Collan Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Fra denne artikkelen: Quote En ny svensk studie viser at utroskap er mer akseptert blant folk over 50. I tillegg kommer det frem at kvinner er mer utro enn før I alle undersøkelser jeg har lest om utroskap står det at menn er mer utro enn kvinner. Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at det er matematisk umulig. Det trengs to for å danse tango, og det trengs (minst) to for at utroskap skal finne sted. La oss anta at andelen av befolkningen som er homofile og lesbiske er omtrent like store. Da er det omtrent like mange heterofile kvinner som menn igjen, og la oss for enkelhets skyld se bort i fra de bifile. I sum jevner det seg nok ut. Faktisk er det litt flere menn enn kvinner i alle aldersgrupper fram til ca. 60 år i Norge, det har blitt født rundt 1000 flere gutter enn jenter hvert år siden 2. verdenskrig. Da er det umulig at kvinner er mindre utro enn menn. La oss anta at utroskap med tre eller flere personer er såpass sjeldent forekommende at vi kan se bort i fra det. Da gjenstår følgende muligheter: 1) En mann i forhold kan være utro med en singel kvinne, evt. en prostituert 2) En mann i forhold kan være utro med en kvinne som er gift eller er i forhold 3) En kvinne i forhold kan være utro med en singel mann, evt. en mannlig prostituert. Etter det jeg har lest meg til er markedet for menn som selger sex til kvinner i Norge forsvinnende lite, de fleste mannlige prostituerte selger sex til andre menn. 4) En kvinne i forhold kan være utro med en mann som er gift eller er i forhold Tilfelle 2 er det samme som 4, bare sett fra motsatt synsvinkel. For å kunne ha et tilfelle av 2 må vi også ha et tilfelle av 4. For at kvinner skal kunne være mindre utro enn menn må det være flere tilfeller at 1 enn av 3. Det må faktisk være ganske mange flere tilfeller siden det er litt flere menn enn kvinner i alle aldersgrupper fram til ca. 60 år. Sett på makronivå tviler jeg sterkt på at det er tilfelle, jeg er rimelig sikker på at disse antallene er rimelig like. Tilbøyeligheten til å være utro er genetisk betinget og har gjort at vi som art har fått større genetisk variasjon og dermed evne til å overleve. Jeg tviler sterkt på at denne tilbøyeligheten skal være noe mindre hos kvinner enn hos menn. Jeg tror ikke denne journalisten har så gode matematiske ferdigheter. Lengre ned i artikkelen står det at kvinner over 50 år har vært utro betydelig oftere enn yngre kvinner. Det er vel rimelig åpenbart at desto lengre man lever, desto mer opplever man, i hvert fall hvis man ser på et gjennomsnitt av befolkningen. Akkurat dette temaet er ikke så veldig viktig politisk sett, men det fins politiske spørsmål der evnen til å resonere matematisk kan avsløre feilaktige utsagn. Jeg tror ikke nødvendigvis at løsningen er mer undervisning i matematikk, men kanskje bedre undervisning. Jeg har faktisk prøvd meg som lærer og vet at det er ikke enkelt, men det er et annet spørsmål. Til alle dere som vil motbevise dette med selvopplevde historier: Din historie er anektodisk, ikke statistikk. For å kunne snakke om statistisk trend og normalfordeling må vi ha en utvalgsstørrelse på minst 100 tilfeldig utplukkede personer.
Andro Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 For noe tull. En utro mann er utro med mange. Kvinner i snitt et lavere antall - eller ikke i det hele tatt. Menn kan også være utro med enslige kvinner eller med menn, som dermed ikke er utro mot noen. 6 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Andro skrev (Akkurat nå): For noe tull. En utro mann er utro med mange. Kvinner i snitt et lavere antall - eller ikke i det hele tatt. Menn kan også være utro med enslige kvinner eller med menn, som dermed ikke er utro mot noen. Så raskt kan en ta livet av en "forsker" og "forskning". Anonymkode: b8f3c...ec4 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Du er virkelig ikke særlig stø i matte, er du? Anonymkode: 839ec...9e0 17 4
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2023 (endret) 4 minutter siden, Andro said: For noe tull. En utro mann er utro med mange. Kvinner i snitt et lavere antall - eller ikke i det hele tatt. Menn kan også være utro med enslige kvinner eller med menn, som dermed ikke er utro mot noen. Her forutsetter du at antallet tilfeller av 1) er mye større enn 3). Tror du virkelig på det? Tror du kvinner er så mye edlere? Og husk på at det er flere menn enn kvinner, så et tilfelle av 3) øker prosentandelen utro kvinner mer enn et tilfelle av 1) øker prosentandelen utro menn. Endret 4. februar 2023 av Collan d
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Du er virkelig ikke særlig stø i matte, er du? Anonymkode: 839ec...9e0 Jeg tør påstå at jeg er rimelig stødig i matematikk. Kan du forklare hvor du mener det ligger en eller flere feil?
Andro Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Kvinner er tryggere alene, og de fleste føler seg ikke som et bedre menneske med å kapre mange. Menn overlapper. Bedre? Neppe, men allerledes. Min mann er utro mot sin kone med meg. Jeg er ikke utro mot noen, men er jeg bedre? 3
prt90 Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 Collan skrev (5 minutter siden): Fra denne artikkelen: I alle undersøkelser jeg har lest om utroskap står det at menn er mer utro enn kvinner. Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at det er matematisk umulig. Det trengs to for å danse tango, og det trengs (minst) to for at utroskap skal finne sted. La oss anta at andelen av befolkningen som er homofile og lesbiske er omtrent like store. Da er det omtrent like mange heterofile kvinner som menn igjen, og la oss for enkelhets skyld se bort i fra de bifile. I sum jevner det seg nok ut. Faktisk er det litt flere menn enn kvinner i alle aldersgrupper fram til ca. 60 år i Norge, det har blitt født rundt 1000 flere gutter enn jenter hvert år siden 2. verdenskrig. Da er det umulig at kvinner er mindre utro enn menn. La oss anta at utroskap med tre eller flere personer er såpass sjeldent forekommende at vi kan se bort i fra det. Da gjenstår følgende muligheter: 1) En mann i forhold kan være utro med en singel kvinne, evt. en prostituert 2) En mann i forhold kan være utro med en kvinne som er gift eller er i forhold 3) En kvinne i forhold kan være utro med en singel mann, evt. en mannlig prostituert. Etter det jeg har lest meg til er markedet for menn som selger sex til kvinner i Norge forsvinnende lite, de fleste mannlige prostituerte selger sex til andre menn. 4) En kvinne i forhold kan være utro med en mann som er gift eller er i forhold Tilfelle 2 er det samme som 4, bare sett fra motsatt synsvinkel. For å kunne ha et tilfelle av 2 må vi også ha et tilfelle av 4. For at kvinner skal kunne være mindre utro enn menn må det være flere tilfeller at 1 enn av 3. Det må faktisk være ganske mange flere tilfeller siden det er litt flere menn enn kvinner i alle aldersgrupper fram til ca. 60 år. Sett på makronivå tviler jeg sterkt på at det er tilfelle, jeg er rimelig sikker på at disse antallene er rimelig like. Tilbøyeligheten til å være utro er genetisk betinget og har gjort at vi som art har fått større genetisk variasjon og dermed evne til å overleve. Jeg tviler sterkt på at denne tilbøyeligheten skal være noe mindre hos kvinner enn hos menn. Jeg tror ikke denne journalisten har så gode matematiske ferdigheter. Lengre ned i artikkelen står det at kvinner over 50 år har vært utro betydelig oftere enn yngre kvinner. Det er vel rimelig åpenbart at desto lengre man lever, desto mer opplever man, i hvert fall hvis man ser på et gjennomsnitt av befolkningen. Akkurat dette temaet er ikke så veldig viktig politisk sett, men det fins politiske spørsmål der evnen til å resonere matematisk kan avsløre feilaktige utsagn. Jeg tror ikke nødvendigvis at løsningen er mer undervisning i matematikk, men kanskje bedre undervisning. Jeg har faktisk prøvd meg som lærer og vet at det er ikke enkelt, men det er et annet spørsmål. Til alle dere som vil motbevise dette med selvopplevde historier: Din historie er anektodisk, ikke statistikk. For å kunne snakke om statistisk trend og normalfordeling må vi ha en utvalgsstørrelse på minst 100 tilfeldig utplukkede personer. Tror ikke du kan så mye om matematikk. 6
Gjest Vitalogy Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 I løpet av av livet er litt flere menn enn kvinner utro, men forskjellen er ikke såå stor. Dette er det gode tall på. Vi har noe som heter seksualvaneundersøkelsen.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 Collan skrev (10 minutter siden): Her forutsetter du at antallet tilfeller av 1) er mye større enn 3). Tror du virkelig på det? Tror du kvinner er så mye edlere? Og husk på at det er flere menn enn kvinner, så et tilfelle av 3) øker prosentandelen utro kvinner mer enn et tilfelle av 1) øker prosentandelen utro menn. Anonymkode: 46f20...530 2 7
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2023 9 minutter siden, prt90 said: Tror ikke du kan så mye om matematikk. Kan du påpeke hva du mener er galt?
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 46f20...530 Kan du påpeke hva du mener er galt i argumentasjonen min?
Pawn Hearts Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 16 minutter siden, Collan said: Tilbøyeligheten til å være utro er genetisk betinget og har gjort at vi som art har fått større genetisk variasjon og dermed evne til å overleve. Jeg tviler sterkt på at denne tilbøyeligheten skal være noe mindre hos kvinner enn hos menn. Jeg skal ikke uttale meg om matematikken her, men logikken din holder ikke: https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_incredulity 1
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #14 Skrevet 4. februar 2023 10 minutter siden, Vitalogy said: I løpet av av livet er litt flere menn enn kvinner utro, men forskjellen er ikke såå stor. Dette er det gode tall på. Vi har noe som heter seksualvaneundersøkelsen. En interessant ting er at vi mennesker ikke er 100% ærlige selv i annonyme spørreundersøkelser. Jeg har faktisk jobbet med statistikk og spørreundersøkelser, og det er godt kjent at vi ikke alltid er helt ærlige. Vår kulturelle oppfatning av hvordan vi synes vi burde oppføre oss eller burde ha oppført oss eller handlet farger svarene vi gir.
Gjest DreamWorks Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 10 damer kan jo være utro med 20 menn. Altså at flere menn er utro med de samme samene. Ergo flere menn enn kvinner er utro. Jeg aner ikke hva som er statistisk og empirisk korrekt men matematisk er det selvsagt mulig. Det er ikke et 1:1 forhold mellom at en mann er utro med en dame og that's it.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Collan skrev (3 minutter siden): Kan du påpeke hva du mener er galt? Du har ti gifte menn og ti gifte kvinner. De ti mennene puler en av kvinnene. Er det flest utro menn eller kvinner? Bortsett fra det så tror jeg ikke på at menn og kvinner er SÅ ulike. Anonymkode: ae4bd...982 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 I all verden.... Finnes ikke biseksuelle menn i din verden eller? Det er ekstremt mange menn som lever i heterofile parforhold som er utro med andre menn, så da vet du at det går an og! Anonymkode: 3f2ab...09e 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 Collan skrev (15 minutter siden): Jeg tør påstå at jeg er rimelig stødig i matematikk. Kan du forklare hvor du mener det ligger en eller flere feil? Hvis du ser for deg ti menn og ti kvinner (alle heterofile, for enkelhets skyld), hvorav fem menn og fem kvinner er i forhold med hverandre. De resterende ti er single. Alle mennene kan feie over alle de fem single kvinnene, pluss et par av de damene som er i et forhold. Da kan man konkludere med i denne gruppen er mennene definitivt mest/oftest utro. See? Anonymkode: 994a5...8c9 2
Collan Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #19 Skrevet 4. februar 2023 2 minutter siden, DreamWorks said: 10 damer kan jo være utro med 20 menn. Altså at flere menn er utro med de samme samene. Ergo flere menn enn kvinner er utro. Jeg aner ikke hva som er statistisk og empirisk korrekt men matematisk er det selvsagt mulig. Det er ikke et 1:1 forhold mellom at en mann er utro med en dame og that's it. Her sier du at antallet tilfeller av 1) (ref mitt hovedinnlegg) er større enn 3). Siden det er flere menn enn kvinner i de fleste aldersgrupper må det være ganske mye større. Tror du virkelig på det? Tror du ikke at vår tillærte kulturelle kjønnsrolleoppfatninger haren påvirkning på hva vi svarer i undersøkelser om dette?
prt90 Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 Collan skrev (4 minutter siden): Kan du påpeke hva du mener er galt? Det er ikke noe matematikk der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå