AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Min svigerinne (søster til min mann) har tre barn og fortsatt gift med svogeren min. Hun ønsker å sende de to yngste med fly til oss i vinterferien, for det hadde vært så kjekt for søskenbarna. Våre barn er 3 og 6, hennes yngste er 7 og 12. Å passe på 4 barn over tid med så stort aldersspenn frister lite. Mannen min har svart henne at de kan komme en helg (fre-søn), men dette er for kort. Akkuratt hvem det er for kort for vet jeg ikke, men jeg føler meg tråkket på. Vi har ikke invitert barna hit. Hun spør om de kan komme. Og så når vi tilbyr det, dog bare en helg, er vi kjipe og vanlige. Altså, mannen min er lei, svigerinnen er skuffet og jeg oppgitt. Skal vi bare si ja til et 5-dagers besøk for å roe gemyttene? Gi blaffen i egen grenser og manglende overskudd for å redde relasjonen? Tips? Anonymkode: 343eb...dbf 10 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min svigerinne (søster til min mann) har tre barn og fortsatt gift med svogeren min. Hun ønsker å sende de to yngste med fly til oss i vinterferien, for det hadde vært så kjekt for søskenbarna. Våre barn er 3 og 6, hennes yngste er 7 og 12. Å passe på 4 barn over tid med så stort aldersspenn frister lite. Mannen min har svart henne at de kan komme en helg (fre-søn), men dette er for kort. Akkuratt hvem det er for kort for vet jeg ikke, men jeg føler meg tråkket på. Vi har ikke invitert barna hit. Hun spør om de kan komme. Og så når vi tilbyr det, dog bare en helg, er vi kjipe og vanlige. Altså, mannen min er lei, svigerinnen er skuffet og jeg oppgitt. Skal vi bare si ja til et 5-dagers besøk for å roe gemyttene? Gi blaffen i egen grenser og manglende overskudd for å redde relasjonen? Tips? Anonymkode: 343eb...dbf Hvilke menneskelige kvaliteter håper du at barna dine lærer fra deg når de vokser opp? Bli dørmatte eller å sette tydelige personlige grenser? Jeg bare spør. Anonymkode: 6375b...f48 33 2 10
Rucula Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Selvfølgelig sier du nei. Det er ikke noe mer å diskutere 18 1 11
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Foreldrene mine opplevde det sånn med mine kusiner. De var noen år eldre enn meg og fikk det for seg at de ville besøke oss i sommerferien. Foreldrene mine sa de var litt slitne, men et par dager etter kom de med fly likevel og var i 2-3 uker av sommerferien. To ulike kusiner med noen års mellomrom. Man kan si nei men barn/umgdommen dukker opp likevel.. Anonymkode: 34a01...8c1
Snok1 Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Gi blaffen i egen grenser og manglende overskudd for å redde relasjonen? Tips? Kan he de dere trenger noen dager fri en gang. Får håpe dere har noen å ringe da som ikke er manisk opptatt av egne grenser. Endret 5. februar 2023 av Snok1 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Å ha 3 barn kan være krevende for et forhold.. kan det være at de rett å slett har en tøff periode og behøver litt kjærestetid? Jeg tror jeg hadde ofret meg noen dager… det kan være godt for barna også, å komme bort noen dager for et avbrekk i hverdagen sin 😊 Jeg forstår ikke hva som er problemet , dere er 2 voksne, det er snakk om noen dager en enkelt gang? Barna deres er jo såpass gamle at de vil stort sett klare seg selv. En 7 åring klarer å ordne seg brødskiver selv, kle på seg, dusje og pusse tenner, de kan være ute alene og leke. De kan avlaste dere med 3 åringen også. Jeg ser egentlig ikke hva som er så slitsomt, det er snakk om onkelbarna til mannen din! Hva med å bygge et godt forhold til de?? Anonymkode: 77353...38f 14 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 De trenger barnevakt. Og prøver å pushe ungene sine over på dere. Med så stor aldersforskjell har jo ikke ungene noe særlig utbytte av hverandre heller. Blir ikke lett å finne på ting som både 3-åringen og 12-åringen har utbytte av. Men de prøver garantert å utnytte dere til gratis barnepass i vinterferien. Ellers hadde det ikke vært noe problem med ei helg. Har de ikke tatt ut ferie…? Eller skal de ta seg ei ferieuke i syden selv kanskje? Anonymkode: 8d96f...16c 21 1 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å ha 3 barn kan være krevende for et forhold.. kan det være at de rett å slett har en tøff periode og behøver litt kjærestetid? Jeg tror jeg hadde ofret meg noen dager… det kan være godt for barna også, å komme bort noen dager for et avbrekk i hverdagen sin 😊 Jeg forstår ikke hva som er problemet , dere er 2 voksne, det er snakk om noen dager en enkelt gang? Barna deres er jo såpass gamle at de vil stort sett klare seg selv. En 7 åring klarer å ordne seg brødskiver selv, kle på seg, dusje og pusse tenner, de kan være ute alene og leke. De kan avlaste dere med 3 åringen også. Jeg ser egentlig ikke hva som er så slitsomt, det er snakk om onkelbarna til mannen din! Hva med å bygge et godt forhold til de?? Anonymkode: 77353...38f Hva er problemet med at svigerinnen passer sine egne barn? Hvis du mener at det er så lett for TS og mannen å ha ansvar for fire barn, så burde jo ikke svigerinnen være sliten eller trenge avlastning i det hele tatt. 😛 Synes det er toppen av frekkhet å både insinuere at TS er ufølsom for svigerinnens behov samtidig som du ikke ser noen grunn til at TS skal si nei da det absolutt ikke er noe problem å ta vare på masse barn som ikke er dine. Hvis svigerinnen er sliten så kan hun heller takke ja til å ha barna der en helg. Anonymkode: c61f0...66d 33 5
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Det blir jo for kort om de kommer fredag og drar søndag da. De kommer tross alt langveisfra. Jeg skjønner heller ikke at det er så mye jobb med tre barn som klarer alt selv og har selskap i hverandre. Kanskje til og med 12- åringen kunne tatt seg av deres yngste litt mot litt godtgjørelse også? Men det er bare det jeg tenker ut fra opplysningene. Har dere ikke overskudd så har dere ikke det da, så bare å si fra om at dere har nok. Ærlig og hyggelig men bestemt. 15
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Vi bor 140 mil fra familien så vi ser hverandre stort sett i sommerferie og jul. Da nieser og nevøer var gamle nok (> 8 år) kom de ofte på besøk alene med fly i vinterferie eller til høsten. Jeg har aldri sett det som byrde men fantastisk anledning å bli kjent med dem. Og jeg er ikke noe spesielt flink med barn altså. De var ikke kravstore og ingen forventninger om opplevelser hver dag, de hadde ferie og ville slappe av og kose seg. Våre barn var forresten også litt yngre. Anonymkode: 1f597...219 12 2
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi bor 140 mil fra familien så vi ser hverandre stort sett i sommerferie og jul. Da nieser og nevøer var gamle nok (> 8 år) kom de ofte på besøk alene med fly i vinterferie eller til høsten. Jeg har aldri sett det som byrde men fantastisk anledning å bli kjent med dem. Og jeg er ikke noe spesielt flink med barn altså. De var ikke kravstore og ingen forventninger om opplevelser hver dag, de hadde ferie og ville slappe av og kose seg. Våre barn var forresten også litt yngre. Anonymkode: 1f597...219 Samme her. Det var stadig søskenbarn på overnatting og gjerne mange dager. Det var jo rene ferien for oss voksne også fordi alt vi gjorde var å ta de med på noen turer og lage mat pluss å passe på morgen og kveldsstell. Resten av tiden lekte de med hverandre utendørs og inne. Veldig fint at de fikk gode minner også. 11 1
Helene1982 Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 jeg hadde foreslått at dine barn kunne sendes til henne, da du er enig i at det er supert for søskenbarna tilbringer tid sammen, dette er selvsagt uaktuekt, men jeg hadde likevel testet om hun vil ha barnefri eller om det handler om barna. jeg er veldig klar over at jeg er mindre følsom for dårlig stemning enn de fleste andre, og folk furter hele tiden, men det betyr ikke at de har rett. Man kan ikke ta for gitt at alle andre skal tilpasse seg egne ønsker. 6 1 8
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Helene1982 skrev (8 minutter siden): jeg hadde foreslått at dine barn kunne sendes til henne, da du er enig i at det er supert for søskenbarna tilbringer tid sammen, dette er selvsagt uaktuekt, men jeg hadde likevel testet om hun vil ha barnefri eller om det handler om barna. jeg er veldig klar over at jeg er mindre følsom for dårlig stemning enn de fleste andre, og folk furter hele tiden, men det betyr ikke at de har rett. Man kan ikke ta for gitt at alle andre skal tilpasse seg egne ønsker. Hva er problemet om de også vil ha barnefri? For da skal de ihvertfall ikke ha besøk av dem? Hva slags moral er det da.. "joda, de kan komme hvis det ikke er fordi dere også trenger barnevakt" ? 11 2
Maestro Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 Jeg er oppvokst med at man hjelper familien sin, bistår der man kan og har mulighet. Det er snakk om 5 dager. I det store og i det hele, er det ikke mange dagene kontra 365 dager ila et år. Trist at det er blitt slik, at det er et ork og ha familien sin på besøk. Tenker ikke bare på denne casen, men ørten andre innlegg om besøk av foreldre, svigers, søster som kommer uanmeldt på døra når hun går tur forbi og "var jo i området og tenkte å si hei." Få dem på besøk og vær klar på, hos oss er det våre regler som gjelder. Hva dere gjør hjemme hos mamma, er ikke slik andre steder. Og omvendt, hvordan det er hos dere, er jo ikke det samme som hjemme hos mor. 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min svigerinne (søster til min mann) har tre barn og fortsatt gift med svogeren min. Hun ønsker å sende de to yngste med fly til oss i vinterferien, for det hadde vært så kjekt for søskenbarna. Våre barn er 3 og 6, hennes yngste er 7 og 12. Å passe på 4 barn over tid med så stort aldersspenn frister lite. Mannen min har svart henne at de kan komme en helg (fre-søn), men dette er for kort. Akkuratt hvem det er for kort for vet jeg ikke, men jeg føler meg tråkket på. Vi har ikke invitert barna hit. Hun spør om de kan komme. Og så når vi tilbyr det, dog bare en helg, er vi kjipe og vanlige. Altså, mannen min er lei, svigerinnen er skuffet og jeg oppgitt. Skal vi bare si ja til et 5-dagers besøk for å roe gemyttene? Gi blaffen i egen grenser og manglende overskudd for å redde relasjonen? Tips? Anonymkode: 343eb...dbf Om dere tilbyr en helg, er dere fortsatt på tilbudssiden og aviser dem ikke. Syns det er raust av dere jeg. Godtar de ikke dette og forlanger mer, er det bare å si blankt nei. Når det er sagt så er det helt greit å si nei uansett. Det hadde nok jeg gjort. Med en trassen 3-åring i hus er det mer enn nok jobb fra før. Hadde kanskje vært annerledes om dine barn var like gamle. 7 og 12 år. Mye enklere alder. Nå må skal dere liksom underholde en 3 åring, 6 åring, 7 åring og 12 åring😳 Høres ganske slitsomt ut😣 Hadde helt klart blitt blank avvisning her hos hos😅 Anonymkode: 83e86...2c9 18
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om dere tilbyr en helg, er dere fortsatt på tilbudssiden og aviser dem ikke. Syns det er raust av dere jeg. Godtar de ikke dette og forlanger mer, er det bare å si blankt nei. Når det er sagt så er det helt greit å si nei uansett. Det hadde nok jeg gjort. Med en trassen 3-åring i hus er det mer enn nok jobb fra før. Hadde kanskje vært annerledes om dine barn var like gamle. 7 og 12 år. Mye enklere alder. Nå må skal dere liksom underholde en 3 åring, 6 åring, 7 åring og 12 åring😳 Høres ganske slitsomt ut😣 Hadde helt klart blitt blank avvisning her hos hos😅 Anonymkode: 83e86...2c9 Om det er søskenbarna hun er så opptatt av skal ha det kjekt, kanskje du kan sende bort 6 åringen din dit heller (om 6 åringen vil)? 3 åringen er jo uansett i minste laget til å passe så godt inn med de andre enda. Anonymkode: 83e86...2c9 3
Nasse Nøff Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 Men har dere voksne selv ferie i vinterferien? Eller hadde dere tenkt å sende egne barn i barnehage/sfo? Det er jo ingen grunn til at dere må bruke feriedager for å passe andres barn. 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 Oi, fem dager er mye i en sliten hverdag og gir ingen rom for å hente seg inn igjen.. En ting er at hun «krever dette», i stedet for å planlegge dette med dere. Hva med en langhelg? Torsdag til søndag? Men, helt ærlig, hadde søskene mine «krevd» at mine tantebarn skulle komme å bodd hos oss en hel uke hadde jeg bare ledd og sagt nei. Viss jeg ønsket dem her hadde jeg tilbydd det. Og å spør er en annan ting, og å snakke om det er mer normalt. Anonymkode: 29a3b...fa1 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Helt ærlig så er jeg litt dørmatte, og hadde helt sikkert sagt ja, okei da, men i helgen har vi planer, så de må hjem før det. Dvs at de hadde fått fre-tors og dere hadde fått fre-søn for dere selv. Dere hadde gitt barna mulighet til å si at de hadde vært på reise i ferien og dere fikk gitt svigerinnen din et pusterom. Ikke minst, så blir dere kjent med disse ungene, og ungene blir kjent med hverandre. Det er gull neste gang dere trenger barnevakt og 12åringen blir eldre, plutselig blir 17/18 år og kan sitte barnevakt for dine barn når dere skal ha ei natt på hotell. Eller bare vil sende ungene på besøk til din svigerinne (og sender ei mld til ho på 16/17 at ho må ta seg av xx litt ekstra og så skal ho heller få noen kroner for det hvis ho passer litt ekstra på hen. Anonymkode: 0e3f5...699 3 1
Gjest Sprite Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å ha 3 barn kan være krevende for et forhold.. kan det være at de rett å slett har en tøff periode og behøver litt kjærestetid? Jeg tror jeg hadde ofret meg noen dager… det kan være godt for barna også, å komme bort noen dager for et avbrekk i hverdagen sin 😊 Jeg forstår ikke hva som er problemet , dere er 2 voksne, det er snakk om noen dager en enkelt gang? Barna deres er jo såpass gamle at de vil stort sett klare seg selv. En 7 åring klarer å ordne seg brødskiver selv, kle på seg, dusje og pusse tenner, de kan være ute alene og leke. De kan avlaste dere med 3 åringen også. Jeg ser egentlig ikke hva som er så slitsomt, det er snakk om onkelbarna til mannen din! Hva med å bygge et godt forhold til de?? Anonymkode: 77353...38f Er da virkelig ikke deres feil at de har skaffet seg for mange barn til å orke å følge opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå