AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Sønnen på 18 bor på hybel, går vgs. Kjæresten hans er 16 år. Nå har sønnen sagt opp hybelen og de skal leie en leilighet sammen allerede fra 1 mars. Jenta som har funnet leilighet, etter en konflikt med foreldrene sine. Leie er på 10 k i mnd og vi forstår ikke hvordan de skal ha råd. Hun flytter en time lengre unna skolen sin og har ikke rett på borteboerstipend før til høsten. Hun har ikke inntekt,annet enn en sommerjobb. hun sa er selv at hun har litt sparepenger så det er ikke noe problem. Sønnen min er litt sånn "ja men det ordner seg, ikke noe problem" om alt som er. Vi vet han gjør det dårlig på skolen og kommer trolig ikke til å bestå skoleåret. Vertfall ikke alle fag. Han har en liten deltidsjobb men varierer stort hvor mye han jobber. På leiligheta er det 3 x husleie i depositum. Dvs de må ut med 40 k 1 mars. På toppen av dette har de bestilt seg utelandsferietur i vinterferien🤯(de sier huseier er fleksibel mtp depositum og at de kan betale litt etter litt.) Vi har aldri prata med hennes foreldre. Er det innafor å kontakte de for å høre hva de tenker rundt dette? De er utenlandske, har fått litt intrykk av at de forventer at gutten skal ordne alt. Siden han er over 18 er jeg redd alt faller på han om hun ikke har penger eller om de ikke klarer det. Han har ikke penger til å betale leie og alt alene. Blande seg eller la de drite seg ut liksom? Anonymkode: 10ce1...495 1
Eva-Lena Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Jeg ville snakket med de begge to og virkelig grillet de med spørsmål om hvordan de skal klare dette økonomisk. Be de på middag og snakk med de på en hyggelig, men bestemt måte. Evt ring og snakk med foreldrene hennes om hva de tenker om dette. Høres jo helt idiotisk ut og skal nok mye til for at de klarer dette økonomisk. 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Eva-Lena skrev (1 minutt siden): Jeg ville snakket med de begge to og virkelig grillet de med spørsmål om hvordan de skal klare dette økonomisk. Be de på middag og snakk med de på en hyggelig, men bestemt måte. Evt ring og snakk med foreldrene hennes om hva de tenker om dette. Høres jo helt idiotisk ut og skal nok mye til for at de klarer dette økonomisk. Ja det er jo idiotisk. Stusser også på hvorfor det må skje så fort. Tenker på dette med kontrakten. Siden hun er under 18 faller jo alt ansvar på han dersom alt går skeis. Tenker derfor på å høre med foreldrene hennes om hvordan dette er tenkt. Om de skriver under for henne feks? Frykter at de ikke bryr seg siden det er han som må ta smellen.. Anonymkode: 10ce1...495 6
Drizzt Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen på 18 bor på hybel, går vgs. Kjæresten hans er 16 år. Nå har sønnen sagt opp hybelen og de skal leie en leilighet sammen allerede fra 1 mars. Jenta som har funnet leilighet, etter en konflikt med foreldrene sine. Leie er på 10 k i mnd og vi forstår ikke hvordan de skal ha råd. Hun flytter en time lengre unna skolen sin og har ikke rett på borteboerstipend før til høsten. Hun har ikke inntekt,annet enn en sommerjobb. hun sa er selv at hun har litt sparepenger så det er ikke noe problem. Sønnen min er litt sånn "ja men det ordner seg, ikke noe problem" om alt som er. Vi vet han gjør det dårlig på skolen og kommer trolig ikke til å bestå skoleåret. Vertfall ikke alle fag. Han har en liten deltidsjobb men varierer stort hvor mye han jobber. På leiligheta er det 3 x husleie i depositum. Dvs de må ut med 40 k 1 mars. På toppen av dette har de bestilt seg utelandsferietur i vinterferien🤯(de sier huseier er fleksibel mtp depositum og at de kan betale litt etter litt.) Vi har aldri prata med hennes foreldre. Er det innafor å kontakte de for å høre hva de tenker rundt dette? De er utenlandske, har fått litt intrykk av at de forventer at gutten skal ordne alt. Siden han er over 18 er jeg redd alt faller på han om hun ikke har penger eller om de ikke klarer det. Han har ikke penger til å betale leie og alt alene. Blande seg eller la de drite seg ut liksom? Anonymkode: 10ce1...495 Det høres ikke ut som et godt gjennomtenkt plan. Det første som slår meg er at de har funnet en utleier som vil leie ut til dem - 2 barn uten sikker inntekt. Siden din sønn er myndig, er det nok han som står ansvarlig for det meste av det juridiske. Hun er 16, så hun slipper billigere unna. Selvfølgelig er det innafor å kontakte hennes foreldre. Du vet ikke hva de vet og tenker om saken. Hvis de forventer at han skal ordne alt, må du gi dem klar beskjed at det kommer han ikke til å gjøre. Kanskje endrer de mening. For all du vet kan de sitte med inntrykket at han er rik og har penger. På en måte er det bra å la dem drite seg ut. Det blir en veldig nyttig lærepenge for din sønn. Men ... har du ikke snakket med barna allerede? 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Hva hjelper det å snakke med hennes foreldre, når hun flytter ut etter konflikt med dem? De kan tydeligvis ikke styre henne. enig i at den utenlandsturen høres uansvarlig ut, men resten er da ikle krise. høres ut som dere foreldre skal få betale dette gjennom barnebidrag 😉 Anonymkode: df005...7f4 3
Enmanelskeråhate Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 La nå gutten prøve seg litt, lærerikt dette 1
Flintis Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Har du penger til å betale dette da, han går på videregående og du har forsørgerplikt også drar det etter meg noe om videre forpliktelser når barn har inngått avtaler som de ikke kan holde langt uti 20 årene men her må noen jurister korrigere meg. Ta kontakt med barna, foreldrene og huseier og finn ut hvordan dette arter seg om ting går galt. Det kan også kjøpes inn mye fint til leiligheten på avbetaling så her kan regningen bli stor. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 19 minutter siden, Enmanelskeråhate said: La nå gutten prøve seg litt, lærerikt dette Tenker jeg også. Disse to er inne i en "Bonnie & Clyde"-periode, og jeg er redd for at sønnen kan finne på å kaste all kontakt med foreldrene på havet han også dersom han blir pushet for hardt. Det er litt "oss mot verden"-stemning der nå føler jeg. La de prøve seg, tenker jeg. Anonymkode: 21733...374 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Flintis skrev (10 minutter siden): Har du penger til å betale dette da, han går på videregående og du har forsørgerplikt også drar det etter meg noe om videre forpliktelser når barn har inngått avtaler som de ikke kan holde langt uti 20 årene men her må noen jurister korrigere meg. Ta kontakt med barna, foreldrene og huseier og finn ut hvordan dette arter seg om ting går galt. Det kan også kjøpes inn mye fint til leiligheten på avbetaling så her kan regningen bli stor. Nei, er dette som bekymrer meg. At dette går skeis og at vi blir sittende med regninga for dem begge siden hun er under 18.Sønnen min er helt borte økonomisk. Vi har gitt han bidrag disse 3 årene på vgs. Han er ferdig med vgs nå til sommern. Kommer til å stryke i mange fag. Han har levd på bidrag fra oss samt stipend frem til i fjor, da fikk han seg en liten deltidsjobb i tillegg. Poenget med denne jobben var å jobbe litt i helgene for å spare opp til bil. Altså han har hatt lønn, stipend, studielån for å sette i bsu og bidrag fra oss. Han har lagt seg til et tullete forbruk. Feks da han fylte 18 fikk han jo tilgang på sparekontoen sin. Da klarte han å svi av 40 k av den i tillegg til alt han hadde fra før. Kjøper opp å selger dyre merkeklær, reiser,kjøper krypto, å lever livets glade dager. Vi nekta til slutt å gi han bidrag i hånda å setter inn bidraget fra oss på bsu istedet. Men frykter jo at han bare avslutter bsu å tar ut de pengene om det kniper også. Kan jeg "kreve" at hennes foreldre skriver under kontrakten for henne siden hun er under 18? Slik at vi vertfall har delt ansvaret? Anonymkode: 10ce1...495 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker jeg også. Disse to er inne i en "Bonnie & Clyde"-periode, og jeg er redd for at sønnen kan finne på å kaste all kontakt med foreldrene på havet han også dersom han blir pushet for hardt. Det er litt "oss mot verden"-stemning der nå føler jeg. La de prøve seg, tenker jeg. Anonymkode: 21733...374 Om han roter bort alt av sparepenger og bsu også? Anonymkode: 10ce1...495 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Hvorfor i alle dager har dere ikke tatt grep før sønnen deres ble 18? Han har jo i flere år vært helt på vidda når det gjelder økonomi og skole? Anonymkode: 1a421...9b0 1 11
Flintis Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, er dette som bekymrer meg. At dette går skeis og at vi blir sittende med regninga for dem begge siden hun er under 18.Sønnen min er helt borte økonomisk. Vi har gitt han bidrag disse 3 årene på vgs. Han er ferdig med vgs nå til sommern. Kommer til å stryke i mange fag. Han har levd på bidrag fra oss samt stipend frem til i fjor, da fikk han seg en liten deltidsjobb i tillegg. Poenget med denne jobben var å jobbe litt i helgene for å spare opp til bil. Altså han har hatt lønn, stipend, studielån for å sette i bsu og bidrag fra oss. Han har lagt seg til et tullete forbruk. Feks da han fylte 18 fikk han jo tilgang på sparekontoen sin. Da klarte han å svi av 40 k av den i tillegg til alt han hadde fra før. Kjøper opp å selger dyre merkeklær, reiser,kjøper krypto, å lever livets glade dager. Vi nekta til slutt å gi han bidrag i hånda å setter inn bidraget fra oss på bsu istedet. Men frykter jo at han bare avslutter bsu å tar ut de pengene om det kniper også. Kan jeg "kreve" at hennes foreldre skriver under kontrakten for henne siden hun er under 18? Slik at vi vertfall har delt ansvaret? Anonymkode: 10ce1...495 Driver han forretningsvirksomhet og valutaspekulasjon, og klarer seg uten bidrag fra dere ser det kanskje lysere ut?
Hmmmmmm Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Enmanelskeråhate skrev (40 minutter siden): La nå gutten prøve seg litt, lærerikt dette Han kommer nok til å måtte svi for dette mange år senere. De, rettere sagt han kommer til å ta opp kredittlån etter kredittlån. Hun blir ikke gammel nok til det. Hadde en venninne som gjorde det samme med eksen sin. Satt igjen med mye gjeld. De ente opp med lån på mange bensinstasjoner, bare for å få mat på bordet. Handlet møbler på ikeakort gjorde de også🫣 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 Flintis skrev (6 minutter siden): Driver han forretningsvirksomhet og valutaspekulasjon, og klarer seg uten bidrag fra dere ser det kanskje lysere ut? Tviler på at det er slik det er altså. Han brenner av hver en krone han har. Å hvor lønnsom disse onvisteringene er aner jeg ikke men tviler veldig. Alt han har tjent på jobben sin hittill er borte. Poenget var jo å spare opp til bil. De spiser på restaurant i hytt å pine, reiser, kjøper sykt dyre merkeklær osv. Å til sommern er det slutt på stipend å lån. Da er han helt avhengig av jobb og han er kun tiøkallingsvikar. Om han stryker på skolen så kommer vel regningene fra lånekassen på løpende bånd fra høsten av også. Tror ikke han forstår hvordan dette kommer til å bli. Anonymkode: 10ce1...495 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor i alle dager har dere ikke tatt grep før sønnen deres ble 18? Han har jo i flere år vært helt på vidda når det gjelder økonomi og skole? Anonymkode: 1a421...9b0 Lurer på det samme. Og synes dere virker veldig passive. Gir penger til gutten uten å stille noen krav?Det er jo dere som har lært han at «alt ordner seg». Dere må virkelig ta grep nå, og en grundig prat med gutten og kjæresten. Selvsagt tar dere kontakt med hennes foreldre også - men ikke minst må dere kontakte utleier, og det spør du ikke om engang… Bra du våknet nå, mens du fortsatt kan påvirke denne situasjonen. På tide å bruke litt vennlig autoritet. De kommer til å havne i et gjeldsuføre uten utdannelse og ødelegge egen fremtid om dere ikke tar grep. Der mangler bare at de får en unge oppi det hele. Anonymkode: 7ceba...2fb 8
Eva-Lena Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 Når jeg leser dette så kjenner jeg på en evig takknemlighet til mine foreldre. De nektet meg å flytte ut før jeg var myndig. Jeg hadde også lært om lån og renter. Selv om jeg visste det kostet å bo for meg selv, så kom det som ett sjokk når ting jeg trengte ikke var på plass i hjemmet. Jeg manglet aldri noe i oppveksten og av alle ting fikk jeg sjokk da det var tomt for dopapir hjemme hos meg selv. Hos mine foreldre så var alt på plass, lite tenkte jeg over at noen faktisk hadde fått det i hus. Jeg hadde hatt kjæreste siden jeg var 15 og flyttet sammen med han da jeg var 18. Den gang syntes jeg foreldrene mine var verdens teiteste. Fantes virkelig ikke verre foreldre. Nå sender jeg de varme tanker ❤️ Jeg håper sønnen din ikke setter seg i altfor stor gjeld pga dette stuntet. Mye kan skje i forelskelsesrus og han kan ha masse i kredittgjeld på kort tid. 1 2
Flintis Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler på at det er slik det er altså. Han brenner av hver en krone han har. Å hvor lønnsom disse onvisteringene er aner jeg ikke men tviler veldig. Alt han har tjent på jobben sin hittill er borte. Poenget var jo å spare opp til bil. De spiser på restaurant i hytt å pine, reiser, kjøper sykt dyre merkeklær osv. Å til sommern er det slutt på stipend å lån. Da er han helt avhengig av jobb og han er kun tiøkallingsvikar. Om han stryker på skolen så kommer vel regningene fra lånekassen på løpende bånd fra høsten av også. Tror ikke han forstår hvordan dette kommer til å bli. Anonymkode: 10ce1...495 Da må han vel få noe sosialstønad om han ikke får jobb kanskje?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 Er dette et reelt spørsmål? Selvfølgelig skal du blande deg inn, og fatter ikke at dere ikke har gjort det før! Hvorfor og hvordan kan han bo på hybel for å gå på videregående når han verken fikser skolen eller det å bo alene? Han kan i hvertfall ikke bli samboer med en 16-åring. Selvfølgelig skal dere snakke med hennes foreldre, henne selv, andres i hennes krets hvis foreldrene er utilsnskkende, barnevernet på hennes vegne; han, de to sammen, huseier, sosiallærer, arbeidsgiver fanden og hans oldemor. Dette er jo galskap! Må han bo på hybel? Anonymkode: 992ec...841 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Eva-Lena skrev (1 time siden): Når jeg leser dette så kjenner jeg på en evig takknemlighet til mine foreldre. De nektet meg å flytte ut før jeg var myndig. Jeg hadde også lært om lån og renter. Selv om jeg visste det kostet å bo for meg selv, så kom det som ett sjokk når ting jeg trengte ikke var på plass i hjemmet. Jeg manglet aldri noe i oppveksten og av alle ting fikk jeg sjokk da det var tomt for dopapir hjemme hos meg selv. Hos mine foreldre så var alt på plass, lite tenkte jeg over at noen faktisk hadde fått det i hus. Jeg hadde hatt kjæreste siden jeg var 15 og flyttet sammen med han da jeg var 18. Den gang syntes jeg foreldrene mine var verdens teiteste. Fantes virkelig ikke verre foreldre. Nå sender jeg de varme tanker ❤️ Jeg håper sønnen din ikke setter seg i altfor stor gjeld pga dette stuntet. Mye kan skje i forelskelsesrus og han kan ha masse i kredittgjeld på kort tid. Det er da flere ungdommer som har hørt at de kan få bidrag av begge foreldrene hvis de flytter ut. De må selvsagt ha en god grunn, men det kan de fort lyve på seg. Da har ikke foreldrene noe de skulle ha sagt hvis BV og Nav er i bildet. Anonymkode: c2dba...f54
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 Dette blir en dyr lærepenge for din sønn. Men dessverre kan det hende, at det er det som må til. Du kan selvfølgelig prøve å snakke han til fornuft. Ut i fra det du beskriver, er det lite trolig han er mottagelig akkurat nå og da er det ikke så mye annet å gjøre, enn å la de prøve. Anonymkode: 1f327...e83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå