AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Sønnen på 18 bor på hybel, går vgs. Kjæresten hans er 16 år. Nå har sønnen sagt opp hybelen og de skal leie en leilighet sammen allerede fra 1 mars. Jenta som har funnet leilighet, etter en konflikt med foreldrene sine. Leie er på 10 k i mnd og vi forstår ikke hvordan de skal ha råd. Hun flytter en time lengre unna skolen sin og har ikke rett på borteboerstipend før til høsten. Hun har ikke inntekt,annet enn en sommerjobb. hun sa er selv at hun har litt sparepenger så det er ikke noe problem. Sønnen min er litt sånn "ja men det ordner seg, ikke noe problem" om alt som er. Vi vet han gjør det dårlig på skolen og kommer trolig ikke til å bestå skoleåret. Vertfall ikke alle fag. Han har en liten deltidsjobb men varierer stort hvor mye han jobber. På leiligheta er det 3 x husleie i depositum. Dvs de må ut med 40 k 1 mars. På toppen av dette har de bestilt seg utelandsferietur i vinterferien🤯(de sier huseier er fleksibel mtp depositum og at de kan betale litt etter litt.) Vi har aldri prata med hennes foreldre. Er det innafor å kontakte de for å høre hva de tenker rundt dette? De er utenlandske, har fått litt intrykk av at de forventer at gutten skal ordne alt. Siden han er over 18 er jeg redd alt faller på han om hun ikke har penger eller om de ikke klarer det. Han har ikke penger til å betale leie og alt alene. Blande seg eller la de drite seg ut å lære av det liksom? Anonymkode: 7b730...39b 7
Kaneel Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Ta en tlf du eller bedre dra hjem til dem 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Kaneel skrev (3 minutter siden): Ta en tlf du eller bedre dra hjem til dem Syns du? Han er jo over 18 å gjør "som han vil".. Han blir nok sint om vi blander oss. Men dette er jo helt tullete.. Anonymkode: 7b730...39b
petterm Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Hva med å hjelpe sønnen deres med å lage et budsjett? Kanskje det gjør det lettere for alle parter å se hvordan økonomien ligger an. Regner med at det er sønnen som har skrevet under den nye kontrakten. I så fall er det han som er økonomisk ansvarlig hvis hun ikke kan bidra økonomisk. I og med at hun flytter hjemmefra pga en konflikt så er det ikke sikkert hennes foreldre vil bidra økonomisk. 15 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Foreldrene hennes har fortsatt forsørgerplikt så hun kan søke bidrag (sønnen deres også for så vidt, så lenge han går på vgs.). Hvordan dette fungerer i praksis mår hun flytter hjemmefra uten lov (?) vet jeg ikke. Hun er under 18 og kan ikke signere en bindende kontrakt, alt faller på ham om ikke huseier har gjort en bommert og latt henne signere alene. Det høres jo ikke ut som en veldig gjennomtenkt plan, men la dem prøve seg. Sett opp budsjett sammen med dem, kanskje stopper det allerede der. Jeg flyttet da jeg var 16, husker ærlig talt ikke helt hvordan jeg styrte finansene i starten, om foreldrene mine fikset, eller om jeg gjorde det selv. Vet i hvert fall at jeg hadde stipend, og så betalte de noe. Anonymkode: bf022...cc4 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Han er 18. La ham være. At foreldrene til jenta ikke blander seg, derimot… Anonymkode: 1115b...fc8 2
Jentadi Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen på 18 bor på hybel, går vgs. Kjæresten hans er 16 år. Nå har sønnen sagt opp hybelen og de skal leie en leilighet sammen allerede fra 1 mars. Jenta som har funnet leilighet, etter en konflikt med foreldrene sine. Leie er på 10 k i mnd og vi forstår ikke hvordan de skal ha råd. Hun flytter en time lengre unna skolen sin og har ikke rett på borteboerstipend før til høsten. Hun har ikke inntekt,annet enn en sommerjobb. hun sa er selv at hun har litt sparepenger så det er ikke noe problem. Sønnen min er litt sånn "ja men det ordner seg, ikke noe problem" om alt som er. Vi vet han gjør det dårlig på skolen og kommer trolig ikke til å bestå skoleåret. Vertfall ikke alle fag. Han har en liten deltidsjobb men varierer stort hvor mye han jobber. På leiligheta er det 3 x husleie i depositum. Dvs de må ut med 40 k 1 mars. På toppen av dette har de bestilt seg utelandsferietur i vinterferien🤯(de sier huseier er fleksibel mtp depositum og at de kan betale litt etter litt.) Vi har aldri prata med hennes foreldre. Er det innafor å kontakte de for å høre hva de tenker rundt dette? De er utenlandske, har fått litt intrykk av at de forventer at gutten skal ordne alt. Siden han er over 18 er jeg redd alt faller på han om hun ikke har penger eller om de ikke klarer det. Han har ikke penger til å betale leie og alt alene. Blande seg eller la de drite seg ut å lære av det liksom? Anonymkode: 7b730...39b Det er dumt å kjøre økonomien i grøfta i en alder av 18 og 16 år. Jeg ville ha kontaktet foreldrene hennes for å høre hva de tenker. De unge kommer uansett til å trenge en eller annen form for hjelp - budsjett, forstå galskapen, flyttehjelp eller annet. 12 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Dette her kan potensielt bli år med forbrukslån og etterhvert inkasso. Det er en god del ungdom som rett og slett ikke vet hva det faktisk koster å leve. En venninne av meg som er veldig god med økonomi, og har forsøkt å lære det over til barna har likevel stått i at eldste tenkte hun kunne flytte ut som ny lærling, foreldrene etterhvert kunne kjøpe bil til henne, og diverse annet. Mor satte seg ned og laget et budsjett, og gikk igjennom tingene. Foreldrene er skilt, og far til ungdommen er like lost på penger, og prøvde å kreve at min venninne skulle dekke halve bilen til datteren når den tiden kom. Datteren har enda ikke lappen, det har ikke vært så lett å få til den, og er nå 19 år. Hun var vel 16 når hun mente at hun selvsagt skulle få bil.. 😆🙈 Min venninne har gått igjennom budsjett flere ganger med datteren, og datteren har valgt å bo hjemme, og heller spare, men det tok sin tid å få datteren ned på jorden. Nå bor din sønn alt på hybel, men gjerne enda mer bør han vite hva ting koster. At hun på 16 som har bodd hjemme ikke vet det er en annen sak. Om det er konflikt mellom henne og foreldrene er det gjerne mulig at du inviterer din sønn og kjæreste på middag og snakker litt økonomi sammen med dem. Du kan selvsagt ikke bestemme over noen av dem. 16 åringen er ikke din datter, og din sønn er myndig, men å få noen gode råd, uten å være belærende kan gjerne fungere. Det virker jo ikke som de har helt bakkekontakt når de vet de må ut med 40 000 snart, og har bestilt seg vinterferie 😳 Joda de må finne ut av det selv, men å gå inn i voksenlivet med riper i lakken, med gjeld og annet er nok ikke lett. Godt mulig 16åringen plutselig ombestemmer seg, og om hun har signert så er hun vel for ung til det, og din sønn sitter i saksa. Jeg hadde ikke ignorert dette, men prøvd å tråkke varsomt frem. Anonymkode: 6a817...a85 14 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han er 18. La ham være. At foreldrene til jenta ikke blander seg, derimot… Anonymkode: 1115b...fc8 Tarvelig med folk som bare gir faen i ungene sine i det de blir 18. Jeg hadde satt meg ned med han og visst svart på hvitt at dette ikke går. Kvinner er en dårlig investering med mindre han finner ei med litt tak i. Anonymkode: 7d2b3...0b9 18 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 La ham prøve, la han feile. Han er 18 og tror at alt ordner seg så nå får han nye erfaringer Anonymkode: 6f5fb...ee6 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Hva kan dere gjøre ts? Prøv i allefall å overbevise ham om at dette ikke går uten en GOD plan Anonymkode: 3e47e...d51 1
Januar2 Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Som flere sier sett deg ned å lag ett budsjett, og gjerne vis hvor mye han egentlig kunne ha spart til egen leillighet ved å ex bo hjemme noen år til. 3 4
Sofakona Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): La ham prøve, la han feile. Han er 18 og tror at alt ordner seg så nå får han nye erfaringer Anonymkode: 6f5fb...ee6 Tror dette kan bli farlig...dette er slik man ser på luksus fellen...de har ikke noe serlig inntekter..de skal ut med 40.000. så 10.000 i mnd...og de skal betale forsikring..( jeg vet ikke hva som er i avtalen...men de skal ha strøm, internett, vann, etc) De skal betale mat, eventuelt buss til og fra skolen? Så kansje de må ut med 20.000 i mnd...har de virkelig råd til det? Ja han er 18 år...men dere er forsatt foreldre hans...dere må sette dere ned å snakke med han på en snill måte..vise budsjett og hva de eventuelt ikke har tenkt på i forhold til utgifter. Ellers blir disse sånne som tar store lån de aldri kommer til å klare å betale De skal reise 1 uke på ferie...nå vet jeg ikke hva den kostet..men la oss si 10.000for begge ...og så skal de ha lomme penger..og kanskje de bruker 10.000 eller mer der...det er MYE penger... 14 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva kan dere gjøre ts? Prøv i allefall å overbevise ham om at dette ikke går uten en GOD plan Anonymkode: 3e47e...d51 Har prøvd å forklart han hvordan ting kan se ut om noen mnder. Det er slutt på stipend og lån fra juni, sannsynligvis stryker han på skolen og da vil regningene fra lånekassen komme fra høsten og han må tilbakebetale stipend samt lån selfølgelig. Da står han igjen med en tilkallingsjobb hvor han ikke aner hvor mange vakter han får fra mnd til mnd. Dama hans har jo ikke inntekt men kan søke stipend fra høsten av.. Å de skal betale 10 k hver mnd å ha mat på bordet. Men han svarer bare at det ikke er noe stress og at det ordner seg. Anonymkode: 7b730...39b 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Hvorfor har du skrevet to helt like tråder? Anonymkode: 95f71...741 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du skrevet to helt like tråder? Anonymkode: 95f71...741 Fordi jeg postet den første på feil sted. Anonymkode: 7b730...39b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 Siden sønnen deres går på vgs så har dere jo fortsatt forsørgeransvar. Har du gjort oppmerksom på at dere ikke har mulighet til å bidra med mer enn dere allerede gjør? Hvorfor bor han på hybel egentlig? Bor dere langt unna skolen? Støtter forslaget om å hjelpe ungdommene med å sette opp et budsjett. Anonymkode: a123f...b3f 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 La han lære seg. Han er 18 år. Hvis det går helt til h så må de nesten erfare det selv. Dessverre Anonymkode: 21b88...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Så lenge han går på vgs så kan han søke bidrag fra dere også. Anonymkode: 21b88...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så lenge han går på vgs så kan han søke bidrag fra dere også. Anonymkode: 21b88...4b4 Han får allerede bidrag fra oss. Anonymkode: 7b730...39b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå