AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #21 Del Skrevet 8. februar 2023 Hvordan føles ekstraslag? Anonymkode: 02beb...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #22 Del Skrevet 8. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan føles ekstraslag? Anonymkode: 02beb...a51 Ekstraslag føles ut som at hjertet plutselig hopper over et slag og at det blir en litt lang pause mellom et hjerteslag til neste. Det neste hjerteslaget blir da kraftigere og kan føles litt mer ut som et hardt dunk i brystkassa. Grunnen til at det heter ekstraslag er fordi det kommer et raskt slag veldig kort tid etter det forrige slik at hjertet har lenger tid på å fylle seg opp før det pumper ut blodet. Derfor blir det en «pause» og slaget etter føles hardere. Noen opplever sug/kiling i magen når ekstraslaget kommer. Jeg kjenner det veldig godt i halsen. Anonymkode: 27520...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #23 Del Skrevet 8. februar 2023 Jeg har vært veldig plaget i 3 år, men forstod etter hvert at det er psykisk betinget (fått det i noen spesifikke sosiale situasjoner gjentatte ganger, og når jeg gått opp en trapp og forventer å få det). Det har vært mye jobbing for min del hos psykolog, men nå har jeg nesten ikke hatt ekstraslag de siste ukene. Jeg har også kuttet ned på kaffe og prøvd å kutte ned skjermtiden, spesielt før jeg skal sove. Rett og slett jobbet mye med stressnivå og å ikke legge så mye merke til hjertet. Sier ikke dette kan funke for alle, men at ekstraslag kan trigges/forverres av psyken mener jeg er helt klart. Anonymkode: ddc5c...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #24 Del Skrevet 8. februar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner meg ikke på disse ekstraslagene jeg heller. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor jeg i noen perioder har hauevis av disse, og andre perioder er helt fin. Kroppen og hjertet lever tydeligvis sitt eget liv. Føler du betablokkere forebygger disse? Jeg har foreløpig bare tatt betablokkere ved behov, har ikke så lyst å gå på de fast. Men nå når jeg har så ekstremt mye av dem, så kanskje jeg bør vurdere å ta de fast likevel? Jeg opplever at ekstraslagene blir svakere av betablokkere, men ikke færre, tror jeg. Tenker du betablokkere forebygger at de kommer? Men hvis de allerede har kommet, så stopper ikke betablokkere «anfallene», men gjør de svakere? Anonymkode: 791cb...b6d Hei, Nei, jeg føler ikke at betablokkene fjerner ekstraslag. Men har jo i snitt veldig lav puls selv med lav dose. Mine anfall av ekstraslag er hyppigst ved høy puls og betablokker senker jo pulsen. Men jeg har fått «vanlige» anfall selv om jeg har stått på betablokkene. Føler meg generelt mer tiltaksløs mens jeg går på de og har også gått opp 2-3kg i vekt (sikkert pga dørstokkmila). Merker ikkeno til svakere følelse ved anfall eller når jeg har enkeltstående ekstraslag. Ting føles likt. Har nok hatt litt flere episoder av løp med supraventrikulære ekstraslag etter at jeg begynte på betablokker… men pillene trenger ikke å være grunnen. Anonymkode: 27520...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 9. februar 2023 #25 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 10.30): Hvordan føles ekstraslag? Anonymkode: 02beb...a51 Hos meg føles det som en liten fugl som flakser med vingene i brystet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #26 Del Skrevet 10. februar 2023 Det jeg undrer meg litt over, er at det virker å være fryktelig mange som sliter med dette. Hjertelegen sa til meg at sånne ekstraslag fyres av fra et irritert punkt i hjertet. Et irritert punkt som sitter i forkamrene (som da blir supraventrikulære ekstraslag) eller i ventriklene (ventrikulære ekstraslag). Noen har visst flere sånne irriterte punkter og da kan ablasjonsbehandling være vanskelig. Men… det jeg synes er underlig, er at det er normalt at så mange går rundt med irriterte hjerter. Hva er årsaken til dette? Det er visstnok et normalfenomen, men jeg synes det er rart at «urytme» på hjertet på den måten kan være normalt. Det føles absolutt ikke normalt. Det føles helt jævlig og er skikkelig invalidiserende. Spesielt når de er hyppige og varer over flere dager og uker. Flere forskere mener at mennesker som er plaget av ekstraslag er overrepresentert i gruppen mennesker med helseangst. Dette fordi nesten alle har ekstraslag innimellom, men det er veldig mange som ikke merker dem. De som plages med dette er visstnok ofte folk med helseangst.… ….stemmer litt for min del egentlig 😳 Anonymkode: 27520...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #27 Del Skrevet 10. februar 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg undrer meg litt over, er at det virker å være fryktelig mange som sliter med dette. Hjertelegen sa til meg at sånne ekstraslag fyres av fra et irritert punkt i hjertet. Et irritert punkt som sitter i forkamrene (som da blir supraventrikulære ekstraslag) eller i ventriklene (ventrikulære ekstraslag). Noen har visst flere sånne irriterte punkter og da kan ablasjonsbehandling være vanskelig. Men… det jeg synes er underlig, er at det er normalt at så mange går rundt med irriterte hjerter. Hva er årsaken til dette? Det er visstnok et normalfenomen, men jeg synes det er rart at «urytme» på hjertet på den måten kan være normalt. Det føles absolutt ikke normalt. Det føles helt jævlig og er skikkelig invalidiserende. Spesielt når de er hyppige og varer over flere dager og uker. Flere forskere mener at mennesker som er plaget av ekstraslag er overrepresentert i gruppen mennesker med helseangst. Dette fordi nesten alle har ekstraslag innimellom, men det er veldig mange som ikke merker dem. De som plages med dette er visstnok ofte folk med helseangst.… ….stemmer litt for min del egentlig 😳 Anonymkode: 27520...2b6 Prøv å få fatt på hva det er du tenker akkurat når dobbeltslagene kommer. Hva er det som gjør det jævlig? Hvis du får fatt på tanken, prøv å tenk den helt ut og sjekk så om det du tenker egentlig er sant. Jeg tror også det har med angst/helseangst å gjøre. Anonymkode: 1464c...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #28 Del Skrevet 10. februar 2023 Nja… er ikke så enkelt. Jeg kan gå årevis uten å merker noe særlig til ekstraslag og så kan det plutselig, uten forvarsel, dukke opp i anfall mens jeg har det fint, flott og bekymringsløst. Så det er nok ikke bare helseangst dette her. Jeg pleier å ha det helt fint til jeg får dem, og da begynner jeg å kverne. «Hvorfor kom de nå…?» «Kommer jeg til å få en ny runde..?» «Vil denne runden aldri gi seg?» ..osvosv… Anonymkode: 27520...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #29 Del Skrevet 11. februar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Nja… er ikke så enkelt. Jeg kan gå årevis uten å merker noe særlig til ekstraslag og så kan det plutselig, uten forvarsel, dukke opp i anfall mens jeg har det fint, flott og bekymringsløst. Så det er nok ikke bare helseangst dette her. Jeg pleier å ha det helt fint til jeg får dem, og da begynner jeg å kverne. «Hvorfor kom de nå…?» «Kommer jeg til å få en ny runde..?» «Vil denne runden aldri gi seg?» ..osvosv… Anonymkode: 27520...2b6 Jeg mener ikke at et anfall trigges av helseangst. Jeg mener at reaksjonen din på anfallene er helseangst. At forskjellen på deg og en som ikke plages av anfall er det at du tror anfall betyr at du skal dø. Mens en annen ikke setter likhetstegn mellom ekstraslag og dårlig helse og knapt legger merke til om hen har ekstraslag eller ikke. Anonymkode: 1464c...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #30 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Flere forskere mener at mennesker som er plaget av ekstraslag er overrepresentert i gruppen mennesker med helseangst. Dette fordi nesten alle har ekstraslag innimellom, men det er veldig mange som ikke merker dem. De som plages med dette er visstnok ofte folk med helseangst.… ….stemmer litt for min del egentlig 😳 Anonymkode: 27520...2b6 Jeg har ofte en følelse av noe som kribler eller en sommerfugl som flakser i brystet. Det går over med en gang og jeg er i fin form ellers, så jeg har ikke tenkt at det er noe å bry seg med. Jeg har ikke helseangst i det hele tatt (har mer angst for å være overdramatisk eller hysterisk over bagateller), det stemmer nok litt her også. Anonymkode: 6ba0f...4a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #31 Del Skrevet 12. februar 2023 On 2/11/2023 at 12:39 PM, AnonymBruker said: Jeg mener ikke at et anfall trigges av helseangst. Jeg mener at reaksjonen din på anfallene er helseangst. At forskjellen på deg og en som ikke plages av anfall er det at du tror anfall betyr at du skal dø. Mens en annen ikke setter likhetstegn mellom ekstraslag og dårlig helse og knapt legger merke til om hen har ekstraslag eller ikke. Anonymkode: 1464c...ee9 Ja, det er nok noe i hvordan man tar det. Og jeg er åpenbart ikke så god på å takle anfall av ekstraslag. Men jeg har aldri tenkt at jeg dør eller blitt helt hysterisk. Jeg blir urolig og frykter at det blir langvarig. Synes igrunn det ikke er så rart at folk opplever det som ubehagelig med et hjerte som slår helt urytmisk i ukesvis. Synes ikke folk som aldri har oppleve slike anfall har legitimitet til å uttale seg om hvor «pinglete» vi er. Anonymkode: 27520...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #32 Del Skrevet 12. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det er nok noe i hvordan man tar det. Og jeg er åpenbart ikke så god på å takle anfall av ekstraslag. Men jeg har aldri tenkt at jeg dør eller blitt helt hysterisk. Jeg blir urolig og frykter at det blir langvarig. Synes igrunn det ikke er så rart at folk opplever det som ubehagelig med et hjerte som slår helt urytmisk i ukesvis. Synes ikke folk som aldri har oppleve slike anfall har legitimitet til å uttale seg om hvor «pinglete» vi er. Anonymkode: 27520...2b6 Nei, du blir ikke hysterisk og tenker at du dør her og nå, men det er vel i siste rekke operasjon eller døden som ligger der og lurer bak i tankene når man er redd for at det skal vare lenge eller aldri gi seg. For det gjør jo ellers ikke noe om det varer lenge? Jeg har ekstraslag som kommer i serier selv i perioder og på det verste fikk jeg ikke sove om natta fordi jeg synes det var så ekkelt med urytme. Nå legger jeg knapt merke til det når det skjer lenger. Får jeg lov å uttale meg da? Men jeg mener ikke at du er pinglete. Skal sies at jeg har gått i kognitiv terapi (for noe annet) og at det nok har hjulpet meg mye med dette. Anonymkode: 1464c...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #33 Del Skrevet 12. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du blir ikke hysterisk og tenker at du dør her og nå, men det er vel i siste rekke operasjon eller døden som ligger der og lurer bak i tankene når man er redd for at det skal vare lenge eller aldri gi seg. For det gjør jo ellers ikke noe om det varer lenge? Jeg har ekstraslag som kommer i serier selv i perioder og på det verste fikk jeg ikke sove om natta fordi jeg synes det var så ekkelt med urytme. Nå legger jeg knapt merke til det når det skjer lenger. Får jeg lov å uttale meg da? Men jeg mener ikke at du er pinglete. Skal sies at jeg har gått i kognitiv terapi (for noe annet) og at det nok har hjulpet meg mye med dette. Anonymkode: 1464c...ee9 Hehe.. du har opplevd urytme over tid, så da skjønner du vel greia. Når jeg har hatt anfall på det verste så har jeg tenkt at det teknisk ikke er mulig og ikke legge merke til det. Er kaos i brystkassa og pusten blir også noe påvirket. Hva av angsten som ligger og lurer er jeg egentlig usikker på. Jeg vet det ikke er farlig, men ubehaget er så stort og frykten for at det aldri skal gi seg er invalidiserende. Jeg hadde nok trengt noen runder meg kognitiv terapi selv 😅 Anonymkode: 27520...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #34 Del Skrevet 4. september 2023 Sitter her med det nå. Vart i 3 måneder nå. Hver eneste dag. Det et faktisk umulig å ikke kjenne dette. Mine ekstraslag kommer i hvert 2 slag og varer flere timer. Så kan deg være opphold på noen timer...Hverken har eller tenker på noe angst relatert, men følelsen i kroppen sitter der som fysisk ubehagelig, og jeg nekter å tro at mange går rundt med slike hyppige ekstraslag uten å merke det? Et det vi som merker de som har angst? Jeg forstår ikke dette... Anonymkode: a2016...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #35 Del Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sitter her med det nå. Vart i 3 måneder nå. Hver eneste dag. Det et faktisk umulig å ikke kjenne dette. Mine ekstraslag kommer i hvert 2 slag og varer flere timer. Så kan deg være opphold på noen timer...Hverken har eller tenker på noe angst relatert, men følelsen i kroppen sitter der som fysisk ubehagelig, og jeg nekter å tro at mange går rundt med slike hyppige ekstraslag uten å merke det? Et det vi som merker de som har angst? Jeg forstår ikke dette... Anonymkode: a2016...ae8 ALLE har ekstraslag, men i varierende grad. Når du opplever at ca annethvert slag er ekstraslag og det pågår over flere timer er det veldig ubehagelig, men ikke nødvendigvis farlig. Jeg har hatt det som deg og fikk da avdekket at mine var av såkalt ventrikulær type (ventriklene som hopper over et slag), noe som anses mer alvorlig enn de supraventrikulære (atriene som hopper over et slag). Det å kalle det du føler for angst synes jeg blir litt rart. Fikk selv klar beskjed fra hjertespesialisten at folk flest ikke merker særlig til det når hjertet hopper over et og annet slag i døgnet, men når folk som deg og meg har flere tusen ekstraslag i døgnet merker vi det godt. Det er ikke angst, men symptomer på at noe ikke fungerer som det skal. Det gjør noe med en. I mitt tilfelle var det stoffskifteproblematikk som ga utfordringer med hjerterytmen i.f.m. kreft i skjoldbruskkjertelen. Er mye bedre nå mange år etterpå og aner ikke hvordan det står til med ekstraslagene i dag. Jeg merker ikke så mye til de og da tenker jeg heller ikke så mye på det. Men å bli avfeid med at man har angst når hjertet ikke pumper som normalt med det har av konsekvenser synes jeg er uhørt for de det gjelder. Anonymkode: d2d38...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kindy Skrevet 6. september 2023 #36 Del Skrevet 6. september 2023 Er vel mange forskjellige grunner til att det kan oppstå…jeg har hatt det i perioder flere ganger før. Men denne gangen hadde jeg det i ca 3 mnd, og med høy hvilepuls, og var super sliten…så viste det seg att jeg var helt tom for B12, noe jeg aldri har vert før. Nå har jeg fått 5 injeksjoner, og merker ingen ting til det lengre. De andre gangene mente hjertelege att det var stress over lengre tid som hadde trigger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #37 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 22.55): Hei, Jeg har i perioder dette. Har tidligere hatt sånne ekstraslag både i anfall over flere timer eller bare en og en innimellom. Noen ganger har jeg hatt noen runder hvor annethvert slag har hoppet over. Har vært hos både lege og legevakt og hjertespesialist. Har hatt ekg over er døgn og de har sett at det er ventrikulære ekstraslag og supraventrikulære. Ikke farlig var konklusjonen, selv om det var over tusen på et døgn. Jeg fikk plutselig noen uker med veldig mange og ofte et par måneder etter jeg tok coronavaksine. Jeg har hørt flere har slitt med dette etter vaksinen. Det jeg egentlig lurer på, er om noen merker sånne ekstraslag etter å ha beveget seg noe. Som for eksempel å gå opp en trapp eller å ha løpt til bussen eller hvis man plutselig skvetter. Lurer på hvorfor det er sånn. At de ofte kommer når man får opp pulsen litt. Er så mange som sier at de får det når de er i ro, men jeg får det også i etterkant av en enkel aktivitet. Som om aktiviteten gjør at hjertet hopper over slag. Anonymkode: 27520...2b6 Alder? Er du på diett? Lavkarbo/keto kan forårsake dette. Ubalanse i elektrolytter. Magnesium vil være til stor hjelp i så fall. Anonymkode: c0502...a37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #38 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg har også vært plaget med ekstraslag og galopperende hjerte. Legen kalte det for «systoler» og EKG viste ingenting unormalt. Mener dette startet før første koronavaksine, så kan ikke si det har sammenheng med den. På det verste hadde jeg opptil 180 i puls mens hjertet raste avgårde, og enkelte ganger har jeg rett og slett vært redd for å dø. Faren min døde nemlig av hjertestans, akkurat like gammel som jeg er nå. Så det hjelper ikke på😏 Har i det siste hatt lite hjerterytmeforstyrrelser, uten at jeg kan peke på noen åpenbar grunn. Håper det holder seg slik-er veldig ubehagelig mens det pågår… Anonymkode: c852b...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hogndal Skrevet 11. mars 2024 #39 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 0.21): Har du reflux eller problemer med halsbrann? Det kan være grunn til ekstra slag på hjertet. Anonymkode: e167c...6df Jeg har masse halsbrann og mye ekstraslag, så nå ble jeg nyskjerrig på det du skrev. Er det sånn at det henger sammen? Hvor har du fått den infoen fra? Jeg klarer ikke å finne noe info om det noe sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå