Gå til innhold

Greit å ikke fullføre antibiotikakur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen med bihulebetennelse, og fikk skrevet ut antibiotikakur. Legen sa at jeg ikke trengte å starte med den, kunne avvente med å hente den for mest sannsynlig gikk dette over av seg selv. Jeg var desperat så hentet og startet på kuren med en gang🙈

Så spørsmålet mitt er om jeg må fullføre hele når legen sa det han sa? At det mest sannsynlig går over av seg selv uten antibiotika.

Anonymkode: 6f000...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør fullføre kuren når du først har begynt, hvis du ikke fullfører så kan man risikere å få antibiotika resistente bakterier og mest sannsynlig så kommer bare bakteriene tilbake igjen sterkere.

Anonymkode: fa521...e95

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Når du har startet er det viktig at du fullfører kuren. Hvor mange dager av kuren har du tatt?

• Liker 7
Skrevet

Hvis du har begynt må du fullføre. Grunnen til det er at hvis vi kun bruker litt antibiotika så dør ikke bakteriene helt, men de rekker å «lære seg» hvordan antibiotikaen virker, og bli motstandsdyktige mot den. Det er det som heter resistente bakterier, og mot dem er det ingen ting som virker, og man får bakterier som man må ha helt til man dør av det. Det blir et større og større problem i verden, fordi vi hele tiden må prøve å finne opp nye typer antibiotika, og det klarer vi ikke alltid…

Anonymkode: 5eeaa...c6c

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør fulføre om du kan. Men det er ikke sånn absolutt, absolutt aldri avslutt. Jeg måtte avbryte en antibioika kur pga alvorlig bivirkninger. De skiftet ikke antibiotika. De så an om dagene jeg hadde gått på den jeg ikke tålte var nok først. Det var det. 

Anonymkode: ef561...453

Skrevet

Fullføre - ikke nødvendigvis, men 70-80% er et must. 

Anonymkode: daa3f...6df

Skrevet

Ingen her inne kan gi deg medisinske råd...

Anonymkode: 8f1d2...5b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen her inne kan gi deg medisinske råd...

Anonymkode: 8f1d2...5b4

Er det noe alle vet (eller, de fleste ser det ut til) så er det at antibiotikakurer SKAL fullføres for å unngå et enda større problem med antibiotikaresistente bakterier. 

Anonymkode: 7617a...63a

• Liker 9
Skrevet

De har gått bort fra dette med at alle kurer må fullføres.

Hvilket er et utmerket eksempel på hvorfor du ikke skal hente medisinske råd her. Ring legesenteret.

Anonymkode: 2794c...5b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, du skal fullføre kuren.

Skrevet

Alltid fullfør kuren. 

Anonymkode: 006f6...5b9

Skrevet

Her får du motstridende informasjon ts, og det håper jeg du er bevisst på. De som svarer deg svarer to helt forskjellige ting, ergo bør du her høre med legen. 

Når det er sagt, er jeg godt kjent med nyere forskning og hva den sier om saken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du bør fullføre kuren når du først har begynt, hvis du ikke fullfører så kan man risikere å få antibiotika resistente bakterier og mest sannsynlig så kommer bare bakteriene tilbake igjen sterkere.

Anonymkode: fa521...e95

Dette var noe de sa før i tiden.

Du trenger ikke fullføre kuren, som gjerne er på 10 dager. 

Anonymkode: a59e9...aad

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for helseskadelig innlegg. 

_popcorn_, adm

Skrevet

Nå MÅ folk gi seg. Dette rådet gjelder ikke lenger - det er om å gjøre å bruke minst mulig antibiotika for å forhindre antibiotikaresistente bakterier. Det dere sier er jo det motsatte - at man er med på å danne antibiotikaresistente bakterier hvis man IKKE fullfører kuren.

https://tidsskriftet.no/2017/05/leder/myteknusing-tar-tid

"For å slippe unødvendig lange kurer i allmennpraksis er det to muligheter: enten forkorte anbefalt varighet eller anbefale pasientene å gjøre det de allerede gjør – kutte kuren når de føler seg friske."

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...