for å være feminine lenger i dag vel?

Jo, det gjør de, i omfattende grad.

M.v.h. fotballtrener

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...