Gå til innhold

Les denne: Still opp eller så dør idretten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som roper ‘troll’ om at noen foreldre lurer på hvor barna kan få skyss; dette er virkeligheten i mye av barneidretten. Alle kan gjøre noe! 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/on7gqj/stiller-ikke-foreldrene-opp-blir-det-ingen-lokal-idrett-saa-enkelt-er-det?fbclid=IwAR3SdS-ADI1MF4SANAgX1wG2XzydSk2YpmkywQLBd5c_CatUxg3Vv8Xao9w

Anonymkode: 7954b...43b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, nå går utviklingen raskere enn noen kunne ane. Opplever en utrolig latskap hos en del foreldre, en unnlatenhet som er utrolig demotiverende for de som faktisk bidrar. 

• Liker 1
Skrevet

Dette innlegget burde det gå ann å like 10000 ganger!

Skrevet

De får til aktiviteter i andre land uten vanvittig dugnad. Vi burde heller se på alternative modeller. Det er en grunn til at det bare er norge som organiserer seg slik.

Anonymkode: 92afb...64e

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De får til aktiviteter i andre land uten vanvittig dugnad. Vi burde heller se på alternative modeller. Det er en grunn til at det bare er norge som organiserer seg slik.

Ja, men da koster det så mye at bare de med best råd kan ha barna sine der. Er denne typen ekskludering virkelig slik vi ønsker å ha det i Norge? Jeg er til stadighet overrasket over hvor korttenkte mange er.

Endret av Arkana
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lage et eget system for de med mye penger og ressurser da tenker du? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På mange skoler i USA må foreldre signere på hva de skal bidra med. ‘Community service’. I Norge lener vi oss så utrolig lett på at staten/noen skal ordne opp for oss og mange trenger def en reality check mot verden! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Med fire barn har jeg jo en del erfaring og det er påfallende hvor mange flere som mener de kan delta av hensyn til helse og/eller egen energi, men de krever ofte minst like mye av ‘noen’ enn før.

• Liker 1
Skrevet

Nysgjerrig på hvordan variasjonen er i ulike bydelene?

Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Nysgjerrig på hvordan variasjonen er i ulike bydelene?

Eller den sosioøkonomiske bakgrunnen til de til foreldre som stiller opp versus de som ikke stiller opp. 

Anonymkode: f67c3...d97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller den sosioøkonomiske bakgrunnen til de til foreldre som stiller opp versus de som ikke stiller opp. 

Anonymkode: f67c3...d97

Generelt enklere i vest enn i øst. 
Særlig innvandrere bidrar dessverre lite og det gjør klubbene der de er med veldig sårbare. Det er en grunn til at folk bytter klubb og så forsterkes bildet ytterligere. 

Man blir rett og slett lei av å måtte gjøre alt for andre som har vondt i viljen. Har du helseproblemer, er det ok. Samtidig kan vel alle bake en kake. Noen vil ikke det heller, men får verdier for 10.000 kroner gratis av klubben. Da er du rimelig utakknemlig synes jeg. 

Skrevet

Det er for krevende å være foreldre. 

Vi stiller opp på alt av dugnader selv om vi ikke er de mest engasjerte, men det er krevende for en familie med flere barn og fulle jobber. Korona var sånn sett helt fantastisk.

For de minste er det nå mer opplegg i form av idrett i SFO tid og jeg håper vi går den veien at det blir mer opplegg via heldagsskole istedenfor all ettermiddagsstyret som er nå. 

Anonymkode: 55433...f2d

• Liker 1
Skrevet

Helt greit for meg at idretten dør. Ingenting hadde vært bedre enn det.

Anonymkode: fe3fb...7b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Særlig innvandrere bidrar dessverre lite og det gjør klubbene der de er med veldig sårbare. Det er en grunn til at folk bytter klubb og så forsterkes bildet ytterligere. 

Akkurat det er jo litt interessant. Jeg tror vel kanskje det har litt med kultur/bakgrunn å gjøre - men vil jo også anta at innvandrere i snitt har dårligere betalt jobber og derfor jobber mer samt at de også har flere barn. Har ikke noe statistikk på dette men bare noe jeg tror.   Men de gjør det jo i utgangspunktet vanskelig for de å stille like mye opp som andre. 

Skrevet

Jeg tenker at det har gått litt for langt med idretten og all organisering. Kan man ikke gjøre det noe enklere? Redusere dugnad til noen få, i stedet for flere per år.

I tillegg burde jo barn i større grad kunne gå til og fra trening,der det er mulig. Det er bra for barna, de får mer trim, må lære seg å komme presis, og vokser på ansvaret. Det burde kunne gå, der det er trygge nok gangstier å gå på, for barna. Fra de er 8-9 år, klarer de dette.

Jeg tror at om det gjøres for heftig, så dør idretten ut. Husk, folk jobber 100%, skal følge opp lekser, hus og hjem. 60% har opplevd å være så stresset i kroppen på jobb, at de har vært redd for helsen sin. Vi er ikke roboter, og jeg tenker det er på tide å senke forventningene litt og stresse ned i livet. Derfor, gjør det litt enklere.

Anonymkode: 39e9c...753

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er litt delt når det kommer til dette,  for jeg har vært ildsjelen som var fortvilet over at foreldre ikke stilte opp som lovet, men jeg har også vært den fortvilte forelderen som til slutt opplevde at dugnadsbyrden og krav om foreldreaktivitet ble så høy at jeg måtte trekke barnet ut fra aktiviteten.

Anonymkode: ecdb4...300

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt greit for meg at idretten dør. Ingenting hadde vært bedre enn det.

Anonymkode: fe3fb...7b1

Javel, og hva tror du - realistisk - kommer til å skje dersom idretten dør? 
«Ingenting hadde vært bedre enn det». Ingenting? Absolutt ingenting, for du mener helt seriøst at idrett er det verste som finnes her på jord?

Anonymkode: 76a24...309

Skrevet
1 hour ago, Arkana said:

Ja, men da koster det så mye at bare de med best råd kan ha barna sine der. Er denne typen ekskludering virkelig slik vi ønsker å ha det i Norge? Jeg er til stadighet overrasket over hvor korttenkte mange er.

Det gjør ikke nødvendigvis det, og det kommer an på hvilken idrett man holder på med. Vi bor i Sør-Korea, og det er et kjempestort tilbud av ulike typer idretter.  De fleste klubbene har egne minibusser også, så foreldrene stiller minimalt opp. 

Skrevet

Jeg tenker at barneidretten har gått alt for langt. Har en sønn som har spillt fotball,er det nødvendig med 3-4 treninger i uka og 2 kamper i uka(1er og 2er lag) og cuper i helgene? Evig mas om kiosk,kampvert og kjøring til bortekamper. 

Han har nå begynt på basketball. Helt fantastisk opplegg. Ungdommene trener de minste 2 treninger i uka. Kamper samler de til en lørdag i ny og ne. Her stiller alle foreldrene opp. Aldri problem å få nok sjåfører,eller kioskdugnad når dette er få ganger i året.

En veldig fordel å ha en ungdom som trener,det blir noe kompisaktig over det hele og  dette er for gøy,ikke noe nivåinndeling. Noe helt annet enn en overambisiøs far som aldri fikk fotballdrømmen oppfyllt men nå skal sønnen. 

Anonymkode: ed28f...24f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du hvor stor andel av barn som driver med idrett i andre land egentlig ???  I Norge driver en veldig stor andel barn idrett i motsetning til andre land. Hele Skandinavia har samme system og se på tallene.

6D773347-2991-4C96-A28D-ACAF89842259.jpeg

Anonymkode: b1b29...6d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...