AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Jeg har smerter i korsryggen. Klarer ikke å stå helt oppreist. I morgen må jeg levere yngste i barnehagen som innebærer en del løfting. Smertene er muskulære. Noen som vet om noe som kan hjelpe på smertene? Smertestillende tar ikke bort alle smertene og heller ikke årsaken til smertene. Anonymkode: ad1c4...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Kommer jo veldig an på hva som er årsaken. Men generelt sett noen tips: God madrass/pute som er riktig for kroppen din Trening for å styrke kjernemuskulatur Soneterapi og/eller fysioterapi Anonymkode: 79be7...485 5
Tone83 Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Kiropraktor. Smertestillende og bevegelse, om det så er å ligge på sofaen og lirke litt i det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kommer jo veldig an på hva som er årsaken. Men generelt sett noen tips: God madrass/pute som er riktig for kroppen din Trening for å styrke kjernemuskulatur Soneterapi og/eller fysioterapi Anonymkode: 79be7...485 Trener en del styrke. Men har nok ligget feil eller noe. Er muskulært. Fysio eller soneterapi går ikke på en søndag. Tone83 skrev (10 minutter siden): Kiropraktor. Smertestillende og bevegelse, om det så er å ligge på sofaen og lirke litt i det. Skal ut å gå en tur i skogen for å se om det hjelper litt. Kiropraktor er litt vanskelig å få ta i dag. Ts Anonymkode: ad1c4...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trener en del styrke. Men har nok ligget feil eller noe. Er muskulært. Fysio eller soneterapi går ikke på en søndag. Skal ut å gå en tur i skogen for å se om det hjelper litt. Kiropraktor er litt vanskelig å få ta i dag. Ts Anonymkode: ad1c4...cc9 Å gå en tur i skogen og strekke ut litt er absolutt lurt. Du kan også gi deg selv litt soneterapi, jeg pleier å gjøre det når det er akutt. Det funker faktisk. Anonymkode: 79be7...485 1
Million Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Hvis smertene er muskulære som du sier, så hjelper varme på å myke opp stive, vonde og betente muskler. Har du ikke varmeflaske (sånne som kjøpes på apoteket etc) hjemme fra før, kan du lage en "hjemmelaget" en. Ta et vanlig håndkle og brett det i en firkant til det blir som omtrent på størrelse med bredden på korsryggen din. Hold det under varmtvannskranen så det blir helt vått av varmt vann (så varmt som du klarer), og vri og trykk ut det verste av vannet. Putt håndkle-firkanten i en bærepose og knyt igjen, og ta en ny pose utenpå der igjen for å unngå vannsøl. Legg deg på sofaen eller i sengen, og legg den hjemmelagde varmeposen på ryggen i området der det gjør vondt. Ligg og slapp av og la varmen virke. Når varmeposen etter hvert blir kald, knyt opp posene og ta nytt varmt vann på håndkleet om du trenger det.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å gå en tur i skogen og strekke ut litt er absolutt lurt. Du kan også gi deg selv litt soneterapi, jeg pleier å gjøre det når det er akutt. Det funker faktisk. Anonymkode: 79be7...485 Million skrev (5 minutter siden): Hvis smertene er muskulære som du sier, så hjelper varme på å myke opp stive, vonde og betente muskler. Har du ikke varmeflaske (sånne som kjøpes på apoteket etc) hjemme fra før, kan du lage en "hjemmelaget" en. Ta et vanlig håndkle og brett det i en firkant til det blir som omtrent på størrelse med bredden på korsryggen din. Hold det under varmtvannskranen så det blir helt vått av varmt vann (så varmt som du klarer), og vri og trykk ut det verste av vannet. Putt håndkle-firkanten i en bærepose og knyt igjen, og ta en ny pose utenpå der igjen for å unngå vannsøl. Legg deg på sofaen eller i sengen, og legg den hjemmelagde varmeposen på ryggen i området der det gjør vondt. Ligg og slapp av og la varmen virke. Når varmeposen etter hvert blir kald, knyt opp posene og ta nytt varmt vann på håndkleet om du trenger det. Takk 🙏 skal prøves. Har boblebad som jeg kan bruke også. Ts Anonymkode: ad1c4...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å gå en tur i skogen og strekke ut litt er absolutt lurt. Du kan også gi deg selv litt soneterapi, jeg pleier å gjøre det når det er akutt. Det funker faktisk. Anonymkode: 79be7...485 Forresten, er det sånn at du da masserer? Eller må man gjøre noe annet? Ts Anonymkode: ad1c4...cc9
anonymLala Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Har det vart lenge kan du jo prøve å løse litt opp i det med en larosseball, men om du ikke klarer å stå oppreist og det er vondt å lene overkroppen frem ville jeg forøkt å gå i terreng som noen her sier om du har det lett tilgjengelig. Liten tur, så hvile, så liten tur osv. Ellers kan du legge den på ryggen på gulvet med beina i 90 grader opp på en stol/sofa, og klemme noe lett mellom bena. Etter en stund vil du kjenne korsryggen komme nærmere bakken (her kan du ligge i 5+ minutter). Er det ikke noen andre som kan levere i barnehage? Endret 5. februar 2023 av anonymLala 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 anonymLala skrev (7 minutter siden): Har det vart lenge kan du jo prøve å løse litt opp i det med en larosseball, men om du ikke klarer å stå oppreist og det er vondt å lene overkroppen frem ville jeg forøkt å gå i terreng som noen her sier om du har det lett tilgjengelig. Liten tur, så hvile, så liten tur osv. Ellers kan du legge den på ryggen på gulvet med beina i 90 grader opp på en stol/sofa, og klemme noe lett mellom bena. Etter en stund vil du kjenne korsryggen komme nærmere bakken (her kan du ligge i 5+ minutter). Er det ikke noen andre som kan levere i barnehage? Takk for råd 🙏 det skal prøves. Nope. Da må mannen ta noe fri fra jobb, så vil helst unngå det. Han kan hente i stede 😊 Ts Anonymkode: ad1c4...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forresten, er det sånn at du da masserer? Eller må man gjøre noe annet? Ts Anonymkode: ad1c4...cc9 Jeg finner punktet og trykker/masserer dypt med tommelen. Det skal kjennes. Ikke alltid så lett å gjøre det på seg selv fordi man fort kan bli sliten og ikke klarer å gå like dypt. Men prøv i 5-10 minutter. Anonymkode: 79be7...485
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg finner punktet og trykker/masserer dypt med tommelen. Det skal kjennes. Ikke alltid så lett å gjøre det på seg selv fordi man fort kan bli sliten og ikke klarer å gå like dypt. Men prøv i 5-10 minutter. Anonymkode: 79be7...485 Takk 😃 Jeg har en slik massasjepistol. Kan prøve den. Hater å bli tatt på føttene 😅 Ts Anonymkode: ad1c4...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Søk på “lower back pain” på Youtube, og du vil få opp øvelser fra fysioterapeuter, naprapater osv. Finnes mange enkle øvelser som kan hjelpe. Anonymkode: 2544d...e18
Lonehill Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Søk på “lower back pain” på Youtube, og du vil få opp øvelser fra fysioterapeuter, naprapater osv. Finnes mange enkle øvelser som kan hjelpe. Anonymkode: 2544d...e18 Hvis du søker på lower back pain i Google og tar med "vitamin D deficiency" i søket, får du linker til vitenskapelige artikler som viser hva som er sammenhengenmellom ryggvondt og D-vitaminmangel. Da får du også presentert denne fagfellevurderte artikkelen, skrevet av to leger som testet D-vitamintilskudd som behandling mot ryggvondt. De skriver i artikkelen: Sitat Resultater. Funn viste at 83 % av studiepasientene (n = 299) hadde et unormalt lavt nivå av vitamin D før behandling med vitamin D-tilskudd. Etter behandling ble det sett klinisk bedring i symptomer i alle gruppene som hadde lavt nivå av vitamin D, og hos 95 % av alle pasientene (n = 341). https://journals.lww.com/spinejournal/Abstract/2003/01150/Vitamin_D_Deficiency_and_Chronic_Low_Back_Pain_in.15.aspx Bedring i 95% av pasientene høres voldsomt ut (spesielt siden "bare" 83% hadde D-vitaminmangel), men hvis du leser noen av de andre artiklene som kommer opp i Google-søket, er det ikke lenger så utrolig.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Takk for råd. D vitamin tar jeg hver dag. Har ikke problemer med ryggen ellers, kun nå. Jeg mistenker at jeg har belastet ryggen feil eller sovet i alt for mye seng. Men skal søke på YouTube 🙏 Har tatt en tur i varmebasseng og tøyd ut litt. Det hjalp. Ts Anonymkode: ad1c4...cc9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg finner punktet og trykker/masserer dypt med tommelen. Det skal kjennes. Ikke alltid så lett å gjøre det på seg selv fordi man fort kan bli sliten og ikke klarer å gå like dypt. Men prøv i 5-10 minutter. Anonymkode: 79be7...485 Skal være ærlig å si at jeg ikke hadde så stor tro på dette, men tok nå frem massasjepistolen å prøvde. Ikke bare var det godt, men det var noe som løsnet i ryggen 🤩 Ikke 100% bra, men myyye bedre 🙏 Ts Anonymkode: ad1c4...cc9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå