AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Gruer meg sånn til å gjøre det igjen 🫣 Pressfasen dro veldig ut og endte med sugekopp. Det er det verste jeg har vært med på. Frister ikke til gjentakelse. Hva kan man gjøre for å få en lett fødsel? Er det vits? Skulle ønske jeg kunne kjøpt meg et keisersnitt Anonymkode: 03b69...8bf
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Pusteteknikker. Avspenningsteknikker og visualisering. Virkelig. Anonymkode: 8b6a2...4ad
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pusteteknikker. Avspenningsteknikker og visualisering. Virkelig. Anonymkode: 8b6a2...4ad Enig! Hadde en fæl første fødsel med mye smerter. Forberedte meg med å lære meg forskjellige teknikker (pusteteknikker og å ikke være redd for smertene blant annet) før fødsel nr 2 og den gikk mye bedre ❤️ Anonymkode: 2f107...b5d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Fødsel nr. 2 kommer til å gå lettere av seg selv..siden nr. 1 har banet vei. Så er nok mer dét, enn visualisering, duftlys, badekar eller hva som helst annet som folk tror var årsaken til en bedre fødsel nr. 2. Masse lykke til, det kommer til å gå mye bedre enn første <3 Anonymkode: 37171...081
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Jeg håndterte riene veldig mye bedre med nummer to. Det igjen gav en opplevelse av kontroll:) Anonymkode: 5d3f1...051
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fødsel nr. 2 kommer til å gå lettere av seg selv..siden nr. 1 har banet vei. Så er nok mer dét, enn visualisering, duftlys, badekar eller hva som helst annet som folk tror var årsaken til en bedre fødsel nr. 2. Masse lykke til, det kommer til å gå mye bedre enn første ❤️ Anonymkode: 37171...081 Hadde lengre fødsel med nr 2 enn nr 1. Nr 2 veide også nesten 4,5 kilo. Pusteteknikkene og visualiseringen hjalp meg med å takle riene bedre. Har ikke noe med duftlys å gjøre, men hvordan man klarer å stå I det og takle smertene og føle at man jobber på lag med kroppen. Det handler om mestringsfølelse og å føle seg trygg og at man har kontroll på situasjonen i stedet for å få panikk for smertene og føle seg maktesløs og redd og å henge bakpå hele tiden uten å føle at man klarer å henge med. Slik jeg gjorde med nr 1. Og det var ikke en god følelse. Men for all del, du må gjerne bagatellisere. Det er likevel god grunn til at man får beskjed om å fokusere på pusten under riene, det er ikke akkurat nyheter. Anonymkode: 8b6a2...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Jeg skrev fødebrev og sa ifra om at jeg opplevde første fødsel som traumatisk. Jeg fikk ikke epidural første gang, på grunn av at anestesilegen var opptatt. I andre fødsel skrev jeg brev om at jeg ville ha tidlig epidural. Fikk satt den inn før riene gjorde vondt. Jeg fikk en helt annen opplevelse andre gangen. Si klart ifra om hva som gikk galt sist, og hva du trenger for å føle deg trygg. Lykke til! Anonymkode: a403e...539 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Fikk tips av kiropraktor om å for all del ikke ligge på rygg under pressingen neste gang. Lå på siden. Det var som natt og dag!! Ellers var fødsel nr to mye lettere, 2 år i mellom. Første fødsel var på 25 timer totalt med aktiv fase på 6,5 timer, presset i litt over en time. Med andremann gikk det ca 4 timer fra første rie til han var ute, og han kom ut på andre presset. Måtte sy med førstemann, ikke med andre, til tross for at han var godt over en kg tyngre og 5 cm lenger. Det lønner seg å ha født før 😅 Anonymkode: f326e...474 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Pusteteknikker. Avspenningsteknikker og visualisering. Virkelig. Anonymkode: 8b6a2...4ad Hjelper ikke nødvendigvis en pøtt. Bare så man er klar over det og ikke tror man har funnet oppskriften på en enkel fødsel. Hvordan fødsel blir har man i grunn lite kontroll over. Man kan øve på teknikker for å møte riene best mulig, men så kommer det helt an på riene hvor vidt dette fungerer eller ikke. Anonymkode: b68dc...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Gruer meg sånn til å gjøre det igjen 🫣 Pressfasen dro veldig ut og endte med sugekopp. Det er det verste jeg har vært med på. Frister ikke til gjentakelse. Hva kan man gjøre for å få en lett fødsel? Er det vits? Skulle ønske jeg kunne kjøpt meg et keisersnitt Anonymkode: 03b69...8bf Det er ingenting i veien for å be om et keisersnitt på det offentliges regning. Den vanligste årsaken til selvvalgte keisersnitt/keisersnitt grunnet fødselsangst er tidligere dårlig fødselsopplevelse. Det er helt ok å be om. Hvis det er andre ting som kan tilrettelegges som gjør at du heller vil føde - så kan du ta det opp i samtalen om keisersnitt og så blir du og sykehuset enige om en plan for din fødsel. Be om henvisning fra fastlegen (evt. jordmor). Anonymkode: 3b01d...116
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjelper ikke nødvendigvis en pøtt. Bare så man er klar over det og ikke tror man har funnet oppskriften på en enkel fødsel. Hvordan fødsel blir har man i grunn lite kontroll over. Man kan øve på teknikker for å møte riene best mulig, men så kommer det helt an på riene hvor vidt dette fungerer eller ikke. Anonymkode: b68dc...cf0 Det er opp til deg om det er en tro du ønsker å gå med. Ingen har sagt at det ikke er vondt å føde og at det kan oppleves veldig intenst, men i et vanlig fødselsforløp kan følelsen av ro og kontroll utgjøre natt og dag for de som føder. Dette er jo ikke akkurat nyheter, det er ganske selvforklarende hvis man setter seg inn i det og alle jordmødre og leger som jobber med fødsel er klokkeklare på at både avslapning og pust er kjempeviktig. Også kan man såklart velge å bare lukke øynene for mental innstilling, avslapning av muskler og hvordan adrenalin og oxytocin spiller inn samt kroppens egne muligheter for smertelindring og avslapning i livmoren. Også kan man selvfølgelig også velge å tenke at "jeg kan ikke gjøre noe med det uansett så jeg trenger ikke å sette meg inn i det eller forberede meg". Helt opp til hver enkelt. Jeg har derimot opplevd forskjellen og føder snart nr 3 🙏🏻 Synes det er veldig leit å høre om man velger å ha den innstillingen om at man ikke kan gjøre noe fra eller til uansett, for det stemmer ikke. Og det kan man selvfølgelig snakke med jordmor om også hvis man ønsker. Personlig skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde flere mentale verktøy til å takle en fødsel som førstegangsfødende da jeg endte med en styrtfødsel og ikke fikk noe smertestillende. Ikke fordi det nødvendigvis hadde blitt mindre vondt, men fordi jeg skulle ønske at jeg hadde flere verktøy til å føle mer ro, gå mer inn i meg selv og henge med på hva som skjedde. Å heller ta imot riene i stedet for å frykte dem. Jeg slet veldig med mangel på kontroll over meg selv og følte meg så utrolig mislykket og dårlig forberedt etterpå. Fødsel nr 2 gikk mye bedre. Ikke fordi jeg mestret pusteteknikker perfekt under hele fødselen, men definitivt mye bedre og jeg gikk mye mer inn i meg selv og pustet meg mye lengre kontrollert igjennom det. Følelsen av ro og mestring var større og det var ikke like mye "panikk" involvert. Det var satans jævlig vondt, men jeg følte at jeg hadde taklet det mye bedre fordi jeg i stedet for å skrike og rope slik som sist så hadde jeg måter å håndtere riene på som gjorde at jeg klarte å holde kontrollen lengre. Litt kaos og dårlige kontroll mot slutten når det stod på som verst, absolutt, men følelsen i ettertid var så mye bedre for meg. Det er ganske fascinerende å se filmer av de som virkelig har satt seg inn i hypnobirthing og mestrer teknikkene. Også førstegangsfødende. Ligger mange filmer på YouTube om man ønsker å se. Personlig så klarer jeg nok ikke å gå så inn i det som mange av de gjør, men det er ingen tvil om at det fungerer for de som mestrer det. Og de fysiologiske forklaringene bak det er soleklare, hvis man ikke har trua på "duftlys" men må ha en konkret grunn til hvordan det fungerer og hvorfor 😊 Du velger selv hva du vil gjøre og hva som er riktig for deg TS, men selv om du tenker at pusteteknikker osv ikke er noe for deg så anbefaler jeg deg å sette deg inn i hypnobirthing, adrenalin, oxytocin og hvorfor avslapning og trygghet hjelper på fødselsforløpet. Om så bare for å lære det, for så å kunne velge bort disse teknikkene om du likevel ønsker det 🙏🏻 For meg har det hjulpet med å gå fra frykt etter første fødsel til å glede meg til fødsel nr 3, og om det så bare kan hjelpe pittelitt på hvordan du selv opplever den siste tiden så kanskje det er verdt det 🥰 Masse lykke til! Anonymkode: 8b6a2...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Jeg er helt traumatisert etter den siste fødselen (styrtfødsel, 4 cm til han var ute tok 14 minutter). Nå har jeg tatt kurset positiv fødsel + Buildtobirth og anbefaler til ALLE. Jeg er fortsatt litt redd, men ikke i nærheten av hva jeg var. Nå har jeg masse kunnskap i bagasjen og et bra fødebrev. Anonymkode: c5266...9cc
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hjelper ikke nødvendigvis en pøtt. Bare så man er klar over det og ikke tror man har funnet oppskriften på en enkel fødsel. Hvordan fødsel blir har man i grunn lite kontroll over. Man kan øve på teknikker for å møte riene best mulig, men så kommer det helt an på riene hvor vidt dette fungerer eller ikke. Anonymkode: b68dc...cf0 SANT! Jeg øvde masse på pusteteknikker og visualisering og alt det humbuget der. Hjalp ikke en dritt, hadde en jævlig fødsel. Anonymkode: 817bd...579
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Pusteteknikker. Avspenningsteknikker og visualisering. Virkelig. Anonymkode: 8b6a2...4ad Enig. Jeg tenkte mye på fødsel. Jeg tenkte alle mulige scenario. Og var bestemt på at jeg ikke kunne forutse eller planlegge alt i detalj. Jeg hadde noen ønsker, men hang meg ikke for mye opp i det. Under fødsel visualiserte jeg. Så for meg baby komme lengre ned i bekkenet. jeg sa til meg selv at jeg taklet smertene, og at smertene ikke er farlig. Forsøkte å jobbe med kroppen, ikke spenne meg. Hørte på jordmor, selv om det var vanskelig. Bestemte meg for å håndtere instruksene selv om jeg hsdde vondt og tenlte ting ikke ville hjelpe. Og det hjalp. Anonymkode: d411c...c86
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er helt traumatisert etter den siste fødselen (styrtfødsel, 4 cm til han var ute tok 14 minutter). Nå har jeg tatt kurset positiv fødsel + Buildtobirth og anbefaler til ALLE. Jeg er fortsatt litt redd, men ikke i nærheten av hva jeg var. Nå har jeg masse kunnskap i bagasjen og et bra fødebrev. Anonymkode: c5266...9cc Shit. Hvordan gikk det fysisk? Anonymkode: 03b69...8bf
kathyzz Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 Hadde en fæl fødsel nr1 med klipp og sugekopp. Dro ut i 17timer aktiv fødsel. Med dobbeltrier og lystgass hele veien til hun ble født. Epiduralen hjalp til slutt ikke særlig Fødsel nr 2 ble helt anderledes av seg selv. Jeg visste hva jeg gikk til. Jeg var forberedt på at det kom til å bli tungt. Men denne gangen visste jeg hva premien var. Jeg hadde en samtale med jordmor på sykehuset. At jeg ikke ønsket sugekopp. At jeg trengte at hun var en autoritær figur slik at jeg lyttet. Epidural og lystgass. Men ikke lystgass lenger når pressriene kom. Det tror jeg hjalp mye, da fikk jeg ordentlig fokus på det jeg skulle gjøre. Men jeg presset ikke like lenge som jordmor skulle ønske. Så til slutt la hun meg på siden. Og han var ute på to press. Fødselen var en drøm sammenlignet med første. Og jeg takket jordmor 😆
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): SANT! Jeg øvde masse på pusteteknikker og visualisering og alt det humbuget der. Hjalp ikke en dritt, hadde en jævlig fødsel. Anonymkode: 817bd...579 Ja, fødsler kan være i begge ender av skalaen dessverre. Jeg har selv hatt to forferdelige fødsler. I jobbsammenheng har jeg intervjuet og snakket med mange jordmødre, leger og også kursholder i hypnobirthing, så hadde alt av verktøy kan man si. Det er riktig at avspenning og pusteteknikk KAN hjelpe, dersom riene føles håndterbare. Problemet er at ved svært sterke smerter er ikke disse teknikkene spesielt nyttige og her kan man gå på en smell dersom man ikke er forberedt på at det er mye ved fødsel man ikke rår over (f.eks hva slags rier man får og selve forløsningen). Man kan lese mye i annen forskningslitteratur om hvordan kropp og hode reagerer på sterke smerteopplevelser, men når det kommer til fødselsmerter snakker man helst om en "naturlig prosess" som herunder kan møtes med pusteteknikker og avspenning. Igjen, ja det kan ha noe for seg for noen, men det hjelper ikke alltid. Litt viktig å ha i bakhodet bare. Anonymkode: b68dc...cf0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig. Jeg tenkte mye på fødsel. Jeg tenkte alle mulige scenario. Og var bestemt på at jeg ikke kunne forutse eller planlegge alt i detalj. Jeg hadde noen ønsker, men hang meg ikke for mye opp i det. Under fødsel visualiserte jeg. Så for meg baby komme lengre ned i bekkenet. jeg sa til meg selv at jeg taklet smertene, og at smertene ikke er farlig. Forsøkte å jobbe med kroppen, ikke spenne meg. Hørte på jordmor, selv om det var vanskelig. Bestemte meg for å håndtere instruksene selv om jeg hsdde vondt og tenlte ting ikke ville hjelpe. Og det hjalp. Anonymkode: d411c...c86 Bare demotiverende å visualisere at babyen går lenger og lenger ned for hver rie, for så å få beskjed om at babyen står stille 🙃 Da mista jeg det, hadde jævlige rier og null fremgang dritlenge. Jordmor på helsestasjonen og "alle andre" masa om den pustinga, visualiseringen og jævla positivfødsel på Insta, og at det kom til å gå aldeles frydefullt for seg så lenge jeg fulgte de rådene. NIKS!! Så derfor er jeg opptatt av å advare litt om at man aldri kan vite hvordan fødselen blir, så man ikke får sjokk når man har så jævlige rier at ingenting hjelper. Anonymkode: 817bd...579 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, fødsler kan være i begge ender av skalaen dessverre. Jeg har selv hatt to forferdelige fødsler. I jobbsammenheng har jeg intervjuet og snakket med mange jordmødre, leger og også kursholder i hypnobirthing, så hadde alt av verktøy kan man si. Det er riktig at avspenning og pusteteknikk KAN hjelpe, dersom riene føles håndterbare. Problemet er at ved svært sterke smerter er ikke disse teknikkene spesielt nyttige og her kan man gå på en smell dersom man ikke er forberedt på at det er mye ved fødsel man ikke rår over (f.eks hva slags rier man får og selve forløsningen). Man kan lese mye i annen forskningslitteratur om hvordan kropp og hode reagerer på sterke smerteopplevelser, men når det kommer til fødselsmerter snakker man helst om en "naturlig prosess" som herunder kan møtes med pusteteknikker og avspenning. Igjen, ja det kan ha noe for seg for noen, men det hjelper ikke alltid. Litt viktig å ha i bakhodet bare. Anonymkode: b68dc...cf0 Ja, helt enig. Hadde riestimulerende drypp i 20-25 timer, mange av de timene var på maksdose uten bedøvelse. Har forstått det sånn at sånne rier er mye verre enn naturlige rier. Helt umulig å puste seg igjennom, fikk jo knapt puste engang. Synes man bør være forberedt på at fødselen kan bli sånn også, men for min del var det veldig underkommunisert, i hvert fall. Anonymkode: 817bd...579
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 Ikke prøve å sette den igang hos jordmor med å bli strippet eller noe annet. Det gir som regel bare en komplisert fødsel som kroppen ikke er klar for. Var tålmodig og tenkte alt skulle ta den tiden den tar. Fikk en drit bra fødsel Anonymkode: 1ee34...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå